Minulle tulee lasten kanssa olemisen pakosta sama olo, kuin lapsena tuli siitä, kun äitini pakotti sellaiseen, mikä oli hänestä tärkeää ja minusta ei
Ja äitini sheimasi minua siitä, ettei se asia merkinnyt minulle mitään. Eli on äitini vika se, miltä minusta tuntuu olla pakotettuna lasteni kanssa. Kun siis lasten kanssa on käytännössä pakko olla, vaikkei huvittaisikaan.
Ja siis tietenkin on itseni vastuulla tajuta, mitä asioita en halua tehdä, mutta äitini syytä on se, että hän pakotti tekemään asioit, joita en halua tehdä. Sen takia en tajunnut, etten halua tiettyjä asioita, joita lasten saamiseen liittyy :(
Kommentit (81)
Äitihu**u - lapsillesi on oikeasti parempi, jos et sitten vain ole tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän äitihullua diagnooseina vaivaa. Onko sulla diagnooseja?
Ei ole. Ainoastaan toistuva masennus diagnosoitu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut, millaisen jäljen käytöksesi jättää lapsiisi? He tulevat syyttämään niistä sinua, eivät äitiäsi.
Ensinnäkin, minä ajattelen koko ajan lasten parasta. Sen takia on hieman hullua syyttää minua, ettälapseni SYYTTÄISIVÄT siitä minua, että ÄITINI ON KIUSANNUT minua. En ole syypää siihen, että hankin heidät tajuamatta, että äitini on toiminut siten, etten teekään asioita, joista MINÄ pidän, vaan sellaisia, mistä minulle on sanottu, että ne ovat oikein. Kukaan lapsi ei voi vanhempaansa siitä syyttää.
ApKun äitisi tekee väärin, on se äitisi vika.
Kun sinä teet väärin, on sekin äitisi vika.
Kiva logiikka, ei tarvitse ottaa vastuuta mistään, mitö itse tekee.
Se mitä nimität "kivaksi logiikaksi" on narsistin ajattelutapa. Kaikki on aina jonkin muun syytä, jopa jos narsisti potkaisee kissaa, se on jonkun toisen syytä, koska joku sai hänet potkaisemaan kissaa. Narsisti ei koskaan pyydä anteeksi, vaan syyttää uhria ja kostaa syyttömille (esim. äitinsä teot lapsilleen).
Mutta näin asia on.
Ap
Eli myönnät olevasi narsisti?
Marttyyri. Olet aikuinen ja tehtäväsi on hoitaa itsesi kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Äidilleni siis ovat hänen omat mieltymyksensä ja omat mielipiteensä niin sokea piste, että hän ei kykene ymmärtämään ilman vihaa, että jollekulle esim. huoneen sotkuisuus ei ole paha asia. En tiedä, mitä hänen kanssaan tekisin, että saisin hänet käsittämään sen ja arvostamaan omaa lastaan.
Ap
Huomaatko muuten, että olet tismalleen kuin äitisi! Sinä olet itsekkyydessäsi sellainen sokea piste, jota kukaan, ei edes oma äiti, voi arvostaa. Sinussa ei ole mitään hyvää, ei mitään kunnioitettavaa, ei mitään arvostettavaa. Sinussa on vain päättymätön valitus, jolla sinä haluat siirtää pahaa oloa muihin. Olet onnellinen vain silloin, kun muut kärsivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiintymyssuhdehäiriö.
Niin on. Kuka voisi kiintyä vanhempaan, joka puhuu sinusta heti pahaa, kun eroat vanhemman näkemyksistä?
ApNiin kuin äitiin, jonka mielestä omat lapset ovat epäviihdyttäviä ja lapsen scifi-fantasiamaailmat tylsiä?
No ei se takuulla kiinnosta keitään muitakaan. Ei käsitykseni mukaan ainakaan pojan kavereita. Kannattaisi oppia elämässä, että vaikka itse on jostain kiinnostunut, muita ei saa kyllästyttää aiheella. Lapsella on tosin diagnosoitu lapsuuiän autismi, eli se tylsyys ja monologit johtuvat siitä. Tämän jo tiesinkin (että on lievä assi tai neuroepätyypillinen).
Ap
Eli puhut lapsestasi pahaa, kun hänen näkemyksensä eroavat sinun näkemyksistäsi. Kuka voisi kiintyä sellaiseen vanhempaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut, millaisen jäljen käytöksesi jättää lapsiisi? He tulevat syyttämään niistä sinua, eivät äitiäsi.
Ensinnäkin, minä ajattelen koko ajan lasten parasta. Sen takia on hieman hullua syyttää minua, ettälapseni SYYTTÄISIVÄT siitä minua, että ÄITINI ON KIUSANNUT minua. En ole syypää siihen, että hankin heidät tajuamatta, että äitini on toiminut siten, etten teekään asioita, joista MINÄ pidän, vaan sellaisia, mistä minulle on sanottu, että ne ovat oikein. Kukaan lapsi ei voi vanhempaansa siitä syyttää.
