Tuntuu, että lääkärit haluaa kiusata harhaanvievillä kirjauksilla
Onkohan tämä yleistä? Tunnen oloni vähän vainoharhaiseksi tulkitessani näin, mutta usein tuntuu, että siitä tahallisesta tietynlaisen kuvan luomisesta ei voi erehtyä. Faktat on väännelty sellaiseen muotoon, että lääkäri näyttää järkevät hoitopäätökset tehneeltä ja potilas holtittomalla, vaikka asia olisi toisinpäin. Ja kun pyytää korjausta (jos edes jaksaa) niin näyttää siltä, että olisi tosi pikkumainen vaatiessaan korjauksia.
Muilla samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä loppulausunnossa lääkäri väittää, että eräs toimenpide olisi mulle tehty SEN TAKIA, että en suostunut erääseen heidän ensin ehdottamaansa hoitoon vaan päädyttiin toiseen ratkaisuun. Tuo kyseinen toimenpide aiheutti jälkeenpäin paljon ongelmia. Se kuitenkin oli koko ajan osana hoitosuunnitelmaa, eikä se liittynyt millään tavalla siihen, että halusin siinä toisessa mieluummin sen erilaisen ratkaisun kuin mikä oli tavallinen hoitosuositus. Lääkäri on näköjään sen "unohtanut" mistä se johtui, että toimenpide tehtiin. Voin kuvitella, että hän alkaa vielä siitä väitellä kun pyydän korjausta ja väittää, että itse olen ymmärtänyt väärin... Voi itku mitä helvettiä tämä on niiden kanssa! Tulee niin avuton olo just sen takia että kukaan ei kumminkaan usko tai sitten yritetään vähätellä, ettei sillä ole enää edes merkitys mistä se johtui. Kyllä mulle on merkitystä, esitetäänkö kyseessä olleen oma syyni vai ei. Ap
Anna olla
En varmasti. Lääkärille on pieni työ korjata faktat oikein mutta mulle iso haitta noista vääristä tiedoista. Ap
Ongelma on vain siinä ettei se "väärä" teksti häviää mihinkään vaan se peitetään ja sen saa klikkaamalla esiin. Mikään mikä sinne laitetaan ei häviä, ikinä.
Korjausta pitää pyytää kirjallisesti hakemuksella, perusteluineen. Esimies päättää "korjataanko" teksti (eli peitetään uuden tekstin alta).
Minulla kokemusta muutoksesta. "Poistivat" koko väärän tekstin, aiheesta, mutta ei se mihinkään häviä. Se on saatavissa esiin klikkaamalla.
Uusi/korjattu teksti näkyy ensin ja klikamalla saadaan alkuperäinen kirjoituss näkymään.
Eri
Juuri näin, kokemusta on minullakin.
Kun katsoo kantaa,ja vertaa mitä lääkäri näkee pitkät litanniat,miettii onks nyt kaikki ok.Sairastuin töissä,nyk.erik.lääk.kertoo juttuja mitä en tienny eikä näy.Kun menee omaan te-kesk.lääk.kaikki mättää.Joo asian kaa menee,tulee takaisin samana.Turhaa rahan tuhlausta arvausta.
Tässä näille vänkäreille, Muutospuuntö lääkärin tekemään teksiin pitää tehdä kirjallisesti.
.
.
Potilasasiakirjojen korjaaminen
Sinulla on oikeus oikaista epätarkat ja virheelliset sinua koskevat tiedot. Mikäli koet, että tiedoissasi on oikaistavaa, voit vaihtoehtoisesti esittää pyyntösi postitse sairaanhoitopiirin kirjaamoon tai sähköisesti:
- toimittamalla valmiin lomakkeen tai
- toimittamalla vapaamuotoisen, kirjallisen, pyynnön, jossa sinun tulee yksilöidä ja perustella, mitä tietoa vaadit oikaistavaksi, mikä on mielestäsi oikea tieto ja millä tavoin pyydät oikaisun tehtäväksi.
- Korvaava, poistettava tai täydennettävä teksti on kuvattava sanantarkasti taikka
toimittamalla edellä mainittu pyyntö sähköisesti Suomi.fi-palvelussa.
Potilaan vaatiessa potilasasiakirjamerkintöjen muuttamista, arvioidaan onko perusteita niiden korjaamiseen, täydentämiseen tai poistamiseen ja ovatko tiedot hoidon kannalta tarpeellisia.
Terveydenhuollon ammattihenkilön perusteltuja hoitoon liittyviä johtopäätöksiä ei muuteta, vaikka potilas itse olisikin niistä eri mieltä. Virheelliseksi ei myöskään katsota merkintää, joka vastaa merkinnän tekohetkellä vallinnutta käsitystä, vaikka myöhemmin esim. aiemmin kirjattu diagnoosi osoittautuisi virheelliseksi.
