Selvisi syy marjatilallisten haluttomuuteen palkata suomalaisia
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006554441.html
Puheet siitä että ei suomalaiset pärjää niissä hommissa voidaan heittää roskakoriin. Kyse on siitä että sinne ei haluta suomalaisia, jottei totuus paljastuisi. Taidan jatkossa viljellä omat mansikat. Ihan vastaavaa settiä ku näiden thaimaalaisten metsämarjapoimijoiden kanssa.
Kommentit (455)
Vierailija kirjoitti:
Eipä noilla viljelijöillä tietenkään yleensä ole mitään tuotantotalousinsinöörin koulutusta jolla voisi optimoida oman tilansa toimintaa, ja mtk:kin tuppaa, kuten ketjusta nähdään, lähinnä levittämään propagandaa siitä että kaikki vika on kansassa joka ei maksa ruoastaan riittävästi. Ylipäänsä koko maaseutu tuppaa haikailemaan ihan liikaa sitä mitä oli joskus ennen sen sijaan että koittaisi pärjätä nykyisessä ja 5v säteellä tulevaisuudessa olevassa markkinaympäristössä.
Ei koko maaseutu sentään. Maitotilat on aika hyvin rationalisoitu, on lypsyrobotit jolle lehmä kävelee kun itse siltä tuntuu, yksilöllinen automatisoitu rehunannostelu jne., ja tilakokokin järkevän suuri.
Tietysti on sitten lisäksi ne perinnetilalliset, jotka vain yrittävät jatkaa vaikkei se taloudellisesti enää kannata, uupuvat, ja jättävät elukkansa kitumaan kuoliaaksi.
Marja-alalla valitettavasti on tuota vanhakantaista meininkiä paljon enemmän vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä noilla viljelijöillä tietenkään yleensä ole mitään tuotantotalousinsinöörin koulutusta jolla voisi optimoida oman tilansa toimintaa, ja mtk:kin tuppaa, kuten ketjusta nähdään, lähinnä levittämään propagandaa siitä että kaikki vika on kansassa joka ei maksa ruoastaan riittävästi. Ylipäänsä koko maaseutu tuppaa haikailemaan ihan liikaa sitä mitä oli joskus ennen sen sijaan että koittaisi pärjätä nykyisessä ja 5v säteellä tulevaisuudessa olevassa markkinaympäristössä.
Ei koko maaseutu sentään. Maitotilat on aika hyvin rationalisoitu, on lypsyrobotit jolle lehmä kävelee kun itse siltä tuntuu, yksilöllinen automatisoitu rehunannostelu jne., ja tilakokokin järkevän suuri.
Tietysti on sitten lisäksi ne perinnetilalliset, jotka vain yrittävät jatkaa vaikkei se taloudellisesti enää kannata, uupuvat, ja jättävät elukkansa kitumaan kuoliaaksi.
Marja-alalla valitettavasti on tuota vanhakantaista meininkiä paljon enemmän vielä.
tuo on niin totta! Olen seurannut tuota touhua. Eli esim. pidetään lihakarjaa, joka tuottaa tappioo, mutta kun niitä elikoita on aina ollut, niitä pitää pitää hautaan asti. elikot huutavat nälkää tyhjiinkalutulla laitumella mutta ylpeys ei anna periksi.
kun koronakriisi tuli, ukot uhosivat kylän baarissa, että nyt on meidän vuoromme. ruoka loppuu kaupungeista ja pian kaupunkilaistytöt tulee tänne ruokapatojen ääreen ja tekee mitä vaan muutamasta perunasta. ja nämäkin ukot olivat eläneet koko elämänsä turvallisesti valtion tukiaisilla.
mutta maalla on myös paljon yrittäjähenkisiä, ahkeria ja osaavia, eri alojen ihmisiä. Raja maalaisten ja kaupunkilaisten välillä on olematon. Maalaiset on yhtä hyvin "ajassa mukana" ja koulutettuja. toki syrjäseudut mahdollistaa "vapaan elämän" paremmin kuin kaupunki.
toisaalta kyläyhteisössä mikään asia ei pysy salassa. Kaikki tietävät ällistyttävän tarkasti kaikkien asiat. eri asia on sitten, että kukaan ei puutu toistensa asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä yleistää. Ikävä kyllä ne, jotka on reiluja ja kilttejä ei pärjää vaan ahneet kusipäät porskuttaa.
