Kuinka monella on periaatteessa jatkuvasti autovelkaa?
Vaihdatteko autoa heti, kun olette saaneet edellisen auton maksettua? Vai oletteko sen verran "rikkaita", että auto ostetaan käteisellä eikä velkoja tarvita? Itse olen sen verran köyhä, kun ostan auton, otan 5v maksuajalla ja kun auto on maksettu, periaatteessa on sen verran vanha, että on jo vaihdettava tuoreempaan. Kuukausimaksut ovat yleensä n. 250e, ja sen isommaksi ei ole varaa päästää. Potuttaa toisaalta, että jos haluat ajaa tuoreemmalla autolla, on jatkuvasti oltava veloissa siitä.
Kommentit (37)
2 jatkaa: Autojen hintaluokka meillä noin 20 000€ eli ostetaan sellaisia 3v vanhoja (japanilaisia) farkkuja.
Elämä on voi voi. Useimpien meistä on tyydyttävä sellaiseen elintasoon, johon meillä on varaa. Koskee auton lisäksi kaikkea muutakin. Itse en pidä viisi vuotta vanhaa autoa kovinkaan vanhana. En ainakaan niin vanhana, että se olisi joku ehdoton vaihtoväli. Me ajelimme edellisellä autolla kymmenen vuotta. Samalla säästettiin koko ajan uuteen autoon. Syksyllä ostimme kaksi vuotta vanhan käytetyn auton ja maksu oli käteisellä. Sillä taas ajellaan vielä monta vuotta.
Meilä ei varsinaista velkaa, mutta melkein sama asiahan työsuhdeauton kanssa on kuin että maksaisi autovelkaa pois. Joka kuukausi saa n. 650 € vähemmän palkkaa kuin ilman auto"etua".
Meillä taas pidetään aina vähän velkaista autoa. Me ollaan laskettu niin, että edullinen autolaina on parempi sijoitus kun sitoa omia rahoja siihen peltikasaan. Eli jos auto maksaa 20te, niin siihen laitetaan 10te omaa rahaa ja loput lainaa. Toi toinen 10te on sitten esimerkiksi osakkeissa, joista tuotto on keskimäärin 10% kun samaan aikaan maksetaan autolainasta 5% korkoa.
Ei ole aina.
Laina-aika on ollut sellanen 2-3 vuotta ja autonvaihtovälit 8 vuotta.
No, yksi noista lainoista oli avomieheltä koroton vippi.
Kyllä: meillä on erilliset rahat, minä olen se paremmin tienaava, mutta miehellä on pihi luonne. Ja ennenkaikkea mies haluaa/voi rassata vanhoja romuja ja minä haluan autoltani luotettavuutta. Päädyimme siten pitämään autot omana menona eikä yhteisenä. Ei olisi reilua miestä kohtaan maksaa minun kalliimmasta autosta ja sen lisäksi laittaa aikaa oman huoltoihin.
Ja ei: emme laske sentin päälle. Mies lainaa parempaa autoa pitkille reissuille ilman korvausta, tankkaamme toiselle tankin täyteen jos on vähissä ja minä pesen molemmat autot lapsen kanssa ilman erillistä korvausta, en myöskään maksa miehelle renkaanvaihdosta.
AP: Eli tästä saan käsityksen ettei kenelläkään autovelkaa! Kaikki säästävät tai ostavat käteisellä. Missä on ne tavalliset ihmiset, jotka ovat autovelkaisia??? Kyllähän niitäkin varmasti on. Onko tämä sama juttu kuin "7 päivää"-lehden lukijat? Lehti on maan tilatuin, mutta kaikki vain sanovat ettei koskaan ole kyseistä lehteä edes nähnytkään. Kaipaan kohtalotovereita, mutta todennäköisesti niitä ei sitten olekaan?? Olemme yleensä ostaneet sellaisen 3 - 4v vanhan auton, jonka hintaluokka on ollut alle 15 000e ja siihen se 5v maksuaikaa. Nyt vanha auto just maksettu ja vuosimalli tällä hetkellä 2004 ja vikoja alkaa olemaan paljon eikä kovin innosta siihen pommiin sijoittaa rahaa.