Ellemme hyväksy vaatimusta tiedon oikaisusta, annamme asiasta kirjallisen päätöksen, missä kerrotaan syyt asiassa kieltäytymiseen.
https://www.vsshp.fi/fi/potilaille-ja-laheisille/potilasasiakirjat/Sivu…
https://www.ouka.fi/oulu/asiakkaan-oikeudet/asiakas-ja-potilastiedot
EU:n tietosuoja-asetus, Artikla 16: Henkilöllä on oikeus vaatia, että häntä koskevat virheelliset, epätarkat tai puutteelliset henkilötiedot oikaistaan tai täydennetään ilman aiheetonta viivytystä. Lisäksi henkilöllä on oikeus vaatia, että tarpeettomat henkilötiedot poistetaan. Tarpeettomuutta ja virheellisyyttä arvioidaan tietojen tallennushetken mukaan.
Ellei kaupunki hyväksy oikaisupyyntöä, annetaan asiasta kirjallinen todistus, jossa mainitaan ne syyt, joihin perustuen vaatimusta ei ole hyväksytty. Samoin tiedotamme oikeudesta oikeussuojakeinoihin, esimerkiksi mahdollisuudesta tehdä valitus valvontaviranomaiselle.
Henkilötietojen oikaisupyynnön voi esittää mm. oheisella lomakkeella, käymällä palvelupisteessä, sähköisesti allekirjoitetulla asiakirjalla tai vapaamuotoisesti laaditulla kirjallisella pyynnöllä. Oikaisupyynnöistä tulee käydä selville; henkilön tiedot, jonka tietoja halutaan korjata (henkilötunnus, nimi, osoite, puh.) ja tarkka kuvaus siitä mitä tietoja halutaan korjattavan ja miten niitä halutaan korjattavan.
Kirjalliset pyynnöt osoitetaan Oulun kaupungin kirjaamoon, PL 71, Kansankatu 55 A, 90015 Oulun kaupunki.
Henkilötietojen oikaisuvaatimus
Lomake Lääkäritekstin oikaisuun Oulun seutu:
https://www.ouka.fi/documents/112876/0/Henkil%C3%B6tietojen+oikaisuvaat…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä loppulausunnossa lääkäri väittää, että eräs toimenpide olisi mulle tehty SEN TAKIA, että en suostunut erääseen heidän ensin ehdottamaansa hoitoon vaan päädyttiin toiseen ratkaisuun. Tuo kyseinen toimenpide aiheutti jälkeenpäin paljon ongelmia. Se kuitenkin oli koko ajan osana hoitosuunnitelmaa, eikä se liittynyt millään tavalla siihen, että halusin siinä toisessa mieluummin sen erilaisen ratkaisun kuin mikä oli tavallinen hoitosuositus. Lääkäri on näköjään sen "unohtanut" mistä se johtui, että toimenpide tehtiin. Voin kuvitella, että hän alkaa vielä siitä väitellä kun pyydän korjausta ja väittää, että itse olen ymmärtänyt väärin... Voi itku mitä helvettiä tämä on niiden kanssa! Tulee niin avuton olo just sen takia että kukaan ei kumminkaan usko tai sitten yritetään vähätellä, ettei sillä ole enää edes merkitys mistä se johtui. Kyllä mulle on merkitystä, esitetäänkö kyseessä olleen oma syyni vai ei. Ap
Anna olla
En varmasti. Lääkärille on pieni työ korjata faktat oikein mutta mulle iso haitta noista vääristä tiedoista. Ap
Ongelma on vain siinä ettei se "väärä" teksti häviää mihinkään vaan se peitetään ja sen saa klikkaamalla esiin. Mikään mikä sinne laitetaan ei häviä, ikinä.
Korjausta pitää pyytää kirjallisesti hakemuksella, perusteluineen. Esimies päättää "korjataanko" teksti (eli peitetään uuden tekstin alta).
Minulla kokemusta muutoksesta. "Poistivat" koko väärän tekstin, aiheesta, mutta ei se mihinkään häviä. Se on saatavissa esiin klikkaamalla.
Uusi/korjattu teksti näkyy ensin ja klikamalla saadaan alkuperäinen kirjoituss näkymään.
Eri
Turhaa te tätä viestia ALApeukutatte. Se menee juuri näin.
Tässä ketjussa on esitetty todisteet siitä, että korjausvaatimus lääkärin tekstiin tehdään KIRJALLISESTI ja PERUSTELUINEEN ja HAKEMUKSELLA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna olla
Eri
Turhaa te tätä viestia ALApeukutatte. Se menee juuri näin.
Tässä ketjussa on esitetty todisteet siitä, että korjausvaatimus lääkärin tekstiin tehdään KIRJALLISESTI ja PERUSTELUINEEN ja HAKEMUKSELLA.
Tampiothan näitä todeistettuja viestejä alapeukuttaa.
Ohis
Hakemuksesta huolimatta korjausta ei välttämättä tehdä. Silloin saat kirjallisen päätöksen tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna olla
Eri
Juuri näin, kokemusta on minullakin.
Mulla ei muuta, kuin että jos jossakinlukee vaikka että seronegatiivinen reuma, ei sitä reumaa ainakaan ole kun se on tutkittu vuosikausia sitten perusteellisesti. Mutta ne jotka paperia lukevat, eivät tajua sitä tekstiä.
Eri