Selvisi syy marjatilallisten haluttomuuteen palkata suomalaisia
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006554441.html
Puheet siitä että ei suomalaiset pärjää niissä hommissa voidaan heittää roskakoriin. Kyse on siitä että sinne ei haluta suomalaisia, jottei totuus paljastuisi. Taidan jatkossa viljellä omat mansikat. Ihan vastaavaa settiä ku näiden thaimaalaisten metsämarjapoimijoiden kanssa.
Kommentit (455)
Mikko7654 kirjoitti:
Sanni1997 kirjoitti:
Siis mä oon jotenkin luullu että meillä Suomes olis asiat paremmin ja ruokakin jotenkin puhdast, mut kanan kellit!
Ne ens saa kaikkee tuotantolinja tai jotain, kun muutenkin on meil kovat verot, sit kallis on kotimainen. Nyt siis huonoo laatui ja ainakaan mä en päästä mun tyttärii tuollaisille tiloille.
Näyttävätkin kui joltain albanialaisilta seksityöleiriltä minne kidnapataan lasia ja nuoria naisia seksiorjiksi.
Oikeesti mä alan ymmärtämän miks sinne hankitaan nuoria naisia jostai ukrainast. Hyi helvetti hävetkää!
Nyt, MTK ja muut mansikkamiehet, tuo nainen kirjoittaa sen mitä suomalaiset teistä ajattelevat.
Miettikääpä omalle kohdalle, onko aivan varmasti viestinnässä onnistuttu ja miten tänä tulee vaikuttamaan tulevaisuudessa.
Eihän tuo lainaamasi nainen osaa edes kirjoittaa, ihan vajaa.
Taisit itse kirjoittaa tuon edellisen.
Kaverini aikanaan olivat mansikkamaalla kesätöissä, kertoivat kuulumisina että pomo käski pissimään työn viereen, vessaan ei saanut lähteä. En ole sen jälkeen haikaillut niihin hommiin saati juurkaan osta mansikoita.
Täällä oikein kilpaillaan kuka keksii parhaimman valheen, menee nyt niin överiksi ettei näitä kukaan usko.
Kirjoitin tähän ketjuun, että paljonkohan on yritysten liikevoitto, mutta viestini taidettiin sensuroida.
Suurin selittävä tekijä on Pohjois-Savo. Siellä asenne muihin ihmisiin ja työntekoon on vääristynyttä.
Kokemusta on yhdeltä mansikkatilalta muualta Suomesta ja siellä jutut hoidettiin normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saanut olla kannattomia mansikoita?
Ne pilaantuvat nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Suurin selittävä tekijä on Pohjois-Savo. Siellä asenne muihin ihmisiin ja työntekoon on vääristynyttä.
Kokemusta on yhdeltä mansikkatilalta muualta Suomesta ja siellä jutut hoidettiin normaalisti.
Kerrotko tästä lisää? Olen juuri pohtimassa lähtisinkö Kuopioon töihin. En toki marjahommiin ;)
Vierailija kirjoitti:
Mansikanviljelyssä käytetään myös aikamoisia myrkkyjä ja monet ovat siksikin allergisia näille marjoille.
Voitte vaan kuvitella pidetäänkö näillä tiloilla kiinni terveysmääräyksistä hyönteismyrkkyjenkään suhteen...
Kuka näitä tiloja oikein kesäisin vahtii? MTK?
70-luvulla kun autojen ja teidenvarsien lyijytasot olivat mitä olivat niin Suonenjoella pellot menivät ihan kiinni teihin + kaikki torjuntamyrkyt. Kaikki tiesivät että omia marjoja tai paikalliseen myyntiin kerättiin vain paremmikta pelloilta, kukaanei olisi ostanut niiltä myrkkylohkoilta poimittua.
Näen usein, että ihmiset syövöt toreilta ostamiaan mansikoita suoraan, pesemättä niitä. Vieläköhän syövät tuon puskapissitiedon jälkeen. Hyi yrjötys!
