Siskot! Varokaa näitä autovahinko-huijareita!
Koin äsken merkillisen episodin.
Olin marketissa pikaisilla ruokaostoksilla. Mukana oli viisivuotias poikani, joka istui takana turvaistuimessa. Käväisin hakemassa perunapussin kaupasta, joten jätin rauhallisen poikani istumaan autoon siksi pariksi minuutiksi.
Kun tulin kaupasta, autoni vieressä seisoi kaksi ihmistä, mies ja nainen. Sellaisia arviolta kolmikymppisiä ja siistin näköisiä. Alkoivat meuhata, että lapseni oli kolauttanut ovellaan heidän autonsa takaoveen lommon ja vaativat siitä korvausta.
Minä katsoin, ja totta, heidän autonsa takaovessa oli pieni lommo. Siinä vaiheessa mies alkoi selittää, että "sulla on varmaan omavastuu sun vakuutuksessa, jos haluat, niin voit maksaa käteisellä pari hunttia, niin pääset halvemmalla, eikä mene bonukset..."
Olin ihan kylmän viileä ja kiistin, että vahinko voisi olla lapseni aiheuttama. Siinä vaiheessa tyypit kävivät helvetin ilkeiksi ja alkoivat uhkailla poliisilla. Sanoin tyynesti, että joo, soittakaapa poliisit paikalle.
No, uhkailivat lisää, olivat kuulemma "nähneet" vahingon ja minä valehtelen, enkä voi tietää tapahtuneesta, koska olin kaupassa.
Sanoin olevani aivan varma.
Mies otti kännykkänsä ja soitti 112:een ja alkoi selittää törkeästä parkkipaikkavahingonaiheuttajasta...
Siinä vaiheessa multa meni pokka.
Otin ja avasin lapseni takaoven, ihan rauhallisesti ja miestä silmiin tuijottaen.
Mieheltä meni sanat sekaisin ja sulki nopeasti puhelimen. Menivät molemmat autoon ja lähtivät helvetin liukkaasti paikalta.
Mulla nimittäin on Berlingo ja takana liukuovet. Ei voi siis kolhia yhtikäs kenenkään takaovea.
Mutta pienen naurun jälkeen alkoi vituttaa, etten huomannut ottaa "pariskunnan" rekkaria talteen. Huijareitahan ne olivat!
Ihan kaikkea syyttelyä EI siis siskot kannata niellä. Vaatikaa todisteita ja ottakaa vaikkapa kännykkäkuvia tilanteesta, että voitte tarvittaessa dokumentoida vakuutusilmoitukseen. Ja poliisi kannattaa kiistatilanteissa kutsua paikalle, varsinkin jos se toinen osapuoli käyttäytyy aggressiivisesti.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 13:24"]
Vitsit sä olet typerä ap! Mikset antanut kutsua pollareita paikalle, mikset ottanut sen auton rekkaria ylös??? Nyt ne saa huijata rauhassa lisää.
[/quote]
Rekkari olisi pitänyt tosiaan ottaa talteen. Poliisista en olisi ihan noin varma, että olisivat lopulta hälyttäneetkään paikalle.
Mutta hei: tilanne oli ohi viidessä minuutissa, ja oikeasti en vaan älynnyt kaikkea siinä hötäkässä. Jälkikäteen netin ääressä on helppo olla viisas.
ap
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 13:26"]
Olen kerran ollut vastaavassa tilanteessa eli kun tulin kaupasta autolleni, oli viereisen auton luona mies ja nainen, jotka väittivät, että olin kolhinut oman autoni ovella heidän autoaan. Tietysti otin kuvan kolhusta ja pyysin anteeksi ja samalla tavalla ehdottivat, että maksaisin pari satasta, niin ei menisi bonukset. Olin leikissä mukana ja ehdotin, että käyn hakemassa automaatilta rahaa. Sitten palasin kauppakeskukseen, soitin poliisille ja pyysin paikalle. Viereinen auto oli varastettu ja kolhu ovessa saatu aikaan muulla kuin ovella.