Tämän takia ihmettelen, ettei MTK näytä puuttuvan asiaan mitenkään, valittelee vain alan työvoimapulaa. Ahneet kusipäät pilaavat alan maineen ja käytöksellään aiheuttavat ongelmia niille reiluillekin tiloille.
Olin itse vähän vastaavassa paikassa töissä kun asuin vielä kotona. Majoitus olisi ollut melkein 300€/kk, isossa ja likaissessa makuuhallissa, siihen olisi kyllä sisältynyt myös 1 ruoka päivässä. Taukotiloja ei ollut, paitsi se haiseva halli ja sen "sosiaalitilat". Työntekijöistä kaikki ulko m aalaisia, ja en usko että heillä oli niinkään hyviä työehtoja kuin minulla. Minulta yrittivät pantata lomarahat ja lopputilin maksussa kesti kaksi kuukautta - otin yhteyttä 6 kertaa ja asia hoitui vasta, kun isäni soitti viljelijälle.
Jos olisin asunut vuokra-asunnossa pk-seudulla, ei palkasta olisi jäänyt mitään käteen. 8h päivillä tienasin kuussa 1000-1100€. Se oli ok kun asuin vanhemmilla ja suht. lähellä tilaa, mutta vaikka 600-700 euron vuokra ja bensakulut olisivat jo rikkoneet budjetin ja tukia olisi pitänyt hakea kuitenkin. Tiedän, että jotkut saivat palkkaa vielä vähemmän vaikka asuivat tilalla ja auttoivat myös työaikojen ulkopuolella, ja tietenkin miinus se asumisetu. Harva suomalainen tai vakituisesti asuva maa h anmuuttaja, jonka pitää maksaa vuokraa, lähtisi tuohon diiliin tai irtisanoisi asuntonsa kesäksi, että pääsisi pellolle raatamaan. Työnä ihan ok, ja vaikka 1700€ palkka olisi jo ihan kohtuullinen jolla pystyisi elämään ja ajamaan tilalle autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin selittävä tekijä on Pohjois-Savo. Siellä asenne muihin ihmisiin ja työntekoon on vääristynyttä.
Kokemusta on yhdeltä mansikkatilalta muualta Suomesta ja siellä jutut hoidettiin normaalisti.
Kerrotko tästä lisää? Olen juuri pohtimassa lähtisinkö Kuopioon töihin. En toki marjahommiin ;)
Se on 'mualiman napa'. Ja ihmiset käyttäytyy sen mukaan vauvasta vaariin. Pääsin onneksi pois ennen kuin se tarttui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskimpa kukaan on luullutkaan että siellä on joku viiden tähden majoitus.
Ei varmasti mutta tuosta yhteismajoituksesta sikalassa pitäisi maksaa tilalliselle 400-600€ kk. Sillä hinnalla vuokraa yksi ihminen noilla peräkylillä jo yksiön tai kolmionkin kuukaudeksi.
Kylläpä valheen murjaisit. Tuossa mainittiin, että majoitus maksoi 7,5 euroa per päivä. Se on sellainen 230 euroa/kk.
Kannattaisi yrittää opetella edes sitä tokaluokan matematiikkaa ennen kuin öyhöttää.
Sekin on liikaa tuosta murjusta. En maksais tuosta mitään. Eihän tuosta läävästä ole edes mitään kuluja viljelijälle. Ei siivoa sitä, ei vaihda uusia helloja tai jääkaappeja yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskimpa kukaan on luullutkaan että siellä on joku viiden tähden majoitus.
Ei varmasti mutta tuosta yhteismajoituksesta sikalassa pitäisi maksaa tilalliselle 400-600€ kk. Sillä hinnalla vuokraa yksi ihminen noilla peräkylillä jo yksiön tai kolmionkin kuukaudeksi.
Kylläpä valheen murjaisit. Tuossa mainittiin, että majoitus maksoi 7,5 euroa per päivä. Se on sellainen 230 euroa/kk.
Kannattaisi yrittää opetella edes sitä tokaluokan matematiikkaa ennen kuin öyhöttää.
