~**~ EX-HAAHUT - VIIKKO 28 ~**~
Kommentit (74)
pitkä päivä naapurikaupungissa takana, tuli kierreltyy kauppoja, mutta mitään en osannut muka löytää. Tytölle tarttu mukaan lakki ja sit koti kaupungista löysin caprit itelle, tutuista kaupoista on jotenkin helpompi löytää jotain. Piti vaan ensin kokeilla et se oma koko menee viel kii, ku alkanu toi masu kasvaan.
Taas on vihlonu päivän mahaan, alko yöllä. En käsitä mitä se voi olla, terkkarikaan ei osannu viime viikolla mitään sanoa, se iskee aina välillä ja ku se iskee ni se alkaa yöllä ja kestää koko päivän, jos ei oo aamulla kipee ku herää ni sit ei oo koko päivänä, nukunkohan sit jotenkin huonosti ne yöt vai mitä se voisi olla,ehdotuksia?
Kauhee tuuli ollu täällä koko päivän, mutta se on kyl niin tuttua täällä et ihan huolestus jos ei tuulis.
Voi pitäs itekkin alkaa pakastaan mansikoita, huomenna ajattelin et hakisin pari laatikkoa, jos sen 2-3 saisin pakkaseen (ja tietty tietty osa menee omaan suuhun kermavaahdon kera).
Joskus tuntuu et ois kiva ku ois kotona se laite millä ne kuuntelee sydänääniä niin sais kuunnella aina ku tulee epävarma olo. Välillä kun iskee sellanen olo et on jo melkeen soittamassa neuvolaan, mutta ku ei kehtaa (vaikka kyllä kai ne on tottunu siihen et sinne soittelee ja haluu käyä kuunteluttaan ne äänet) ja sit ku niillä on niitä kesälomia niin muutenkin niillä on kiirettä. Ku äkkiä alkas liikkeet tuntumaan ni ei tarttis niin miettiä et onko kaikki hyvin. Varsinkin tälläsinä päivinä ku mahaan sattuu ni tulee mieleen et onko kaikki hyvin ja onko toi pikkunen terve. Ymmärrätte varmaan.
nippula rv 13+4
Muistan kyllä kirkkaasti kun itse alussa mietin miksi vihloo jne.
Olisikohan sinulla kyseessä ihan kohdun kasvukipuja, minulla niitä oli alussa aika paljon. Toivotaan, että kaikki on hyvin, ja ei kannata jäädä miettimään liian pitkäksi aikaa, vaan soittele th:lle ja jos tuntuu että asia huolestuttaa. Saa ainakin hetkeksi mielenrauhan. On ikävä olla jos asia painaa mieltä, tiedän.
Jaksuja ja toivotaan, että kipuilut pian loppuvat -no, se onkin jo toiveajattelua, sillä niitä kohdun kasvukipuja on säännöllisesti pitkin raskautta ; ) jos kyseessä on nyt ne : )
tsemppiä!!
Tervetuloa mukaan yahooseen! Sinne tosiaan pitää rekistöröityä ja mielellään samalla nimimerkillä/samantyylisellä nimimerkillä kuin millä olet täällä vauva-palstalla (jotta tunnistetaan sinut sinuksi). Miksi näin tiukka sääntö, johtuu siitä, että kun siellä on henkilökohtaisempaa keskustelua ja valokuvia ym. niin haluamme pitää sen vain meidän tuttujen nimimerkkien yhteisönä. Yahoon osoite on tuon meidän esittelyrimpsun lopussa, mutta laitan sen vielä tähän..
http://groups.yahoo.com/group/exhaahut/
kun menet sinne, olikohan siellä sellainen kohta kuin sing up (en ole ihan varma) johon laitat omat tietosi ja rekisteröidyt. Menee joku aika ja kun sinut on hyväksytty sinne, niin pääset tunnuksillasi sitten kirjautumaan sinne...
tässä vaiheessa pyydän jotakin viisaampaa heti korjaamaan, jos neuvoin väärin : )
terv. wbm
Kiitos tervetulotoivotuksista! Onhan tuossa listassa ainakin teitä moneen lähtöön mutta mitä nyt oon käyny kurkistelemassa niin monella täällä aktiivisesti kirjoittavilla tuntuu olevan jo loppusuoralla... TITI, tuu sääki tänne!!! =o)
NIPPULA ei nyt niin kauhean paljon edellä ollut mua, reilu kuukausi. Mulla on muutaman päivän ollu myös alavatsakipua, ei sellaista vihlontaa (eli kasvukipuja?) vaan sellasta vähän menkkamaista mutta mitä mulla oli kaavinnan jälkeen. Oonkin pitänyt mahollisena että vuoto alkais mutta ei ole mitään ollut. Sitten aina valitan tätä huonoa oloa, ja heti jos on päivänkin parempi olo niin miettii että nytkö oireet loppu, nytkö on sattunut jotain... (että mihinkään ei ole tyytyväinen ;o)
Toivotaan kuitenkin että kaikki menis hyvin, tämä alkutaival on niin pitkä ja risuinen. Käy vain NIPPULA niitä sydänääniä kuuntelemassa jos vain alkavat kuunnella ja jos huolettaa. Olis kyllä mahtava jos olis se laite kotona =o) Mutta mulla ei tosiaan vielä kuuluiskaan, joten tässä vaiheessa ei kerta kaikkiaan voi tehä muuta kuin ootella...
