Kokeilin uida vaatteet päällä
Oli epämiellyttävää unohtu uimapuku kotiin ku oltiin lenkillä ja matkalla oli hyvä uimaranta
Kommentit (244)
Kunhan kesä taas koittaa alkaa verkkaripuvut tomia jälleen uimapukuina. Siinä yhdistyy huvi ja hyöty. Toivotavasti suomalaiset alkaisi vihdoin suhtautua vaateuintiin harmittomana hupina ja erinomaisena kuntoilumuotona.
Joko tänä kesänä on uitu vaatteet päällä? Itselle liian kylmää vielä.
Uitu on muutaman kerran, kovin pitkiä sessioita ei vielä, mutta nautin kun saa olla märissä vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla on ihan kaikki vaatteet päällä kun "tipahdan" laiturilta veteen ja usein olen uinut ihan viimeisen päälle laitettuna ja tällättynä.
Uintiasuna on ollut esim, jakkupuku tai hame, pusero, sukkikset, avokkaat. En ui kauan, koska kysehän on ikäänkuin vahingossa horjahtamisesta. Kun pulikoin vaikkapa laiturin portaiden viereen ja kömmin sitten vettävaluvana laiturille, niin kyllä sipsuttelen sitten aika kiireesti autolleni, näytellen vielä kauhistunutta ja vihaistakin, jotta jos joku sattui näkemään molskahdukseni niin pitää sitä sitten ainakin silkkana vahinkona!
Jokos olet tänä kesänä pudonnut veteen?
Uintikausi avattu, verkkarit ja huppari uimapukuna. Kyllä teki hyvää helteisessä säässä.
Miten te voitte kulkea märissä vaatteissa uintireissun jälkeen? Itselle alkoi tulla lieviä hypotermian oireita kerran kun en heti vaihtanut märkiä uikkareita pois ja menin kotiin ne päällä vaikka oli lämmin kesäpäivä.
Se tehdään niin, että hypätään pää edellä noin viiden metrin syvyyteen ja sitten yritetään tulla sieltä pois. Kannataa muistaa myös lompakko ja avaimet, ettei jää sinne, jos ei pääse uimalla vaatteet päällä ylös - joka on joskus vaikeaa uikkareissakin, riipuen virroista.
Vierailija kirjoitti:
Miten te voitte kulkea märissä vaatteissa uintireissun jälkeen? Itselle alkoi tulla lieviä hypotermian oireita kerran kun en heti vaihtanut märkiä uikkareita pois ja menin kotiin ne päällä vaikka oli lämmin kesäpäivä.
Nehän vain viilentää mukavasti kuumana kesäpäivänä ja voi vaatteet vaihtaa kuiviin heti uinnin jälkeen halutessa niin kuin usein vaihdankin.
Vierailija kirjoitti:
Se tehdään niin, että hypätään pää edellä noin viiden metrin syvyyteen ja sitten yritetään tulla sieltä pois. Kannataa muistaa myös lompakko ja avaimet, ettei jää sinne, jos ei pääse uimalla vaatteet päällä ylös - joka on joskus vaikeaa uikkareissakin, riipuen virroista.
Vielä ei ole normaalilla, turvallisella uimarannalla ollut mitään vaikeuksia nousta pintaan oli sitten vaatteet päällä tai pelkät uikkarit. Ei edes kumisaappaat jalassa farkkujen ja hupparin lisäksi. Lompakkoa ei ole tapana pitää uidessa mukana, mutta kotiavain toki ranteessa.
Vierailija kirjoitti:
Pakko oli kulkea, kun minut kannettiin järveen väkisin, hävetti ja suututti kävellä märissä vaatteissa ja ei tosiaan ollut kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Se lienee aika henkilökohtaista, miten sitä sietää. Itse en ole kaikkein hoikin, enkä muutenkaan palele ensimmäisenä, joten useimmiten oikein nautin viileistä, märistä vaatteista päälläni, millään ei välillä viitsisi vaihtaa kuivaa päälle. Joskus olen ollutkin aamusta iltaan samoissa vaatteissa, joilla olen uinut lukuisia kertoja päivän aikana. On niin kivaa kun on valmiiksi vähintään kostea, ei tule pahemmin edes mietittyä kun hyppää uudestaan veteen.
Niin kokeilin minäkin. Pesin laiturilla mattoa ja kompastuin. Tämä siis 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Kylmä tulee tosiaan hyvin helposti. Oma tuntuma on, että jos ei kovin kovaa tuule, on aurinkoista ja vähintään 22-25 astetta, niin pärjää auringossa. Helpottaa, jos pitää päällään verkkareita ja vaikka ohutta t-paitaa. Siinä tulee tuo viilennys efekti, kun enin vesi valuu pois ja vaatteet jäävät mukavasti vähän kosteiksi. Ohuet vaattteet kuivuvat helteellä auringossa jo puoleen tuntiin. Vähäinen tuuli toisaalta kylmentää, toisaalta nopeuttaa kuivamista.