Mä maksoin muutama vuosi sitten opiskelijayksiöstä isohkossa kaupungissa 300€. Ihan uusi talo, kun siihen muutin. Toimi hellat ja jääkaapit, eikä hometta missään. Tän viljelijän mukaan tuosta pitäs maksaa lähes sama. Joopa joo 🙈
Tavallisen siistin käytössä olevan navetan pesupaikat ei ole noin likaiset ja niissä pystyy oikeasti pesemään itsensä
Facebookissa Sarita Karhu kirjoittaa 13.7.2020: "
Tästä saattaa tulla vähän pitkä vuodatus, anteeksi etukäteen, mutta mua harvoin näin paljon potuttaa. Tarvitsin heinäkuuksi jotain pikkuhommaa, koska opiskelijan kesälomat ovat palkattomia. Kaipasin jotain yksinkertaista ja rentouttavaa hommaa ja hain mansikkatilalle marjanpoimijaksi. Marjanpoimintahan on kivaa kesäistä hommaa ja saa olla ulkona. Olin innokas, mutta heti alkuun alkoi tuntua epäilyttävältä. Huomioin että työhakemuksessa tarjottiin töitä koko kesälle (kesä-elokuu) mutta sitten ilmoitettiin että työt alkavat 2.7 Itse oli sopinut vain heinäkuusta, mutta ajattelin niitä jotka joutuvat olemaan koko kesäkuun ilman palkkaa.
Ensimmäisenä peltopäivänä katselin miten ulkomaalaisia kuljetettiin busseilla pelloille. Luulin että ne olisivat virolaisia, mutta olivatkin ukrainalaisia. Eihän meillä ole edes rajat auki Ukrainaan miten niitä voi tulla tänne bussilasteittain? Mietin ovatkohan olleet karanteenissa.
Meille jaettiin rivit kerättäviksi ja ukrainalaiset lähtivät toisesta päästä vastaan. Keräsin hyvää tahtia ja euroja kilahteli tilille, mutta tilanne valkeni kun ukrainalaiset lähenivät. Suomalaiset käskettiin siirtymään pois ja jouduimme toiselle puolelle peltoa jossa marja olikin vielä ihan pientä ja raakaa. Aloin ymmärtää että he ovat etusijalla ja me väistetään. Taitavat tehdä aika paljon halvemmalla. Asia on looginen: mitä enemmän he keräävät verrattuna suomalaisiin sitä enemmän marjalle jää katetta. Meille annettiin aina raja mitä ei saatu ylittää, mutta ukrainalaiset saivat tulla meidän puolelle. Huomasin että marjaa ei vaan pysty keräämään päivässä niin paljon kuin tarvitsisi saadakseen hyvän palkan, koska pelto loppuu aina kesken.
Lisäksi aikaa kuluu siihen kun täysiä mansikkalaatikoita kuljetetaan punnituspisteelle, myyntilaatikot taitellaan itse, marjat siirretään niihin, punnitaan ja sitten jonotetaan uuteen punnitukseen, missä laadunvalvojat pyörittelevät marjoja käsittämättömättömällä hitaudella. Mistään tästä ei makseta vaan ainoastaan kerätyistä kiloista. Yleensä sain aina kehuja marjan laadusta, mutta eräs virolainen laadunvalvoja heitti aina suuren osan pois ja sitten ne joutui keräämään uudestaan. Alkoi tuntua mielivaltaiselta touhulta. Yhtenä päivänä oli melkein 20 min. jonot, sama tyyppi vilkaisi mun laatikkoa väitti että ovat mätiä ja lähetti takaisin jono päähän. Uuden 20 min. jonotuksen jälkeen ne kas kummaa kelpasivatkin. Tämä vain esimerkkinä siitä mielivaltaisesta toiminnasta. Seuraavalta laadunvalvojat tuli taas kehuja vaikka ihan samanlaista marjaa keräsin samasta pellosta. Lisäksi sai kuulla niin rumaa kielenkäyttöä että en yhtään ihmettele miksi nuoret eivät viihdy kesätöissä. Palautusvaiheessa toivoin että ukrainalaiset ovat todella olleet karanteenissa sillä vaikka heillä oli oma palautuspisteensä niin se oli ihan meidän pisteen vieressä ja kun ihmisiä pyörii siellä massoittain niin mitään turvavälejä ei ollut."