Tavallaan. Minulla on auto yksityisleasingilla. Eli maksan kk maksun 4 vuoden ajan, sitten vaihdan uuteen ja jatkan maksamista.
Ihan vastaava tilanne kuin olisin maksanut käsirahan autosta ja jatkaisin osamaksulla. Nyt vaan huollot ja renkaanvaihdot sisältyy hintaan.... huoletonta:)
Meillä autojen hinnat olleet paljon alhaisempia. Nykyinen auto on vm -00 ja meidän käytössä ollut 5 vuotta, maksoimme siitä 4500€ Uutta ollaan katseltu ja ajateltu jotain 7000€n autoa, miksi pitää ostaa kallis ja niin uusi. Ei alle 10 vuotta vanhassa pitäisi olla mitään isoja vikoja vielä. Ja siis säästetty.
meillä on 1 auto ja se pyörii hintaluokassa 40000e ostetaan yleensä esittelyauto tai vähän käytetty. Silloin kovin hintapiikki on tasoittunut, mutta saa kuitenkin lähes uuden auton.
Vaihdamme autoa yleensä noin 2v välein eli autolaina on kokoajan "päällä" ja maksamme autoa noin 400e/kk
No meillä oli pitkään autovelkaa, nyt ollaan saatu se pankille maksettua kun rakas mummoni auttoi, nyt ollaan se hänelle velkaa. Se loppu mikä oli jäljellä. Meidä auto on 12 vuotta vanha ja taas meni katsastuksesta keralla läpi, eiklhän me tuolla ajella vielä vuosi pari. Sitten on velkaa taas otettava, ei ole mistä säästää kymppitonnia mikäli se edes riittäisi.
Edellinen auto oli velaton, maksoi 500€ ja oli kyllä peli :)
Ei ole koskaan ollut autovelkaa. Aina olen säästänyt etukäteen ja vaihtanut auton vasta sitten. Periaatteessahan se toimii samalla tavalla kun tuo sinun eli kun auton ostaa alkaa taas säästäminen uuteen autoon, mutta siinä ei mene hukkaan korkohin, kalliimpiin vakuutuksiin jne. rahaa.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 10:46"]Ei ole koskaan ollut autovelkaa. Aina olen säästänyt etukäteen ja vaihtanut auton vasta sitten. Periaatteessahan se toimii samalla tavalla kun tuo sinun eli kun auton ostaa alkaa taas säästäminen uuteen autoon, mutta siinä ei mene hukkaan korkohin, kalliimpiin vakuutuksiin jne. rahaa.[/quote]
Ilmeisesti et ole mikään kovin välkky talousasioissa? Tällä korkotasolla ja auton arvonaleneminen huomioon ottaen ei ole kyllä MITÄÄN järkeä omaa pääomaa tuhlata autoon. Mutta kukin tyylillään.
Minä toimin samoin kuin ap. Olen muuten miettinyt tätä ihan samaa, olin vähällä tässä eräänä päivänä laittaa pystyyn vastaavanlaisen ketjunkin kysyäkseni miten muut toimivat.
Sitä en tiedä, onko järkeä vai ei, mutta itse ainakin olen todennut, että kun haluan kuitenkin ajaa suht uudella kunnon autolla, niin ei mulla sellaiseen ole varaa muulla tavoin - tai sitten pitäisi säästää sen 5 vuoden ajan ensin lainanlyhennyksiä vastaavin kuukausierin ja olisiko se nyt sitten niin kovin paljon järkevämpää kuin tämä? Yleensä ne tuon 5 vuoden maksuajan kestävätkin hyvin, ei ole vielä sattunut sellaista autoa johon olisi pitänyt isompaa remonttia tehdä ko. aikana. Toisin kuin niihin halpoihin autoihin, joilla ajelin nuorena!
Minulla tämä ei kyllä tarkoita sitä, että se auto olisi 5 vuoden vanha, kun vaihdan uuteen, vaan autohan on siinä vaiheessa jo n. 10 vuotta, koska jo ostaessa tuon hintaluokan (josta siis lyhennykset 200-300 väliin/kk 5 vuoden ajan) autot ovat olleet n. 5 vuoden ikäisiä. Ja yleensä tuossa vaiheessa saa vielä ihan kivasti hyvitystä siitä entisestä autosta.
