Tytär tänään jälki-istunnossa ja aiheesta
Myöhästelee jatkuvasti eikä ota opikseen. En ymmärrä miksi opettajat ovat katsoneet näinkin pitkälle lukuvuotta jatkuvaa myöhästelytaipumusta läpi sormien.
Kyse ysillä olevasta keskivertoa paremmasta oppilaasta jos numeroita katsotaan.
Toivotaan että tunnin istuminen auttaa kehittämään täsmällisyyttä loppukevääksi.
Mielestäni lapsellani on vastuu ja velvollisuus itse hoitaa kouluun ehtimisestä. Sanominen ei ole auttanut. Toki sen jälkeen kun tiesi jälki-istunnosta on osumatarkkuus kolun alkamisen ja oman ajoituksen suhteen petraantunut.
Kommentit (30)
Ajattelen samoin kuin ap. Ei se jälki-istunto mikään elämää tuhoava jättirangaistus ole, vaan muistutus siitä, että hommat on hoidettava asiallisesti, vaikka pärjäisikin koulussa muuten hyvin jne. Ihan hyvä juttu. Tottakai perimmäinen vastuu on vanhemmalla, mutta käytännössä kasvatus hoituu niin, että ikäkauden mukaisesti lapselle tulee koko ajan enemmän velvollisuuksia (ja vapauksia). Kyllä meillä on jopa alaluokkien opet sanoneet, että huolehtikaa vanhemmat, että lapsi tekee läksyt, mutta mieluummin tarkkailkaa vähän sivussa ja antakaa lapsen opetella omaan vastuullisuuteen. Tiedän perheitä, joissa lapset syyttävät äitiä huonosta koulumenestyksestä, äidin olisi pitänyt hoitaa asia lapsen mielestä paremmin! Kyllä minusta on ysiluokkalaisen omalla vastuulla tehdä aamutoimet ja lähteä kouluun, ellei sitten tarvi maitoa lypsää lehmästä, aurata kilometrin pihatietä ja hiihtää kahtakymmentä kilometriä kouluun.
Täh. Ollaanpas sitä hauskoja. Ei ole liikalihava vaan hoikka. Enpä usko että kukaan muukaan jaksaisi kantaa 9-luokkalaista kouluun.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 11:44"]
mikset voi kantaa 9-luokkalaista tyttöäsi kouluun? onko se liikalihava?
VASTUU ON VANHEMMILLA.
[/quote]
Eikös vanhemmat ole vastuussa jälkikasvustaan niin kauan kun he ovat alaikäisiä?
Monet nuoret pitävät tätä vanhempien kasvata itse itsesi tilaisuutena myöhästelyyn ja vaikka koko päivän koulussa poissaoloon, kun sen ainoa seuraus on tunti jälki-istuntoa.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 10:58"]
Meillä nuo myöhästelyt näkyvät kaikki Wilmassa ja puutun niihin välittömästi, vaikka tiedän, että kyseessä on koulubussin myöhästyminen.
[/quote]
.
Miten sä puutut koulubussin myöhästymiseen? Käsketkö lapsen ottaa auto haltuunsa ja ajaa se ajoissa kouluun? Syyllistätkö ja rankaiset lasta kun bussi ei pysy ajassa ja lapsi myöhästyy?
[/quote]
Kysyn lapselta myöhästymisestä ja ihmettelen, miksi ope ei ole merkinnyt sitä bussin myöhästymistä itse wilmaan vaan laittanut sen minulle tiedoksi eli ensimmäinen natsimutsiajatus on se, että oliko se bussi oikeasti myöhässä. Opettajan kun tulisi kysyä oppilaalta se myöhästymisen syy heti ja merkittävä se tietoihin.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 11:19"]
Meillä nuo myöhästelyt näkyvät kaikki Wilmassa ja puutun niihin välittömästi, vaikka tiedän, että kyseessä on koulubussin myöhästyminen.
[/quote]
Miten sä puutut koulubussin myöhästymiseen? Käsketkö lapsen ottaa auto haltuunsa ja ajaa se ajoissa kouluun? Syyllistätkö ja rankaiset lasta kun bussi ei pysy ajassa ja lapsi myöhästyy?
[/quote]
Mistä teitä idareita aina sikiää mukaan aiheeseen kuin aiheeseen?
[/quote]
Mä haluan oikeasti tietää? Miten sä puutut tilanteeseen?
[/quote]
Yleensä soitan ensin bussiyhtiöön ja pyydän tarkistamaan ajopiirturista, oliko bussi myöhässä. Pyydän siitä myös kopion itselleni. Lisäksi teen yhtiölle reklamaation siitä, että eivät ole toimineet hankintasopimuksen mukaisesti eli kuljetus ei ole ollut aikataulussaan.
Opettajan velvollisuus on ainoastaan kirjata myöhästyminen tai poissaolo. Vanhemman tehtävä on antaa selvitys, miksi hänen lapsensa on ollut myöhässä tai poissa. Alaikäinen ei missään olosuhteissa omaa sellaista luottamusta, että hänen sanansa pohjalta opettaja voisi merkata syytä.
ps. jos bussi on toistuvasti myöhässä oppilaan pitää ottaa aikaisempi bussi.
sysäät siis vastuun kakarasi myöhästelystä koululle???
miksi et itse laita sitä kuriin?? etkö osaa vai eikö kiinnosta?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 10:55"]
[/quote]
"En osaa lukea."
Toivottavasti joku ope tönii ja tuuppii sitä siellä jälki-istunnossa, että oppii paremmin olemaan myöhästymättä.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 11:08"]
Toivottavasti joku ope tönii ja tuuppii sitä siellä jälki-istunnossa, että oppii paremmin olemaan myöhästymättä.