Saritan juttu jatkuu ..."Seuraavalla viikolla tuli taas yksi hidaste matkaan. Ilmoitettiin että kaikkien pitäisi keräyksen jälkeen käydä rivit uudestaan läpi ja poimia pois homeiset ja mädäntyneet marjat. Siitäkään ei erikseen makseta ja se vie aikaa poiminnalta.
Tauotkin kuuluvat työaikaan, mutta niitä ei viitsi pitää kun aikaa kuluu kaikkeen muuhun niin paljon että ei pysty enää syömään eväitäkään. Vessatauot on kuitenkin pakko pitää. Nekin venyvät pitkiksi kun pellolla on noin sata työntekijää ja parhaimmillaan yksi bajamaja suomalaisille ja yksi ukrainalaisille. Kylki kyljessä tietenkin ilman mitään turvaväliä. Aina ei ollut edes käsienpesumahdollisuutta. Huomautin siitä niin seuraavana päivänä tuli vesikanisteri bajamajojen viereen.
Tämän aamun uutiset olivat viimeinen niitti: Päijät-Hämäläisellä tilalla 9 kausityöntekijällä on todettu korona. Tästä ei hiiskuttu mitään ja yritin netin kautta selvittää olisiko mahdollista että on sama paikka. Sitten kysyin ihan suoraan ja ilmoitin olevani tekemisissä iäkkäiden ihmisten kanssa ja olisi erittäin tärkeää saada tietää rehellinen vastaus etten vaarantaisi heitä. Sain ympäripyöreän vastauksen siitä että myytävät marjat ovat terveiden ihmisten keräämiä ja että jokainen on vastuussa omasta hygieniasta. Taitaa maajusseilla olla ongelmia ymmärtää lukemaansa sillä en kysynyt marjoista vaan olen huolissani itsestäni, läheisistäni ja sadoista suomalaiskerääjistä. Lisäksi työnantajalla on vastuu järjestää mahdollisuus hygieniseen ja turvalliseen työskentelyyn mitä on laiminlyöty. Vastuuta ei voi sysätä työntekijöille. Olin järkyttynyt sillä olin suunnitellut vierailevan vanhempieni luonakin vielä heinäkuussa. Jos olisin ehtinyt sinne ja tietämättäni vienyt viruksen mukanani, seuraukset olisivat olleet peruuttamattomat. Olen tottunut avoimeen työkulttuuriin ja olisin toivonut että tällaisen tilanteen tapahtuessa oltaisiin avoimesti kerrottu siitä ja pyydetty erityistä tarkkuutta hygieniassa, mutta he valitsivat salailun tien, millä olisi voinut olla kohtalokkaat seuraukset.
Tästä kaikesta suivaantuneena meinaan huomenna ilmoittaa että lopetan työni koska meidän moraalimme eivät kohtaa. Käyn palauttamassa poimijakorttini ja työnantajan tarjoaman sadeasuni (joka muuten oli reikäinen sekin) — vihainen."
Saritan Facebook-kirjoituksesta saa kuvan, että viljelijät syrjivät suomalaisia poimijoita, koska ulkomaalaisille kentie maksetaan vähemmän. Lisäksi edellytetään urakkatyön lisäksi tekemään palkatta sellaisia töitä, joista ei makseta, kuten homeisten marjojen kerääminen pois pellosta poimintaurakan jälkeen. Hygieniasta ei kunnolla huolehdittu ja mahdollisia koronakaranteeneja ei noudatettu riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Saritan juttu jatkuu ..."Seuraavalla viikolla tuli taas yksi hidaste matkaan. Ilmoitettiin että kaikkien pitäisi keräyksen jälkeen käydä rivit uudestaan läpi ja poimia pois homeiset ja mädäntyneet marjat. Siitäkään ei erikseen makseta ja se vie aikaa poiminnalta.
Tauotkin kuuluvat työaikaan, mutta niitä ei viitsi pitää kun aikaa kuluu kaikkeen muuhun niin paljon että ei pysty enää syömään eväitäkään. Vessatauot on kuitenkin pakko pitää. Nekin venyvät pitkiksi kun pellolla on noin sata työntekijää ja parhaimmillaan yksi bajamaja suomalaisille ja yksi ukrainalaisille. Kylki kyljessä tietenkin ilman mitään turvaväliä. Aina ei ollut edes käsienpesumahdollisuutta. Huomautin siitä niin seuraavana päivänä tuli vesikanisteri bajamajojen viereen.
