Kuinka alistavan ja narsistisen puolison jälkeen , voi ikinä enää luottaa kenenkään?
Kun luottamus ihmisiä kohtaan rikottiin niin pahasti
Kommentit (17)
Silloinhan tiedät minkälainen narsisti on etkä enää moiseen lankea vaikka toki osaa viehättää narsisti ja hakeutuvat uudestaan ja uudestaan sellaisen hoiviin koska se tuntuu tutulta ja "turvalliselta".
No ei ainakaan täällä nyyhkimällä, vaan hakeutumalla mukavien ihmisten sekaan ihan itse. Älä käytä kuitenkaan muita jatkuvana jätemyllynä, joille jauhat koko ajan asiaasi, vaan hakeudut mieluummin ammattiauttajalle. On hyvä, että ystävät saavat tietää asiasi, mutta se riittää.
Ymmärtämällä, että narsistisen persoonallisuushäiriön omaavat miehet ovat vähemmistössä. Heitä on joidenkin lähteiden mukaan vain 0,5 - 1 prosenttia väestöstä. Näin ollen pitäisin varsin epätodennäköisenä, että toistamiseen törmäisit narsistipuolisoon.
Ainakin osaa arvostaa sitä seuraavaa normaalia ja kunnollista ihmistä jonka nyt osaa kumppanikseen valita ja hänestä onnellinen olla, kun on astunut oikein kunnolla kerran kaulaansa myöten kävelevään ihmispaskaan.
Toki tyhmät vetää arttyyriroolia läpi elämänsä tyyliin "ku just mulle kävi näin".
Viisaat ottaa opikseen ja ovat mielestään selviytyjiä ja sankareita jotka jätti pöljän taakseen.
Ajan kanssa. Ja ne asiat pitää oikeasti käsitellä omassa päässä ennen seuraavaa suhdetta. Lisäksi kannattaa käyttää iso aika senkin pohtimiseen, mikä sai päätymään yhteen narskun kanssa ja katsomaan sitä touhua. Esimerkiksi narsistisen vanhemman lapsella on suuri riski ajautua narsistisiin suhteisiin siinä missä alkkiksen lapsella päätyä alkoholistin kanssa yhteen. Ammattiapukaan ei ole huono vaihtoehto, jos on sattunut tosi karuja asioita.
Minulla meni muutama vuosi, että olin oikeasti okei ja yli. Siinä välillä oli pari aika onnetonta seurusteluviritelmää, jotka olivat enemmänkin egoni paikkailtua tai muuta. Lähinnä ongelmana oli se, että pidin edelleen itseäni arvottomana ja olisin ollut valmis sietämään huonoakin kohtelua. Aloin tunnistaa läheisriippuvaisia piirteitä itsessäni, luin asiasta lisää, huomasin hyvin mistä tämä juontaa. Reilun vuoden keskityin ihan omaan päähäni, opettelin arvostamaan itseäni ja olemaan aivan yksin riippumattomana kenestäkään.
Hyväksymällä menneisyys menneisyydeksi. Hyväksymällä ettei kaikki ole narsisteja.
Jos yhtäön epäilyttää niin vaihtamalla toiseen.
Löysin maailman kilteimmän ihmisen narsistisuhteen jälkeen (5v meni että uskalsin lähestyä miehiä) ja onneksi uskalsin, koska nyt tajuan kuinka ihanaa suhde on normaalissa suhteessa!
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtämällä, että narsistisen persoonallisuushäiriön omaavat miehet ovat vähemmistössä. Heitä on joidenkin lähteiden mukaan vain 0,5 - 1 prosenttia väestöstä. Näin ollen pitäisin varsin epätodennäköisenä, että toistamiseen törmäisit narsistipuolisoon.
Ikävä kyllä se on juurikin toisin päin, eli jos kerran olet törmännyt niin todennäköisesti toistekin. Narsistit pitävät tietynlaisista ihmisistä, kuten narsistien ”uhritkin”. Moni narsisteistä viehättyvä on läheisriippuvainen, ja nämä kaksi ihmistyyppiä vetävät toisiaan puoleensa kuin hunaja kärpäsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä se on juurikin toisin päin, eli jos kerran olet törmännyt niin todennäköisesti toistekin. Narsistit pitävät tietynlaisista ihmisistä, kuten narsistien ”uhritkin”. Moni narsisteistä viehättyvä on läheisriippuvainen, ja nämä kaksi ihmistyyppiä vetävät toisiaan puoleensa kuin hunaja kärpäsiä.
