Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

**TAMMIKUISTEN to-su**

31.07.2008 |

Aloitan meille uuden pinon loppuviikoksi. Jos joku sitten linkittäisi tarpeelliset mukaan myöhemmin kun minun taidoillani tuo "linkkiliisana" olo ei onnistu:).

Kommentit (42)

Vierailija
2/42 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

29.12.tjw------------------28v-------eka-------------Jorvi

1.1.kimmi----------------33v-------viides---------K-SKS

1.1.ninette---------------30v-------toinen--------TYKS

3.1.noffetus--------------26v-------eka-------------?

5.1.jasper08-------------26v-------kolmas--------kättäri

6.1.trio---------------------38v-------kolmas-------kättäri

7.1.Eno-Elmeri---------35v-------toinen---------Jorvi

8.1.döner78--------------30v-------toinen---------hyvinkää

9.1. Tii75-----------------33v-------toinen----------KOS

11.1.puhkarhu----------31v-------toinen---------LKS

12.1.tepa84--------------24v-------eka-------------TAYS

13.1.mae3---------------27v-------kolmas-------kättäri

13.1.ela-------------------26v-------eka-------------TYKS

13.1.minnikki-----------24v-------neljäs---------SatKs

14.1.pineli----------------37v-------toinen---------kättäri

14.1.Ronjakasperi-----32v-------eka-------------Oys

14.1.Anni09-------------31v-------eka-------------?

14.1.Niinanii-------------34v-------toinen---------naistenklinikka?

15.1.3xäippä74---------33v-------viides----------Seks

15.1.footprint74--------34v-------seitsemäs---?

15.1.äitiliini2004-------24v-------kolmas-------kättäri

15.1.amelie--------------21v-------eka-------------Oulu

17.1.Pinkspinks-------26v-------toinen---------?

17.1.Kohka--------------31v-------toinen---------Seks

17.1.Laura 1981-------26v-------kolmas-------tammisaari

18.1.kesämamma83-24v-------toinen---------SAS

18.1.winterangel-------31v-------eka-------------?

19.1.Nasu----------------28v-------kuudes-------Jorvi

19.1.lootuskukkanen-27v-------kolmas-------jorvi

19.1.Dazka--------------31v-------kolmas-------VKS

19.1. Littlestar----------??v-------eka-------------?

19.1.MOELPA----------??v-------toinen---------?

20.1.Thilia-thalia-------26v-------eka-------------KSKS

20.1.Peppi_82----------25v-------kolmas-------OYS

20.1. Lila82--------------26v-------eka-------------NKL

20.1penelope77--------??v-------?----------------SatKs

20.1.basilika5-----------32v-------neljäs---------kättäri

20.1. Salsatar----------27v-------toinen---------OYS

21.1.Peregriina---------25v-------eka-------------TAYS

21.1.krista_81----------27v-------eka-------------Lohja

21.1. mamti81----------27v-------neljäs---------KOS

22.1. TiiaMariia---------26v-------eka-------------?

22.1. Sinnuli-------------31v-------eka-------------Naistenklinikka

22.1. maimu-------------24v-------toinen---------PKKS

22.1. Ahemo------------??v-------kolmas-------Hys

23.1. Vauhtiviuhti------23v-------eka-------------Hys

24.1. eikkuli80----------28v-------kolmas-------SEKS

25.1. milo84-------------23v-------eka-------------kättäri?

25.1. jonna-78----------29v-------seitsemäs---PKKS

25.1. Blomma-76------32v-------toinen---------Lohja

25.1. raisa78------------29v-------toinen---------PKKS

25.1. marie1981-------26v-------eka-------------?