[/quote]
Hohhoijaa. Kasva aikuiseksi, kakara!
[/quote]
Eihän se sysää, vaan lapselle itselleen. Etkö osaa lukea?
[/quote]
Kyllä se on vielä vanhempien vastuulla kouluikäisen lapsen kasvattaminen ja ohjaaminen vastuuseen! Eikö se kuitenkin ole vanhempien loputon tehtävä opettaa sitä vastuuta ja velvollisuuksien noudattamista, kun se ei näytä itsestään vielä sujuvan. Miksi ottaa vastuuta, kun ei ole seurauksia velvollisuuksien rikkomisesta. Lapsi ei ole yksin vastuussa koululle vaan myös vanhemille.
Lapsi on vasta iässä joka tähtää itsenäisyyteen ja aikuisuuteen. Ei hän ole vielä valmis!
[/quote]
Kiinnostaa kyllä ja puhe ei ole auttanut. Istukoon.
Sitä ihmettelen että miksi vasta nyt puututaan ja läheskään kaikkia myöhästymisiä ei ole kirjattu Wilmaan. Itseäni torun siitä miksi en ole ollut aloitteellinen koulun suuntaan ja pyytänyt puuttumaan aiemmin ja lisäksi pyytänyt kirjamaan wilmaan kaikkia myöhästymisiä.
Nyt tilanne pääsi näin pitkälle koska nuori on kokenut ettei myöhästymisillä ole väliä.
Jaksossa on tietty määrä myöhästymisiä jonka jälkeen istuvat jälki-istunnossa.
Luulen näin jälkiviisaana että tilanne olisi korjaantunut jos heti olisi puututtu myöhästelyyn kovemmin ottein.
En voi taluttaa teiniä kouluun ajallaan koska omat työt on hoidettava.
Muuten nuoren käyttäytymisessä ei ole mitään vikaa.
[/quote]
[/quote]
Mistä teitä idareita aina sikiää mukaan aiheeseen kuin aiheeseen?
Kukaan ei ole täydellinen. Jos käytös muuten ok myöhästely on pieni puute.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 11:19"]
[/quote]
Kiinnostaa kyllä ja puhe ei ole auttanut. Istukoon.
Sitä ihmettelen että miksi vasta nyt puututaan ja läheskään kaikkia myöhästymisiä ei ole kirjattu Wilmaan. Itseäni torun siitä miksi en ole ollut aloitteellinen koulun suuntaan ja pyytänyt puuttumaan aiemmin ja lisäksi pyytänyt kirjamaan wilmaan kaikkia myöhästymisiä.
Nyt tilanne pääsi näin pitkälle koska nuori on kokenut ettei myöhästymisillä ole väliä.
Jaksossa on tietty määrä myöhästymisiä jonka jälkeen istuvat jälki-istunnossa.
Luulen näin jälkiviisaana että tilanne olisi korjaantunut jos heti olisi puututtu myöhästelyyn kovemmin ottein.
En voi taluttaa teiniä kouluun ajallaan koska omat työt on hoidettava.
Muuten nuoren käyttäytymisessä ei ole mitään vikaa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 11:46"]
Myös minulla oli aikanaan ysiluokkalainen neiti joka myöhästeli ihan miten j´vaan ja ihan mistä vaan. Ei siihen auttanut vaikka olin tuolloin kotona ja heräsin itse seitsemältä.
Tuon ikäistä lasta kun ei enää voi pukea ja syöttää, eikä hän sanomisella minnekään mennyt. Huusi tai ei, niin lapsi ei toiminenut, yritti tavalla jos toisella, niin mikään ei auttanut.
Meidän tytär pääsi lopulta toiseen perheeseen, kun minä olin jo aivan riekaleina. Siellä myöhästely ja vanuminen saatiin paremmin aisoihin; tytär tajusi itse typeryytensä ja perheellä oli myös kasvatus paremmin hallussa. He osasivat esim. sen että kun tyttö perui viime tingassa jonkun sovitus menon ja siirsi sitä "huomiselle" he katsoivat saman tien kalenteistaan seuraavan mahdollisen ajan. Ja koska perheessä oli paljon muista riippuvaisia menoja ja arki kovin aikataulutettuja, siirtyi meno helposti parin viikon päähän... Mulla ei tuolloin oikein ollut samanlaista rautaista taitoa käytössä. nyt toki osaisin jo vähän :D
Myös meidän tytär oli (ja on yhä) muuten ihan fiksu ja sosiaalinen, menestyi koulussa etc. Hän ei vaan mitenkään tajunnut sitä, että myöhästelynsä vaikutti koko perheeseen ja koululuokkaan negatiivisesti.
Että tsemppiä ja jaksamista vaan ap:lle!
[/quote]
Mitä???!!!! Annoit tyttäresi toiselle perheelle myöhästelyjen takia??!!!
En osaa pitää myöhästelyjä kovinkaan pahana, yhdessä vaiheessa tuntui että kirjoittelin vain nimiäni alle milloin mistäkin. Nykyisellään ainoa koulussa käyvä tyttöni käy yläastetta ja myöhästelee ja lintsaileekin välillä yms. muttei ole missään tapauksessa mikään häirikkö. Jatkaa lukioon. Kaverinsa tekee ihan samaa ja siellä on sellaisia tyttöjä joiden poissaolo ja myöhästelymäärät on huomattavasti isompia ja elävät silti äitiensä tai vanhempiensa kanssa hyvää elämää.