Vai on täällä monet mansikkaa laittamassa. Minäkin meinasin perjantaina käyä poimimassa kun pitäis viiä anoppilaankin. Teillä onkin muilla se pesänrakennusvimma ;o) Mulla on vasta tämä väsymys ja pahoinvointi...
Oon tätä monilta kysynyt mutta kysytääs vielä teiltäkin : kauanko pahoinvointi kesti teillä? Mulla alkoi rv 6, onneksi nyt näyttää että kaks ensimmäistä viikkoa oli pahimmat... Ehkä sitä alkaa tottumaan siihen hormooniin?
MUKAVAA KESKIVIIKKOA!
HANNELE + vilpertti rv 8+3
Tosi kivaa,kun taas saadaan uusia joukkoon,tervetuloa vaan =)
Noi vihlonnat/säryt mahassa on kyllä useimmiten ihan normaaliin raskauteen kuuluvaa.Mulla ainakin juuri tuolla rv 10 tietämillä ja siitä eteenpäin on aina ollut järkyttäviä vihlomisia välillä.Etenkin,jos nousee nopeasti ja kääntää kylkeä sängyssä varomattomasti.Itse asiassa muuten ainoa raskaus,missä noita ei ollut,oli juurikin se syksyinen,joka meni kesken.
Täällä oli yöllä ihanan viileää!!Meillä kun oli makarissa ikkuna auki mun pään yläpuolella ja tuuletin puhaltamassa noin metrin päässä,mulla tuli jossain vaiheessa melkein kylmä :) Ja vettäkin on satanut,aamulla tuli ihan kunnolla.Toivotaan,että tänään olis taas hiukan helpompi olo.Jos vaan toi lämpötila ei kipuais liian korkealle!!!
Ehkä just viileämmästä ilmasta johtuen pärjäsin taas yön ilman Ataraxia =) Se onkin aihe,josta jaksan iloita :) Nukuin muutenkin pitkästä aikaa tosi hyvin,muutaman kerran kävin vessassa ja pari kertaa heräsin supistukseen,mutta aina nukahdin uudestaan melkein heti (mikä on viime aikoina ollut tosi harvinaista).Aamusta sitten olikin enemmän virtaa taas kuin aikoihin ja tälle päivälle oon jo viikkaillut ISOn kasan puhdasta pyykkiä ja laittanut likaiset koneeseen pyörimään.Kakkupohjankin paistoin jo ennen kahdeksaa :) Äitin vauvasta tulee tänään iso poika,täyttää 2-v :) ja kakkua pitää olla,vaikka juhlat siirtyykin hamaan tulevaisuuteen,kun kummit ja muut ovat reissuillansa.Kun kyselin mitä tahtois synttärilahjaksi,alkoi taas hirveä hehkutus kuinka joulupukki toi paketin,jossa oli auto <3 Eli soitettiin isille,että käy ostamassa kivan auton pakettiin :) Harmittaa kyllä,kun en varmaan uskalla ite yhtään herkutella kakkua,kun noi sokrut on ihan pyllyllään :-/ Kiva popsia näkkäriä vaan ja salaattia.
Sari ja Poikanen 32+6
Sartsun vauvalle 2v onnittelut :) meijän neidille tulee jo 12 v tänään mittariin...huh miten aika kiitää.
Itse koin pienoisia kauhun hetkiä yöllä...oon tottunut että jos mä herään yöllä,niin vauva kanssa herää tai liikehtii,mutta viime yönä ei :( mä makasin ja makasin sit hereillä kun en uskaltanut nukahtaa uudelleen,tönin ja vatkasin mahaa ja sain sen vaa kovettumaan ja vauva oli ihan hiljaa aloillaan.Aloin olla jo aika paniikissa,käänsin kylkee jne,eikä mitään.Hyppäsin pystyyn ja kävelin,tein oikeesti kaikkeni,hain jopa limpparia ja join sitä.Ihan kamalaa.Tyyppi oli vaan ihan hiljaa :S sitten kun tunsin ihan pienen töytäisyn niin innostuin,ja sitten sain jo toisenkin,uskalsin käydä nukkumaan,mutta heti aamulla oli sama shouvi päällä kun ei Pikkarainen noussutkaan samaan aikaan ku äite.Ai kamalaa.Mä jo ajattelin että nyt se on sit sairastunut tästä mun flunssan jälkitaudista,kun mullahan on ihan järkyn kipee ollu koko pää,leuat,korvat jne eilisen ja tänään menen lääkäriin siitä aiheesta.Muutenkin on taas tuo maha harrastanu kovettumista aika herkästi,pelottaa onko se nyt ihan ok vai oonko saanu jonku pöpön uidessani siel Puuhamassa.
joo tosiaan lekuriin matka ja sit myöhemmin mennään neidin kaa leffaan ja syömään kaksistaan juhlistamaan sen synttäriä,kun kavereita ei oo nyt saatavilla juhlimaan,pidetään kaverisynttärit sit myöhemmin.
Mukavaa päivää kaikille!Ihanaa muuten että tääl Treella tosiaan satoi,viilentää kivasti ilmaa.
