Selvisi syy marjatilallisten haluttomuuteen palkata suomalaisia
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006554441.html
Puheet siitä että ei suomalaiset pärjää niissä hommissa voidaan heittää roskakoriin. Kyse on siitä että sinne ei haluta suomalaisia, jottei totuus paljastuisi. Taidan jatkossa viljellä omat mansikat. Ihan vastaavaa settiä ku näiden thaimaalaisten metsämarjapoimijoiden kanssa.
Kommentit (455)
Joo, MOT-dokumentti ehdottomasti aiheesta! Yle on muutenkin tehnyt aika paljon laajoja ja kattavia selvityksiä näistä monista väärinkäyttötilanteista ja julkaisee ne ilman mitään maksumuureja.
Vierailija kirjoitti:
Joo, MOT-dokumentti ehdottomasti aiheesta! Yle on muutenkin tehnyt aika paljon laajoja ja kattavia selvityksiä näistä monista väärinkäyttötilanteista ja julkaisee ne ilman mitään maksumuureja.
Nämä MOT:n dokumentit ovat välillä todella kaukana totuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä sitä kiillotellaan sädekehää eikä ollenkaan tajuta yhteyttä siinä, että mitä asiakas maksaa niistä marjoista määrää meiningin. Maksakaa enemmän.
Jos ei ole meillä ei ole varaa mansikoihin ilman orjuutta, ei meillä pidä olla mansikoita.
Näin varmaankin pitäisi ollakin, ja tulee olemaankin. Eikä pelkästään mansikkatiloilla.
Voisihan vaikka Yle tehdä ohjelman, jossa laskettaisiin noitten tilojen budjetilla ja mansikan myyntihinnalla, että mitä mahdollisuuksia tiloilla olisi maksaa työntekijöille enemmän, taikka rakentaa luksussviittejä.
Mutta kun se on niin, että kaupunkilaistollot vaan nurisevat nykyisistäkin tuista, niin taitaa aika heikosti mennä jatkossakin kotimaisien tuotteitten viljelijöilla. Teollisuuteen kun menee sitten nekin tuet, niin viherpeipot saa valittaa kun suojeluaineita työnnetään kaikkialla, mutta senhän sitten käy kun ongelmalähiöt siellä taajamien sisäpuolella kasvaa, ja on sitä kautta lisää sitä mistä nuristakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä sitä kiillotellaan sädekehää eikä ollenkaan tajuta yhteyttä siinä, että mitä asiakas maksaa niistä marjoista määrää meiningin. Maksakaa enemmän.
Jos ei ole meillä ei ole varaa mansikoihin ilman orjuutta, ei meillä pidä olla mansikoita.
Näin varmaankin pitäisi ollakin, ja tulee olemaankin. Eikä pelkästään mansikkatiloilla.
Voisihan vaikka Yle tehdä ohjelman, jossa laskettaisiin noitten tilojen budjetilla ja mansikan myyntihinnalla, että mitä mahdollisuuksia tiloilla olisi maksaa työntekijöille enemmän, taikka rakentaa luksussviittejä.
Mutta kun se on niin, että kaupunkilaistollot vaan nurisevat nykyisistäkin tuista, niin taitaa aika heikosti mennä jatkossakin kotimaisien tuotteitten viljelijöilla. Teollisuuteen kun menee sitten nekin tuet, niin viherpeipot saa valittaa kun suojeluaineita työnnetään kaikkialla, mutta senhän sitten käy kun ongelmalähiöt siellä taajamien sisäpuolella kasvaa, ja on sitä kautta lisää sitä mistä nuristakin.
Mansikkatilallinenko se siellä itse kirjoittelee? Mikään muu ei kyllä selitä tällaista tuubaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollahan nyt asuisi pari poimistaviikkoa vaikka omassa teltassa. Älytöntä tehdä muutamaa viikkoa varten majoitustilat. Miksi eivät hommaa itse asuntoa ja kulje töihin julkisilla/pyörällä/autolla!
