Hormonikierukan haitat
eli lihottaako tai huononeeko iho tai muuta. Veritulpat..
Kommentit (20)
Kannattaa muistaa, et ihmiset jakaa useammin huonoja kokemuksia kuin hyviä.
Mut asiaa. Mulla tuli painoa n. 10kg muutaman ensimmäisen kuukauden aikana vaikka ruokailutottumukset vaihtuivat parempiin jne. Millään dieetillä, liikunnalla, ei yhtään millään ollut vaikutusta painoon laskevasti. Eli kilot tarrautuivat kovin kiinni ja pysyivät. Nyt kun poistatin kierukan kuukausi sitten, ne tulleet kilot ovat sulaneet yksitellen pois vaikka mitään muuta elämässäni ei ole muuttunut. Muutama kilo on vielä tallella, mutta eiköhän nekin kohta tipu. Samaten olen nyt saanut urheilullisen vartaloni takaisin; kierukan aikana vartaloni oli todella naisellisen mallinen ja kertyneet kilot näkyivätkin lähinnä rinnoissa ja käsivarsien yläosassa, lantiolla, reisissä ja takamuksessa.
Muita haittavaikutuksia minulla oli ihon huonontuminen. Selkäni puhkesi kukkimaan, vaikkei minulla edes koskaan pahimmassa teini-iässä tullut finnin finniä selkään. Nyt siis selkäni on aknearpinen. Finnien tulo myös lakkasi kierukan poiston jälkeen. Myös kasvojen epäpuhtaudet lisääntyivät, mutta en silti akneksi väittäisi.
Lisäksi kuukautiseni muuttuivat oudoiksi. Rytmi oli jotakuinkin 4 viikkoa ilman, kaksi viikkoa reipasta tiputteluvuotoa, viikko niagaratason vuotoa, viikko tiputtelua. Kuukautiset myös alkoivat uudestaan mikäli oli samalla viikolla yhdynnässä, kuin millä kuukautiset olivat loppuneet.
Sanoisin silti kierukan olevan kannattava. Ehkäisy oli ihanan helppo, ei tarvinnut muistaa mitään tai pelätä sen pettämistä. Poiston jälkeen ihoni on myös alkanut kuivua aiempaa enemmän; uskoisin siis kierukan pitäneen ihoni kosteustasapainosta jokseenkin huolta. Finnejä lukuunottamatta ihoni näyttikin hyvinvoivalta, heleältä ja kimmoisalta.
Painoon ei vaikutusta, finnejä tulee hiukan useammin kuin ennen, ei kuitenkaan mitenkään älyttömästi. Tulppariski on käsittääkseni aika minimaalinen.
En ole hirveitä vaikutuksia (ei-toivottuja) havainnut. Ehkä osittain kilojen kertyminen voi johtua kierukasta, en tiedä. Muuten loistava kapine, ei vuotoja, ei kipuja.
Näköjään siitä jotakin iho-ongelmia tulee:
En ole huomannut mitään muutosta mitä voisin laittaa kierukan piikkiin, paitsi tietysti se ettei ole kuukautisia (mikä on kyllä positiivista). Olen kyllä lihonut muutaman kilon, mutta olen myös syönyt epäterveellisesti ja paljon.
Hormonikierukka minulla on ollut nyt ehkä kolmisen vuotta.
Minulla tuli ensimmäistä kertaa elämässäni munasarjakystia. Yksi puhkesikin vuosi sitten ja aiheutti aivan järjettömät kivut! Ja olen kuullut, että kierukan langat voivat rikkoa kortsun...
Mutta ne positiiviset: verrattuna e-pillereihin, hormonin kokonaismäärä kehossa on sen verran pieni, etteivät juurikaan vaikuta mun mielialoihin. Painoon ei mulla ole millään tavalla vaikuttanut. Kuukautiset ovat jääneet pois ja on lekurin mukaan ihan normaalia hoikilla. ;P
Mulla iho huononi hieman vähäksi aikaa. Vähän samaan tapaan kun raskauden alkuvaiheessa. Painon nousua en huomannut, mutta migreenipotilaana migreenit paheni. Se oli syy, että jouduin lopulta kierukan poistamaan. Menkat kesti kierukan laiton jälkeen pari-kolme kuukautta, mutta tasottuivat lopulta aika normaaleiksi.
Mulla alko kans selkä kukkimaan. Ikinä ei oo mulla selässä finnejä aiemmin ollut. Myös naamaan tulee silloin tällöin finnejä. Tiputteluvuotoa jonkin verran. Paino ei ole noussut. Harmittaa nuo finnit selässä, kun kesäkin tulossa... =/
Ei mitään haittavaikutuksia. Paino tippu laiton jälkeen 10kg ja kuukautiset loppu. Aivan mahtavaa. Otan nyt uudestaan vaikka seuraavaa lähdetään yrittämään vuoden kuluttua.