Femmis ja Pikkarainen 31+1
että ihan reteesti nakkaat vaan insuliinii nahkaan ja syöt kakkua,niin mäkin tein kun käytii sunnuntaina kaverin muksun synttäreillä =D
ja nuo alkuvaiheen nippailut ja menkkakolotukset tosiaan kuuluu asiaan,vaikka se tuntuukin ikävälle ja pelottavalle...koittakaahan alkumetriläiset relailla ja tulkaa sankoin joukoin yahoolle,Titi sinne jo eilen pääsikin sisään :)
Femmis taas
Ihanaa kun nuo helteet on helpottaneet. Ei täällä eilenkään ollut yhtään liian kuuma.
Kiva saada uusia ihmisiä tänne exiin. Meitä aktiivisia onkin ollut viime aikoina aika vähän.
Wbm, taidat erehtyä " haukkumaan" väärää puuta ahkeraksi ;-). En mä oikeasti ole ahkera ihminen *tunnustaa hieman nolona*. Siis mun mielestä ahkera on sellainen, jolla hihat heiluu vähän koko ajan ja huusholli on siisti ja hohtaa puhtauttaan jne. Mä oon enemmänkin sellainen " urakoitsija" . Mä otan itselleni haasteita, jotka pusken sitten sisulla läpi eli maalaan seiniä ihan hulluna (kun työn alkuun lopulta pääsen, kuten juhannuksena), pakastan mansikoita ihan hulluna, kerään vattuja hulluna jne. Ehkä mä olen enemmänkin sisukas kuin ahkera ;-). Esim. sellainen jatkuva huushollin siistinä pitäminen on mulle aikamoista tervanjuontia. Tuolla yahoolla olen katsonut teidän muiden laittamista kuvista, että miten ihanasti sisustettuja ja siistejä koteja teillä on. Voi kun joku laittais meidänkin kodin niin kauniiksi... ;-).
Wbm, miten muuten varpaasi jakselee? Sullahan lohkesi kynsi. Varmaan kävi kipeästi *auts*. Ja vieläkö tuntuu siltä, että nakerosi on samassa asennossa kuin ennenkin? Toivottavasti hän nyt ymmärtäisi kääntyä oikein päin ennen synnytystä. Exissä taitaa nyt olla vähän sellainen pt-buumi :-/.
Mitähän nuo nippulan vihlomiset mahtaa olla? Toivottavasti ei mitään vakavaa. Monenlaisia tuntemuksiahan niitä voi raskausaikana olla eikä ne sitten kuitenkaan ole mitään vaarallisia. Toivottavasti siis ovat sullakin ihan vaarattomia tuntemuksia. Soita ihmeessä neuvolaan, jos haluat sydänääniä kuunnella. Minuun ainakin suhtautuivat todella ymmärtäväisesti, kun viikon välein siellä kuljin sydänäänien takia.
Hannele, sulla on kuitenkin tuo raskaus vielä niin alussa, että mun mielestä nuo menkkamaiset tuntemukset ovat ihan normaaleja. Kysyit pahoinvoinnin kestosta. Mulla oli yleensäkin raskausoireet aika vähäisiä tässä raskaudessa ja pelkäsinkin, että tämä on taas tuulimuna, mutta Luojan kiitos, ei ollut. Aiemmissa onnistuneissa raskauksissa oli aina ihan älytön väsymys, mutta tässä raskaudessa ei ollut. Sitä etomista oli jonkun verran ja kun mulla on yksi tuttu homeopaatti, niin hän sanoi, että pahoinvoinnista on ihan turha kärsiä, siihen löytyy homeopatiastakin apua ja niinpä sitten kävin häneltä hakemassa niitä rakeita ja aina kun tuntui siltä, että meinaa paha olo tulla, niin nappasin rakeen naamaan. Etominenkin jäi sitten tosiaan vähäiseksi ja oliskohan se loppunut kokonaan joskus rv13-14.
Sartsu, varmasti tosi tylsää tehdä täytekakku ja katsoa vierestä, kun toiset syö sitä :-/. Mutta sinähän kai pystyt lohduttautumaan sillä, että enää vain muutama hassu viikko, niin saat taas itsekin syödä herkkuja? Vai miten se tuo raskausdiabetes on, loppuuko se heti synnytykseen vai kuinka?
Femmis, toivottavasti lääkärissä selviää, mikä noita pääkolotuksia ym. aiheuttaa. Mulla on kans vaavi ollut nyt tänä aamuna rauhallisempi (eipä ole tainnut juuri vielä liikkua), mutta oletan, että nukkuu. Ihan jotain pientä taisin tuntea, kun heräilin. Yleensä kun käännyn sille kyljelle, missä sen pää on (eli se joutuu olemaan pää alaspäin ja patja ehkä painaa sen päälakea), se aloittaa kovan potkiskelun. Tänä aamuna ei sitä tehnyt, mutta toivon mukaan siis nukkuu. Hauskaa leffakäyntiä sinulle ja tyttärellesi!
