Mistä töitä lukion ohelle?
Asutaan Vantaalla ja perheen taloudellinen tilanne on sellainen, että syksyllä lukion aloittavan tytön olisi hyvä löytää töitä. Ja olisihan se työkokemus arvokasta itsessäänkin. Mutta mistä tuollainen ujonpuoleinen tyttö saisi töitä, kun suhteita ei ole ja pelkkä ajatuskin työhaastattelusta jännittää kovasti? Mainostenjaosta saatava palkka on surkea suhteessa työmäärään, joten mielellään jotain muuta.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Eikö vanhemmat voisi tehdä töitä ja lapsi käydä koulua? Kesällä ja loma-aikoina ehtii sitten tehdä töitä.
Itse siivosin koko lukioajan kahta kerrostaloa. En kärsinyt asiasta mitenkään, 3- kertaa viikossa / talo ja yksi kerta näistä viikonloppuisin.
Jos haluaa saada hyvän opiskelupaikan, kannattaa opiskella pitkä matikka + paljon muuta. Ne vaatii paljon, läksyjä tulee ja töitä riittää ihan pelkässä koulussa. Järkevät vanhemmat asettaa lapsen tulevaisuuden etusijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö vanhemmat voisi tehdä töitä ja lapsi käydä koulua? Kesällä ja loma-aikoina ehtii sitten tehdä töitä.
Kyllä se pitää teininkin opetella kustantamaan omia menojaan. Ei niitä aikuisenakaan kukaan maksa. Ja ujo hiirulainen voisi rohkaistua työelämässä ku joutuu tekemisiin muiden kanssa.
Teini käy koulua jotta pääsee opiskelemaan alalle, jolla maksetaan hyvää palkkaa. Aikuiset on olemassa lasten elättämiseen.
Joo ei ole 😂 vanhemmat ei ole mitään avoimia kukkaroita
Uutinen: vanhemmat elättää alaikäiset lapset. Älä hanki lapsia, jos tämä ahdistaa.
Minulla on jo, ja olen opettanut heidät pärjäämään elämässä. Tekivät töitä koulun ohella ja vaikka oli raskasta, olivat onnessaan kun saivat omaa rahaa. Oppivat työn ja rahan arvon.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on 15-16 -vuotiaasta ujosta tytöstä, jota ap:n mukaan jännittää ajatuskin työhaastattelusta. Minusta ei ole oikea lähtökohta lähteä parantelemaan perheen taloutta patistelemalla tätä työhön, joka vaatii vieläpä taitoa olla luontevasti ventovieraiden perheiden luona. Samaan aikaan on vielä vaativa uusi koulu, jossa koulumenestys on erittäin tärkeää lapsen tulevaisuudelle.
Mitäpä jos ap keskittyisi hankkimaan itselleen uuden ja paremmin palkatut työn?
Miten se semmonen työ noin vaan hankitaan? 🤣 Ja ujolainen tarvitsee juurikin ihmiskontaktia, ei yksinoloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on 15-16 -vuotiaasta ujosta tytöstä, jota ap:n mukaan jännittää ajatuskin työhaastattelusta. Minusta ei ole oikea lähtökohta lähteä parantelemaan perheen taloutta patistelemalla tätä työhön, joka vaatii vieläpä taitoa olla luontevasti ventovieraiden perheiden luona. Samaan aikaan on vielä vaativa uusi koulu, jossa koulumenestys on erittäin tärkeää lapsen tulevaisuudelle.
Mitäpä jos ap keskittyisi hankkimaan itselleen uuden ja paremmin palkatut työn?
Miten se semmonen työ noin vaan hankitaan? 🤣 Ja ujolainen tarvitsee juurikin ihmiskontaktia, ei yksinoloa.
Ai mistä aikuinen hankkii työn, jolla elättää perheen? No sitä varten koulua käydään, että päästään opiskelemaan ja töihin, josta maksetaan parempaa palkkaa, mitä lapsille maksetaan.
Jos aikuisella on huonopalkainen työ, voi joko hakea uutta työtä tai tehdä lisätunteja ja tienata sen avulla enemmän. Luulisi sen aikuisen saavan joka tapauksessa helpommin töitä kuin 15-vuotiaan koululaisen.
