Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni käyttää puolitettuja konetiskitabletteja?

Vierailija
12.04.2013 |

Ruotsalaisessa televisio-ohjelmassa testattiin temppua, jolla saa pestyä astiat astianpesukoneessa puolet halvemmalla.

SVT-televisiokanavan Plus-talousohjelmassa testattiin, kuinka puhdasta tiskiä saadaan, jos astianpesukoneeseen ladataan vain puolikas  pesuainetabletti.

Testaajat ottivat testiin mukaan kolmen eri valmistajan (Finish, Eldorado ja Änglamark) aistianpesuainetabletteja. Joka kerralla pesutulos puolella tabletilla oli yhtä hyvä kuin jos pesussa olisi käytetty koko tabletti. 

Rahallisen säästön lisäksi tempulla säästää myös ympäristöä. Havainto herättää kysymyksen siitä, miksi valmistajat tekevät pesuainetableiteista näin suuria.

Plusin haastattelema Axfoodin, joka vastaa esimerkiksi Eldorado-merkistä,  lehdistöpäällikkö Ingmar Kroon myöntääkin havainnon oikeaksi.

Kroonin mukaan isompaa tablettia on tarvittu vanhojen koneiden ja eri vesilaatujen takia, mutta nyt aika on kypsä tablettikoon pienentämiselle. Kroon uskoo vähemmän pesuainetta sisältävän tabletin tulevan kauppoihin syyskuussa. 

http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1288556183381.html

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just luin tuon saman. Minä käytän puolikasta toisinaan, en aina. Ärsyttää kyllä tuo otsikko, että puoleen hintaan. Sähköhän siis tulee seinästä ja vesi putkista... Ilmaiseksi?

Vierailija
2/17 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole niin köyhä että viitsisin alkaa nyhräämään jotain tiskikonetablettia palasiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 15:04"]

No en ole niin köyhä että viitsisin alkaa nyhräämään jotain tiskikonetablettia palasiksi.

[/quote]

Kestää 0,25 sekuntia kun sen taittaa kahtia.

Kyse ei ole vain rahasta, kyse on myös luonnosta.

Vierailija
4/17 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytin ennen, koska kokonainen ei liuennut kunnolla pikaohjelmalla pestessä, ja eihän säästämisestäkään haittaa ollut. Nykyisin käytän nestemäistä pesuainetta.

Vierailija
5/17 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni keittiön likavesiputki tukkoon ja mitä sieltä löytyikään. Perkeleen konetiskiainetabletin kökkööntyneitä paloja. Siirryin jauheeseen jota ei tarvi puolittaa vaan ainoastaan laittaa vähemmän.

Vierailija
6/17 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus käyttänyt, sillä meillä on kapea 45 cm kone. Tosin nyt on semmoisia tabletteja, joissa on kirkastusneste mukana joten niitä en kyllä lähde puolittelemaan!

Vierailija
7/17 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiks sitä voi jauheena sitten ostaa saman tien, luontoa säästää sekin.

Juu en puolittele. Silmämääräisestikö ne on sitä puhtautta tutkineet? Onkohan se ihan varma sit ettei basilleja ole kahta kauheammin, kun pesukoneessahan ei kuulemma norot ja hyvä jos listeriatkaan peseytyy pois.

Meillä on lisäksi iänikuinen konekin, ei se kovin kauaa liottele.

Vierailija
8/17 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos tutkittu, vaikuttaako pesuaineen vähentäminen siihen, tukkiiko rasva helpommin putkia.

Vierailija
9/17 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puolitan. Syynä se kun olen kuullut että ruumiinavauksessa näkee onko vainajan astiat pesty koneella vai käsin.

Vierailija
10/17 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 15:20"]

Minä puolitan. Syynä se kun olen kuullut että ruumiinavauksessa näkee onko vainajan astiat pesty koneella vai käsin.

[/quote]

Ei näe. Tuo on ihan urbaanilegenda, jonka on patologit kumonneet. Kaikkea mitä kuulee ei kannata uskoa.

Vierailija
11/17 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo yksi tunnetuimpia kaupunkitarinoita tuo konetiskiaineen kertyminen elimistöön. Hohhoijaa.

Vierailija
12/17 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän puolikkaita vain ja ainoastaan. Ensinnäkin mulla on 45 cm leveä kone ja huomasin että kokonaista käyttäen aterimiin yms teräs osiin tulee laikkuja kun pesuainetta on liikaa eikä se huuhtoudu kunnolla pois. 

En puolita säästääkseni vaan sen takia kun kokonainen on liikaa

Vierailija
13/17 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs väliä sillä siinä vaiheessa on?

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 15:20"]

[/quote]

Vierailija
14/17 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 15:29"]

Joo yksi tunnetuimpia kaupunkitarinoita tuo konetiskiaineen kertyminen elimistöön. Hohhoijaa.

[/quote]

Minä ainakin huomaan että lapsien käyttämiin ikean muovilautasiin jää selvästi pesuaineesta jäämiä, ja ne joutuu pesemään koneen jälkeen käsin. Mitenkähän kaikki muut mistä jäämiä ei huomaa.... eli varmasti jäämät siis siirtyvät seuraavan ruoan mukana elimistöön.

Mutta tuohon ruumiinavaukseen, minä olen kuullut että kyseessä olisi nämä muovikalvon sisällä olevat tabletit ovat niitä pahimpia

Vierailija
15/17 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tabletteja käytätte kun saatte ne noin vain taitettua puoliksi? Kokeilin just meidän tabletteja, eikä todellakaan katkennut taittamalla. Tabletteja käytämme juuri siksi, ettei taatusti olisi missään lasten ulottuvilla pesuainerakeita ja nuo olisi kyllä vaatineet veitsen ja silti murusia levisi ympäriinsä.

Vierailija
16/17 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku kiinnittänyt huomiota että jauhe alkaa olla monissa kaupoissa aika vähissä.

Hyvä jos yhden merkin alta löytyy jauhetta, juuri tietysti sen jota ei tykätä käyttää.

Tabletteja emme käytä sen takia, kun ne tosiaan jää vielä osaksi sulamattomana koneeseen.

Vierailija
17/17 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntija neuvoi ettei tabletteja kannata käyttää, koska niistä jää kaikista eniten pesuainejäämiä astioihin ja koneeseen. Lääkärit kuulemma näkevät ihmisten sisuskaluista, että kuka pesee astiat käsin tai koneella. Konepesuaineet ovat myrkkyä elimistölle.