ON: Eilinen pakastusurakka menikin ihan keposesti, kun mies jouti nyt olemaan kaverina. Meillä oli sellainen työnjako, että minä huuhtelin ja kuivasin kaapista hieman pölyisinä otettuja rasioita ja kansia ja mies perkasi hyvää vauhtia mansikoita. Olivat niin isoja, että rasiat täyttyi tosi nopeasti. Eli tuntui, että homma tapahtui aivan hetkessä. Illalla vielä uintireissulla huomasin, että anopin mansikkamaalla on vaikka kuinka paljon kypsiä mansikoita. Puolet penkeistä kävin läpi ja melkein 5 kg:n laatikko tuli täyteen. Ne piti sitten vielä pakastaa, mutta taas oli mies apuna, joten nyt en tarivinnut enää omia hartioitani jumiuttaa mansikoitten takia. Tehtiin tyttöjen kanssa mansikkakakkukin ja koko kakku meni yhden kahvitteluhetken aikana ;-).
Raskausasioihin mennäkseni. Onko muuten kellään tietoa, että kääntääkö oikeat, kunnon supistukset poikkitilassa olevan vauvan joko rt:hen tai pt:hen? Näin nimittäin th mulle eilen sanoi, että supistukset kääntää vauvan jommin kummin päin. Olishan tuo hienoa, jos noin olis, niin välttyisin kuitenkin sektiolta, jos tämä meidän neiti ei omasta tahdostaan halua kääntyä pystyasentoon. Tietääkö kukaan ketään, jolle olis tehty sektio sen takia, että vauva on poikittain?
Nyt täytyis taas ottaa se suomalainen sisu käyttöön ja ruveta laskemaan alv, imuroida ja pakata. Oliskohan tuossa nyt urakkaa tarpeeksi yhdelle päivälle... Mistähän se johtuu, ettei oikein sytytä noista hommista mikään... Pakkaamistakin inhoan yli kaiken :-/. Mutta Kalajoelle täytyy huomenna selvitä lähtemään, joten ei auta. Pakko alkaa touhuta. No, mä tässä käynnistelen itseäni tekemällä aamupuuron, tsekkaamalla muutamat nettisivut ja sit sillä sisulla eteenpäin ;-).
Hauskaa päivää kaikille!
neronja rv 32+3
No niin...eihän mun pitänyt...mutta surffailen nyt vähän joka puolella.
Hannele: Hetimmiten siirtyisin tänne puolelle, mutta jotenkin on vaan fiilis, että mitä jos tääkin menee kesken, niin sitten taas häntä koipien välissä tuonne haahupuolelle pitänee luikkia. Sitä kait ajattelee, että ei olisi tuo pudotus sitten niin valtava jos jotain sattuu. Mutta onhan sekin toki totta, että nyt tällä hetkellä olen raskaana, en vaan tiedä miten tää tästä lähtee etenemään. Kun eihän tässä ole edes tietoa, onko sielä ketään? =/
Sain sitten kivaksi tuliaiseksi sieltä Riikan reissulta pienehkön hiivan...mulla se yleensä aina on riesana noilla ulkomaan matkoilla. Hirmuisen herkkä kun olen. Ja uusi matka on tulossa nyt tosiaan kun la startataan sinne Mallorcalle. Toivottavasti siitä ei nyt ollu haittaa kun laitoin sen Canesten kapselin eilen yöksi vaikuttamaan. Nyt olo on ainakin parempi. Mitään muuta varoitustahan ei siinä ollut raskaana olosta, että lääke vaikuttaisi pahasti alkaneeseen raskauteen, muuta kun että siinä kehotettiin olemaan käyttämättä sitä asetinta, ettei mene se kapseli liian syvälle. Koska eikös se suurempi paha ole alkiolle, jos tuo hiiva tuosta pahemmaksi olisi päässyt ja altistanut muille tulehduksille. On tää naisen elämä kans tällästä säätämistä.
Huonoa oloa pukkaa ja toisekseen olen nukkunut aivan äärettömän huonosti nää pari päivää tässä kotosalla. Sielä Riikassa nukuin tosi hyvin. En tiedä onko tää sitten vaan tätä jännitystä. Ja huono juttu kun pitäisi saada hyvin levättyä. Taidan mennä vielä päikyille tästä, josko saisi edes tunnin tirsat otettua. Ihanaa kuitenkin kun nyt on lomalla, niin ei tarvitse silmät ristissä kököttää sielä töissä.
titi (4+5) VALTAVAA !!! ;-)
ihanaa kun on hieman viileämpi keli (+22 tai jotain), jaksaa ihan eri tavalla. Mulla on tänään neuvolavisiitti, jotenkin ei yhtään jaksais mennä sinne kun on taas uusi ihminen vastassa ja tää turvotus on ihan hirveää... lyllerrettävä se vain on, vaikka kuinka ärsyttäis.
Kiitos Neronja kysymästä. Mun oikean peukkuvarpaan kynsi tosiaan lohkesi sunnuntaina ja nyt sitä on pitänyt laastaroida ja desinfioida.. kiva tällä kelillä saada tollainen pieni mutta erittäin kiusallinen vaiva. Yöllä laastari oli lähtenyt puolittain pois ja autsh kun se roikkuva kynnenpalanen osui lakanan reunaan... pihisin oikein kun olisi just nukuttanut vaan ei auttanut kun lähteä hakemaan uusi laastari. No, paraneehan se, mutta ilmeisen hitaasti. Ja kun tuota kynnenpalasta ei kärsi ottaa pois, täytyy vain toivoa, että se itsekseen kasvaa ulos.
tsemppiä Neronja sinulle tämän päivän " urakoihin" : ) ja ihanaa matkan odotusta!