[/quote]
Fiksusti toimittu! Eli näitä on.... oliko naisella silkkarit ja vaalea, lyhyt tukka, miehellä sellainen keskiruskea tukka ja bodattu yläkroppa?Sattuiko tuokin stadissa? Onko kauankin tuosta?
ap
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 13:22"]
14, älä nyt höpsi hassuja.
ap
[/quote]
Mitä mitä... viedäänhän niitä lapsia vaunuistakin niin miksei ei autoistakin. Ihan järjen vastaista jättää lapsi yksin autoon! Jos nyt ei joku häntä olisi sieltä vienyt, mutta lapset nyt tekevät hetken mielijohteessa järjettömiä asioita ja lapsi olisi voinut lähteä etsimään sinua ja toikkaroimaan sinne autojen joukkoon. Vähän nyt vastuun tuntoa!
[/quote]
No ei kyllä juurikaan viedä, erittäin harvinaisia lapsenryöstöt.
Oma viisivuotiaani (5 v. 9 kk) on jo tosi järkevä yksilö, ei takuulla lähde hortoilemaan perääni. Tunnen lapseni tässä asiassa erinomaisesti.
ap
[/quote]
Olet ihanan naivi! Minusta on tosi hienoa, että aikuinen uskaltaa vielä nykyaikana katsoa maailmaan sydämenmuotosten vaaleanpunaisten lasien läpi ja varsinkin olla sinisilmäinen oman lapsen tekemiselle! Pidä toi asenne!
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 13:49"]
ap
[/quote]
Mitä mitä... viedäänhän niitä lapsia vaunuistakin niin miksei ei autoistakin. Ihan järjen vastaista jättää lapsi yksin autoon! Jos nyt ei joku häntä olisi sieltä vienyt, mutta lapset nyt tekevät hetken mielijohteessa järjettömiä asioita ja lapsi olisi voinut lähteä etsimään sinua ja toikkaroimaan sinne autojen joukkoon. Vähän nyt vastuun tuntoa!
[/quote]
Oma viisivuotiaani (5 v. 9 kk) on jo tosi järkevä yksilö, ei takuulla lähde hortoilemaan perääni. Tunnen lapseni tässä asiassa erinomaisesti.
ap
[/quote]
Olet ihanan naivi! Minusta on tosi hienoa, että aikuinen uskaltaa vielä nykyaikana katsoa maailmaan sydämenmuotosten vaaleanpunaisten lasien läpi ja varsinkin olla sinisilmäinen oman lapsen tekemiselle! Pidä toi asenne!
[/quote]
Lässytilässyti.
Sinähän nyt tosiaan siellä tunnetkin mut ja mun lapsen paremmin kuin minä... huom: en mene pitkäksi aikaa kauppaan niin, että lapsi jää autoon. Kyse todellakin oli max kahdesta minuutista.
ap
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 13:09"]
Olisin antanut poliisin tulla paikalle ja vasta sitten näyttänyt, että ovi aukeaa näin. Arvaa, kuka olisi saanut petossyytteen?
[/quote]
No eikä olis! :D Sehän on täysin mahdollista, että pariskunta oikeasti uskoi ap:n lapsen aiheuttaneen kolhun, ja valehtelivat vain saadakseen ap:nkin tajuamaan mitä on tapahtunut. Valehtelu, vielä tossa vaiheessa, ei ole rangaistavaa.
: )) jotenkin arvasin, että joku neuro-mamma alkaa sulle meltota tosta lapsen jättämisestä autoon. Mulla on kolme lasta, joista kahta en epäröisi jättää viisivuotiaana autoon, yhtä taas en jättäisi koskaan hetkeksikään. Lapset on erilaisia luonteeltaan, eikä kaikki sovi kaikille. Mutta tosta tapahtuneesta, niin olipa kokemus. Luulis, että huijarit tuntee automerkit paremmin, mutta sun kohdalle tais osua jotain alottelijoita, hih!
Juu, siis mä luulen että olisitte saaneet odottaa melko kauan sitä poliisia paikalle. Tuskin meinaan puhui oikealle poliisille. Kannattaa itse ottaa pari kuvaa ekana ja sitten soittaa poliisille.