Tämän aamun uutiset olivat viimeinen niitti: Päijät-Hämäläisellä tilalla 9 kausityöntekijällä on todettu korona. Tästä ei hiiskuttu mitään ja yritin netin kautta selvittää olisiko mahdollista että on sama paikka. Sitten kysyin ihan suoraan ja ilmoitin olevani tekemisissä iäkkäiden ihmisten kanssa ja olisi erittäin tärkeää saada tietää rehellinen vastaus etten vaarantaisi heitä. Sain ympäripyöreän vastauksen siitä että myytävät marjat ovat terveiden ihmisten keräämiä ja että jokainen on vastuussa omasta hygieniasta. Taitaa maajusseilla olla ongelmia ymmärtää lukemaansa sillä en kysynyt marjoista vaan olen huolissani itsestäni, läheisistäni ja sadoista suomalaiskerääjistä. Lisäksi työnantajalla on vastuu järjestää mahdollisuus hygieniseen ja turvalliseen työskentelyyn mitä on laiminlyöty. Vastuuta ei voi sysätä työntekijöille. Olin järkyttynyt sillä olin suunnitellut vierailevan vanhempieni luonakin vielä heinäkuussa. Jos olisin ehtinyt sinne ja tietämättäni vienyt viruksen mukanani, seuraukset olisivat olleet peruuttamattomat. Olen tottunut avoimeen työkulttuuriin ja olisin toivonut että tällaisen tilanteen tapahtuessa oltaisiin avoimesti kerrottu siitä ja pyydetty erityistä tarkkuutta hygieniassa, mutta he valitsivat salailun tien, millä olisi voinut olla kohtalokkaat seuraukset.
Tästä kaikesta suivaantuneena meinaan huomenna ilmoittaa että lopetan työni koska meidän moraalimme eivät kohtaa. Käyn palauttamassa poimijakorttini ja työnantajan tarjoaman sadeasuni (joka muuten oli reikäinen sekin) — vihainen."
Tää on just niitä asioita miksi meidän suomalaisten pitäisi vetää yleislakko sama ongelma mm. rakennusalalla. ulkomaalainen (eli ulkomaankansalainen) työvoima pitäisi laittaa niin kalliiksi ettei se kelpaa suomalaisille työnantajille. KUNNON VERO!
Asia uutisoidaan niin, etteivät suomalaiset muka halua mansikkatiloille vaikka asia on päinvastoin. Mansikkatilalliset eivät halua palkata suomalaisia ja savustavat ulos tilalle palkatutkin suomalaiset, jotta voivat haukkua huonosta työmotivaatiosta.
Altistuneet marjanpoimijat eristettiin yhteen tilaan, nyt 70 prosentilla on korona – infektioylilääkäri: "Lakia ei ole onnistuttu noudattamaan"
#uutisvahti
itse olen ollut töissä kahdessa, toisistaan paljon poikkeavalla tilalla.
toisessa omistajana oli nuori isäntä ja emäntä ja meno oli kuin kesäleirillä eli huuseja ja käsienpesupisteitä oli pellon reunassa ja talo tarjosi jopa ilmaisen aterian.
yöpymistilat oli siistit, toimivine jääkaappeineen ja isäntä keräsi jengiltä kauppalistan ja toi kaikille kauppamatkan yhteydessä mitä jengi tilasi ja sopparit oli asianmukaiset. Ikävä kyllä, tila ei sitten kannattanut ja eräät romanialaiset vähemmistöryhmät pölli mukaansa mm. mini-induktioliesiä ja miniuuneja.
toisella tilalla oli joku suuli/varastomajoitus tyyliin, ikivanhoja hetekoita ja laverisänkyjä, jyrsijöiden ja sään kaluamia saastaisia patjoja ei ruokien kylmäsäilytystä paitsi homeinen maakellari jossa oli jyrsijöitä. Ateriamaksu kerättiin, jos halusi syödä "talon tapaan" mutta ruoka oli törkeän ylihinnoiteltua, 7e jostain kourallisesta makaroonilaatikkoa ja kahvikupillisesta pullasiivun kera. tarpeet tehtiin pellolla ja käsienpesusta ei tietoakaan. ihan orjameininkiä.
Ei pidä yleistää. Ikävä kyllä ne, jotka on reiluja ja kilttejä ei pärjää vaan ahneet kusipäät porskuttaa.