ApKun äitisi tekee väärin, on se äitisi vika.
Kun sinä teet väärin, on sekin äitisi vika.
Kiva logiikka, ei tarvitse ottaa vastuuta mistään, mitö itse tekee.
Se mitä nimität "kivaksi logiikaksi" on narsistin ajattelutapa. Kaikki on aina jonkin muun syytä, jopa jos narsisti potkaisee kissaa, se on jonkun toisen syytä, koska joku sai hänet potkaisemaan kissaa. Narsisti ei koskaan pyydä anteeksi, vaan syyttää uhria ja kostaa syyttömille (esim. äitinsä teot lapsilleen).
Mutta näin asia on.
ApEli myönnät olevasi narsisti?
En. Tuon myöntäminen ei tarkoita narsismia. On täysin mahdollista, että toisten kohtelu saa potkimaan kissaakin. En tosin ole itse tehnyt niin. Mutta siis on niin, etä se, miten ihmistä kohdellaan, vaikuttaa häneen niin hyvässä kuin pahassakin. Miten minusta tulisi nyt lasteni kanssa viihtyvä? En usko, että pystyn asiaa korjaamaan, mutta se eitee minusta narsitia, vaan se kertoo, ettäolen narsistin uhri nimenomaan. Se kertoo juuri sen. Muutenhan nauttisin siitä tai en olisi lapsia hankkinut.
Ap
Vanhemman kuuluu rakastaa lasta yhtä paljon, siivosi hän huoneensa tai ei. Oman lapsen rakastaminen ei voi olla ehdollista tai kaupankäynnin väline.
Jos vanhempi kulkee ympäriinsä haukkumassa omaa lastaan, puhuu hän pahaa oikeastaan itsestään osoittaen näin kelvottoman vanhemmuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiintymyssuhdehäiriö.
Niin on. Kuka voisi kiintyä vanhempaan, joka puhuu sinusta heti pahaa, kun eroat vanhemman näkemyksistä?
ApNiin kuin äitiin, jonka mielestä omat lapset ovat epäviihdyttäviä ja lapsen scifi-fantasiamaailmat tylsiä?
No ei se takuulla kiinnosta keitään muitakaan. Ei käsitykseni mukaan ainakaan pojan kavereita. Kannattaisi oppia elämässä, että vaikka itse on jostain kiinnostunut, muita ei saa kyllästyttää aiheella. Lapsella on tosin diagnosoitu lapsuuiän autismi, eli se tylsyys ja monologit johtuvat siitä. Tämän jo tiesinkin (että on lievä assi tai neuroepätyypillinen).
ApEli puhut lapsestasi pahaa, kun hänen näkemyksensä eroavat sinun näkemyksistäsi. Kuka voisi kiintyä sellaiseen vanhempaan?
En puhu hänestä pahaa. Ajattelen hänen parastaan, että saisi pidettyä ystäviä, jos ymmärtää tuon, mitä sanoin. Mutta en väitä hänelle, että on kyllä mahdotonta pitää ystäviä, ellei tee niin. On toki mahdollista löytää joku, jonka kanssa tulee toimeen, vaikka on tuollainen, VAIKKA minä sitä epäisilin. Äitini ei sanonut minulle noin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vanhemman kuuluu rakastaa lasta yhtä paljon, siivosi hän huoneensa tai ei. Oman lapsen rakastaminen ei voi olla ehdollista tai kaupankäynnin väline.
Jos vanhempi kulkee ympäriinsä haukkumassa omaa lastaan, puhuu hän pahaa oikeastaan itsestään osoittaen näin kelvottoman vanhemmuutensa.
Minun äitini ei tähän kyennyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiintymyssuhdehäiriö.
ApEli puhut lapsestasi pahaa, kun hänen näkemyksensä eroavat sinun näkemyksistäsi. Kuka voisi kiintyä sellaiseen vanhempaan?
En puhu hänestä pahaa. Ajattelen hänen parastaan, että saisi pidettyä ystäviä, jos ymmärtää tuon, mitä sanoin. Mutta en väitä hänelle, että on kyllä mahdotonta pitää ystäviä, ellei tee niin. On toki mahdollista löytää joku, jonka kanssa tulee toimeen, vaikka on tuollainen, VAIKKA minä sitä epäisilin. Äitini ei sanonut minulle noin.
Ap
Minusta tuntuu, että lapsi luonnostaan olettaa, että voi puhua noita asioita. Ei hän välttämättä hoksaa, jos sitä ei sano, että se voi karkottaa ystäviä. Ei minuakaan se olisi haitannut, jos äitini olisi vain huomauttanut, että sotkuisuuteni saattaa karkottaa ihmisiä. Mutta kun hän väitti, etten voi saada sen takia ketään pitämään minusta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiintymyssuhdehäiriö.
ApMinusta tuntuu, että lapsi luonnostaan olettaa, että voi puhua noita asioita. Ei hän välttämättä hoksaa, jos sitä ei sano, että se voi karkottaa ystäviä. Ei minuakaan se olisi haitannut, jos äitini olisi vain huomauttanut, että sotkuisuuteni saattaa karkottaa ihmisiä. Mutta kun hän väitti, etten voi saada sen takia ketään pitämään minusta.
Ap
Jos hän olisikin vain huomauttanut, että sotku voi karkottaa ystäviä, niin olisin osoitellut sitä keskisormellani, sillä paras ystäväni oli vielä minuakin sotkuisempi ja sellaiset ihmiset, jotka ovat suhteissaan noin pinnallisia en edes tarvitse.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiintymyssuhdehäiriö.
ApMinusta tuntuu, että lapsi luonnostaan olettaa, että voi puhua noita asioita. Ei hän välttämättä hoksaa, jos sitä ei sano, että se voi karkottaa ystäviä. Ei minuakaan se olisi haitannut, jos äitini olisi vain huomauttanut, että sotkuisuuteni saattaa karkottaa ihmisiä. Mutta kun hän väitti, etten voi saada sen takia ketään pitämään minusta.
ApJos hän olisikin vain huomauttanut, että sotku voi karkottaa ystäviä, niin olisin osoitellut sitä keskisormellani, sillä paras ystäväni oli vielä minuakin sotkuisempi ja sellaiset ihmiset, jotka ovat suhteissaan noin pinnallisia en edes tarvitse.
Ap
Mutta äitini oli niin lapsellinen, että kun en ollut samaa mieltä, jankutti edelleen ja kun siihen näytin ehkä henksitä keskisormea, eli asenne oli, ettäpainu vattuun, niin sitten jotta selviytyisi voittajana sanoi, että kukaan ei tule koskaan olemaan ystäväni, koska en halua siivota. Ei myöhemmin myönnä, että on sanonut omalle lapselleen tällaista.
Ap
Ehkä kuule sunkin äidin käytöksen taustalla oli hänen äitinäsä ja hänen käytöksen taustalla taas hänen äitinsä jne. Niin että joko jokainen äiti on syyllinen omaan käytökseensä -myös sinä- tai sitten kukaan ei ole syyllinen mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei v*ttu mitä jargonia taas.
” Jargon on jonkin ryhmän tai yhteisön ammatti- tai erikoiskieli.”
Mikä v*ttun ryhmän *ttu erikoiskieltä *ttu tässä ketjussa, v*ttu, mahtaa olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiintymyssuhdehäiriö.
ApJos hän olisikin vain huomauttanut, että sotku voi karkottaa ystäviä, niin olisin osoitellut sitä keskisormellani, sillä paras ystäväni oli vielä minuakin sotkuisempi ja sellaiset ihmiset, jotka ovat suhteissaan noin pinnallisia en edes tarvitse.
ApMutta äitini oli niin lapsellinen, että kun en ollut samaa mieltä, jankutti edelleen ja kun siihen näytin ehkä henksitä keskisormea, eli asenne oli, ettäpainu vattuun, niin sitten jotta selviytyisi voittajana sanoi, että kukaan ei tule koskaan olemaan ystäväni, koska en halua siivota. Ei myöhemmin myönnä, että on sanonut omalle lapselleen tällaista.
Ap
En edes lähtökohtaisesti ymmärrä aikusia, joilla on niin heikko itsetunto tai jotain, että eivät kestä sitä, että oma lapsi katsoo huoneen siivoamisen olevan tyhmää. Ja että se aiheuttaa heissä henkistä väkivaltaa lasta kohtaan. Niin minun äitini teki. Ja oikeutti kaiken sillä, että oli oikeassa. Mielestään. Vaikka siis ei ketään saa satuttaa, vaikka tämä olisikin mielestäsi tyhmä. Varsinkaan omaa lasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kuule sunkin äidin käytöksen taustalla oli hänen äitinäsä ja hänen käytöksen taustalla taas hänen äitinsä jne. Niin että joko jokainen äiti on syyllinen omaan käytökseensä -myös sinä- tai sitten kukaan ei ole syyllinen mihinkään.
Olisikin eri asia, jos äitini syyttäisi itseään ja sanoisi äitinsä syylliseksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei v*ttu mitä jargonia taas.
” Jargon on jonkin ryhmän tai yhteisön ammatti- tai erikoiskieli.”
Mikä v*ttun ryhmän *ttu erikoiskieltä *ttu tässä ketjussa, v*ttu, mahtaa olla?
Valittajien ammattislangia
Ap