Nippulalle ja titille, minulla oli alussa vuotoa johon liittyi menkkamaista jomotusta ja kipuilua. Pelko oli läsnä koko alkuraskauden, joten tiedän, miten huolestunut sitä on noista kivuista. Mutta niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin se on myös normaaliin raskauteen kuuluvaa ja meillä kaikilla (jos ei vuotoja) niin ainakin jonkinlaista kipuilua on alussa ollut. Mutta se aika on vain elettävä ja niin kuin me kaikki tiedämme, ei se huoli häviä ennen kuin on tarpeeksi viikkoja (ja sitten tuleekin jo uudet huolet). Että tää on niin tätä. Mutta kyllä niitä onnenhetkiäkin on ja ne antavat voimaa. Kun saa kuulla sydänäänet ja nähdä pienen ultrassa, kokea ensimmäiset pienet hipaisut... ne kaikki tuo uskoa, jospa tämä sujuukin : )
Haluan vain tsempata teitä ja lohduttaa jotenkin, kun tosiaan ymmärrän sen huolen. Mutta pää pystyyn tytöt, ei me teitä täältä minnekään päästetä paitsi synnyttämään!
Jasso, nyt pitää lähteä käymään katsastamassa miehen " urakat" , hän on ahertanut koko aamun saunan kimpussa, tehden kiukaalle suojaa..¨nyt kuulemma olisi valmis katsastettavaksi.
Joten heipsan!
jaksuja ihan kaikille!!
t. wbm rv 37
Masunasulta piti kysyä, että vieläkö sulla on tuota kipuilua ollut? Toivottavasti ei. Vaikka kyllähän niitä kaikenlaisia kipuja ja tuntemuksia alkaa näin loppuraskaudessa olla.
Wbm, kylläpäs kuullostaa ikävältä tuo pottuvarpaasi nykyinen tilanne, mutta onneksi kynnet kasvaa eli toivottavasti pahin menee suht nopeasti ohi.
Titille minun täytyykin jo toivottaa hyvää Mallorcan matkaa, kun huomenna alkaa n. 4 päivän nettipimento. Siinäpä sitä onkin taas viesteissä läpikäymistä, kunhan sunnuntaina kotiudutaan.
Mut nyt... hus pois koneelta, neronja ja töihin siitä!!!
Neronja:jotenkin ei yhtään tunnu muutamalta hassulta viikolta toi loppuaika ;) Eikä siis pelkästään syömisten suhteen...Mutta mulla toi r.diabetes on siis joka kerta loppunut synnytykseen.Tottahan se kuitenkin on,että kun tää on nyt jo neljäs " sokeriraskaus" ,niin riski siihen,ettei lopukaan kasvaa vaan :(
Tosta vauvan kääntymisestä supistuksilla:ei mulle kukaan lupaillut sellasta silloin kun toi kuopus eleli poikittain.Ulkokäännöstä olis tosiaan yritetty muistaakseni 37 viikolla,ellei olis itekseen kääntynyt.Mutta kuten on todettu,kun vauva on siihen asentoonsa mieltynyt,ei hän sitä välttämättä mielellään muuta ;) Meillä onneksi kääntyi sit niillä kätilön huijausvinkeillä =)
Titi:toivotaan,että paha olo tietää hyvää ;) ja toivottavasti siitä olosta huolimatta nautit matkasta!
Wbm:onnittelut täysiaikaisuuden rajapyykin saavuttamisesta!!!Miks musta tuntuu,että mulla on siihen(kin) vielä sata vuotta...vaikka samassa kuussa on la kun sulla.Inhaa olla siellä kuun loppupäässä,tuntuu että KAIKKI muut synnyttää ennemmin =D
Täällä ilma senkun raikastuu vaan =) Tuossa hetki sitten tuli vettä ihan kaatamalla,piha nauttii varmasti!Ja nyt käy kova tuuli,joka puhaltaa ihanan viileätä ilmaa,MÄ nautin siitä.Jotenkin mulla on kauheen hyvä mieli tänään :) Tuntuu,että pitkästä aikaa olo ei ole ihan puolikuollut,vaikkakin toi alapää on taas hiton kipee.Se vaan on helpompi " unohtaa" kun muuten ei ole niin tukala olo.Ehkä mä tosiaan sitä kakkuakin vähän uskallan maistella,tein aika kevyen version:kevytkermaa makeutusaineella makeutettuna ja välissä soseutettuja hedelmiä ja marjoja,samoin päällä hedelmää vaan.Vaikka pohjassahan sitä sokeria tietty on.
Sari
mitenkä onkin ollut vilkasta täällä tällä viikolla ;-) Meni ihan tovi tässä lueskellessa!!
Maanantaina olin vielä itse synnärillä osastolla ja siinäpä se koko päivä sitten menikin. Onneksi ylävatsakivut on lievenneet kovin, eikä vauvalla ollut mitään hätää! Jospa ne loppuisivat kokonaan.. Taitaa osittain tosiaan johtua tosta meidän perätilabuumista kuten Neronja sanoi- täälläkin kun on vaavi sit pää ylöspäin..