Lainoissa on kyllä eroja, joissakin tulee ihan törkeästi korkoja ym. käsittelymaksuja. Itselläni on tällä hetkellä sellainen laina, josta auton hinnan päälle tulee ylimääräistä maksettavaa yhteensä 2400€ 5 vuoden maksuajan aikana. Saisihan tuollakin vaikka mitä, mutta silti mielestäni ihan kohtuullista.
Minä toimin samoin kuin ap. Olen muuten miettinyt tätä ihan samaa, olin vähällä tässä eräänä päivänä laittaa pystyyn vastaavanlaisen ketjunkin kysyäkseni miten muut toimivat.
Sitä en tiedä, onko järkeä vai ei, mutta itse ainakin olen todennut, että kun haluan kuitenkin ajaa suht uudella kunnon autolla, niin ei mulla sellaiseen ole varaa muulla tavoin - tai sitten pitäisi säästää sen 5 vuoden ajan ensin lainanlyhennyksiä vastaavin kuukausierin ja olisiko se nyt sitten niin kovin paljon järkevämpää kuin tämä? Yleensä ne tuon 5 vuoden maksuajan kestävätkin hyvin, ei ole vielä sattunut sellaista autoa johon olisi pitänyt isompaa remonttia tehdä ko. aikana. Toisin kuin niihin halpoihin autoihin, joilla ajelin nuorena!
Minulla tämä ei kyllä tarkoita sitä, että se auto olisi 5 vuoden vanha, kun vaihdan uuteen, vaan autohan on siinä vaiheessa jo n. 10 vuotta, koska jo ostaessa tuon hintaluokan (josta siis lyhennykset 200-300 väliin/kk 5 vuoden ajan) autot ovat olleet n. 5 vuoden ikäisiä. Ja yleensä tuossa vaiheessa saa vielä ihan kivasti hyvitystä siitä entisestä autosta.
Lainoissa on kyllä eroja, joissakin tulee ihan törkeästi korkoja ym. käsittelymaksuja. Itselläni on tällä hetkellä sellainen laina, josta auton hinnan päälle tulee ylimääräistä maksettavaa yhteensä 2400€ 5 vuoden maksuajan aikana. Saisihan tuollakin vaikka mitä, mutta silti mielestäni ihan kohtuullista.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 09:06"]
Ei ole aina.
Laina-aika on ollut sellanen 2-3 vuotta ja autonvaihtovälit 8 vuotta.
No, yksi noista lainoista oli avomieheltä koroton vippi.
Kyllä: meillä on erilliset rahat, minä olen se paremmin tienaava, mutta miehellä on pihi luonne. Ja ennenkaikkea mies haluaa/voi rassata vanhoja romuja ja minä haluan autoltani luotettavuutta. Päädyimme siten pitämään autot omana menona eikä yhteisenä. Ei olisi reilua miestä kohtaan maksaa minun kalliimmasta autosta ja sen lisäksi laittaa aikaa oman huoltoihin.
Ja ei: emme laske sentin päälle. Mies lainaa parempaa autoa pitkille reissuille ilman korvausta, tankkaamme toiselle tankin täyteen jos on vähissä ja minä pesen molemmat autot lapsen kanssa ilman erillistä korvausta, en myöskään maksa miehelle renkaanvaihdosta.
[/quote] Anteeksi nyt, mutta mä en helvetti soikoon tajua tällaista ajatusmaailmaa. En vaan tajua. En ymmärrä mikä parisuhde on sellainen, jossa toisesta ei saa olla missään asiassa mitään vaivaa ja kuluja enemmän kuin toisesta.
En myöskään jaksa uskoa, että tuollaisessa liitossa kukaan jaksaa elää stressittömänä ja onnellisena, saati että siinä todella sitoudutaan toiseen. Toisaalta jos ei sellaista haluakaan, niin sittenhän asia on ihan ok.