Arveletko maatilojen sijaitsevan julkisen liikenteen ulottuvissa? Asun 25 000 asukkaan kaupungissa, jossa on surkea julkinen liikenne. Kesäksi se vähäinenkin liikenne lopetetaan kokonaan.
Uudellamaallakin olisi tuossa pääradan varressa hyvin tilaa parille marjaplantaasille. Loogisinta olisi hommata viljelysmaat sieltä missä on tilapäistä työvoimaa helposti saatavilla. Vaatisi tietysti sitä, että maajussit ryhtyvät kunnolla yrittäjiksi, sen sijaan että nyt haluavat viljellä vain jotain suvun hallussa 300 vuotta ollutta perintötilaansa keskellä ei mitään.
Mä oonkin sitä mieltä, että tilojen periytyminen on tehnyt hirmu hallaa maanviljelykselle ja marjanviljelyllekin. Tiloja ei omista ne, jotka osais pyörittää tuotantoa, vaan sukupolvi toisensa jälkeen koittaa pinnistellä.
ja sinä sitten osaisit? Miksi ihmeessä pidät osaamisesi piilossa?
Taitaa olla maajussilla koulukin käymättä, kun ei tekstin luku suju. En toki väittänyt itse olevani maanviljelyn huippuosaaja.
Mutta kun tarkastelee yrityksiä, niin ne porskuttaa, jossa on osaamista kehittää yritystä ja uudistua, kuunnella herkällä korvalla trendejä.
Marjatilat ovat taantuneet 1960-70 luvulle, mitä työntekijöiden kohteluun tulee ja sen takia nyt ollaankin pississä.
Osaava ois ehkä hoksannut, mikä tänä päivänä (jo vuosia)myy edistyksellisissä länsimaissa; eettisyys ja puhtaus, kautta linjan. Sen sijaan kotimaiset tuottajat jäi korona-ansassa kiinni orjatyövoiman ja eettisesti kestämättömän tuotantotavan yhdistelmän pitkäaikaisesta hyödyntämisestä. Kun ei oo tarvinnu osata, kun tila tipahtaa syliin tsup vain.
Meinaako tämä viihdyttävä ketju kuihtua?
Monet naurut saanut näitä lukiessa.
Rupeaako sormet väsymään vai mielikuvitus loppumaan tai ehkä yksinpuhelu kyllästyttämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun saunassa ei saa asua niin tuskin saa navetassakaan. Vai saako?
Vanhat komeat kivinavetat kun putsaa ja laittelee saa niistä kivoja paikkoja ja on useista tehtykin. Sadonkorjuuhygienia on kaikkialla maailmassa sama niin ulkomaisilla tomaateilla kuin muillakin vihanneksilla perunatkin voi tulla multineen. Entäs kun poimit itse jotain, käyt välillä kusella ja suuhunkin menee sitten marjaa. Eikä kaikki pese käsiään edes vessakäynnin jälkeen vaikka tarjolla on saippuat ja lavuaarit. Suomessa ei voi saada loisia ja vatsa käsittelee kaikenlaista haitallista. Jotain ala-arvoista mainitulla tilalla saattoi olla mutta ap yleisti reippaasti. Miksi?
Ei se saunankaan asumiseen soveltumattomuus johtunut hygieniasta vaan siitä ettei sitä ollut tarkoitettu asumiseen. Byrokratia ja silleen.
Myös aikoinaan heinätyötkään olleet mitään heinänkorsi suussa idylliä jos sateenuhka painoi päälle ja sai tehdä töitä ihan tosissaan ja pelkästään ennen juurikkaitakin kitkettiin koko kesä helteessä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin parina kesänä 80-90 -luvun vaihteessa mansikoita poimimassa eräällä Savolaisella marjatilalla. Mitään negatiivista sanottavaa minulla ei ole. Työ oli fyysisesti rankkaa, mutta sen osasin odottaa ja majoitus oli tilan vanhassa talossa yhteismajoitus, mutta ihan siisti. Sisävessa oli käytössä. Pihasaunan sai lämmitttää vapaa-aikana, koska halusi. Se ei kuitenkaan tarkoittanut välttämättä mitään kimppasaunomista, vaan sai mennä yksinkin. Tilalla oli vielä oma ranta. Pellot oli kävelymatkan päässä päätalolta, joten mitään puskapissaamista ei tarvinnut harrastaa.
