Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joille vanhemmat eivät opettaneet mitään käytännön taitoja?

Aloittaja
27.06.2020 |

Olenko ainut, jolle vanhemmat eivät opettaneet mitään käytännön taitoja tai kikkakolmosia liittyen ruoan valmistukseen, puutarhan hoitoon, siivoukseen yms?

Olen 28 ja mieheni on saman ikäinen. Tuntuu, että miehelleni on opetettu todella paljon enemmän näitä taitoja lapsuudenkodissaan. Itse olen joutunut 16-vuotiaana omilleni muuttaessani lähtemään ihan nollasta näiden asioiden kanssa...

Kommentit (591)

Vierailija
501/591 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä haluat niin korkealle, vaikket pysty NYT TÄLLÄ HETKELLÄ, SÄÄ OOT NUORI MYÖHEMMINKIN KERKIÄÄ onko sun vanhempien vaatimus tso niin korkia että kyllä sinun täytyy, huomaan ettet ole valmis siihen. anna itselle aikaa ja jos on rahaa niin hyppää vaikka vuosi laiskotelessa ja  ei se sinun imagoa vähennä elämähän on sun ei sun vanhemmat sitä voi elää, harrasta ja anna itselle aikaa unohda vanhemmat , yritä vuoden päästä uudestaan olet kasvanut vuodessa henkisesti melko paljon , huomaat että sinusta on . siihen mitä haluat, äläkä halua samaa mitä sun vanhemmat. ne elää vielä nuoruuttaan josta jäivät paitsi, ja luulevat että sinä töytät heidän  haaveensa. ELÄ ITSELLSI.

Vierailija
502/591 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kodinhoito pitäs olla kaikilla hallussa, olipa syntynyt  milloin vaan 1950 tai 2010 välillä.

Eli vanhempien tulee ne opettaa. EHDOTTOMASTI.

Lisäksi 2000 luvulla tulisi KOTONA OPETTAA:

Verot, veroilmot

Palkat

Työsopimus

Vuokrasopimus

Käytöstavat

It taidot

Pankki

Tilit

Laskunmaksu

Säästäminen

Sijoittaminen, pörssi

Sekä hyvä ruokavalio ja liikunta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/591 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa päähän kun vaimo (55v) ei osaa mitään. Hoidan tässä uudessa liitossani kaiken: kaupassa käynnin, laskujen maksamiset, siivoukset, autot, ruoanlaiton ym. Oma äitinikään ei osannut mitään kodinhoitoon liittyvää, joten ehkä vakka kantensa valitsee.

Isäpuoleni kyllä opetti muutamia keittiöniksejä, ja tekikin enemmän ruokaa kuin äitini, joka yleensä poltti ruoan pohjaan. Ilman isäpuoltani voisi olla itsekin aika tumpelo, mutta häneltä sain perustaidot keittiöön ja siisteyteen sekä moottoriajoneuvoihin. 20v muutin omilleni ja olen siitä lähtien kehittänyt kaikkia noita arkielämän taitoja ja voittanut mm. kokkauksesta muutamia palkintojakin.

Nyt 60v ikäisenä avioiduin uudelleen, ja miehen vastuu ruoasta, kodista, liikkumisesta ja paperitöistä jatkuu...

Vierailija
504/591 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opetettu mitään, mutta ihan hyvin olen itse oppinut. Ei haittaa yhtään. 

Vierailija
505/591 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kaiken opetellut. Lapsena jo pesin itse pyykkini ja usein tein ruokaa. Vanhemmille maistui alkoholi ja eivät muutenkaan olleet huolehtivaisia. Se on tehnyt minusta aavistuksen kovan ihmisen. Kuitenkin olen aina valmis puolustamaan heikompia. Olen vähän kuin Clint Easton joissain filmeissä. Toki eri näköinen.

Tykkään tosi paljon siitä elokuvasta missä Clint Easton katsoo pahasti naapuriaan silmäkulmia kurtistaen. Fak mitä Shit ilmeellä, kun Bille Meyers kuljettaa roskia kierrätettäväksi eri toimenpisteille joita on sijoiltetu kadun toiselle puolelle. Katseesta näkee että Clint Easter halveksuu kierrättäjiä ja itse ampuu kaikki roskansa nuusan tuusaksi takapihallaan wincesterillä ja luonnollisesti pumppuhaulikollaan.

Hyväntahtoisena naapurina ja vanhan liiton konservatiivina hän kuitenkin nyökkää hyväksyvästi Bill Meyerssille, joka esittää lähes samanikäistä eläköityvää leskimiestä.