26.1. aino-maaria------23v-------eka-------------Tays

26.1. vilivilijonkka------21v-------kolmas-------pkks

27.1. pibii-----------------33v-------toinen---------TYKS

28.1. Emmuli81--------26v-------toinen---------TAYS

28.1. pumpuli85--------23v-------eka-------------Seks

28.1. Stiina--------------31v-------toinen---------NKL

28.1. Shei----------------22v-------kolmas-------ulkomailla

29.1. ukku---------------34v-------kolmas-------TAYS

29.1. curious------------33v-------toinen---------PKKS

29.1. Pantsa------------31v-------toinen---------NKL

30.1. hömppä82-------26v-------eka-------------OYS

30.1. miuwau-----------33v-------kolmas-------SKS

30.1. Minna_J----------30v-------kolmas-------Hyvinkään sair.

30.1. Hiirulainen-------33v-------kolmas-------KOS

30.1. KainoElvi---------37v-------viides----------?

31.1. Jaffa76------------31v-------kolmas-------KOS

31.1. JB72 --------------36v-------neljäs---------K-HKS

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään väsytti ihan mahdottoman paljon...pojat heräs ja leikki omassa huoneessa kun minä vielä köllöttelin omassa sängyssä..Yleensä olen ollut ennen lapsia hereillä mut nyt on muuttunut.Luulen kuumuudella olevan syynsä tähän oloon.Koska neuvolassa kuitenkin kaikki arvot ok.

Hyvää päivää tammiksille nyt suuntaan ulos

T:Lootuskukkanen ja Frank tai Aada rv 15+3

Vierailija
4/42 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiuduin juuri neuvolasta. Kaikki ok, kaverin syke 160, hemppa tippunut 122:n, ei kutenkaan tarvetta aloittaa rautaa multitabsit riittävät ainakin toistaiseksi. Painoa tullut alusta +1,5kg (oman vaan mukaan +0,5 kg). Paineet ok. Seuraava käynti sovittiin sitten syyskuun alkuun kun oma terkkarini on palannut lomilta töihin.

Soitin aamulla sinne äitiyspolille niiden seeremiveritulosten "perään" ja sieltä sanottiin, ettei mitään kirjettä kotiin tulekkaan jos kaikki ok (labrasta taas sanoivat, että vastaukset tulevat suoraan kotiin kahden viikon kuluessa). No riskiluku mulla 1:8500 joka normaali mun ikäiselle joten siltäkin osin kaikki kunnossa:).

Nyt laittamaan ruokaa pöytään, syömään ja sitten pihalle nauttimaan auringosta ja lämmöstä kera jäätelön ja mansikoiden.

Mukavaa torstaita kaikille!

t: KainoELvi ja kaveri rv 13+6

Vierailija
5/42 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

29.1. Meidanleksa 27 v. toinen K-HKS

Vierailija
6/42 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka pitkästä aikaa!

Olen täällä vaan käynyt taustailemassa ei oo itsellä ollu niin tähdellistä asiaa.... :)

Oli puhetta papa-kokeista yms. Multa otettiin ekassa ultrassa ku edellisestä oli kulunu niin kauan aikaa. Kysyin, että voiko sen turvallisesti ottaa raskaana ja lääkäri meinas ettei ole mitään estettä. Olin sillon rv11.

Kaikkien kokeiden tuloksista...multa on otettu jo vaikka mitä, mut en oo mistään saanu mitään tuloksia kotiin, niin oletan, että kaikki on ollu hyvin. Huomenna on toinen neuvola niin kysyn sitten vielä siellä.

Ja haluan selvyyden tähän mun raskausviikko ongelmaan, ku muka oon nyt 16+2, mut la kuitenkin 15.1. jolloin on rv 40+2. :) Pelottaa itsekkin vaa'alle nousu siellä neuvolassa, mut kotivaaka näyttää samoja lukuja tai kiloa lisää niin eipä tuo oo paha. Ja toivon sydämeni pohjasta, että kuunnellaan sydänääniä, ku en oo vielä saanu niitä kuulla ja haluan tietää, että kaikki ois hyvin. Mietittiin miehen kaa sen kotidopplerin tilaamista....en sitte tiedä tulisko sitä hulluksi jos ei joku päivä sais kuulumaan ääniä.... ja tulisko käytettyä sitte ku itse tuntee jo enempi liikkeitä. Nyt tunnen illalla vain pientä kuplintaa ja sykähdyksiä. Ja jos makaan mahallaan niin kohta alkaa jumputtaan mahassa. Mut oishan se kiva, että mies vois kuunnella niitä sydänääniä sitte. :)

Minulla oli eilen vauvavieraita ja oli kiva huomata, ettei meidän kissat ollu niistä moksiskaan. Ku niin olen jännittänyt sitä, että miten sitte ku oma vauva tulee niin sai vähä osviittaa taas, että miten kissat reagoi vauveleihin.

