Tytär tänään jälki-istunnossa ja aiheesta
Myöhästelee jatkuvasti eikä ota opikseen. En ymmärrä miksi opettajat ovat katsoneet näinkin pitkälle lukuvuotta jatkuvaa myöhästelytaipumusta läpi sormien.
Kyse ysillä olevasta keskivertoa paremmasta oppilaasta jos numeroita katsotaan.
Toivotaan että tunnin istuminen auttaa kehittämään täsmällisyyttä loppukevääksi.
Mielestäni lapsellani on vastuu ja velvollisuus itse hoitaa kouluun ehtimisestä. Sanominen ei ole auttanut. Toki sen jälkeen kun tiesi jälki-istunnosta on osumatarkkuus kolun alkamisen ja oman ajoituksen suhteen petraantunut.
Kommentit (30)
Ei ysiluokkalaista voi vielä heittää ilmaan kuin palloa ja odottaa, että joku ottaa kopin. Mitä, jos koulu ei vieläkään olisi puuttunut myöhästelyyn?!
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 10:58"]
Meillä nuo myöhästelyt näkyvät kaikki Wilmassa ja puutun niihin välittömästi, vaikka tiedän, että kyseessä on koulubussin myöhästyminen.
[/quote]
Miten sä puutut koulubussin myöhästymiseen? Käsketkö lapsen ottaa auto haltuunsa ja ajaa se ajoissa kouluun? Syyllistätkö ja rankaiset lasta kun bussi ei pysy ajassa ja lapsi myöhästyy?
[/quote]
Mistä teitä idareita aina sikiää mukaan aiheeseen kuin aiheeseen?
[/quote]
Mä haluan oikeasti tietää? Miten sä puutut tilanteeseen?
[/quote]
Vahvistan vain opettajalle, että koulukyyti oli jälleen myöhässä, mitäs muutakaan siinä vois?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 11:23"]
Meillä nuo myöhästelyt näkyvät kaikki Wilmassa ja puutun niihin välittömästi, vaikka tiedän, että kyseessä on koulubussin myöhästyminen.
[/quote]
Miten sä puutut koulubussin myöhästymiseen? Käsketkö lapsen ottaa auto haltuunsa ja ajaa se ajoissa kouluun? Syyllistätkö ja rankaiset lasta kun bussi ei pysy ajassa ja lapsi myöhästyy?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vahvistan vain opettajalle, että koulukyyti oli jälleen myöhässä, mitäs muutakaan siinä vois?
[/quote]
Ok, mä en kyllä ajattele tuon olevan varsinaista asiaan puuttumista. Puuttuminen on minusta enemmän sellaista toimintaa jolla pyritään vaikuttamaan tilanteeseen, siis lopettamaan lapsen/nuoren myöhästely.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 10:36"]
Myöhästelee jatkuvasti eikä ota opikseen. En ymmärrä miksi opettajat ovat katsoneet näinkin pitkälle lukuvuotta jatkuvaa myöhästelytaipumusta läpi sormien.
Toivotaan että tunnin istuminen auttaa kehittämään täsmällisyyttä loppukevääksi.
Mielestäni lapsellani on vastuu ja velvollisuus itse hoitaa kouluun ehtimisestä. Sanominen ei ole auttanut. Toki sen jälkeen kun tiesi jälki-istunnosta on osumatarkkuus kolun alkamisen ja oman ajoituksen suhteen petraantunut.
[/quote]
Hyvä, että jälki-istunto auttaa. Viimekädessä olet kuitenkin tuossa väärässä, että oppilaalla olisi itsellään velvollisuus olla ajoissa koulussa. Se on tuon ikäisellä vanhempien vastuulla vielä.
[quote author="melba" time="11.04.2013 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 10:36"]
[/quote]
Hyvä, että jälki-istunto auttaa. Viimekädessä olet kuitenkin tuossa väärässä, että oppilaalla olisi itsellään velvollisuus olla ajoissa koulussa. Se on tuon ikäisellä vanhempien vastuulla vielä.
[/quote]
Tiedän mitä laki sanoo, käytäntö on sitten eri juttu.