AIna vaan kiinnostaa mihin tuossa vedetään rajat? Jos toinen haluaa ostaa kalliimman sohvan ja toinen ei, niin ostaako toinen sen omilla rahoillaan ja toinen ei saa sitten istua siinä? Ei helvetti mitä äpylöintiä. En kehtaisi edes ääneen sanoa jos meillä olisi tuollaista.
Nimim. elämä tasaa.
Suurin osa tutuistani tekee niin, että ajaa vaatimattomalla autolla, johon rahat säästetty etukäteen/otetaan vain vähän lainaa. On eri asia ajaa jollakin ikivanhalla romulla, vert. esim. hyvin pidetyllä n.10vuotta vanhalla autolla. Muutenkin auto kannattaa valita niin, ettei se ole mikään kovin kallis. Jos suosii ns. peruautoja niiden vakuutukset, huollattaminen ja mahdolliset varaosat ym. tulevat myös edullisemmaksi mitä "erikoisautoissa".
Mutta henk.koht. en näe järkeä siinä että on autovelkaa koko ajan. Fiksua on säästää etukäteen mahdollisimman paljon, jos lainaa pitää pari tonnia lisäksi ottaa, niin koittaa maksaa sen nopeasti (esim. vuodessa) pois kokonaan.
Velkaraha on aina kallista, jos ostaa esim. asunnon sen arvo usein nousee ja arvonnousu yleensä kattaa esim. korkoihin mennyttä rahaa niin että laina ei (välttämättä) tuota ns. "tappiota" ollenkaan. Autoissa taas arvo laskee koko ajan, ylipäätään ihan uutta autoa ei kannata ostaa (edes käteisellä) koska arvo laskee samantien kun ajaa sen liikkeestä ulos. Mutta käytetyissäkin menee niin (museo- ja klassikkoautoissa ehkä eri juttu) että arvo alenee koko ajan. Eli kun maksaa lainasta korkoja +auton arvo alenee koko ajan =todella kallista pitää autoa velkarahalla.
Jos säästää etukäteen (tilille ei kannata, pieni korko) esim. rahastoon mistä saa vähän parempaa tuottoa, niin auto tulee edullisemmaksi kun ei mene ollenkaan/hyvin vähän korkoihin.
On autolainaa lähes aina. Edellinen loppui lokakuussa, nyt on harvinainen tilanne. Mutta tietoa ei ole milloin toi kosla hajoaa. Vuosimallia 2004 joten ei mikää uusi enää. Kun ostetaan taas uusi käytetty, rahoitetaan lainalla. Edellisessä lainassa oli lyhennys + korot 165e kuukaudessa. Ei ollenkaan paha maksu viideltä vuodelta.
Lähes kaikki uudet tai muuten kalliit on velalla. Paitsi eläkeläisten "viimeiset autot" tai jos joku ostaa kerrankin kunnon auton (perinnöllä vaikka). Ei keskiluokka muuten uusilla Audeilla ajaisi.
joskus aikoinaan ostettiin muijalle melkein uusi auto,se oli meillä käytössä 9v ja sitten meni anopille,jos välillä ei olisi ollut maksaa hieman ylimääräistä ei auto varmaan olisi maksettu ikinä,tuntuu että rahoituksella kun ostaa auton kestää rahoitus pitempään kuin auto,kallein meille ostettu auto on maksanut 10800€.
viime kesänä ostin muijalle tuoreemman auton vm:2000 vw golf IV1.9tdi variant se maksoi 4900€ eiköhän sillä pärjätä monta vuotta,kävin myös katsomassa uutta ford focusta mutta ei raaski laittaa 26000€ autoon vaikka olisikin uusi,tulee vaan liikaa kuluja asuntolainan lisäksi.
Ikinä ei ole autoa ostettu velaksi. Ekaa varten säästettiin pitkään (olin siis yli 30v kun ostin ekan auton puoliksi miehen kanssa) ja sen jälkeen on säästetty aina se 3-4v mikä on autonvaihtoväli meillä. Kyllä jaksaa olla iloinen että pärjätään yhdellä autolla ja se on aina ollut kriteerinä muuttaessakin, että julkista liikennettä pitää sen verran olla.