Mulla tuli ihan hirveä iho-oireilu. Ensin koko kroppaan alkaen naamasta nousi näppylöitä. Kauempaa ei huomannut kun olivat aivan ihonvärisiä mutta läheltä näki. Näppylät on kadonneet suurimmaksi osaksi ja niiden jälkeen tuli aivan järkyttävän kuiva iho :O Sai rasvata useita kertoja päivässä ja silti tuntui että kiristää joka puolelta. Tämän jälkeen nousi finnejä niskaan ja hartioihin. Kierukka on ollut nyt 6kk ja toivon todella että kaikki iho-oireet häviää. Vituttaa tällänen kun on ennen ollut tosi hyvä iho ja ehkä kolme finniä koko elämän aikana (nyt olen 26v)
Musta olisi outoa olla ilman kuukautisia.
- painonnousu 5kg (lähti kierukan poiston jälkeen)
- turvotus kasvoissa ja käsivarsien yläosassa
- paha akne
- vaikea migreeni
Ei vaivoja kierukan poiston jälkeen!
Turvotus ja paha akne. Kasvoihin tuli mm. kystia, joita hoidettiin 3 kk antibioottikuurilla sekä tulehdus ym. voiteilla. Iho on nyt rauhoittunut vuosi kierukan poiston jälkeen. En siis suosittele kenellekkään jolla on tai on ollut taipumusta akneen esim. murrosiässä. Olen 40-vuotias. Tuntui hurjalta sairastua akneen tässä iässä. Nyt minulle on tehty sterilisaatio, jota alunperin menin hakemaankin ennen kuin gynekologi sai minut ylipuhuttua kierukan käyttäjäksi.
Laitosta noin puolitoista vuotta. Vieläkin tiputtelee, ehkä vähenemään päin. Runsaat kuukautiset ja kivut kuitenkin loppuneet. Tiputtelu ärsyttävää, mutta menettelee, kun muuten niin helppo ehkäisykeino. Muita vaivoja ei.
Toinen hormonikierukka menossa, seitsemäs vuosi. Vähän finnejä kasvoissa ja yläselässä. Rinnat välillä muutaman päivän arat. Paino ei ole muuttunut. Vuotoja ei ole lainkaan. Pois en antaisi.
Haittavaikutuksia oli vain yksi, mutta sekin riitti syyksi hankkiutua eroon: akne.
Ihon saaminen takaisin kuntoon oli aika ikävä ja pitkällinen projekti.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 06:51"]
Minulla tuli ensimmäistä kertaa elämässäni munasarjakystia. Yksi puhkesikin vuosi sitten ja aiheutti aivan järjettömät kivut! Ja olen kuullut, että kierukan langat voivat rikkoa kortsun...
Mutta ne positiiviset: verrattuna e-pillereihin, hormonin kokonaismäärä kehossa on sen verran pieni, etteivät juurikaan vaikuta mun mielialoihin. Painoon ei mulla ole millään tavalla vaikuttanut. Kuukautiset ovat jääneet pois ja on lekurin mukaan ihan normaalia hoikilla. ;P
[/quote]
Kuukautiset on mullakin kokonaan pois, enkä todella ole hoikka!!!! Kolmas kierukka menossa jo, paras ratkaisu kertakaikkiaan :)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 06:51"]
[/quote]
Sama juttu eli kystia tuli ja lopulta kierukka sitten jouduttiin poistamaan, mikä oli todella sääli koska muuten loistava peli eikä tullut sivuvaikutuksia joita muista hormonaalisista ehkäisyistä on tullut, eli kierukasta ei painonnousua (paino laskikin 10kg ruokavaliolla samaan aikaan kierukan ollessa), ei mielialanvaihteluita, runsaat kuukautiset hävisivät...
Minulla on mirena-hormonikierukka nyt neljättä vuotta ja olen kierukkaan kaikin puolin erittäin tyytyväinen. Painolleni ei ole tapahtunut koko aikana yhtään mitään ja pintakuiva ihoni muuttui hyväkuntoiseksi kierukan käytön myötä - eli loputkin finnit katosivat ja iho tasoittui heleäksi ja kauniiksi. Alkuun oli pientä tiputteluvuotoa muutamien kuukausien ajan, mutta nyt olen ollut täysin vuodoton useamman vuoden ajan. Tämä on suurin myönteinen muutos ja elämänlaatua hurjasti parantava tekijä - kuukautisista ei tarvitse murehtia enää lainkaan - kyllä on reissut ja mökkielämä helppoa :-) ja kaikenlisäksi ehkäisy on nyt luotettavalla tavalla hoidettu. Pois en vaihtaisi enää mistään hinnasta. Lisäksi tuntuu, että kierukka on tasoittanut aiemmin vaikeita pms-oireitanikin. Suosittelen kokeilemaan !!!
Lihoin 5kg