Työpaikan lähtöhaastattelu: miten olet hoitanut?
Erityisesti olen kiinnostunut niistä, jotka ovat kokeneet työpaikan olleen iso pettymys. Miten olette tyylikkäästi hoitaneet lähtöhaastattelun esimiehen kanssa?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti olin sitä mieltä, että työyhteisön henki oli surkea ja esimiestyö ala-arvoista. Sanoin kuitenkin, että pidin työstä ja asiakkaat olivat mukavia. Ja että on aivan mahdollista, että joskus vielä työskentelen siellä.
Kyseessä on oman alan työ, ja työpaikka sijaitsee aivan naapurissa. En halunnut polttaa siltoja takanani.
Eli asia ei tule muuttumaan mihinkään. Asiaa ei ehkä edes tiedosteta.
En menisi tuollaiseen takaisin vaikka miten olisi naapurissa. Mukavaan työyhteisöön hyvällä esimiestyöllä menisin tietysti.
Aika monessa huonossa työpaikassa työntekijät vaihtuvat tuon tuosta. Usein kyllä tiedostetaan, että jokin on pielessä, mutta siitä ei vain välitetä. Työpaikan vaihtamisen esitetään johtuvan usein tuolloin pelkästään työntekijöiden ominaisuuksista.
Sen ainoan kerran kun olen lähtöhaastattelussa ollut, sanoin minua vaivanneista asioista suoraan, mutta kohteliaasti. Taisin muotoilla jotenkin "olin yllättynyt siitä, että xyz".
Vierailija kirjoitti:
Lähtöhaastattelun ainoa tarkoitus on saada nuo tiedot.
Mitä lähtemässä oleva työntekijä enää hyötyy tuossa vaiheessa rehellisyydestään?
Rehellisesti ja suoraan. Lisäksi olen aina kirjoittanut kirjeen toimitusjohtajalle/johtoryhmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lähtemässä oleva työntekijä enää hyötyy tuossa vaiheessa rehellisyydestään?
Vähentää katkeruutta.
Työpaikan vaihtaminen näyttää olevan nykypäivänä ihan järjetön riski työntekijälle. Itselläni näyttää aina menevän työtehtävät alaspäin, koska ilmoituksessa on suoranaisesti valehdeltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähentää katkeruutta.
Työpaikan vaihtaminen näyttää olevan nykypäivänä ihan järjetön riski työntekijälle. Itselläni näyttää aina menevän työtehtävät alaspäin, koska ilmoituksessa on suoranaisesti valehdeltu.
En usko että katkeruutta vähentää sen sanominen ääneen työnantajalle että aivan tuubaa oli ja siksi lähden pois. Sen sijaan työnantajaan voi tällaisen kuuleminen vaikuttaa ääneen vaikuttaa negatiivisesti.
Jaa mitenkä? Hoidin asiallisesti vaikka se oli pakollinen paha, joka ei kauheasti olisi kiinnostanut. Kehuin ansaitusti työkavereita ja jätin kohteliaasti moittimatta huonoa johtamista. Haastatteleva johtaja oli nöyrää poikaa, surkutteli eroutumistani ja varmisteli että olenhan nyt ihan varma. Toivotteli tervetulleeksi jos joskus vielä kiinnostun kys. putiikista. Ei kai siinä, vähän jutustelua, kättä päälle ja heissulivei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei avaa suutaan, joku muu kertoo, miksi työntekijä lähti omilla motiiveillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei avaa suutaan, joku muu kertoo, miksi työntekijä lähti omilla motiiveillaan.
Mitä väliä, jollet enää ole paikassa töissä?
Kiittelin kaikesta mitä tuli mieleen kiitoksen aihetta. Kohteliaasti mainitsin parista haasteesta. Olin tuolloin burn outin partaalla.
Hieman myöhemmin lähtenyt työkaveri oli kuulemma itkenyt omassa haastattelussaan. Ymmärrän sen hyvin. Itsellä ei voimat riittäneet muuhun kuin hymistelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Kiittelin kaikesta mitä tuli mieleen kiitoksen aihetta. Kohteliaasti mainitsin parista haasteesta. Olin tuolloin burn outin partaalla.
Hieman myöhemmin lähtenyt työkaveri oli kuulemma itkenyt omassa haastattelussaan. Ymmärrän sen hyvin. Itsellä ei voimat riittäneet muuhun kuin hymistelyyn.
Olisi kiva pistää paikat päreiksi lähdön hetkellä ja tintata jotain.
Monesta työpaikasta olen lähtenyt, mutta en ole ikinä kuullutkaan lähtöhaastatteluista. Ei ole käytössä suomalaisissa työpaikoissa ainakaan yleisesti.
Minulla oli ihan hyvä lähtöhaastattelu. Se tehtiin hooärrän kanssa. Se oli ehkä "helppo" siitäkin syystä, että en esittänyt mitään henkilökritiikkiä, vaan asiaa. Joten haastattelija kuunteli avoimin mielin, ei ollut sellaista loukkaantumista ilmassa, vaikka puhuin hyvin suoraankin syistä miksi päätin lähteä.
Ehkä vinkkinä voisin sanoa; ole ammattimainen, mutta perustele lähtösi niin, että kummallekin on hyvä jatkaa omiin suuntiin, sinun ja työnantajan.
Toki voi myös juoda kahvit ja puhua säästä. Mulla vaan on yleensä joku syy, miksi haluan lähteä, enkä juurikaan jätä jalkaa oven väliin.