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Tuttuni oli maatalouslomittajana ja muissa apuhommissa useampana kesänä Pohjanmaalla, Satakunnassa ja Varsinaissuomessa kun opiskeli agrologiksi. Osat paikoista asiallisia, osissa kyllä kivikautisen karu meininki. Majoitus saattoi yksittäisellekin lomittajalle lla osoitettu johonkin ikivanhaan homehtuvaan sivurakennukseen, jossa oli asuttu vakituiseen joskus ennen sotia. Tai juurikin navettaan entiseen karjakon kosteaan haisevaan huoneeseen. Ei sisävessoja, juoksevaa vettä. Itse piti siivota ennen kuin pystyi kuvitellakaan nukkumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin parina kesänä 80-90 -luvun vaihteessa mansikoita poimimassa eräällä Savolaisella marjatilalla. Mitään negatiivista sanottavaa minulla ei ole. Työ oli fyysisesti rankkaa, mutta sen osasin odottaa ja majoitus oli tilan vanhassa talossa yhteismajoitus, mutta ihan siisti. Sisävessa oli käytössä. Pihasaunan sai lämmitttää vapaa-aikana, koska halusi. Se ei kuitenkaan tarkoittanut välttämättä mitään kimppasaunomista, vaan sai mennä yksinkin. Tilalla oli vielä oma ranta. Pellot oli kävelymatkan päässä päätalolta, joten mitään puskapissaamista ei tarvinnut harrastaa.
Palkka oli urakkapalkka, mutta sen suuruuteenhan pystyi itse omalla ahkeruudellaan vaikuttamaan. Ja mansikoita sai syödä niin pajonko halusi, tosin jos halusi tienata, ei kannattanut kaikkia omaan suuhun laittaa. Ruoka oli ihan hyvää kotiruokaa, josta maksettiin jotain, en muista enää paljonko. Nälässä ei tarvinnut olla: aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ainakin sisältyi ruokamaksuun muistaakseni vielä sai iltapalaakin.
Marjansadon laadusta oltiin tarkkoja, asiallista palautetta sai esim. jos poimi liian raakoja, mätiä tai kannattomia marjoja. Palkka maksettiin asiallisesti. Mitään asiatonta kohtelua en muista kyseisellä tilalla kokeeneeni. Tuskin olisin mennyt toista kertaa, jos olot olisivat olleet huonot.
Kaupunkilaistytölle se oli mukavaa vaihtelua ja mahdollisuus tavata muita nuoria eri puolelta Suomea.
Toki siihenkin aikaan tiloissa oli eroja. Minulle sattui hyvä sellainen.
Tuohon aikaan mansikkatiloilla ei tainnut vielä olla kehitysmaista tullutta orjatyövoimaa. Sittemmin ilmeisesti ahneus iski.
90-luvun alussa orjatyövoima tuli Virosta. Yhtenä kesänä olin hyvin vastaavanlaisissa oloissa töissä kuin edellinen on kertonut. Sillä erotuksella, että oli surkea kesä. Satoi vain vettä. Kaikki suomalaiset poimijat lähetettiin kotiin, kun ei ollut poimittavaa. Vain ulkomaiset saivat jäädä töihin. Kun olivat tulleet niin "kaukaa". No, minäkin pääkaupunkiseudun kupeesta... ei ollut tarpeeksi kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Taitavat tytöt valehdella. Kummasti valokuvat on otettu "siivouksen jälkeen". Joopa joo. Pitää olla hölmö että uskoo. Tytöt vain keksivät juttuja omasta mielikuvituksestaan. Eihän mistään tuosta ole mitään todisteita. En usko.
