Miten edullisimmin lisätyön verotus?
Hei!
Neuvokaa hölmöläistä :).
Minulla on päivätyö ja nyt ajattelin alkaa tekemään jonkun verran ilta/vkl-töitä. Eihän se mene niin, että maksan lisätyöstä just 40% veroa?
Eli neuvokaa, onko jotain edullisempaa tapaa hoitaa homma kotiin?
Kommentit (7)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 12:17"]Hei! Neuvokaa hölmöläistä :). Minulla on päivätyö ja nyt ajattelin alkaa tekemään jonkun verran ilta/vkl-töitä. Eihän se mene niin, että maksan lisätyöstä just 40% veroa? Eli neuvokaa, onko jotain edullisempaa tapaa hoitaa homma kotiin? [/quote]
No se riippuu mitä sulla verokortissa lukee. Se on sivutyötä ja sille on oma prosentti. Voithan tietty ottaa verotukseen kokonaiskertymän perustaksi, jolloin tiettyyn summaan asti menee tietyllä prosentilla sekä varsinainen työ että lisätyö ja kun se summa ylittyy, niin sitten kaikista menee isompi prosentti. Tsekkaa verokorttisi, mitä siellä lukee.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 12:17"]Hei! Neuvokaa hölmöläistä :). Minulla on päivätyö ja nyt ajattelin alkaa tekemään jonkun verran ilta/vkl-töitä. Eihän se mene niin, että maksan lisätyöstä just 40% veroa? Eli neuvokaa, onko jotain edullisempaa tapaa hoitaa homma kotiin? [/quote]
Voit itse laskea, verotushan on aina yksi kokonaisuus, työpaikkojen lukumäärästä riippumatta, siis kokonaistuloa loppukädessä verotetaan. Saattaa tulla palautuksiakin, riippuu siitä, mikä on perusprosenttisi ja kuinka iso osuus tuloista on tuota "sivutuloa"
En suosittele yrityksen tai toiminimen perustamista! Jos nimittäin joudut työttömäksi oikeasta työstäsi, työkkäri ja TE-keskus luokittelevat sinut yrittäjäksi ja vaikka olet maksanut työttömyyskassan jäsenmaksu sulta poistuu oikeus ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan!
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 12:20"]
No se riippuu mitä sulla verokortissa lukee. Se on sivutyötä ja sille on oma prosentti. Voithan tietty ottaa verotukseen kokonaiskertymän perustaksi, jolloin tiettyyn summaan asti menee tietyllä prosentilla sekä varsinainen työ että lisätyö ja kun se summa ylittyy, niin sitten kaikista menee isompi prosentti. Tsekkaa verokorttisi, mitä siellä lukee.
[/quote]
Vaikka perustaksi ottaa kokonaiskertymän, ei perusprosentia voi käyttää ennakonpidätykseen kuin yksi työnantaja kerrallaan. Jos siis lisätyötä tehdään eri työnantajalle, niin ei auta tuo konsti.
Mitä väliä, lopullinen verotus on kaikissa tapauksissa sama.
Yritystä en perusta :). Ja on vähän vaikea arvoida paljonko tienaan kakkostyöstä. Tai siitähän se on kiinni, paljonko jaksan vain töitä tehdä... eli meneekö lopulta niin, että maksan kiltisti lisäprosentin mukaan? ap
Perustat toiminimen / yrityksen jonka kautta teet sen lisätyön.