Sairaalaklovni ja syöpälapset -ohjelma
Olipa järkyttävää seurattavaa. Reipas pieni poika tuli sairaalaan, ja mitä hirveitä tutkimuksia ja hoitoja joutui raukka kokemaan.
Uskomaton tuo sairaalaklovni, joka sai hymyn pojan huulille, vaikka tämä näytti siltä ettei kuoleman portit ole kovin kaukana. Kaikki syöpäsairaat lapset tarvitsisivat tuollaisen sairaalaklovnin, kun omat vanhemmat taistelevat jaksamisen äärirajoilla ja pelkäävät lapsen hengen puolesta ja sairaalahenkilökunta, niin mukavia kuin ovatkin, joutuvat tekemään kivuliaita toimenpiteitä.
Huh! Kylläpä väistyi taas pienet murheet elon tieltä, kun omat lapset nukkuvat sängyissään. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu, mutta tällä hetkellä olen todella kiitollinen siitä että murheet mitkä nytkin mielessä pyörii, ovat ihan mitättömiä.
Kommentit (30)
Hyi, mistä tuollainen tuli :S Oliko joku ihan tuore dokkari? Mulla alkaa kädet täristä pelkästä ajatuksesta, niin hirveät sairaalatraumat lapsuudesta. Vaikkei ollut edes syöpää vaan "vaan" tungettiin väkisin virtsarakkoon välineitä.
Höpö höpö. Ei lapsi ole tyhmä, kyllä lapsi ymmärtää että nyt tässä yritetään piristää häntä, eli tilanne ei ole aito. Tuollaisesta klovnista voi jäädä paha maku
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 23:49"]
Höpö höpö. Ei lapsi ole tyhmä, kyllä lapsi ymmärtää että nyt tässä yritetään piristää häntä, eli tilanne ei ole aito. Tuollaisesta klovnista voi jäädä paha maku
[/quote]
Pojalta kysyttiin kenen kädestä haluat pitää, kun laitettiin jotain nenäletkua sieraimeen. Vieressä oli isä ja sisko, mutta poika ojensi kätensä sairaalaklovnille. Uskon, että monessa tilanteessa tämä oli ainoa valopilkku loppumattomalta tuntuvassa harmaassa tunnelissa, mihin ei mahtunut muuta kuin pahoinvointia, hoitoja ja kärsiviä läheisiä.
Ajatus siinä onkin, että klovni on ihan ulkopuolinen henkilö. Hän ei tunne sitä tuskaa mitä vanhemmat kokee oman lapsensa puolesta, eikä hän ole lääkäreiden ja hoitajien tavoin vastuussa potilaasta. Klovni tarjoaa vain tukea, iloa, seuraa ja ystävyyttä. Hänelle poika juoksi kertomaan lopussa hyvät uutiset, ettei veressä ja luuytimessä ole enää syöpäsoluja.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 00:00"]
[/quote]
Pojalta kysyttiin kenen kädestä haluat pitää, kun laitettiin jotain nenäletkua sieraimeen. Vieressä oli isä ja sisko, mutta poika ojensi kätensä sairaalaklovnille. Uskon, että monessa tilanteessa tämä oli ainoa valopilkku loppumattomalta tuntuvassa harmaassa tunnelissa, mihin ei mahtunut muuta kuin pahoinvointia, hoitoja ja kärsiviä läheisiä.
Ajatus siinä onkin, että klovni on ihan ulkopuolinen henkilö. Hän ei tunne sitä tuskaa mitä vanhemmat kokee oman lapsensa puolesta, eikä hän ole lääkäreiden ja hoitajien tavoin vastuussa potilaasta. Klovni tarjoaa vain tukea, iloa, seuraa ja ystävyyttä. Hänelle poika juoksi kertomaan lopussa hyvät uutiset, ettei veressä ja luuytimessä ole enää syöpäsoluja.