Nyt mulla alkaa välillä jysähtään tajuntaan, että meille tulee vauva!!!! Ja ei siihen nyt enää niin kauan oo.... rv 17 jo menossa....puoliväli häämöttää!!!! Onneksi tässä on tää 9kk aikaa kasvaa ajatukseen äitiydestä....tai kasvaakohan siihen vasta ku ajan myötä kera vauvan. :)

Siskopuolen häät viikonloppuna niin tiedä miten täällä ehtii pyöriin...tänään tarkoitus leipasta sinne sellaset 120kpl kinkkujuustosarvia. :D huh, huh....

Mukavaa viikonlopun odotusta kaikille kuitenkin!!

t: Amelie ja Martti rv16+2

Vierailija
7/42 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on niin hirveetä.. Se juttu kun eilen oli iltasanomissa (puol vuotias hukkui), niin tänään on juttu, että vauvan vanhemmat voivat joutua siitä kuolematuottamisvastuuseen.. Kyseessä vielä joku 40v pariskunta, lapsi oli ainoa (eli ei välttämättä enää lapsia edes saa).. Ihan järkyttävä menetys, ja sitten vielä syytteet niskaan.. =/

Vierailija
8/42 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan oltu alkuviikko mökillä poissa kaikkien hienouksien keskeltä ja olipas mukavaa köllötellä vaan auringossa.. joo, poltin itseni, hölmö kun oon! ..uimassa käytiin ja yllättävän nopeasti aika menee siellä ilman telkkariakin ja vaikka ei mitään ihmeitä tee, vaikka tekemistä ois!

Toi hukkumistapas on kyllä todella karmaiseva juttu :( Vanhemmilla on varmaan kamalat tuskat ja sitten vie toi syyttely yms. Sekin on ihan kauheeta, et kaikkialle pitää itse ilmoitella kuolemasta. Kaverini lapsi, kun kuoli niin kelaan soitteli ja heti vaan tylysti todettiin, että hyvä kun ilmoitit, kun lapsilisä lopetetaan ja kaikki muut tuet esim. asumistuki pitää hakea uudelleen.. voi vee!!

( . ) Mahakipuja edelleen täällä ja sain nyt uuden ajan neuv.lääkärille ensviikolle, kun valkovuoto on vähän outoa ettei tulehdusta. Paitsi, että ultrassa selvis, että istukka on sitten kohdunsuun edessä, kääk, ja mietin jos toi mahakipuilu ois siitä.. (taisin kyllä jo mainita siitä..)

Onko kenelläkään muulla todettu nyt, että istukka ois kohdunsuun edessä?? Mä käsitin, että niitä on paljonkin (??) ja useilla se siitä siirtyy. TOIV niin käy myös mulle, oon ihan valmis uudestaan synnyttään alateitse, en mielellään leikeltäväks mee!

Semmottia tänne, huolehdin KOKOAJAN jostain siis ja pelkään edelleen! Vaikka pitäis välillä olla onnellinenkin.. oonkin, mutta silti pelko vaan kalvaa.. Niinkuin joku joskus sanoi, että pitäis murehtia sitten, jos on murehdittavaa.. siihen pitäis siis pyrkiä!!

Hyviä vointeja kaikille hellepäiviin!

Emmuli rv 14+1

Vierailija
9/42 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas kaikille,

oon pitänyt hieman palstataukoa, jotta odotus ei tuntuisi niin pitkältä. meillä on kaikki mennyt loistavasti ja mitään oireita/ongelmia ei ole ollut.

Ihme karvoja mulla on masussa ja reisissä mutta ne kuulemma kuuluu asiaan. Maanantaina olisi rakenneultra ja saa nähdä näyttääkö "milli" kumpaa mallia on :D

Kävin katselemassa hoitopöytiä ja pinnasänkyjä tänään ja iski kauhea kuume sisustaa vauvan nurkkaa.. Pitkä odotus vielä edessä kuitenkin ja tuntuu että masu on viime päivinä pienentynyt viime viikosta.

Paino on laskenut tasaisesti ja luulen että kroppa korjaa nyt sairauden myötä tulleita liikakiloja itsekseen, sillä ruokavaliota en ole muuttanut (makeisia on tullut syötyä enemmänkin ehkä B-) )

Minua ei enää näy tuossa tammikuulistassakaan kun käyn niin harvoin. la kuukautisten mukaan 3.1. ja ultran mukaan 1.1.

t. noffetus ja "Milli" 18+0 ultran mukaan

Vierailija
10/42 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olinhan mä siellä listassa ja synnytyssairaala on tays

Vierailija
11/42 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin aamulla sinne äitiyspolille niiden seeremiveritulosten "perään" ja sieltä sanottiin, ettei mitään kirjettä kotiin tulekkaan jos kaikki ok (labrasta taas sanoivat, että vastaukset tulevat suoraan kotiin kahden viikon kuluessa). No riskiluku mulla 1:8500 joka normaali mun ikäiselle joten siltäkin osin kaikki kunnossa:).

Mulla tuli TAYSilta serumiseulan tulokset kotiin asti, vaikka siis mitään riskiä ei ilmennytkään. meni kyllä päivää vaille 2 viikkoa kokeiden ottamisesta ennenkuin tulokset tulivat.

12/42 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on täällä paasto menossa :/ Huomenna aamulla labraan ja uusiksi se paastosokeri + kilpirauhaskokeet ensi viikon äitipolia varten. on nyt jo huono olo, kun oltiin koko päivä liesussa ja ruokailut on olleet vähän sitä sun tätä ja grillimakkaraa... Toivottavasti selviäisin aamuun, tajusin kun 20.30 join pillimehua tytön purkista, että ei, paasto piteni heti puolella tunnilla. Höh.

Mulla oli tänään toka neuvola ja sai miettimään kans tuota istukka-asiaa, kun sydänäänet kuului vain istukan läpi, eli sillä tavalla "suihkien." No, se selviää ultrassa syyskuussa... Edellisessä raskaudessa mulla oli istukka etuseinässä, ei haitannut menoa millään tavalla, paitsi että vauvan liikkeet tuntuivat paljon myöhemmin kuin eka kerralla, jolloin istukka sijaitsi takaseinämässä. Vauva kuitenkin oli siellä edelleen :) ja liikuskeli hurjaa kyytiä alta pois. Hb oli laskenut 135:een, tosin th arveli ettei täysin onnistunut saamaan kunnon näytettä?! Seuraava käynti tuli taas kuukauden päähän.

Mutta nyt katsomaan vielä hetkeksi dvd:tä ja sitten nukkumaan, yöks, toivottavasti paasto ei käänny yrjöämiseksi jossain vaiheessa :S Niin, vielä, järkytti todella se onnettomuus, missä pikkuvauva kuoli :( Meillä on suunnilleen samanlaisesti viettävä piha, joka päätyy isoon ojaan ja tielle... ja on varmaan joskus jätetty vaunut jarrutta johonkin puun alle! Enää ei koskaan!!! Ja niitten onnettomuuskärryjen tapaisiakaan ei tulla tässä taloudessa koskaan näkemään, vaikka vanhempien ajattelemattomuudestahan tämä onnettomuus selkeästi johtui. Syyllisyys on varmasti AIVAN HIRVEÄ! Enpä itse tiedä, kuinka pystyisin jatkaa elämää tuollaisen jälkeen.

eikkuli ja maha 14+6

Vierailija
13/42 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ihan omaa napaa: olen nukkunut 4 h viime yönä ja sen kyllä huomaa...silmät ristissä istun tässä.