Hygieniapassia suorittamaan. Sitten heset ja mäkit voi työllistää
Vierailija kirjoitti:
Moni tuntuu ajattelevan, että lukiolaisen täytyisi keskittyä pelkästään hyvien arvosanoihin hankkimiseen ja sen myötä opiskelupaikan saamiseen. Ymmärrättekö lainkaan, ettei opiskelupaikan saaminen takaa jalansijaa työelämässä? Monella alalla on tosi vaikea saada töitä, jos ei ole suhteita tai aiempaa työkokemusta. Eikä sitä työkokemustakaan niin vaan hankita, vaan nykyään useimpiin hanttihommiinkin on niin paljon hakijoita, että jopa haastatteluun on vaikea päästä ilman aiempaa työkokemusta. Se koskee myös kesätyöpaikkoja. Siksi opiskeluihin ei pidä keskittyä liikaa, vaan pitää muistaa, että myös työkokemus on tärkeää.
Tätä varten on olemassa kesätyöt.
Miksei ap:n tytär ollut kesätöissä? Niistä olisi hyvä aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse siivosin koko lukioajan kahta kerrostaloa. En kärsinyt asiasta mitenkään, 3- kertaa viikossa / talo ja yksi kerta näistä viikonloppuisin.
Ja tama oli vuonna...?
Itse kirjoitin vuonna -93 ja nyt kirjoitti esikoinen. Olen siis saanut seurata edelliset kolme vuotta, mita on olla lukiolainen nykyaan ja verrata sita omaan aikaani. Kirjoitin 3L1M enka todellakaan tehnyt sellaisia työmaaria, mita lapseni teki. Nyt on todella suuret paineet koko lukion ajan, kun yo-todistuksilla otetaan n 70% sisaan ja nimenomaan ne parhaat pisteet saadaan matemaattisten aineiden onnistumisilla, mika vaatii töita koko lukion ajan. Kaikki on muuttunut niin suuresti, ettei voi verrata nykylukiota edes 10v takaiseen aikaan.
Minustakin tuntuu, ettei ihmiset tajua mitä nykylukio vaatii. Yliopistojen pääsykokeet on suurelta osin korvattu todistusvalinnalla ja niissä painottuu matikan ja muut paljon työtä koko lukioajan vaativat arvosanat.
Anna nyt opiskella puoli vuotta rauhassa, jotta tottuu lukion rankkuuteen. Joillain opiskelu voi olla koko lukion pelkkää tuskaa, jotkut ovat alusta asti kuin kala vedessä. Jos silloin koulu sujuu mainiosti niin sitten voi ottaa töitä.
Miksi työnteko lukion ohella teilataan niin kovasti? Pienetkin lisätienestit voi mahdollistaa monia asioita. Moni asia on varmasti muuttunut siitä kun itse kävin lukion (2001-2004), mutta mulle jäi hyvin mieleen yksi koulukaverini, jonka opiskeluja köyhyys rajoitti. Se ei pystynyt hankkimaan kaikista kirjoista ajanmukaista painosta edes käytettynä, ja melkein kaikki kirjat oli pakko myydä heti kun kurssi oli käyty. Se vaikeutti varmasti oppimista monessa aineessa. Myös kirjoituksiin lukeminen vaikeutui, kun sillä ei ollut kaikkien kurssien kirjoja jäljellä. Ja entä ne kirjoitukset sitten? Sossu maksoi kirjoitukset, mutta sossun tuilla ei pystynyt hajauttamaan kirjoituksia syksylle ja keväälle kuten moni muu teki. Köyhä kaverini joutui siis kirjoittamaan kaikki aineet tiiviissä tahdissa saman kevään aikana.
Te jotka olette täysin lukion aikaista työskentelyä vastaan, vastatkaa käsi sydämellä: Oletteko todella sitä mieltä, ettei köyhä nuori voi pärjätä lukiossa ainakaan paremmin, jos käy lukion ohella vähän töissä? Jo muutama ylimääräinen satanen vuodessa voi auttaa paljon, eikä sellaisen summan hankkimiseen vaadita kovinkaan paljon töitä.
