Elatusvelvollisuus avioliitossa, voiko avioehdolla kumota etukäteen?
Meillä on erilliset rahat, olleet jo 8 vuotta. Olemme menossa naimisiin, eikä kumpikaan meistä halua, että joutuisimme tilanteeseen jossa jompi kumpi (mies) olisi elatusvelvollinen. Ja minä siis olen se köyhä, mutta haluaisin silti minäkin kumota tuon avioliiton pykälän jo etukäteen.
Onko mahdollista? Tietääkö joku?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Avioehto[/quote
Tiukka avioehto tulee joka tapauksessa, niin eron kuin kuolemankin varalle. Mutta vastaus kysymykseeni on siis "kyllä voi"?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei
Okei, näin minä ajattelin, mutta kysyin kuitenkin.
Ap
Mitä ihmettä tarkoitat? Tietenkin pariskunnalla on keskinäinen elatusvelvollisuus jo ihan lain edessä. Vai tarkoitatko mahdollisen eron jälkeen maksettavaa tasinkoa? Siitä selviää avioehdolla, jonka jokainen vähänkin ajatteleva tekee oli omaisuutta tai ei.
Ei voi kumota. Sun ja vaimosi tuet häyätilanteessa lasketaan ottaen huomioon yhteiset tulot ja varallisuus. Rouva ei saa sossutukea jos sinä porskuttat rikkaana
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kumota. Sun ja vaimosi tuet häyätilanteessa lasketaan ottaen huomioon yhteiset tulot ja varallisuus. Rouva ei saa sossutukea jos sinä porskuttat rikkaana
Olen siis se vaimo. Enkä saa sossutukia avoliitossakaan.
Ap
Ei voi kumota, mutta tuohan tulee käytännössä esille vasta siinä vaiheessa, kun toinen sairastuu/ei kykene huolehtimaan itsestään ja ulkopuolinen taho olettaa, että puoliso on maksaja.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kumota, mutta tuohan tulee käytännössä esille vasta siinä vaiheessa, kun toinen sairastuu/ei kykene huolehtimaan itsestään ja ulkopuolinen taho olettaa, että puoliso on maksaja.
Niin justiinsa. Kiitos tästä vastauksesta.
Ap
Ei ole mahdollista. Suomen avioliittolaissa puoliso on elatusvelvollinen. Itsellä nämä samat kysymykset avioliiton kynnyksellä mielessä enemmän sen vuoksi että mitä jos tulee ero. Mitä olen lueskellut ihan virallisiltakin sivuilta avioehto ei edes välttämättä suojaa osituksessa sitten jos erotaan, mikä oli itselleni ihan järkyttävä löytö. Miten nämä oikeasti menee, onko kokemuksia?
Ei lakia voi kumota keskinäisellä sopimuksella.
Voitte sopia seisovanne vaikka päällänne koko liittonne ajan, mutta yhteiskunta ei edelleenkään elätä rahatonta puoliskoa, jos toinen tienaa.
Ei avioliitossa ole sen kummempaa elatusvelvollisuutta kuin avoliitossakaan.
Miksi ette haluaisi auttaa puolisoanne, jos hän sairastuu? Tai jos itse kuolette?
Ero on tietenkin eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Ei lakia voi kumota keskinäisellä sopimuksella.
Tahdonvaraisen lain voi, mutta pakottavaa lakia ei. Esim. avioehdolla kumotaan avio-oikeus, joka on tahdonvaraista oikeutta. Puolison elatusvelvollisuus on muistaakseni pakottavaa oikeutta, mutta en uskalla ihan satavarmaksi sanoa googlettamatta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette haluaisi auttaa puolisoanne, jos hän sairastuu? Tai jos itse kuolette?
Halutaan liiton aikana, mutta ei mitään talouden yhteenlasketut tulot jaettuna kahdelle.
Kun kuolema tulee, on sitä varten testamentti pääasiassa minun hyväkseni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei avioliitossa ole sen kummempaa elatusvelvollisuutta kuin avoliitossakaan.
Itse asiassa on, sillä avioliiton elatusvelvollisuus on lakisääteinen, myös jos asutaan eri osoitteissa ja voimassa edelleen harkinta-ajalla. Avoliitossa elatusvelvollisuutta ei ole lakiin säädetty. Käytännössä monet kuitenkin joutuvat elättämään avopuolisoa jos esim. toinen on töissä ja toinen opiskelija, sillä kela ottaa avopuolison tulot huomioon asumistuessa.
tarkoitatko sitä, että jos toinen sairastuu vakavasti ja menettää työkykynsä ja säästöt kuluu, niin toinen osapuoli ei osallistu millään tavalla vaikkapa ruuan ostamisen toiselle, vaan haluatte että sossu kustantaa sitten sen sairastuneen elämisen kulut?
Miksette vaan sovi, että sillä siunaamalla hetkellä kun toiselta työkyky ja oma elatuskyky katoaa, niin avioeroa haetaan heti ja välittömästi muutetaan erilleen. Pidätte vaan huolen, että kaikissa tilanteissa omat rahat riittää sen ajan, mikä avioeron saamisessa menee.
Ja tää on nyt muuten sellainen kohta, missä mä jään miettimään että miksi edes menette naimisiin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halutaan liiton aikana, mutta ei mitään talouden yhteenlasketut tulot jaettuna kahdelle.
Kun kuolema tulee, on sitä varten testamentti pääasiassa minun hyväkseni.
Ap
Puolison elatusvelvollisuus tarkoittaa sitä, että jos sinä olet vaikka työtön ja puolisosi tienaa 5000/kk, et sinä saa toimeentulotukea etkä asumistukea. Se tarkoittaako se teidän perheessä sitä, että syötkö sinä jauhelihaa kun mies syö pihvin, on ihan teidän oma asianne, kunhan tilanne ei luisu taloudellisen väkivallan puolelle, jossa äijä pitää sinua nälässä, jättää lääkkeesi ostamatta tai kehittelee jonkun velkakirjan, jolla suostuu ne perustarpeesi hoitamaan. Lapseton leski perii aviopuolisonsa ilman testamenttiakin.
Avioehto