Niin, Suomessahan ei tällaista voi tapahtua, koska suomalaiset eivät vain voi kohdella törkeästi muita ihmisiä ja olla ahneita. "Ulkomailla" toki tuollaista tapahtuu, mutta ei meillä Suomessa, koska täällä ollaan muuten vain muita parempia ja mukavampia. Ja palkatkin on aivan maailman huipputasoa, kuten tästäkin uutisesta voidaan huomata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko tästä lisää? Olen juuri pohtimassa lähtisinkö Kuopioon töihin. En toki marjahommiin ;)
Täällä on useampikin ketju Kuopion menosta. Lue ne ennenkuin menet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollahan nyt asuisi pari poimistaviikkoa vaikka omassa teltassa. Älytöntä tehdä muutamaa viikkoa varten majoitustilat. Miksi eivät hommaa itse asuntoa ja kulje töihin julkisilla/pyörällä/autolla!
Arveletko maatilojen sijaitsevan julkisen liikenteen ulottuvissa? Asun 25 000 asukkaan kaupungissa, jossa on surkea julkinen liikenne. Kesäksi se vähäinenkin liikenne lopetetaan kokonaan.
Uudellamaallakin olisi tuossa pääradan varressa hyvin tilaa parille marjaplantaasille. Loogisinta olisi hommata viljelysmaat sieltä missä on tilapäistä työvoimaa helposti saatavilla. Vaatisi tietysti sitä, että maajussit ryhtyvät kunnolla yrittäjiksi, sen sijaan että nyt haluavat viljellä vain jotain suvun hallussa 300 vuotta ollutta perintötilaansa keskellä ei mitään.
Mä oonkin sitä mieltä, että tilojen periytyminen on tehnyt hirmu hallaa maanviljelykselle ja marjanviljelyllekin. Tiloja ei omista ne, jotka osais pyörittää tuotantoa, vaan sukupolvi toisensa jälkeen koittaa pinnistellä.
ja sinä sitten osaisit? Miksi ihmeessä pidät osaamisesi piilossa?
Taitaa olla maajussilla koulukin käymättä, kun ei tekstin luku suju. En toki väittänyt itse olevani maanviljelyn huippuosaaja.
Mutta kun tarkastelee yrityksiä, niin ne porskuttaa, jossa on osaamista kehittää yritystä ja uudistua, kuunnella herkällä korvalla trendejä.
Marjatilat ovat taantuneet 1960-70 luvulle, mitä työntekijöiden kohteluun tulee ja sen takia nyt ollaankin pississä.
Osaava ois ehkä hoksannut, mikä tänä päivänä (jo vuosia)myy edistyksellisissä länsimaissa; eettisyys ja puhtaus, kautta linjan. Sen sijaan kotimaiset tuottajat jäi korona-ansassa kiinni orjatyövoiman ja eettisesti kestämättömän tuotantotavan yhdistelmän pitkäaikaisesta hyödyntämisestä. Kun ei oo tarvinnu osata, kun tila tipahtaa syliin tsup vain.
Säästämällä tää hyvinvointivaltion palvelutasokin on tuhottu. Kun olisi pitänyt kehittää työtä ja prosesseja niin pistettiin alan (ei talous- tai edes henkilöjohtamis-) ammattilaiset eli sosiaalityöntekijät ja lääkärit/hoitsut miettimään mistä voisi säästää ja voi pojat nehän tosiaan keksi kaikenlaista mistä voi säästää hoitotyössä. Varsinkin siitä varsinaisen potilaan hoitamisesta kun se tuppaa maksamaan rahaa.
Eipä noilla viljelijöillä tietenkään yleensä ole mitään tuotantotalousinsinöörin koulutusta jolla voisi optimoida oman tilansa toimintaa, ja mtk:kin tuppaa, kuten ketjusta nähdään, lähinnä levittämään propagandaa siitä että kaikki vika on kansassa joka ei maksa ruoastaan riittävästi. Ylipäänsä koko maaseutu tuppaa haikailemaan ihan liikaa sitä mitä oli joskus ennen sen sijaan että koittaisi pärjätä nykyisessä ja 5v säteellä tulevaisuudessa olevassa markkinaympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Luitteko te edes koko juttua?