Anoppi lähti tänään aamulla takas hollantiin ja on kyllä taas vähän haikea olo, kun ei pitempään näe- vaikka tulee kyllä varmaan uudelleen vaavin synnyttyä :) Toisaalta on ihana olla omalla porukalla, vaikka mies tuolla ulkona onkin autoa rassaamassa (siis meidän kolmos autoa hoh hoijaa, josta tulee kakkosauto kun se on kunnossa ja yks myydään pois...), kun asutaan vähän niinku landella (15km kaupunkiin) niin tarttee olla useampi menopeli..
Tervetuloa uusille kurkkijoille pysytelkäähän mukana! Mulla oli kans kipuja masussa aika lailla viikoille 14 asti tais ainakin olla ja viikolla 8 oli mullakin ihan vaaleanpunertavaa vuotoa parina päivänä (liittyy menkkojen ajankohtaan kuulemma kun kroppa yrittää pitää kiertoa käynnissä..) ja tutkimusten jälkeenhän voi tosiaan myös olla kun raskauden aikana on ne kohdun pintaverisuonet niin " vereviä" ..
Nonna, munkin puolesta voit yahooseen liittyä, ei ole mittään sitä vastaan. Kiva kuulla kuulumisia ja rohkeita tekoja työrintamalta! Eukun peukut pystyssä täällä sulle ollaan ja plussatuulia puhallellaan sinnepäin +++++++++++++!!
Mansikkasouvi mullakin jatkuu tänään kaks 5kg laatikkoa olen tilannut ja käyn iltapäivällä hakemassa. Eilen pakastin n.12 rasiaa oman maan mansikoita, kun mies niitä poimi :-) Neronja olet kyllä varsinainen tsemppaaja- ei muuta voi sanoa ;-)!!!
Femmis, otahan rauhallisesti masun kanssa kun niin helposti suppailee!!
Mukavaa viikkoa ja sartsun tavoin toivon ettei liikaa helteitä enää tulis tällä viikolla.
peebee 29+5
poskiontelotulehdushan se sit oli ja antibioottikuuri tuli.Hyvä,pääsee paranemaan.ja eiku päikyille et jaksaa leffaan lähtee muutaman tunnin kuluttuu
f+p
SARTSU: Toivottavasti kuitenkin tuo diabetes pysyy vaan raskausajan vaivana... Olis se kurja jos joutuis sellasesta kärsiin koko loppuikänsä... Mukavaa 2-vuotissynttäripäivää sinne!
TITI: Ihanaa täällähän sää pyörit! =o) Sekaan vaan... Musta kun tosiaan tuntuu että kaikki muut on jo suurinpiirtein synnärille lähössä ja mulla vasta muutama vaivalla kerätty viikko takana ;o) Mullahan oli siinä eka raskaudessa myös hiiva ja siitä soittelin neuvolaankin, ja käskivät ehdottomasti hoitaa, puikkoa käytin minäkin silloin, mutta tosiaan ei asetinta. Kuuluu kai useinmiten raskausajan vaivoihin. Ja huono olo on onnittelemisen arvoinen asia! =o) Mulla ei oo tänään ollu erityisen huono olo. Tiiä nyt sitten onko se hyvä vai huono asia... =o/
On niin vaikea muille kommentoida kun ootte niin pitkällä menossa että tuntuu itsellä olevan ikuisuus sinne asti ja toisaalta, en tiiä niistä ajoista mitään. Tätä alkuraskautta alkaa olla takana, joten kohta voin sanoa olevani alkuraskauden konkari ;o) Jospa tällä kertaa tästä jäis käteen muutakin kun lasku polilla kaavinnasta!
Nuo kivut varmaan huolettaa kaikkia, mua taas ei ne vihlasut huoleta ollenkaan, ne jotenkin kuuluu asiaan, mutta sitten sellanen tyhjä olo tuolla kohdussa huolettaa mutta sehän voi johtua edelleen kaavinnastakin, sen jälkeen se alkoi. Mutta jospa tuo vilpertti pian täyttäis sen tyhjän kolon siellä ;o) Toivottavasti ei munkaan tarttis täältä lähteä muuta ku synnyttään!
Ootteko sitten jakautumisen jälkeen lopettaneet palstailun ex-haahuissa? Eikö teillä ole mitään mihin sitten siirtyä (vai siirryttäänkö sitä taas sitten vauvakuumepuolelle ;o)
FEMMIKSELLÄHÄN oli kurja yö, huolet ne on tosiaan koko raskauden ajan, aiheet vain vaihtuu... Onneksi alkoi vauva kuitenkin liikkumaan, ettei tarvinu enempää panikoida.
Ihana vesisade! Nyt " kahville" *en ole ikinä kahvia juonut*
HANNELE
Täälläkin yksi plussannut ex-haahu, joka tosin ei ole palstailua juuri viime aikoina harrastanut.. Mikäpä siinä olisi kirjoitellessa, jos olisi " tukevasti" raskaana, mutta.... Taustaa siis sen veran, että minulla on ennestään kaksi poikaa (-99 ja -02) ja sitten kaksi keskenmenoa (11/04 ja 08/05). Olivat molemmat keskeytyneitä keskenmenoja rv 12+5 ja 14+5, jotka vaan ultrissa havaittiin.