[/quote]Lapsetkin on yksilöitä. Itseäni olisi kuvottanut joku klovni joka vain nauraa kun kärsin. En todellakaan tarvi mitään kannustusta hoitotoimenpiteiden takia, ei ne ole yhtään helpompia vaikka vieressä joku idiootti hirnuu
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 00:05"]
[/quote]
[/quote]Lapsetkin on yksilöitä. Itseäni olisi kuvottanut joku klovni joka vain nauraa kun kärsin. En todellakaan tarvi mitään kannustusta hoitotoimenpiteiden takia, ei ne ole yhtään helpompia vaikka vieressä joku idiootti hirnuu
[/quote]
Toivotaan ettei kukaan tule sinua piristämään kun vietät vuoden sairaalassa syöpähoidoissa.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 00:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 00:05"]
[/quote]
[/quote]
Toivotaan ettei kukaan tule sinua piristämään kun vietät vuoden sairaalassa syöpähoidoissa.
[/quote]
No mua ainakin nauratti tuo kommentti, ja se on aika paljon kun tämä aihe ahdistaa pelkästään luettuna niin paljon että sydän hakkaa.
3
Sairaalaklovnit eivät tule nauramaan sairaalasängyn viereen, jos lapsi on kovin kipeä. Heidän toimintansa on hyvinkin diskreettiä ainakin Suomessa. Lapselle yritetään tuoda jotakin muuta ajateltavaa, kuin pelkkä tauti.
Lapseni on nauranut, opettanut, laulanut, leikkinyt, yllättynyt ja taas nauranut sairaalaklovneille ja heidän kanssaan. Tuo dokumentti oli toki hyvä, mutta kertoi vain pienen raapaisun siitä kaikesta, mitä sairaalaklovnit tekevät.
Oma lapseni on vielä niin pieni, ettei samalla tavalla osaa odottaa klovnien vierailuja, kuin isommat lapset. Mutta kyllä hänkin nauttii, kun klovnit tulevat laulamaan ja puhaltelemaan saippuakuplia.
Lisäksi olen yllättynyt miten iso henkireikä tämä on itselle. Meillä lapsen hoidot (ei syöpä, vaan toisellainen yliopistosairaala hoitoa vaativa sairaus) on vieraalla paikkakunnalla, jossa meillä ei ole sukulaisia tai tuttuja, joten osastolla ei vieraita käy. Näin pitkillä sairaalajaksolla ainoat "ulkopuoliset vieraat" on sairaalaklovnit ja sairaalapastori. Näistäkin sairaalapastori sikäli hauska vieras, että en ole missään määrin uskonnollinen, mutta tilannetta ulkopuolelta katsova kuuntelija on noina usein äkillisesti alkaneilla ja yllättävän pitkiksi venyneillä käynneillä tosi tärkeä. Klovnit taas ovat ainoat ihmiset jotka taatusti tulevat joka viikko ja eivät taatusti tuo mitään ikäviä uutisia, vaan vain hetken muuta ajateltavaa ja hyvää tuulta.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 00:27"]
Sairaalaklovnit eivät tule nauramaan sairaalasängyn viereen, jos lapsi on kovin kipeä. Heidän toimintansa on hyvinkin diskreettiä ainakin Suomessa. Lapselle yritetään tuoda jotakin muuta ajateltavaa, kuin pelkkä tauti.
Lapseni on nauranut, opettanut, laulanut, leikkinyt, yllättynyt ja taas nauranut sairaalaklovneille ja heidän kanssaan. Tuo dokumentti oli toki hyvä, mutta kertoi vain pienen raapaisun siitä kaikesta, mitä sairaalaklovnit tekevät.
[/quote]Kuten sanottu lapsi ei ole tyhmä, kyllä hän ymmärtää mitä siinä yritetään.
Täytyy nostaa hattua noille jotka jaksavat toimia sairaalaklovneina. Taatusti raskasta hommaa, kun omia surun ja pelon tunteita ei saa eikä voi näyttää. Mä en ikinä pystyisi.