Palkka oli urakkapalkka, mutta sen suuruuteenhan pystyi itse omalla ahkeruudellaan vaikuttamaan. Ja mansikoita sai syödä niin pajonko halusi, tosin jos halusi tienata, ei kannattanut kaikkia omaan suuhun laittaa. Ruoka oli ihan hyvää kotiruokaa, josta maksettiin jotain, en muista enää paljonko. Nälässä ei tarvinnut olla: aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ainakin sisältyi ruokamaksuun muistaakseni vielä sai iltapalaakin.
Marjansadon laadusta oltiin tarkkoja, asiallista palautetta sai esim. jos poimi liian raakoja, mätiä tai kannattomia marjoja. Palkka maksettiin asiallisesti. Mitään asiatonta kohtelua en muista kyseisellä tilalla kokeeneeni. Tuskin olisin mennyt toista kertaa, jos olot olisivat olleet huonot.
Kaupunkilaistytölle se oli mukavaa vaihtelua ja mahdollisuus tavata muita nuoria eri puolelta Suomea.
Toki siihenkin aikaan tiloissa oli eroja. Minulle sattui hyvä sellainen.
Tuohon aikaan mansikkatiloilla ei tainnut vielä olla kehitysmaista tullutta orjatyövoimaa. Sittemmin ilmeisesti ahneus iski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollahan nyt asuisi pari poimistaviikkoa vaikka omassa teltassa. Älytöntä tehdä muutamaa viikkoa varten majoitustilat. Miksi eivät hommaa itse asuntoa ja kulje töihin julkisilla/pyörällä/autolla!
Arveletko maatilojen sijaitsevan julkisen liikenteen ulottuvissa? Asun 25 000 asukkaan kaupungissa, jossa on surkea julkinen liikenne. Kesäksi se vähäinenkin liikenne lopetetaan kokonaan.
Uudellamaallakin olisi tuossa pääradan varressa hyvin tilaa parille marjaplantaasille. Loogisinta olisi hommata viljelysmaat sieltä missä on tilapäistä työvoimaa helposti saatavilla. Vaatisi tietysti sitä, että maajussit ryhtyvät kunnolla yrittäjiksi, sen sijaan että nyt haluavat viljellä vain jotain suvun hallussa 300 vuotta ollutta perintötilaansa keskellä ei mitään.
Mä oonkin sitä mieltä, että tilojen periytyminen on tehnyt hirmu hallaa maanviljelykselle ja marjanviljelyllekin. Tiloja ei omista ne, jotka osais pyörittää tuotantoa, vaan sukupolvi toisensa jälkeen koittaa pinnistellä.
Monet tilat ovat nykyään myynnissä. Ei kun ostamaan, tilallisten lapset ovat kouluttautuneet ihan muille aloille, joissa ansaitsee huomattavasti paremmin.
Hyvä sentään, että on tila älytty pistää myyntiin.
Valitettavasti moni myynnissä oleva tila on elinkelvottoman pieni tai sijaitsee paikassa, jossa tuotanto ei ole kannattavaa. Esimerkiksi nämä tilapäistyövoimasta riippuvaiset marjatilat jossakin korvessa, jonne on vaikea tulla töihin. Siellä, missä maatalous kannattaa, on tilakokokin kasvanut huimasti ja on investoitu kaiken mahdollisen koneellistamiseen.
Usein se ostaja samalta kylältä. Suomessa iso osa tiloista on jotain muuta kuin marjanviljelyä ja tilapäistyövoimaa tarvitsevia.
Olen varmaan itse ollut kyseisellä (uutisessa mainitussa) mansikkatilalla. Mansikkatilallinen kävi hakemassa minut ja kaverini juna-asemalta ja pihaan mentäessä ajattelin, että yövymme päärakennuksessa kun muita rakennuksia ei ympärillä näkynyt. No, venäjänkielinen nainen saatteli meidät navettaan ja sanoi, että siellä yövymme. Se oli kauhea kokemus, lähdettiin kaverin kanssa yön pimeydessä liftaamaan sieltä takaisin ihmisten ilmoille, saatiin kyllä ennen yhtään autoa kävellä pitkän matkaa.