Nyt sitten tehty joulukuussa ja maaliskuussa se SPR:n tukostaipumustutkimus, joissa molemmissa koholla fosfolipidivasta-aine. Sovittiin, että jos plussaan, otan sitten yhteyttä sairaalaan.
Muutama viikko sitten lähdettiin reissuun ja siirsin sen vuoksi kuukautisia Primoluteilla. Menkat eivät kuitenkaan alkaneet lääkkeen lopettamisen jälkeen ja raskaustesti näyttikin plussaa..
Nyt sitten kolmas yritys saada se kauan toivottu vauva; tällä kertaa lääkkeiden avulla. Eilen kävin äitiyspolilla, jossa nähtiin syke ja annettiin reseptit (Primaspan 100mg/1 tabl/pvä ja Fragmin 0,2ml/vrk) Pistoksen laittaminen opetettiin oikein kädestä pitäen ja eipä tuo kovin hankalalta näyttänytkään. Tänään sitten eka pistos Fragminia (vastaava kuin Klexane). Jännittää..!
Terveisiä tutuille :)
mami, 6+3
Onnea todella paljon plussasta ja toivotaan, että nyt tuo lääkitys tepsii!!! Sullahan on kai nyt ensimmäinen yritys tuon lääkityksen kanssa, eikö? Toivottavasti saat siitä samanlaisen avun kuin itsekin olen saanut. Oli varmasti ihanaa nähdä ultrassa sikiö ja syke ja nyt kun tosiaan on tuo lääkitys, niin on varmaan turvallisempi mieli vai kuinka? Tervetuloa myös tuonne yahooseen!
Itsellä tulee vieläkin välillä aivan epäuskoinen olo, kun ajattelen, ettei mene enää kauan, niin olen synnyttämään lähdössä. Tuntuu, että onko kyse tosiaan _minusta_. Ja eipä ole kauan kun mielessäni heräsi ajatus, että APUA, meille tulee vauva... Hassuja ajatuksia, kai. Mietin kyllä sitäkin, että mitenkähän meillä aamut sujuu sitten, kun (nyt jo suht rohkeasti uskaltaa käyttää tuota kun-sanaa) vauva on syntynyt ja esikoinen pitää laittaa kouluun ja kakkonen eskariin. Vaatteet pitää ainakin katsella jo edellisenä iltana valmiiksi ja tarkistaa, että kaikki tarvittava on repussa. Sit ei tarviis aamulla huolehtia kuin aamupalasta ja siitä, että pukevat ajoissa. Mutta silti kyllä kieltämättä vähän jännittää tuo syksy tuossakin mielessä. Puhumattakaan, että tämän kauan kaivatun vauvan pääsisi ihan livenä näkemään...
Täällä nousi puolen päivän maissa ukonilma ja piti kone sammuttaa aika pitkäksi aikaa. No, tulipahan edes imuroitua sinä aikana ja kirjanpidon ennakkovalmistelut tein, ettei tarvii, kun alkaa vaan näpytellä tietoja ohjelmaan. Mutta kyllä tuntui tuo imuroinnin aloittaminenkin vaikealta. Piti laittaa tukivyö, kun tuntui, että maha roikkuu niin alhaalla ja liitoksiin jomottaa. On hieman sellainen raihnainen olo. Th ei suositellut mulle uintia enää, joten pysyttelen sitten Kalajoellakin vesistä pois. Mä varmaan istuskelen Jukujukumaassa vaan jossain varjossa (jos nyt on edes erityisen lämmintä) ja kylpylässä käynnin saa ainakin unohtaa.
Pakkaaminen mulla näköjään jää viimeiseksi. Jestas että mä inhoan, kun pitää miettiä mitä kaikkea 5 ihmistä tarvitsee. Mies tulee Kalajoelle vasta seuraavana päivänä (ei töiltään vielä ehdi minun, lasten ja äitini mukaan) ja hän kyllä itse miettii, mitä tarvitsee. Onneksi voin häntä pyytää tuomaan jotain, jos itselläni unohtuu.
Mut ei kai se auta kuin jatkaa hommia.
neronja rv 32+3
Peukut on sinullekin pystyssä että nyt raskaustesi kestää loppuun saakka!
Mietinkin tuossa jokunen aika, että voi kun tulisi uutta verta tänne meille kun meitä alkaa olla täällä loppusuoralla jo jokunen. Lähinnä ajattelin just, että ei kukaan tuntisi itseään yksinäiseksi kulkijaksi. Nythän teitä on monta alussa menijää, mikä on ihana juttu!
Joku kyseli minne ex-haahut menee tältä puolen... no, ainakin yahoolla voidaan jatkaa rupattelua, osa exhaahuista kirjoittelee tuolla seuraavalla puolella eli vauvapuolellakin.
Femmis, ohhoh, eipäs ihme että sulla on ollut huono olo. Onneksi sait kuurin ja pääset toipumaan taudista. Pidetään sinullekin peukkuja että tauti talttuu tällä yhdellä kuurilla ja olosi kohenee pian.
Sartsukos se nautti näistä viileämmistä keleistä? Kieltämättä on hieman helpompaa kun ei ole koko ajan paahtava helle.