Sairaalaklovnit tekevät myös pohjatyön siitä kenen luokse menevät vierailulle. He pyrkivät hauskuttamaan aina ikä- ja kehitystason mukaisesti ja ennen huoneeseen menoa varmistavat hoitajilta voiko vierailun tehdä. Sairaalaklovni ei tosiaankaan ole turhan räkättäjä eikä naura potilaalle vaan koettaa saada ajatukset hetkeksi pois sairaala-arjesta ja sairaudesta. Ja sairaalaklovneja sitoo samat vaitiolovelvollisuudet kuin muitakin hoitajia.
http://sairaalaklovnit.fi/Sairaalaklovnit/Etusivu.html Ihania ihmisiä, paljon hyviä kokemuksia heistä :)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 11:02"]
[/quote]Kuten sanottu lapsi ei ole tyhmä, kyllä hän ymmärtää mitä siinä yritetään.
[/quote]
Hmm. Mielenkiintoinen aihe. Itse en ole nähnyt sairaalaklovneja työssään, mutta tunnen yhden, olen kuullut yhden perheen kokemuksia ja lisäksi tiedän ylipäätään jotain klovneriasta. Minulla on hyvä kuva tuosta toiminnasta. En usko ollenkaan, että sairaalaklovnit jotenkin räkättelisivät idioottimaisesti. Klovneria on ehkä laajempi käsite kuin moni tietää. Aivoton räkättely on... no, huonoa klovneriaa, jos klovneriaa ollenkaan. Klovnit eivät itse kovin paljoa naura. Itse asiassa klovneria voi olla aika vakavaakin. Ja tiedän, että tuota työtä tehdään hyvin korkeilla eettisillä periaatteilla, kunnioittavasti ja vartavasten räätälöilyllä koulutuksella. (Jonka pohjalla tietysti aiempi koulutus ja kokemus). Olen myös ihan varma, että jos lapsi ei halua klovnia viereensä niin väkisin ei mennä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 11:44"]
[/quote]
Hmm. Mielenkiintoinen aihe. Itse en ole nähnyt sairaalaklovneja työssään, mutta tunnen yhden, olen kuullut yhden perheen kokemuksia ja lisäksi tiedän ylipäätään jotain klovneriasta. Minulla on hyvä kuva tuosta toiminnasta. En usko ollenkaan, että sairaalaklovnit jotenkin räkättelisivät idioottimaisesti. Klovneria on ehkä laajempi käsite kuin moni tietää. Aivoton räkättely on... no, huonoa klovneriaa, jos klovneriaa ollenkaan. Klovnit eivät itse kovin paljoa naura. Itse asiassa klovneria voi olla aika vakavaakin. Ja tiedän, että tuota työtä tehdään hyvin korkeilla eettisillä periaatteilla, kunnioittavasti ja vartavasten räätälöilyllä koulutuksella. (Jonka pohjalla tietysti aiempi koulutus ja kokemus). Olen myös ihan varma, että jos lapsi ei halua klovnia viereensä niin väkisin ei mennä.
[/quote]Eli miten se klovni varmistaa että lapsi ei naura koska kokee että nyt on pakko nauraa kun nauratetaan vaikak ei yhtänä naurattaisi? Minusta tuollainen klovniteatteri on täysin tarpeetonta eikä vähennä kenekään kärsimyksiä. Eikä siitä kukaan saa mitään voimaa jaksaa yhtään enempää. Jättää vain tyhjän olon kun klovni lähtee ja itse jäät siihen sänkyyn. Näin se menee. Älä aliarvioi lasta.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 11:44"]
[/quote]
[/quote]Eli miten se klovni varmistaa että lapsi ei naura koska kokee että nyt on pakko nauraa kun nauratetaan vaikak ei yhtänä naurattaisi? Minusta tuollainen klovniteatteri on täysin tarpeetonta eikä vähennä kenekään kärsimyksiä. Eikä siitä kukaan saa mitään voimaa jaksaa yhtään enempää. Jättää vain tyhjän olon kun klovni lähtee ja itse jäät siihen sänkyyn. Näin se menee. Älä aliarvioi lasta.
[/quote]
Sinun mielipiteesi tuntuu olevan ainoa oikea. Jos olet itse kuin sitruunan niellyt, ei tarkoita että kaikki muut ovat samanlaisia. Osaatko edes nauraa?