Ja juu, aina voi sanoa, että lukiolaisen on parempi tehdä kesätöitä ja on vielä parempi, jos sen vanhemmat tekee enemmän töitä. Mutta joskus on tilanteita, joissa on pakko valita kahdesta huonosta vaihtoehdosta vähiten huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiolainen on tarpeeksi vanha osallistuakseen omaan elatukseensa. Eihän 17-vuotiaasta makseta edes lapsilisää, kun oletuksena on että 17-vuotias tekee paljon töitä.
Meillä myös huono rahatilanne ja lukiolainen otti opintolainan. Oli niin pitkiä päiviä, ettei siitä enää töihin olisi ehtinyt eikä jaksanut. Harrastuksen kautta sai hiukan lisäansiota.
Nyt viimeisenä vuonna yrittää löytää viikonlopputöitä.
Ei lapsilisän loppuminen tarkoita että lapsi töihin menee ja itsensä elättää. 17-vuotias on vielä alaikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin tuntuu, ettei ihmiset tajua mitä nykylukio vaatii. Yliopistojen pääsykokeet on suurelta osin korvattu todistusvalinnalla ja niissä painottuu matikan ja muut paljon työtä koko lukioajan vaativat arvosanat.
Minusta taas tuntuu, ettei monikaan täällä tajua että lukion voi käydä myös neljässä vuodessa. Silloin aikaa jää myös työnteolle ilman että opintomenestys kärsii.
Oma nuoreni, joka menee lukion tokalle, tekee muutaman vuoron viikossa lähikaupassa. Kassaa, hyllyttää, mitä milloinkin. Nyt on kokopäiväisesti siellä kesätöissä.
Emme ole köyhiä, ihan omia käyttörahoja haluaa tienata. Minusta hyvä näin, saa hoidettua mm. kevarinsa kuluja. Vähän myös sijoittaa joka kuukausi.
Lukion hoitaa oikein mallikkaasti työnteosta huolimatta. Useimmat kaverinsakin tekevät jotain satunnaisia töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tama oli vuonna...?
Itse kirjoitin vuonna -93 ja nyt kirjoitti esikoinen. Olen siis saanut seurata edelliset kolme vuotta, mita on olla lukiolainen nykyaan ja verrata sita omaan aikaani. Kirjoitin 3L1M enka todellakaan tehnyt sellaisia työmaaria, mita lapseni teki. Nyt on todella suuret paineet koko lukion ajan, kun yo-todistuksilla otetaan n 70% sisaan ja nimenomaan ne parhaat pisteet saadaan matemaattisten aineiden onnistumisilla, mika vaatii töita koko lukion ajan. Kaikki on muuttunut niin suuresti, ettei voi verrata nykylukiota edes 10v takaiseen aikaan.
Ja samaan tahtiin kuitenkin esim yliopistot joutuvat helpottamaan peruskurssejaan, koska lukiosta tulevilla on heikommat perustaidot kuin ennen. Jännä yhtälö..
Teetkö ap itse kahta työtä? Jos et niin, miksi vaatisit sitä teiniltäsi? Opiskelu käy kyllä ihan kokopäiväisestä työstä, lukiossa jo etenkin.
Vierailija kirjoitti:
Teetkö ap itse kahta työtä? Jos et niin, miksi vaatisit sitä teiniltäsi? Opiskelu käy kyllä ihan kokopäiväisestä työstä, lukiossa jo etenkin.
Moni yksin asuva yliopisto-opiskelijakin tekee töitä opiskelun ohella, vaikka heidän täytyy tehdä kaikki kotityöt yms. Miksei myös lukiolainen voisi käydä välillä töissä, jos äiti laittaa kotona ruuan, pesee pyykit ja petaa sängyn?
Ei kannata töitä tehdä lukio aikana kun lomilla. Lukioon vaativa varsinkin jos otat mm maafyke jne ja tarkoitus kirjoittaa n 6-7 eli ei mene siitä mistä aita matalin.