Minä kirjoittelin tuonne yahoolle neuvolakuulumiset, joten en jaksa naputella niitä nyt tähän enää uudestaan. Ihan ok..
ja nyt vauva rupee möyryämään siihen malliin masussa että on pakko nousta ylös. Ilmeisesti venyttelee, kun tekee niin tiukkaa tuon mahanahkan venymisen suhteen, autsh...
Mutta jaksuja kaikille!!!
wbm ja samat rv 37+0
Huono olo jatkunut aaltoilevana koko päivän ja masussa nipistelee aika ajoin sieltä sun täältä¿mutta ei sellaista samanlaista kun menkkajomotus. Onneksi sain tuossa päikkäritkin nukuttua, kun viime yö meni ihan harakoille¿en saanut nukuttua kun oli se hiivakapseli asennettuna ja yritin sinnetellä, ettei tarvisi mennä pissille. No kun pissatti, niin eihän siinä pystynyt nukkumaan. =( Nuo päikyt onneksi vähän helpotti oloa.
Soitin muuten tänään sille lapsettomuuspolin ylilääkärille, vaikka olikin kesälomalla. Kun se antoi vielä itse käyntikorttinsa ja sanoi, että jos tässä jotain yllätyksiä tulee lomien aikana ja nimenomaan jos raskaudun ja pitäs päästä ultraan, niin soita. Että jos hän liikkuu mökiltä kaupungissa, niin hän voi sen ultran pikaisesti käydä suorittamassa. Hirmu kiva lääkäri kyllä. No mä soitin sit sinne joskus kahden aikaan ja pahoittelin että häiritsen loma-aikana, ja kerroin että tässähän kävi sitten juuri niin, että raskauduin nyt sitten kuitenkin tässä lomien ja polin ollessa kiinni. Että mitäs nyt tehdään? Lähinnä halusin varmistaa, että koska se ensimmäinen ultra sen mukaan piti katsoa kun on näitä km:ja ollut, että jos joku menee pieleen, niin että päästäis vielä sitten kiinni mahdolliseen km:n aiheuttajaan. Ensin sanoi, että jos tulisin sillon heti kun se poli taas aukee, eli ma 31.7. Mulla pitäs sillon olla niitä viikkoja 7+3, mutta kun sen alkion kasvu on aina pysähtynyt siihen 6+3 tai 6+4 tietämille, niin periaatteessa se haluaisi tsekata tilanteen vielä jos mahdollista, niin ma 24.7. Sillon olis just tuo 6+3 täynnä. Eli pyysi ottamaan yhteyttä kun palaan sieltä Mallorcan reissulta. Tullaan sillon lauantaina ja sit ma varmaan heti soitan sille. Ja toivon, ettei mitään vuotoja ole siihen mennessä ilmaantunut. Ja luulen, että jos tuossa ultrassa näkyis se mitä pitääkin ja mielellään niiden hyvillä laitteilla pitäs sykkeenkin näkyä, tai jotain pientä vilkutusta, niin sitten veikkaan, että sitä tsekkausta jatkettas vkon tai parin välein. Daa _tiedän_ että se tulee h********n kalliiksi, mutta jos sitten jos jotain vielä tapahtuu, niin josko sitten pääsis johonkin vian ytimeen kiinni tai saisi otettua jotain lisäkokeita. No ainakin olen tyytyväinen, että sielä asia on otettu oikeaksi asiaksi ja ne tietävät meidän km:sta kärsivien huolen. Toki mitä ne ei tekis kun siitä kalliin korvauksen saavat, mutta sitä paremmalla syyllä. Se on pieni hinta omasta mielenrauhasta ja pikkuisen hyvinvoinnnista. Eikös vaan?
Nyt olen siis sillain tyytyväisin mielin, että tiedän että matkan jälkeen
saattaa olla siinä heti parin päivän sisään ultra ja toivon mukaan näkisin sielä kaiken olevan ok. Huh huh¿ Toki jäi siihen vielä se vara, että jos se lääkäri ei satu silloin juuri olemaan kaupungissa tai hänellä on omia kiireitä tai matkoja, niin sitten se varmaan väkisin siirtyy sille seuraavalle viikolle. Voi kumpa mitään vuotoja ei nyt alkais tulemaan tuola reissussakaan. Jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin alkaa, mutta toivotaan parasta.
Oho tulipa vuodatusta. Nyt meen laittamaan tukkasuortuvat kondikseen ja alan valmistautumaan kaupungille lähtöön. Mennään ensin tosiaan haukkaamaan jotain ja sitten sinne leffaan. Jippii !!!
Niin ja kummitytön 1v. synttärit meni kivasti. Taisi viime kerralla jotenkin vähän vierastaa, mutta nyt oli likka kyllä yhtä hymyä koko visiitin ajan ja siitä on kyllä kasvanut varsinainen pikku prinsessa, kova touhupeppu ja marakatti. Kaiken aikaa liikkeessä. Aivan ihana. =)
titi75
Käsitin, että pidätte sielä yahoossa jotain private keskustelusivua...miten sinne pääsee mukaan? Pitääkö olla jotkut tunnukset tms. Sori, olen vähän urvelo näissä. Eli suoraan sanoen mitä pitää tehdä, että sinne pääsee kirjoittelemaan teidän kanssa, jos sille tuntuu ja kun sinne uskaltaudun? =)
titi75