Toisaalta taas vähän toisenlaisia kokemuksia (jotka hyvin ymmärrän - itse inhoan ja pelkään klovneja)....
Koulrofobia tarkoittaa voimakasta klovnien pelkoa. Sitä esiintyy pääosin lapsilla, mutta myös nuorilla ja aikuisilla. Koulrofobia saattaa olla peräisin lapsuudessa sattuneesta pelottavasta kohtaamisesta naamioidun hahmon kanssa.
Vuonna 2007 Sheffieldin yliopiston tutkijat kysyivät 250 lapselta mielipiteitä klovneista tarkoituksenaan tutkia vaihtoehtoja sairaaloiden ilmapiirin parantamiselle. Kaikki kyselyyn osallistuneet 4–16-vuotiaat lapset pitivät klovneja sairaalassa pelottavina ja epäsopivina sinne. Brittiläinen taide- ja musiikkifestivaalitapahtuma Bestival luopui vuoden 2006 klovni-teemastaan, koska monet tapahtumaan osallistuneet aikuiset pelkäsivät klovneja
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 12:27"]Toisaalta taas vähän toisenlaisia kokemuksia (jotka hyvin ymmärrän - itse inhoan ja pelkään klovneja).... Koulrofobia tarkoittaa voimakasta klovnien pelkoa. Sitä esiintyy pääosin lapsilla, mutta myös nuorilla ja aikuisilla. Koulrofobia saattaa olla peräisin lapsuudessa sattuneesta pelottavasta kohtaamisesta naamioidun hahmon kanssa. Vuonna 2007 Sheffieldin yliopiston tutkijat kysyivät 250 lapselta mielipiteitä klovneista tarkoituksenaan tutkia vaihtoehtoja sairaaloiden ilmapiirin parantamiselle. Kaikki kyselyyn osallistuneet 4–16-vuotiaat lapset pitivät klovneja sairaalassa pelottavina ja epäsopivina sinne. Brittiläinen taide- ja musiikkifestivaalitapahtuma Bestival luopui vuoden 2006 klovni-teemastaan, koska monet tapahtumaan osallistuneet aikuiset pelkäsivät klovneja[/quote]
Joo, miksi sen pitää olla nimenomaan klovni? Tavallaan niin överi hahmo, jota tutkitustikin monet pelkäävät.
Siis mä uskon, että he oikeasti tekevät hyvää työtä ja hyvällä tarkoituksella ja että moni lapsi varmasti saa siitä paljon. Mä olisin kuitenkin voinut olla juuri sellainen lapsi, joka kokisi jonkun klovnin vaan ahdistavana, kiusallisena ja epämiellyttävänä lisänä muutenkin ahdistavassa tilanteessa. Olin ehkä jotenkin pikkuvanha ja koin usein tosi lapselliseksi monet lapsille tarkoitetut asiat, hyvin nuorenakin siis jo. Koin esimerkiksi todella epämiellyttävänä sen tavan miten aikuiset puhuivat (lässyttivät muikeasti) lapsille.
Lisäksi olin liian kiltti ja miellyttämishaluinen, ja jos joku olisi tullut mua hauskuuttamaan niin olisin varmaan kokenut sen vähän kiusallisena ja nöyryyttävänä lisänä muutenkin nöyryyttävässä tilanteessa. Olisin yrittänyt esittää että kivaa on, kun joku nyt oikein on tuotu mua viihdyttämään. Jos multa olisi vähänkin johdattelevasti tai innostavasti kysytty, että haluatkos että klovni tulee käymään niin olisin vastannut joo, koska niin mun olisi "kuulunut" vastata.
Tietenkään kaikki eivät ole sen luonteisia, että voisivat luoda läheisen suhteen jonkun sairaalaklovnin kanssa, mutta tuon dokumentin poika selvästi tarvitsi tätä.
Sitä vain mietin, että eikö noihin hoitokipuihin saa mitään kivunlievitystä. Ihan kuin kidutuskammioon olisi menossa, ovi kiinni ja kirkuminen alkaa.
Tosi surullinen dokkari, onneksi poika parani.
Toimenpiteet ja lapsen itku ja tuskat olivat järkyttäviä :(