Haastatellut nimenomaan eivät olleet mitään maitotuoteahtereita, vaan molemmilla oli kokemusta maatöistä ja olivat tottuneet alkeellisempiinkin oloihin. Mutta jos majoitus on betonilattiaisessa navetassa, suihkut ja jääkaapit on homeessa ja muutenkin olosuhteet kuin astetta paremmalla vankileirillä, niin on silloin syytäkin avata suunsa ja protestoida. Palkkoja ja lisiä jätettiin maksamatta, taukoja yritettiin estää pitämästä, työsopimusten perään piti kysellä moneen kertaan, ruokatarvikkeet piti itse hankkia ja ruoka valmistaa, vaikka sen piti sisältyä majoitukseen. Siis tämä "yrittäjä" vedätti koko ajan minkä kerkesi, nähtävästi oli tottunut ulkomaalaisiin työntekijöihin, jotka eivät tiedä tai osaa vaatia normaaleja työntekijän oikeuksia. Hyvähän se on riistää köyhiä ja tietämättömiä, koska suomalaiset eivät riistoon alistu.
Hyvä että kirjoittamaan pystyy kun koko ajan pitää naamapalmuilla näitä toopeja kommetteja.
Kyllä sitä Suomessakin ostan riistää ihmisiä. Todella noloa kumminkin.
Ja me muka ollaan sitten NIIN rehellistä porukkaa...pah!
Onhan tuo torikauppakin täyttä huijaaaausta osin. Tuttu sanoi, että ”suoraan tilalta” tarkoittaa ”suoraan tukusta”. Tälläkin tyypillä sijoitusasuntoja ja mersu.
Hyvät ihmiset. Jos juttu on tosiaan kirjoitettu toukokuussa, se on valhetta, silloin ei ollut mansikoita. Toiseksi: jokainen voi laskea minkäverran rahaa palaa, jos joutuu rakentamaan hotellitasoa olevat majoitustilat maalaistilalle. Vastaus: paljon. Puskapissakohtausta on vahvasti liioiteltu eikä missään sanottu, ettei tilalla ole ollenkaan vessoja, vain pelloilta ne puuttuivat. Ja mikseivät puuttuisi, kuka hullu nyt pellolle alkaa vetämään vesijohtoja sun muita härpäkkeitä. Artikkeli oli muutenkin omituinen, miksi majoitustilassa oli paljon toimimattomia laitteita? Oliko kyse sittenkin jostain varastosta? Olen ollut Suomessa hotelliksi kutsutussa paikassa jonka pesutilat näyttivät aika samoilta kuin kuvissa, ulkomaita en edes viitsi mainita. Ja vielä: jos hätääntynyt lintu eksyy sisälle, onko sekin marjatilallisen syy? Meillä on sisällä lentänyt parit lepakotkin, vahingossa tulleet ja ulos autettu samantien, mitä sitten? Koko juttu oli niin tarkoitushakuinen, että kyllä Hesarin linja hämmästyttää, näinkö tuetaan koronasta selvinneitä yrittäjiä? Tai no, Hesari on Hesari ja kertoo asiat raitiovaunulinjojen rajaaman alueen näkökulmasta.
Kepulainen tilallinen kaipaa ruokapalkalla töitä tekeviä piikoja ja renkejä. Tilalliset ovat aina lihoneet nuorten pilkkapalkalla tekemästä työstä. Tämä on sitä kepulaisten veronmaksajien rahoilla lihotettujen tilallisten paikallista "sopimista".
Vierailija kirjoitti:
Vanha kunnon Savo. Kierosilmäisiä, sielultaan kieroutuneita matalaälyisiä tyyppejä jotka perineet jonkun maatilan ja heti luulevat olevansa jotain maailmanomistajia.
Voisivat irtautua Suomesta kokonaan.
Ja näin saat haukkua savolaisia ja kommentti senkun elää vaan, anna olla jos kohteena olis mustat, olisit käräjillä varmaan jo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätön yleistys yhden työpaikan perusteella.
No eipä niitä turhaan Marjajuutalaisiksi kutsuta, kyllä sille arvonimelle katetta löytyy.