Millaiset ne onnettomuus vaunut oli?? Meillä onneksi tasainen piha ja oma pikku piha missä ei tuollaista voisi sattua??

Vierailija
14/42 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun olo on taas jotain aivan karseeta, sydän tuntuu halkeevan :( Kait se siitä verimäärän lisääntymisestä ja liberonkos sivulta luin, että 20 % kasvaa sydämen kapasiteetti näillä viikoilla.. niin ihmekkös vähän on semmonen olokin!

Hei, tietääkö kukaan, miten on lastentarvikeliikkeissä alennusmyynnit? Onko vielä vai vasta sitten vuodenvaihteessako, kun tulee uudet mallit?

Me kun tarvittais vauvalle turvaistuin ja haluisin sellasen missä on se kelkka, joten jos sen sais sitten vähän halvemmalla. Mutta hyvinhän sen siis vie vuodenvaihteessa kerkee katseleen.. tekis vaan niin mieli jo mennä kaikkee katteleen :)

Olinko tosiaan ainoo tästä porukasta, jolla on todettu ultrassa, että istukka kohdunsuun edessä? Höh :/ Vaikka hyvähän se vaan on, ettei kukaan muu sitä joudu tässä miettiin. Mä vaan halun, et se siirtyy, et saan alatiesynnytyksen!

Ihanaa tänään luvattu vettä, tekee hyvää luonnolle ja huomenna vissiin pitäis olla taas hienoo ilmaa :) Nyt valmistautuun bussireissulle tuon meidän poitsun kanssa, on ihan innoissaan kun pääsee bussiin ja vähän käydään kaupungilla kävelemässä.

Emmuli rv 14+2

Vierailija
15/42 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli toissa päivänä neuvola. kaikki oli hyvin. veriarvot ok ja sydänäänet kuuluivat. vauva kylläkin liikkui niin, että sai aina hakea uudesta kohtaa ääniä:) Sain kyllä vähän nuhteita kun kiloja on tullut nyt koko ajalta jo 3kiloa. On kuulemma aivan liikaa vaikka olenkin normaalipainoinen. Taitaapa olla syynä se jatkuva syöminen pahoinvoinnin estämiseksi. Nyt on onneksi ruvennut vähä helpottamaan, että jospa toi painon nousukin alkaisi hiipuamaan. Itse en kylläkään niin viitti asiasta stressata, kun oon kuitenkin syönyt terveellisesti. Neuvola tädille tuntui olevan vaan tämä paino asia, ihan mieli juttuja. Noh, eteenpäin vaan. Nyt viikko 15 alkaa olemaa lopuillaan masu hieman kasvanut. Hyvää viikonloppua kaikille!

16/42 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aino-Mariia: mullekin th kauhisteli painonnousua, itse en jaksa olla siitä YHTÄÄN kiinnostunut, mulla kun tämä muu hormonitoiminta vaikuttaa muutenkin niin herkästi juuri painoon. Ja ihmekös tuo minun kohdalla, jos ihminen ensin laihduttaa roimasti ja sitten raskautuu, kärsii vielä maksimipahoinvoinnista ja siksi syö koko ajan - minusta tulos on ihan arvattavissa. olen ihan tyytyväinen, jos paino malttaisi pysyä alle 100kg:n kun viimeksi se oli 105kg synnärille lähtiessä :o Nyt lähtöpaino on 75 kg ja eilen neuvolassa puntarilla vaaka näytti 82,2kg. Minun näkemys on se, että ensin tämä laihduttamani "tyhjä tila" haluaa täyttyä... mikä ei kyllä tunnu mukavalta, mutta ehtii sitä taas laihduttaa kun synnytys ja imetysaika ovat ohi! minua loukkaa tuossa neuvolan painontarkkailussa se, että kaikenkarvaiset sijaisetkin katsovat asiakseen kommentoida painonnousua. Kesäherkuilla on ihan varmasti sijansa minun kohdallani, sekä sillä että liikuntaharrastukset ovat jääneet kesän ajaksi tosi vähiin. Eiköhän tilanne vähän tasaannu taas töiden alkaessakin.

t. eikkuli, tänään 15 tasan :)

Vierailija
17/42 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin taas yksi viikko vierähti, ja viikonloppu edessä. Täällä on hieno ilma, varjossa n. 24 astetta. Kuivaa kyllä on!