Itse olen ollut tilanteessa jossa mies peruutti ruudusta autoani päin, olin siis ajanut jo ruudun ohi ja tilanne oli selvä. Hänen pitää odottaa tai ajaa takana olevaa päin.
Tarjoutui maksamaan pari sataa mutta sanoin että ei onnistu että auto menee korjaamolle ja sieltä kerrotaan mitä maksaa. Niin korjaamo vaihtoi koko lokasuojan, tuli paljon kalliimpi reissu siis! Ja tuo tyyppi alkoi syyttää minua siitä. Soitti kännipäissään ja alkoi vaatia minulta korvauksia. Mies sai sen jollain hiljaiseksi ja maksaa laskun.
Eli kantapäänkautta: älkää uskoko keneenkään vaan aina poliisi paikalle. Se on poliisin työ ottaa tiedot ylös. Siitä ei ole poliisille mitään ongelmaa että ne tulee todentamaan tapauksen.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 13:09"]
Olisin antanut poliisin tulla paikalle ja vasta sitten näyttänyt, että ovi aukeaa näin. Arvaa, kuka olisi saanut petossyytteen?
[/quote]
No eikä olis! :D Sehän on täysin mahdollista, että pariskunta oikeasti uskoi ap:n lapsen aiheuttaneen kolhun, ja valehtelivat vain saadakseen ap:nkin tajuamaan mitä on tapahtunut. Valehtelu, vielä tossa vaiheessa, ei ole rangaistavaa.
[/quote]
Tai ainakin niin he olisivat väittäneet... päätellen siitä noileudesta, millä ehdottelivat käteiskorvausta, olivat kyllä täysiä huijareita...
ap
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 13:58"]
: )) jotenkin arvasin, että joku neuro-mamma alkaa sulle meltota tosta lapsen jättämisestä autoon. Mulla on kolme lasta, joista kahta en epäröisi jättää viisivuotiaana autoon, yhtä taas en jättäisi koskaan hetkeksikään. Lapset on erilaisia luonteeltaan, eikä kaikki sovi kaikille. Mutta tosta tapahtuneesta, niin olipa kokemus. Luulis, että huijarit tuntee automerkit paremmin, mutta sun kohdalle tais osua jotain alottelijoita, hih!
[/quote]
Näinpä juuri. Tuo mun kuopus on todella järkevä ja varovainen, oppi omin päin lukemaan yms. jo vajaa vuosi sitten. Ei koheltele minnekään, vähän turhankin arka toisinaan. Ja tapahtunut mikä tapahtunut, ei saa tilannetta enää kelattua taaksepäin ;-)
ap
Noh, kerta se on ensinmäinenkin, kun se supersankari lapsi päättää tehdä jotakin järjetöntä, mutta ainahan se lohduttaa, etttä tuntee lapsensa! Ei minun lapset vaan muiden kakarat!
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 13:49"]
ap
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
Kannattaa pitää tuo asenne jos ovet aukeaa sivulle eikä rysäytä toisen oveen! :)
Jos joku tulisi moista minulle laukomaan niin minä repeisin nauramaan ja siitä toivuttuani soittaisin poliisit paikalle. Voi mennä syyttämään lommojaan vaikka sinun kohdallesi.
Ohis
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 14:13"]
Noh, kerta se on ensinmäinenkin, kun se supersankari lapsi päättää tehdä jotakin järjetöntä, mutta ainahan se lohduttaa, etttä tuntee lapsensa! Ei minun lapset vaan muiden kakarat!
[/quote]
Nonniin, mene besserwisseroimaan jonnekin muualle, ole kiltti. Olet vaan hemmetin rasittava inttäjä.
ap
Mä sinuna pa ilmoittaisin tuosta kuitenkin poliisille, ihan vastaisen varalle että tietävät että tuollaista on yritetty. Tekevät tuon varmaan uudemman kerrankin.
Miksei sitä lapsta voinut ottaa sinne kauppaan mukaan? Eikö hän osaa käyttäytyä?
