Olen nyt kuukauden sisällä kuullut kahdesta tutusta jotka ovat kuolleet melanoomaan...
ja pelottaa kyllä omankin nahkan puolesta. Silloin 70-80-l kun olin lapsi, niin ei mistään uv-säteilystä vaahdottu. Pari kertaa mulle on taidettu lapsena laittaa uimarannalla aurinkorasvaa, siinä se, ja olen polttanut itseni rannalla ja vedessä varmaan kymmenen kertaa...
Ei silloin mistään passiivisesta tupakoinnistakaan puhuttu. Ihan yleistä oli, että vanhemmat polttivat sisällä ja autossa niin, että lapset paikalla.
Kommentit (2)
Ystävieni vanhemmista kaksi kuollut ja yksi taistelee syövän kanssa. Omissa sukulaisissa tiedän neljä syöpätapausta, yksi kuollut. Meillä on varsinkin melanoomaa suvussa joten itse joudun käymään vuosittain kuvauttamassa luomeni. Ja aina hoitsu varoittaa auringossa olemisesta. En edes ota aurinkoa enää nykyään.
Ovat kyllä olleet ns. maanisia auringonpalvojia nuoresta asti. Minutkin kasvatettiin aikoinaan siihen, että auringossa makoilu on terveellistä ja suotavaa, mutta omat lapseni kasvatan vähän eri lailla.