saako raskausajan neuvolakäynnit,
ultrat sekä labrat käydä työajalla? Vai täytyykö ottaa vapaaksi tai tehdä tunnit jälkikäteen?
Kommentit (33)
Miten mä saan ne käytetyt tunnit takaisin työajanseurantaan? Eli nyt pitää pyytää sitten työajanseurantaraportiit puolen vuoden ajalta. Inhottavaa vaatia oikeuksia näin jälkikäteen. Miksi esimies ei kertonut, miten asiat on. Sanoi vaan, että leimaa neuvolakäynnit -oma aika ulos-? Tiesikö hän mitä laki sanoo?
Laki menee aina TES:n edelle, jos niissä on ristiriitaa. Todellakin saa käydä työajalla kaikilla raskauden hoitoon ja seurantaan liittyvillä käynneillä.
kuuluuko noihin matka-aika tutkimuksiin myös?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 20:47"]
Tämä viestiketju on yksi peruste lisää siihen pitkään jonoon syitä, miksi ei kannata ottaa työhön lisääntymisikäistä naista.
[/quote]
Jaa. No esimerkiksi minä olen ollut samalla työnantajalla 7 vuotta ja tämä on ensimmäinen raskauteni tämän työnantajan aikana. Kun nyt yhden talven ja kevään joudun juoksemaan neuvoloissa, lääkäriseurannoissa, labroissa, ultrissa, niin sehän tekee minusta hankalan työntekijän, että vaadin työtuntejeni saldon korjausta lainmukaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 20:55"]
[/quote]
Kyllä kuuluu.
Täytyy kyllä ihmetellä missä te oikein olette työssä kun tuolla lailla työnantaja ja pomot niuhottavat? Miksi te menette töihin tuollaisiin paikkoihin joissa naisia kohdellaan noin paskamaisesti ja lain vastaisesti?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 20:57"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 20:55"]
[/quote]
Kyllä kuuluu.
Täytyy kyllä ihmetellä missä te oikein olette työssä kun tuolla lailla työnantaja ja pomot niuhottavat? Miksi te menette töihin tuollaisiin paikkoihin joissa naisia kohdellaan noin paskamaisesti ja lain vastaisesti?
[/quote]
Voi tietäisitkin missä. Eräässä hyvämaineisessa yrityksessä.
Meillä täytyy kyetä osoittamaan, että ei ole saanut aikaa muulloin kuin työaikana. Eli ei riitä se, että varaa itselleen kivan ajan vaan joka kerta pitää osoittaa, miksi ei saanut ilta-aikaa (meillä neuvola kerran viikossa auki klo 19.00 asti).
Lisäksi meillä on "kirjoittamaton sääntö", että jos menee neuvolaan työaikana, joutuu joustamaa vuosilomassa eli ei välttämättä saa sitä haluamaansa aikaan.
Meillä neuvola on auki klo 8-15, mutta klo 8 aikoja ei käytännössä saa tai ole vapaana. Aikaisimmat neuvola-ajat ovat olleet klo 9-10. Sokerirasitustestiin pitää varata reilu pari tuntia. Ultraa ei ole lähellä, vaan lähin on Kättärillä. Minä olen tehnyt nämä kaikki tutkimukset nyt työajalla mutta omalla saldolla, joten ne ovat tehneet minulla valtavat miinustuntimäärät. Ärsyttää kun en selvittänyt oikeuksiani ajoissa.
mutta eikö kaikki käöynnit ole vapaaehtoisia :) ei kukaan sinne neuvolaan tai ultraan pakota...
No jos haluat äitiyspäivärahan niin kyllä siellä neuvolassa pitää käydä. Toisekseen, olet aika ääliö jos et raskausaikana halua käydä seurannassa. Ai niin, ultraääniSÄTEILY tekee ihmisistä vasenkätisiä...
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 22:10"]
No jos haluat äitiyspäivärahan niin kyllä siellä neuvolassa pitää käydä. Toisekseen, olet aika ääliö jos et raskausaikana halua käydä seurannassa. Ai niin, ultraääniSÄTEILY tekee ihmisistä vasenkätisiä...
[/quote]
Ei ole pakko käydä neuvloassa, jos haluaa riittää että käy yksityisellä lääkärillä joka toteaa kauanko raskaus on kestänyt.
Ja esim hoitoalan ihmiset voivat hyvin esim töissä stixata virtsan, mitata verenpaineen jne vaikka päivittäin niin neuvolaa ei siihenkään tarvita =D
Ja sitten (jos on varaa) voi käydä yksityisellä jos on huolissaan jostain.
Neuvolat nykyään kun tuntuvat muutenkin enemmän kyttäyslaitoksilta, ei siihen vauvaan kiinnitetä niin paljon huomiota kuin vanhempien parisuhteeseen jne....
et ole yksin, täällä on toinen kohtalotoveri, jolla oli miinustunteja neuvolakäyntien takia, ja palkastahan ne on otettiin
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 20:45"]
tulosta tessistä nuo tiedot ja näytä pomolle.
[/quote]
Ei ne ole työehtosopimuksessa, vaan ihan kaikkia koskevassa työaikalaissa.