Ne onnettomuusvaunut oli sellaiset kolmipyöräiset, jos linkki toimii, niin kuva näkyy täällä:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1563854

Olo on ihan ok, ja masu kasvaa vauhdilla. Luulen, että mulla alkaa kohta käydä jo ekat äippähousut pieniksi! =O Välillä on niin tyhmä olo.. Mulla kun ollut varsinkin aamuisin todella heikko olo, niin terkka sitten kyseli, että oonko muistanut juoda kunnolla. No, en nyt niin hirveesti.. Nyt yritän olla juomamuki kädessä kokoajan, ja kyllä on olo parantunut! Muistakaa siis kanssasisaret myös runsas juominen! Ainut haittapuoli on, että sitten saa kyllä puolen tunnin välein käydä pissalla - eikä ihan pikkuliruilla, vaan multa ainakin tulee niin paljon, että ei voi kun ihmetellä. =)

Oli kyllä niin ihana neuvolassa kuulla ne sydänäänet. Välillä kun edelleen on niin epätodellinen olo, että voiko siellä tosiaan joku matkustaja olla kyydissä (vaikka masun koon perusteella ei epäilystäkään). Sen seulan riskiluvunkin sain, raja kun täällä äinakin lisätutkimuksiin on 1:250 (tai siis alle), niin mulla oli kuulemma 1: 29 000. Hyvä näin, vaikka eihän sekään voi taata 100% tervettä lasta..

No mutta, pitää kai itsekin mennä pihalle muiden seuraksi. Ai niin, ja aurinkorasva pitää muistaa! Rasvaukseen siis. Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille! =)

Minnikki rv 16+3

Vierailija
18/42 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinulla on oikea asenne! Jätä muiden kommentit ihan omaan arvoonsa, itse tunnet itsesi parhaiten. Olet siinäkin mielessä oikeassa, että laihduttaa ehtii hyvin sitten synnytyksen ja imetyksen jälkeen - turha ottaa painosta lisästressiä raskausaikaan! =)

Vierailija
19/42 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin huonosti nukuttu yö!!

Kerron nyt vähäsen taustoja elämästäni, minulla on kaksoissisko joka on kehitysvammanen, sillä ei ole nimeä mutta siis kuulemma on aivoissa suoni katkennut joka on tehnyt kehitysvammaiseksi. No huhtikuussa kuoli meidän rakas mummo ja nytten sitten siellä talossa jossa minun sisko asuu niin on kuollut poika jonka kanssa minun sisko " seurusteli ".Siskoni ei osaa käsitellä asioita ja on alkanut harrastamaan itsensä satuttamista, veitsillä ja lasinsiruilla. Ei puhu asioista sukulaisten kanssa ei edes minun.On vaan sanonut että kun on surullinen. Siskoni on nytten viikonlopun yli jorvissa ja maanantaina tulee kuulema psykologi sitten juttusille sinne missä siskoni asuu... Taisi olla kaksoissiskoni joka valvotti minua viime yönä, meillä sellainen yhteys että kun toisella on huono olla niin toinen vaistoo sen jotenkin!

Sorry et tänne purkaan tätä mun tilannetta:( Jotenkin pää vetää tyhjää.

Vierailija
20/42 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti raskasta aikaa, ja vielä kun itse ei oikein pysty asioiden kulkuun vaikuttamaan, vaikka halu auttaa olisikin kova. Toivottavasti psykologi saa siskosi avautumaan, ja ongelmat alkaisivat ratketa. Voimia!