Että kyllä näitä tällaisia paikkoja on oikeasti olemassa. Kyseisellä paikkakunnalla järjestetään mansikkakarnevaalit kesäisin.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assbur⅞ger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja ihan kiinnostuksesta, jos viljatilalla on 150 ha viljeltyä, niin miten sen ehtii viikossa kylvämään ja viikossa puimaan?""
Ihan kiinnostuksesta – miten siihen voisi käyttää juurikaan enemmän aikaa, kun sekä kylvöt että puinnit on tehtävä säiden mukaan?
Keväällä uhkaa nopeasti kuivuus ja syksyllä märkyys. Eipä yleensä ole viikkoa enempää aikaa pulata kummankaan touhun kanssa jo pelkästään säiden vuoksi.
Ulkomailta tulleet rengit tekevät suurimman osan työstä.
No on siinä kevätsesongissa muutakin kuin kylvö.
Kyllä se pellolla n. 1kk pituinen rutistus on.
Ei myöskään puinti viikossa näy. Pari-3viikkoa viljatiloilla, pidempään jos on erikoiskasveja.Loput vuodesta piereskelläänkin uuninpankolla.
Ei toki, kaluston ja rakennusten huolto, rikkakasvien ja kasvitautien torjuntaruiskutukset, tilusteiden, peltojen ja ojitusten kunnostukset, tuotteiden markkinoille kuljetukset....
No, pelkkä viljatila ei kokovuotisesti työllistä ja useimmat viljatilat ovat Suomessa alle 100ha, joka ei tahdo elättää sellaisenaan.
Useimnat käyvät töissä muualla tai tekevät urakointia.Kadehtimasi 150ha tuottaa nykyhinnoilla ja tavanomaisella sadolla tuottaa tuet mukaanlukien n. 150 000€ liikevaihdon.
Jos on niin helppoa rahaa, miksi et hanki maatilaa?
Viljelijät saavat ne sukupolven vaihdoksissa käytännössä ilmaiseksi.
No, paljonko rahoituslaitoksen johtajana myöntäisit lainaa esimerkkilaskelman tilalle sukupolvenvaihdosta varten?
miksi siihen tarvittaisi rahaa jos se kerran onnistuu ilman perintöveroja? Vai eikö seuraava sukupolvi voi käyttää edellisen hommaamia 20 traktoria vaan pitää hommata uudet?
Muutenkin tilat on liian pieniä suomessa joten kannattaisi myydä se sen sijaan että koittaa pärjätä liian pienellä itsekseen.Kyllä siihen tarvitasn rahaa, josvaikoo tilan ostaa. Pääsääntöisesti tilat myydään lahjaluontoisella kaupalla alle käyvän arvon.
Jotta perintövetoa ei menisi, kauppasumma on oltava puolet verottajan hyväksymästä käyvästä arvosta.Höpinäsi 20:sta traktorista osoittaa, että et kykene asialliseen keskusteluun tai et sellaista halua.
Ai nyt se sukupolvenvaihdos muuttuikin ostamiseksi. Näin ne maalit siirtyy. Hyvin hoidettu maatalousyritys saa lainaakin jos laajentaa peltoalaansa ostamalla naapurin maat. Toinen on sitten se ettei maita tarvitse ostaa vaan ne voi sopimuksella vuokrata jos omistajia ei nappaa viljelyhomman jatkaminen.
Kylläpäs maajussit saa hermostumaan herkästi sillä että mainitsee maatilayritysten tavan maksimoida vuoden poistot vaikka sitten ostamalla uuden traktorin vuosittain. Toisaalta se kuvastaa sitä ettei tuolla alalla tulotaso ole kiinni myynnistä vaan tukiaisista jotka maksimoidaan vuosittain.Olkiukko vain pölisee tekstissäsi.
Maalitolppia siirtelet sinä.
Väitteesi kuului, että tilat vaihtavat omistajaa ilmaiseksi ja ilman veroa.
Käytännössä sukupolvenvaihdoksessa otetaan lainaa noin paljon kuin irtoaa(muussa tapauksessa perintövero)Olen uuden traktorin viimeksi ostanut viime vuosikymmenellä, näillä näkymin se jää viimeiseksi uudeksi traktoriksi tällä tilalla.
1000€/hevosvoima alkaa olka liian suolainen hinta.Ei tarvitse opettaa lainan saamisesta, olen hakenut ja saanut lainaa viimeksi viime kesänä investointiin.
Köyhille on kaikki kallista. Omalla kylällä paikallinen suurviljelijä ostelee traktorin per vuosi ja puimurikin taitaa vaihtua viiden vuoden välein. Kaikenlaista uutta kuivuria, navettaa, pihattoa ja konehallia nousee jatkuvasti tontille.
mansikkatilalla päivät töissä ja illalla aina saunaan ja sai seksiäkin joka toinen ilta ja aamulla oli rahaa vielä yöpöydällä palveluksista, hienoa työtä
sisko tämän kertoi kesätöistään
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju kertoo enimmäkseen vain kaupunkeihin muuttaneiden suomalaisten naisten vihasta, katkeruudesta ja kaunasta maamme maaseutua kohtaan.
Karua luettavaa.
Huutonaurua typerykselle. Agendasi on kuollut. :D
Miksi ei saanut olla kannattomia mansikoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja sinä sitten osaisit? Miksi ihmeessä pidät osaamisesi piilossa?
maanviljelyn asiantuntijat alapeukuttamassa
Vierailija kirjoitti:
Kiitos Koronan, tuli tämäkin mätäpaise näkyväksi!
Toivottavasti ihmiset jättäisivät tänä kesänä mansikat ostamatta.
Itse olen yleensä ollut mansikoiden suurkuluttaja, vaikka hinnat ovat olleet pilvissä jo useita vuosia. Tänä kesänä en ole ostanut yhtäkään mansikkaa, kun alkoi tulla tietoja suomalaisten isäntien häikäilemättömästä työntekijöiden hyväksikäytöstä. Voin luvata että en osta puoliakaan siitä mitä yleensä, saatan jättää kokonaan ostamatta.
Kaikki mukaan mansikkaboikottiin!
Sanni1997 kirjoitti:
Siis mä oon jotenkin luullu että meillä Suomes olis asiat paremmin ja ruokakin jotenkin puhdast, mut kanan kellit!
Ne ens saa kaikkee tuotantolinja tai jotain, kun muutenkin on meil kovat verot, sit kallis on kotimainen. Nyt siis huonoo laatui ja ainakaan mä en päästä mun tyttärii tuollaisille tiloille.
Näyttävätkin kui joltain albanialaisilta seksityöleiriltä minne kidnapataan lasia ja nuoria naisia seksiorjiksi.
Oikeesti mä alan ymmärtämän miks sinne hankitaan nuoria naisia jostai ukrainast. Hyi helvetti hävetkää!
Nyt, MTK ja muut mansikkamiehet, tuo nainen kirjoittaa sen mitä suomalaiset teistä ajattelevat.
Miettikääpä omalle kohdalle, onko aivan varmasti viestinnässä onnistuttu ja miten tänä tulee vaikuttamaan tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, ettei ole varaa ostaa puhdistusainetta, jolla saa homeen pestyä pois suihkutiloista? No köyhäksi on meno tosiaan mennyt siellä maalla..
Minulle on tullut näistä paljastuksista aivan mieleen Tiger King -dokumentti, jossa kolme tiikeriyrittäjää palkkasivat eri keinoin hädänalaisia ihmisiä tekemään ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi raskasta töitä vastaavalla majoituksella kuin nämä marjatilalliset. Osa pyöritti samalla vielä haaremia. Olisi hauska, jos MOT tekisi paljastusdokumentin marjatilojen oloista.