"SIRUTETTU" koira, ei rekisteröity; mitä tietoa sirussa on??
eli varmaan tyhmä kysymys, mutta jos koiralla ei ole rodun rekisterinumeroa, niin mitä ihmettä siinä sirussa sitten on? Ja toisekseen, jos sirua ei voi yleensä tuntea niskanahan läpi, siis sitä ei "huomaa", niin kuinka kukaan voi varmuudella tietää onko siellä edes mitään sirua? Jos siis ei ole mitään lukulaitetta (joka kai on vaan eläinlääkärillä tms.?)
Viisaat, valistakaa minua :) terkuin koiranmyynti-ilmoituksia ihmettelevä
Kommentit (3)
Sirussa on tunniste, joka jollain tapaa rekisteröidään omistajan nimiin. Ja ei, sirua ei löydä ilman lukulaitetta. Sirun numerosta saat paperit, meillä esim. pennun kasvattaja oli itse myös siruttaja, hän pentua noutaessa vielä näytti luvun..
Tee sopimus huolella, rokotuksilla käydessä pyydä eläinlääkäriä tsekkaamaan siru. Jos ei löydy, maksatat myyjällä sirurtuksen.
Tietääkö kukaan, onko yhdistyksen kautta tuodun koiran sirussa jo valmiiksi vastaanottajan tiedot (kun ne kuitenkin on yhdistykselle ilmoitettu) vai yhdistyksen tiedot? Kysyn, koska jos Rescuekoira kuitenkin on sirutettu, niin onko mahdollista että koirani kantaa kuitenkin niskassaan vain "tyhjää" sirua?? En ole ell. hoksannut asiasta kysyä ja nyt koira on mahdollisesti vaihtamassa kotia ja olisi kiva tietää, mitä siellä sirussa on... (että saisin mahdollisten väärinkäytösten takia myös omat tietoni siruun talteen) Onko joku tietoinen asiasta, vai täytyykö minun varata ell. aika pelkän sirun luvun takia?? Kiitos jos joku osaa jotakin neuvoa. :)
Sirussa on vain lyhyt uniikki sirukohtainen koodi, se on standardi rfid-tagi. Sama koodi löytyy mukana seuraavilta tarralappusilta.
Kaikki muut mahdolliset tiedot löytyvät tähän koodiin sidottuna jonkin asiaankuuluvan tahon rekisteristä/tietojärjestelmästä.
Yhteisiä kansallisia ja alueellisia rekistereitä on olemassa. Onnea etsintään.