Ja ihan oikeastikko sinä pidät muita niin tyhminä, että he olisivat kiltisti maksaneet tuossa tilanteessa. Minä olen vaatunut kolaritilanteessa henkilötodistuksen ja rekisteriotteen nähtäväksi ennen kun olen edennyt asiassa yhtää pidemmälle! Ja ottanut rekisteriotteesta valokuvan!
Vanha juttu jo! Vastaavia tapauksia on uutisoitu useampiakin.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 14:31"]
Miksei sitä lapsta voinut ottaa sinne kauppaan mukaan? Eikö hän osaa käyttäytyä?
Ja ihan oikeastikko sinä pidät muita niin tyhminä, että he olisivat kiltisti maksaneet tuossa tilanteessa. Minä olen vaatunut kolaritilanteessa henkilötodistuksen ja rekisteriotteen nähtäväksi ennen kun olen edennyt asiassa yhtää pidemmälle! Ja ottanut rekisteriotteesta valokuvan!
[/quote]
En tiedä, mutta olettaisin jonkun jo menneen halpaan, koska nuo sitä edelleen yrittivät.
Ylipäätään en suostu koskaan maksamaan mitään käteisellä, olen aina tehnyt asianmukaiset ilmoitukset vakuutusyhtiölle (kahdesti on tullut kolhuja parkkipaikoilla). Mun vahingot on sattuneet kodin parkkiksella eli tuttujen kesken, mutta totta kai oudoilta vaatisin paperit, koska niitä tietoja tarvitaan vakuutusyhtiötä varten. Mulla on muuten ihan just in case auton hanskalokerossa vakuutuskaavake, että voi tehdä paperit saman tienkin ja ottaa toiselta nimen alle. Kaikkiin havereihin ei tarvita poliisia paikalle, jos tilanne on osapuolista kiistaton.
ap
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 14:36"]
Vanha juttu jo! Vastaavia tapauksia on uutisoitu useampiakin.
[/quote]
Ok, ei siis ole ainutkertainen huijauksen muoto. Kannattaa siis siskot olla tiukkana ;-)
ap
Saa muuten oll tarkkana noiden liikenteessä törttöjen miestenkin kanssa. Mulla suht uusi auto. Ajoin sen kaupungissa taskuparkkiin, moottori ei siis ollut päällä. Istuin autossa ja odotin miestäni.
Edessä olevaan autoon nousi mies ja alkoi peruuttaa pois omalta parkkipaikaltaan. Perutti suoraan mun etupuskuriin kiinni! Kun aloin vaatia mieheltä nimeä, puhelinta ja yhteystietoja vian korjaamiseksi, niin mies alkoi väittää, että mä olin muka samaan aikaan ajanut eteenpäin hänen autoaan kohti! Sanoin, että ei ollut edes moottori päällä.
Ohi käveli mies, joka ei ollut tilannetta nähnytkään, mutta kuuli meidän jutun. Se alkoi virnuilla ja tuli siihen sanomaan, että hän voi todistaa, että tuo nainen tässä töppäili. Silloin ilmoitin, että nimi ja henkilötunnus paperiin siltä peruuttajalta nyt ja ajokortin haluan todisteeksi, muuten soitan poliisit. Sain kyllä mieheltä tiedot sitten paperille kuitenkin.
Joo, ja jos joku alkaa väittää parkkipaikalla, että olette kolhineet niiden autoa, niin poliisit paikalle vaan ja yhteys vakuutusyhtiöön. Aina siitä törmäyksestä jää sitten maalijälkiä ja sellaisia naarmuja, joiden perusteella vakuutusyhtiön tutkijat selvittää, onko jälki ensinkään voinut tulla siitä autosta, jota syylliseksi väitetään.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 14:13"]
[/quote]
Nonniin, mene besserwisseroimaan jonnekin muualle, ole kiltti. Olet vaan hemmetin rasittava inttäjä.
ap
[/quote]
Hmm. yksinkö hän intää. Eikö kaikki vuorovaikutus tilanteet ole kahden kauppaa, joissa pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaan pitäisi miettiä olisiko kummassakin vikaa?
ap
[/quote]
[/quote]
ap