Ei 9-luokkalaista voi kantaa kouluun kyllä hänen on sinne omin avuin selvittävä. Tönimään en ala ovesta ulos niin että ehtisi. Ei lähde ennen kuin tietyt toimet on suoritettu. Kelloakin on laitettu varhemmin soimaan ja siitäkin huolimatta voi myöhästyä.
ap
Tuttua minulle, usean vuoden ajalta. Joka vuotista, aina joku myöhästeli ja siinähän sitten istuivat pois myöhästelyjään. Aamuisin oli aivan kauhea sekasorto päällä ja tavallaan kaipaan sitä sähellystä ja riitelyä. Meilläkin käytössä vain yksi wc. Se pisti itsenikin liikkeelle.
Minusta myöhästelyt ei ole vanhempien asia etenkin kun puhutaan yläasteikäisistä. Omaa aikatauluaan ei voi rakentaa siten, että voisi lähteä vasta kun viimeinen on lähtenyt. Istukoot jälki-istuntojaan jos ei päähän mene että elämässä joutuu menemään tiettyihin asioihin ajallaan. Lintsaamisiakin tietenkin on ollut ja onhan ne selittelyt aina yhtä ihanan huvittavia!!
mikset voi kantaa 9-luokkalaista tyttöäsi kouluun? onko se liikalihava?
VASTUU ON VANHEMMILLA.
Myös minulla oli aikanaan ysiluokkalainen neiti joka myöhästeli ihan miten j´vaan ja ihan mistä vaan. Ei siihen auttanut vaikka olin tuolloin kotona ja heräsin itse seitsemältä.
Tuon ikäistä lasta kun ei enää voi pukea ja syöttää, eikä hän sanomisella minnekään mennyt. Huusi tai ei, niin lapsi ei toiminenut, yritti tavalla jos toisella, niin mikään ei auttanut.
Meidän tytär pääsi lopulta toiseen perheeseen, kun minä olin jo aivan riekaleina. Siellä myöhästely ja vanuminen saatiin paremmin aisoihin; tytär tajusi itse typeryytensä ja perheellä oli myös kasvatus paremmin hallussa. He osasivat esim. sen että kun tyttö perui viime tingassa jonkun sovitus menon ja siirsi sitä "huomiselle" he katsoivat saman tien kalenteistaan seuraavan mahdollisen ajan. Ja koska perheessä oli paljon muista riippuvaisia menoja ja arki kovin aikataulutettuja, siirtyi meno helposti parin viikon päähän... Mulla ei tuolloin oikein ollut samanlaista rautaista taitoa käytössä. nyt toki osaisin jo vähän :D
Myös meidän tytär oli (ja on yhä) muuten ihan fiksu ja sosiaalinen, menestyi koulussa etc. Hän ei vaan mitenkään tajunnut sitä, että myöhästelynsä vaikutti koko perheeseen ja koululuokkaan negatiivisesti.
Että tsemppiä ja jaksamista vaan ap:lle!
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 11:46"]
Myös minulla oli aikanaan ysiluokkalainen neiti joka myöhästeli ihan miten j´vaan ja ihan mistä vaan. Ei siihen auttanut vaikka olin tuolloin kotona ja heräsin itse seitsemältä.
Tuon ikäistä lasta kun ei enää voi pukea ja syöttää, eikä hän sanomisella minnekään mennyt. Huusi tai ei, niin lapsi ei toiminenut, yritti tavalla jos toisella, niin mikään ei auttanut.
Meidän tytär pääsi lopulta toiseen perheeseen, kun minä olin jo aivan riekaleina. Siellä myöhästely ja vanuminen saatiin paremmin aisoihin; tytär tajusi itse typeryytensä ja perheellä oli myös kasvatus paremmin hallussa. He osasivat esim. sen että kun tyttö perui viime tingassa jonkun sovitus menon ja siirsi sitä "huomiselle" he katsoivat saman tien kalenteistaan seuraavan mahdollisen ajan. Ja koska perheessä oli paljon muista riippuvaisia menoja ja arki kovin aikataulutettuja, siirtyi meno helposti parin viikon päähän... Mulla ei tuolloin oikein ollut samanlaista rautaista taitoa käytössä. nyt toki osaisin jo vähän :D
Myös meidän tytär oli (ja on yhä) muuten ihan fiksu ja sosiaalinen, menestyi koulussa etc. Hän ei vaan mitenkään tajunnut sitä, että myöhästelynsä vaikutti koko perheeseen ja koululuokkaan negatiivisesti.
Että tsemppiä ja jaksamista vaan ap:lle!
[/quote]
tyttärellesi parempi, että sai rakastavan ja huolehtivan perheen.
[/quote]
[/quote]
[/quote]