Jatkoa edelliseen: Ennen viikonlopun myräkkää tuuli etelästä kovaa, mutta tuuli oli lämmin. Ulkona 27 astetta. Minulla oli mökillä lapio- ja rautakanki duuni tuulelta suojaisessa paikkassa ja myös toisaalta varjossa. Päällä ohut t-paita, verkkarit ja bokserit järvessä läpimäriksi uitettuna. Tarkeni hyvin reilun tunnin, kun oli samalla liikkeessä. Kävin välillä uudestaan järvessä, kun alkoi jo vaatteet uhkaavasti kuivumaan.... olisi varmaan tarennut enemmäkin, muttei tällä kertaa ollut tarvetta, eikä mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään ongelmaa. Kesällä kävin pariin otteeseen soutelemassa uintien välissä märkä verkkaripuku päällä ja tuntui oikein hyvältä helteisessä säässä. Soutelun jälkeen taas takaisin uimaan. Huolentonta kesähupia eikä tarvitse vaatteita vaihdella.
Minäkin olen useita kertoja kokeillut silloin, jos ei juurikaan tuule ja on aurinkoinen hellekeli. Kun lisäksi on päällä pelastusliivit, niin soutaja suorastan "sulaa". Ennen lähtöä kaikki vaatteet likomäräksi vaikka vaateet päällä uimalla ja sitten menoksi, niin on paljon viileämpää matkan teko. Olen toisinaan tehnyt myös niin, että olen kaatanut äyskärillä pelastusliivin kaula-aukosta vettä "sisään". Sain idean aikoinaan urheiluruudusta, kun jossain pätkässä taisi purjehtijat tehdä samalla tavalla.
Ja olen samaa mieltä, huoleton hupi on kyseessä, jota lisäksi voi rationaalisesti perustella lämpöhalvaiksen välttämisellä. No voisi olla tietysti lähtemättäkin vesille, mutta sitten jäisi hupi pois....
Vesijäähdytys kirjoitti:
Minäkin olen useita kertoja kokeillut silloin, jos ei juurikaan tuule ja on aurinkoinen hellekeli. Kun lisäksi on päällä pelastusliivit, niin soutaja suorastan "sulaa". Ennen lähtöä kaikki vaatteet likomäräksi vaikka vaateet päällä uimalla ja sitten menoksi, niin on paljon viileämpää matkan teko. Olen toisinaan tehnyt myös niin, että olen kaatanut äyskärillä pelastusliivin kaula-aukosta vettä "sisään". Sain idean aikoinaan urheiluruudusta, kun jossain pätkässä taisi purjehtijat tehdä samalla tavalla.
Ja olen samaa mieltä, huoleton hupi on kyseessä, jota lisäksi voi rationaalisesti perustella lämpöhalvaiksen välttämisellä. No voisi olla tietysti lähtemättäkin vesille, mutta sitten jäisi hupi pois....
Esim hollannissa on paljon erilaisia vesiaktiviteetteja vaatteet päällä ja varsinkin teinit harrastaa niitä hymy korvissa. Suomessakin voisi ottaa vähän rennommin ja harrastaa erilaisia märkiä huveja parhaina kesäpäivinä mukavasti vaatteet päällä.
Taksikuskina olen muutaman kyydinnyt myös märkiä asiakkaita, autossa on penkin suojat varalla tällaisia asiakkaita varten! 🙂
wetfinn kirjoitti:
Märkämies kirjoitti:
Näistä asioista yleensä kirjoitetaan vain näille eri anonyymikeskustelupalstoille hajanaisesti.
On silloin tällöin ollut mielessä, että olisiko Suomessa rohkeutta märistä vaatteista kiinnostuneilla liittyä esim. johonkin FB-ryhmään jos sellaisen perustaisi? Siis vaikka jollain nimimerkkiprofiililla voisi liittyä, niin tekevät monet ulkomaisetkin ulkom. wetlook-ryhmissä, itse kyllä uskallan olla ihan omana itsenäni tämmöisissäkin aihepiireissä mutta moni varmaan ei. Ulkomaisia ryhmiähän on mutta nekin on lähinnä sellaisia kuvienjakoryhmiä eikä niissäkään keskustella ja ulkomaiset ihmiset on muutenkin liian kaukana.
Nyt sellainen ryhmä olisi, facessa nimellä Uinti vaatteet päällä. Kaikki aiheesta kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan, keskustellaan aiheesta, jaetaan kuvia ja ehkä saisimme märkiä tapaamisiakin suunnitelluksi?
Ryhmä on kovin hiljainen, liittykää ja kirjoitelkaa! Uusi vaateuintikausi on aluillaan!
Jep, ketju alkoi ns. normaalisti, mutta pian joku kyrvällääntätä todellisuutta hahmottava tuli kertoilemaan runkkufantasioitaan ja housuunsa laukeamista.