Elokuvahan kertoo kahden vanhan lesken ystävyydestä, joka joutuu lopussa sotaan paikallisten jenginuorten kanssa

Loppua en halua paljastaa, mutta se on hyvin traaginen. Nykynuoret ei muuten enää osaa lajitella roskia. Meille melkein viisikymppisille opetetiin koulussa lajittelu ja kierrätys tarkkaan. Sama muuten pätee hammashoitoon. Olen huomannut ihan siskon lapsista tämän. Ovat myös verraten poliittisesti oikealla, jopa tytöt. Kerran tiedustelin heiltä kierrätystä, niin heidän mielestä siitä pitäisi maksaa, että käyttää oman aikansa roskien lajitteluun. Aika on kuulemma rahaa.

Vierailija
506/591 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kodinhoito pitäs olla kaikilla hallussa, olipa syntynyt  milloin vaan 1950 tai 2010 välillä.

Verot, veroilmot

Palkat

Työsopimus

Vuokrasopimus

Käytöstavat

It taidot

Pankki

Tilit

Laskunmaksu

Säästäminen

Sijoittaminen, pörssi

Miksi noita nyt pitää opettaa ihan erikseen? En ole ikinä tehnyt veroilmoitusta ja olen jo 55-vuotias. Aina on tullut esitäytetty lomake, ja sen olen vaan hyväksynyt. 

Vierailija
507/591 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verot, veroilmot

Palkat

Työsopimus

Vuokrasopimus

Käytöstavat

It taidot

Pankki

Tilit

Laskunmaksu

Säästäminen

Sijoittaminen, pörssi

Miksi noita nyt pitää opettaa ihan erikseen? En ole ikinä tehnyt veroilmoitusta ja olen jo 55-vuotias. Aina on tullut esitäytetty lomake, ja sen olen vaan hyväksynyt. 

No siksi, että esitäytetty lomake ei aina ole oikeassa. Etenkin, jos on yhtään enemmän omaisuutta kun viikon vanha lottokuponki lompsassa. Siinä ettet ole tarkistanut ja tarvittaessa lisännyt puuttuvia vähennyksiä, olet todennnäköisesti hävinnyt rahaa valtiolle. Miten paljon? Se riippuu tuloista ja omistuksista.

Vierailija
508/591 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat oli juoppoja ja jouduin usein olemaan mummon kanssa.

Mummolta opin paljon hyviä juttuja esim nistipadan laiton.

Kahvin keiton ja yleisesti perus jutut mitä keittiöön tulee ja miten se pidetään siistinä. Armeijaikäisenä osasin tehdä makaronilaatikon, perunamuussin ja lihapullat, porkkanaraasteet ja mummo myös opetti mulle puutarhanhoidon.

Mummolla oli aika paha kihti ja käänsin sille sätkät. Opin aika nopeasti pyörittelemään savukkeet.

Mummo oli pössyttelijä. Kuuskytluvulta asti poltellut itse omat marisätkät ja kasvatti ruohonsa itse.

Nyt mummo ei enää elä, mutta minä olen ikuisesti kiitollinen mummolle turvallisesta turvapaikasta, kun tilanne kotona meni sellaiseksi ettei sielä voinut viikkoihin asua. Erityisesti muistan aina lauantait, kun käytiin saunassa ja katsottiin Matulat ja vanhat ketut ja sitten mentiin nukkumaan.

Vierailija
509/591 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä opetat teinille, joka ei sitä halua edes. Paljon kiinnostavampaa on istuminen tietokoneen ääressä pelaamassa ja kaikki vapaa-aika siihen meneekin. Muuta perhettä näkee ehkä ruokapöydän ääressä, muuna aikana tämä teini sitten kehittää itseään pelien ääressä. Minkään tekeminen tai oppiminen kun ei voisi vähempää kiinnostaa. Ei tuota tuolla hetkellä edes kiinnosta miettiä, miten osata elää ilman kaikkea hoitavia vanhempia.

Vähän sama oli minulla. Mutta mitään ruokailujakaan ei järjestetty, koska vanhemmat oli aina töissä.

Muistan lapsuudesta vain sen että seinäkello nakutti ja kotona oli hiljaista. Sitten illalla vanhemmat tuli töistä ja oli väsyneitä.

Vierailija
510/591 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai teidän koulussa siivoojia oli. Sitä ihan katsomalla oppii, ei kaikkee tarvi vanhempien opettaa tai kirjoista tarvi lukee. Sitten kun mä näin kun siivoojat kiillotti lattiaa sellasella taskilla. Niin sitten kun pääsin raksalle kesätöihin. Siellä hiottiin samanlaisella taskilla lattioita. Ja ne piruillakseen laitto mun hiomaan. Kato kun sellanen taski ei välttämättä pysy kokemattomalla käsissä. Mutta mäpä hallitisin sen, kun olin kattonu kun koulussa siivoojaat vetelee. Samaten seurailin sivusilmällä miten peltirungot laitetaan ja kipsilevyt leikataan. Sitten pääsin niihin hommiin ja nyt oon ihan täyspäinen timpuri. Ilman mitään koulutuksia ja oma kämppäkin on viimesen päälle siisti. Ja on oma kämppä, eikä mikään rappiokaksio vaan kolmio. Ja lainakin vuoden loppuun mennessä maksettu. 