Sitten voi jatkaa tiedostamalla oman läheisriippuvuutensa ja etsimällä erilaisia miehiä kuin mistä on aiemmin viehättynyt.
olen narsistin lapsi ja 16 vuotta avoterapiassa ja silti en luota kehenkään. ihmiset ymmärtää kun sanon että historia on aika helvettiä ja en vain pysty laskemaan sen varaan että joku tekee pyydetyn asian.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän tuokin on tilastoitu? Ainakaan oma mieheni ei kuulu tuohon tilastoon, koska hän ei ole hakeutunut koskaan hoitoon eikä siten saanut diagnoosia. Niin sitä tässä vaan taistellaan vaikeiden oireiden kanssa, jota hän ei edes myönnä eikä ymmärrä. Itse olen ihan loppuun uupunut hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän tuokin on tilastoitu? Ainakaan oma mieheni ei kuulu tuohon tilastoon, koska hän ei ole hakeutunut koskaan hoitoon eikä siten saanut diagnoosia. Niin sitä tässä vaan taistellaan vaikeiden oireiden kanssa, jota hän ei edes myönnä eikä ymmärrä. Itse olen ihan loppuun uupunut hänen kanssaan.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20579503/ Esimerkiksi tässä järjestelmällisessä katsauksessa käytiin läpi 7 prevalenssitutkimusta narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Mediaaniprevalenssiksi saatiin silloin 1,06 prosenttia väestöstä. Vastaavia tutkimuksia voit etsiä lisää itse lääketieteellisistä tietokannoista, kuten Pubmedista tai Scopuksesta. En voi ottaa kantaa, onko miehesi oikeasti narsisti. Muista kuitenkin, että ihminen voi olla huono kumppani ilmankin harvinaista persoonallisuushäiriötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten voi jatkaa tiedostamalla oman läheisriippuvuutensa ja etsimällä erilaisia miehiä kuin mistä on aiemmin viehättynyt.
Totta, mutta usein helpommin sanottu kuin tehty. Vaatii usein vuosien terapiaa. Etenkin, jos läheisriippuvuus johtuu lapsuudesta ja oma vanhempikin oli narsisti.
Samaa mietin. Jo lapsuudessa rikottiin perusluottamus ihmisiin ja siihen päälle huono parisuhde. Ei voi kuin ihmetellä, kuinka paljon oman mukavuusalueen yli olin valmis menemään, ja samalla kuinka salakavalasti pahaolo valtasi. Myös se, kuinka kauan kesti ymmärtää että huono-olo johtuu omasta puolisosta. On myös vaikea ymmärtää, kuinka joku voi olla tahallaan niin laskelmoiva ja ilkeä "rakastamaansa" ihmistä kohtaan.
Myös tuon tiedostaminen, että vedän puoleeni narsistisia ihmisiä aiheuttaa epävarmuutta. Haluaisin löytää ihmisen jolle olla hyvä, ja joka ei käyttäisi hyvyyttäni väärin.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Jo lapsuudessa rikottiin perusluottamus ihmisiin ja siihen päälle huono parisuhde. Ei voi kuin ihmetellä, kuinka paljon oman mukavuusalueen yli olin valmis menemään, ja samalla kuinka salakavalasti pahaolo valtasi. Myös se, kuinka kauan kesti ymmärtää että huono-olo johtuu omasta puolisosta. On myös vaikea ymmärtää, kuinka joku voi olla tahallaan niin laskelmoiva ja ilkeä "rakastamaansa" ihmistä kohtaan.
Myös tuon tiedostaminen, että vedän puoleeni narsistisia ihmisiä aiheuttaa epävarmuutta. Haluaisin löytää ihmisen jolle olla hyvä, ja joka ei käyttäisi hyvyyttäni väärin.
Sama asia on itselle ollut vaikein ymmärtää.
Ainakaan minulla ei ole luottamus ihmisiin rapistunut. Joukossa on mätämunat ja sai hyvän oppitunnin niiden erottamiseksi.