Suomessa saa rahaa ihan h***sti tekemättä mitään
Olen lähivanhempi.
Laskeskelin kelan laskurilla:
työttömyystuki n. 800 e/kk
asumistuki 600 e/kk (suhteutettu tuohon työttömyystukeen)
Lapsilisä 150 e
Minimielätustuki 170 e
Yhteensä siis 1720 euroa. Ja tuohon saa vielä tienata 300 euroa päälle ilman, että vaikuttaa noihin tuloihin mitenkään.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Hyvin elää jossain tuppukylässä. Menee mukavasti säästköönkin, että pääsee lomilla etelään.
Miksi ne sorsakosket tulee sitten tänne etelään ?
No ok, ymmärrän että tulee selviä hetkiä jolloin on hyvä aikomus alkaa elää ihmisiksi - mutta aikomuksiksi ne jää - ja sitten noita sorsakoskia on paikat pinkeenä Hki-Vantaa-Espoo-Kerava- linjalla.
Sosialismi tulee kalliiksi, eikä siitä mitään iloa kellekään ole. Ryyppyputki vaan jatkuu ja jatkuu ja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain päin mustaa afrikkaa tuohon pitäisi tehdä töitä sormet ruvella kuukausia.
Ei se ihme ole, jos houkuttaa Eurooppaan siirtyminen ..
Zinc
Älä väitä olevasi sinäkään töissä. Sairaseläkkeellä jutuista päätellen.
Eihän tällä palstalla ole kuin eläkeläiset ja mielenterveys- ja päihdeongelmaiset.
Itsehän tätä paskaa vaalikaudesta toiseen äänestätte.
Kun pitää kaikkia niin auttaa ja paapoa.
Siinähän painatte kolmen edestä töitä, että pääsevät muut ryyppäämään.. :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, mä saan käteen työttömyyskorvauksen 538 e ja siinäpä se.
Sama täällä, olen "kelan tukemalla" saikulla. Voi vtu. Hupaisaa kun jotkut ajattelee että tuilla elelee niin prkeleen mukavasti.. Yrittäkääpä itse
No oletko koskaan tehnyt elääksesi töitä.
Oikein piiitkään.
Ei elele silläkään.
Siksi porukat velkaa tekee hiki päässä.
Valtio siihen päälle vielä.
Kyllä se on tämä laiva tulossa tiensä päähän.
Jännä nähdä mitä sitten tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki ainakin minulla 538e, veroineen 673e. En ole koskaan saanut tuota mainitsemaasi 800e.
Siinä on lapsikorotus siiriseni....☺
Onks toi sun mielestä paljon rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni nämä kaikki erilaiset tuet ovat älyttömiä. Kansalaispalkka olisi selkeämpi ja tasa-arvoisempi.
Mutta kun se ei vaan rakas lapseni toimi. (Eikä tule toimimaankaan) mikään 500€/kk kun ei riitä alkuunkaan, jos asumistuet ja muut tuet poistetaan. Sen sun palkkas pitäs olla sellaiset 1500€-2000€ että sillä pärjäis nykysuomessa, jos nyt ei kaikille sitä jobia löydy. Onko sulla mitään hajua, mitä eläminen suomessa nykyään maksaa esim: vaikka 2-3 lapsen kanssa? Anna kun arvaan, sulla ei ole lapsia ja hyvä duuni...☺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan eläke noin 500€ + takuueläke 200€ + hoitotuki 70€. En ole oikeutettu tt-tukeen tai asumistukeen koska olen parisuhteessa. Meillä eri rahat. Et joo, hyvin yltäkylläisesti elää Suomessa tekemättä mitään. /s
Niin koska sun puoliso tienaa. Miksi sun pitäisi saada yhtään? Kyllä ne teille sitä rahaa antaisivat jos oikeasti tarvitsisitte.
Joo puoliso tienaa hieman päälle tonnin kuussa. Ehkä mä haluaisin edes asumistukea koska mä olen virallisesti ainoa asuva tässä kämpässä. Vaikea alkaa selittää kuviota, mutta sanon, että puolisoni ei voi saada tukea kämppään koska sukulaisensa omistaa sen.
Hoitotukea saan vain koska puolisoni on aikalailla hoitajani. Kela ei anna toimeentulotukea tai muitakaan koska he sanovat, että mun puolison pitää siitä tonnin palkasta maksaa mun sairaalamaksut ym. Jos eroaisin saisin tuplasti enemmän. En silti halua olla sinkku vain koska valtio niin haluaa. Rakastan puolisoani.
Yksi keino olisi valehdella valtiolle ja sanoa, että "erosimme". Saisin heti kaikki tuet. En halua tehdä niin, koska moraali tulee vastaan.
Ei niillä kansanedustajillakaan ole mitään moraalia, joten anna palaa vaan. Niin tekee sadat tuhannet muutkin ihmiset hyvinvointi soomessa...😂
Tässä taas näkee, että osa on ihan pihalla tukien realistisesta määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni nämä kaikki erilaiset tuet ovat älyttömiä. Kansalaispalkka olisi selkeämpi ja tasa-arvoisempi.
Ei tule koskaan toteutumaan, koska vas.puolueiden mielestä sitä ei voi toteuttaa ilman asumistukea.
Kyllä sen voi, mutta sen pitäisi olla sitten sellaset 1500-2000€! Osaatko arvata mitä maksaa esim: noilla summilla per vuosi?
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki eläkeläiset saakaan vähintään takuueläkkeen määrää eli n. 834 €? Olen luullut, että se olisi minimieläke.
Ei. On myös kansaneläke joka on täysimääräisenä 662e yksin asuvalle. Myös eläkeläiset tarvitsee vielä poljetumman luokan kuin takuueläkeläiset.
Ei työttömyystukea saa noin paljoa. Minimielaritkin oli yläkanttiin ja lapsilisä yhdestä lapsesta on 98 € eikä 150...
Tämä on totta. Yksinhuoltajana sain ansiosidonnaista n. 1100 euroa käteen, palkkaa 240 euroa, lapsilisät 300, asumistukea 600 ja vielä elarit. 2 lasta, vuokra 850 euroa.
Kaikilla on oikeus perustarpeisiin tai pitäisi.
Sitä rahaa ei olla tarkoitettu luksustuotteisiin.
Töissä käyminen nostaa elintasoa, joten työttömäksi ei kannata vapaaehtoisesti ryhtyä.
Eikä se arki ole helppoa lasten kanssa, kun lapsiinkin kuluu sitä rahaa hitosti.
Vierailija kirjoitti:
Yleensäkin suomalaisilla on oikeus siihen että vuokra ja sähkö maksetaan ja aikuiselle elämiseen n. 500€ ja lapselle n. 300€ jos ei ole mitään muita tuloja, eli käytännössä jos sulla on iso vuokra niin nostat etuuden osuutta, toisaalta saatat joutua sitten maksamaan osan vuokrasta itse.
Tässä on se yhteiskunnallinen ongelma, että kun lapsimäärä ylittää tietyn pisteen ei töiden tekemisessä ole enää mitään järkeä. Toimeentulotuen perusosa esimerkiksi 5 lapsen yksinhuoltajalle on karkeasti laskettuna 2000 euroa. Eli 2000 euroa kouraan pakollisten menojen jälkeen (vuokra, sähkö, sanomalehti, ym).
Vastannee siis noin 4500 euron bruttotuloa, kun laskee, että 4500 euron palkasta jää käteen 3000 euroa. Vuokra + sähkö tuollaiselle porukalle vähintään sen 1000 euroa. Kun mennään näihin 8-10 pesueisiin, niin tarvittaisiin suunnilleen sellainen johtavan lääkärin palkka, jotta töihin meno olisi kannattavaa. Matemaattisena yhtälönä tämä ei oikein toimi.
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömyystukea saa noin paljoa. Minimielaritkin oli yläkanttiin ja lapsilisä yhdestä lapsesta on 98 € eikä 150...
Yh lisä tekee lapsilisään +50e eli on tuo 150 ihan oikein...
Kyllä mä mieluummin yh:na tienaan sen 2100 nettona ja siihen päälle lapsilisä ja elatustuki. Lisäksi liikuntasetelit ja hyvä työterveyshuolto. Varsinkin kun esikoinen täytti 17v ja lapsilisä loppui lukiolaiselta, se50 euron oppimateriaalituki ei oikein kata 17-vuotiaan kustannuksia.
Ihmettelen tossa eräitä naapureita. Ovat jotain sosiaaliapu tapauksia habituksesta ja muusta päätellen eikä kumpikaan käy työssä. Asuvat kuitenkin taloyhtiön parhaimpiin kuuluvassa asunnossa vuokralla. Toisaalta näyttää että rahasta on tiukkaa mutta sitten kaiken huippuna pihaan ilmestyi tuliterä auto. En mä tajua. Meillä kumpikin töissä ja ei varaa täysin uuteen autoon ole ollut ikinä.
Maksaako sossu rahaa jos saa esim perinnön vai viekö nuo sossua kuin pässiä narussa?
Manselainen kirjoitti:
Ihmettelen tossa eräitä naapureita. Ovat jotain sosiaaliapu tapauksia habituksesta ja muusta päätellen eikä kumpikaan käy työssä. Asuvat kuitenkin taloyhtiön parhaimpiin kuuluvassa asunnossa vuokralla. Toisaalta näyttää että rahasta on tiukkaa mutta sitten kaiken huippuna pihaan ilmestyi tuliterä auto. En mä tajua. Meillä kumpikin töissä ja ei varaa täysin uuteen autoon ole ollut ikinä.
Maksaako sossu rahaa jos saa esim perinnön vai viekö nuo sossua kuin pässiä narussa?
En tuedä, mutta ehdottomasti kannattaa olla kateellinen.
Miksi työttömien pitäisi asua maan kalliimmassa kaupungissa, kun paskaduunit eivät kuitenkaan kelpaa?