Vierailija
511/591 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä!!

Opettelin aivan itse, kun muutin kotoa (vasta) 19-vuotiaana. Tai no... opettelin ja opettelin, söin maksalaatikkoa ja leipää ja jogurttia. Osasin kuitenkin käyttää uunia ja mikroa.

Nyt asun miehen kanssa, joka oli oppinut ruoanlaiton äitinsä ja mummonsa opetuksen avulla. Ja erinomaista ruokaa tekeekin. Minä pilkon salaatin.

Mies kastelee kukat, hoitaa mökin pihan ja fileroi kalan. Minulle nämä asiat ovat rakettitiedettä. Siivouksen osaan, joten sen hoidan minä.

Surullista, ja yleisin riidanaihe.

Kertoo jotain palstalaisen tasosta kun kukkien kastelukin on "rakettitiedettä".

Vierailija
512/591 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne joilla on suurikin tarve solvata vieraita ihmisiä voisivat häipyä jonnekin muualle. Täysin tarpeetonta ilkeillä kanssapalstailijoille.

Vierailija
513/591 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole  enää teini kuin mieleltäni.Olen 52-vuotas.  Ja paheksutte  te sitä tai ette,en aio  enää elämässä  tehdä enkä yrittää yhtään mitään! Nyt keskityn laiskotteluun   ja nautiskeluun:D

Vierailija
514/591 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei lapsuuden perheessä opetettu,että elämän hinta olisi se että koko ajan pitää "puuhastella" jotakin.Olla ns.toiminnan ihminen,kun itse tykkään vain olla ja möllöttää!Elämän tarkoitus on tyydyttää kaikkia ruumiinsa tarpeita ja tulla sitä myötä onnelliseksi.Muutoin täällä ei kukaan jaksa.Ei olisi ikinä edes kiinnostanut syntyä tänne,pakko oli :(

Vierailija
515/591 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin sanoen,minulle ei kotona opetettu,että  yhteiskunta on "vankila".Jos on ns.tottunut shampanjaan ja suklaaseen päivä-tasolla ,ei voi huonompaan tottua,tällainen shmapanja- sosialisti kun olen!

Vierailija
516/591 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimoi kärsimys -maksimoi nautinto,ei täällä kukaan muutoin jaksa.Elämä on ihan liian hirveää!:(

Vierailija
517/591 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ruumiini voimilta heikko,olen pieni nainen,en paljoa  jaksa!Tietysti  näinä päivinä nainenkaan ei saisi  heikko!Naisen pitäisi olla jostain "erikoisjoukoista"!

Vierailija
518/591 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa elää   "vahvan-naisen"- myytti ! Naisten pitäisi yltää ruumiin-tasoilta samaan kuin miehen.Anteeksi,mutta en jaksa,ellen rupea käyttämään dopingia!

Vierailija
519/591 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti mieheni kiusoitteleekin minua,että hän ilmoittaa minut "erikoisjoukkohin":)

Vierailija
520/591 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistapa millainen olit teininä.  Ei sinua kiinnostanut ruuanlaittaminen, siivous, pyykinpesu, mankelointi, silittäminen eikä osallistuminen minkään juhlien valmisteluihin, ei edes omie rippi-ja yo juhlien, eikä mikään muukaan, paitsi kaverit, pojat, musiikki, festarit ja muut sellaiset.

Miksi syytätte vanhempienne, omasta haluttomuudesta ja vastenmielisyydestä yhtään aikoinaan kotona asuessa?

No meillä oli just näin:

kun yritin 7-vuotiaana siivota, niin sain huudot. Kun olisin halunnut auttaa ruuanlaitossa, niin häädettiin pois. Pyykkikonetta ei saanut koskea ettei mene rikki. Vielä aikuisena sydän pamppaillen kohtasin taloyhtiön pyykinpesukoneen ja pelkäsin rikkovani sen. 

Sitten, kun menin yläasteelle, niin vanhempani havahtuivat etten osaa mitään. Lähestymistapa oli "kato nyt Sirpankin tyttöä, se kuulemma pesee omat pyykitkin ite. Näitkö miten serkkusi Anna kattoi pöytää ja oli leiponut kakunkin mummin synttäreille, sinä et ikinä osaisi..." eli todella vähättelevä ja nöyryyttävä. Ihmeteltiin, kun olin niin vanha enkä osannut mitään ja haukuttiin. Ja joo. Mieluummin poistuin takavasemmalle kavereiden ja musiikin pariin kuin olin arvosteltavana tai kuuntelin tiuskimista.

Kannattaa ottaa lapset kotitöihin jo vähän aiemmin kuin silloin, kun mukana on jo festarit ja poikaystävät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi