Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kauheaa elää opiskeluaika suurelta osin opintolainalla?

Vierailija
25.06.2020 |

Eli velaksi. Uskaltaako siinä tehdä mitään muuta kuin vettä ja makaronia, koska miettii että yhtään parempi ruoka tulee myöhemmin varsinaisesti maksettavaksi. Ja entä jos valmistumisen jälkeen ei työllistykään? Silloinkin täytyy syödä, samalla kun täytyy maksaa ne opiskeluajan menot.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se on, jos aikoo opiskella. Vaikka akateemiseksi.

Vierailija
2/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jäädä rottailemaan ja elämään vapaaherraksi :D nythän Sanna antoi meille lisää rahaakin vielä. Kiitos Sanna!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostin lähes koko opintolainan ja mielestäni se kannatti ehdottomasti. Eipähän mennyt kauheesti energiaa siihen jatkuvaan rahastressiin, ahdistukseen onko varaa maksaa laskut, ei tarttenut syödä NELJÄ VUOTTA huonosti yms. Olin rennompi, iloinen, oli varaa myös harrastaa ja juhlia, joten opinnot sujuivat ongelmitta. Ja tiesin että alalla on töitä, joten ei jännittänyt takaisinmaksu.

Ja valmistuin ajallaan, joten osa lainasta nollaantui. Niin ei taideta enää tosin tehdä..? No ihan sama, se korko on niin pieni että whatever, nostaisin nytkin sen lainan jos opiskelisin!

Vierailija
4/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkaa miten osan opintolainasta saa anteeksi jos valmistuu nopeasti. Se on aika hyvä diili

Vierailija
5/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velka on velkaa. Itse olen pyrkinyt opettamaan lapsia että elävät itsenäisesti eivätkä haksahda velkaan. Jos ottavat opintolainan jo heti ensimmäisinä vuosina itsenäisessä elämässä niin eivät ole enää itsenäisiä vaan siitä se alkaa se velkavankeus.

Vierailija
6/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta entä jos työllistyminen ei ole niin varmaa? Tuethan on normaali-ihmiselle (eli opiskelun jälkeen) edelleen ihan minimitasoa, siitäkö pitäisi maksaa sen hetkisen elämisen lisäksi vielä muutaman edellisen vuoden eläminen?

Vierailija
7/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa luottotiedot paskaks niin et saa opintolainaa ja voit elää sossun rahoilla opintoajan samoilla tuloilla kuin työttömätkin.

Vierailija
8/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluiten kävisin opintojen ohessa töissä, mutta olen niin paska etten osaa esiintyä vakuuttavasti, eli en varmaan saisi töitä mistään, kun olen niin kummajainen.

Vierailija
9/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän siitä mitä opiskelet. Täyttä opintolainaa en ottaisi mikäli ala ei ole hyvin työllistävä, mutta kohtuusumman maksaa takaisin huonommallakin tulotasolla. 

Vierailija
10/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotiedotonkin saa nykyään opintolainaa.

Vierailija
11/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun opiskeluaikana 1990-luvulla oli Tampereen teknillisen yliopiston kaikkien talojen ilmoitustaululla varoituksia, että onko sinulla varaa ottaa opintolainaa.

Kaikki yrittivät elää vain opintotuella.

Miksi nyt suoistaan taas lainaa?

Kiinnostaa, kun oma lapsi aloittamassa opinnot.

Vierailija
12/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainan takaisinmaksua saa siirrettyä "pikkurahalla".

Iästä huolimatta kaikki ei ehkä halua tai jaksa (etenkään fyysiseen ammattiin opiskelevat) tehdä töitä vielä siihen opintojen päälle.

Vierailija
13/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun opiskeluaikana 1990-luvulla oli Tampereen teknillisen yliopiston kaikkien talojen ilmoitustaululla varoituksia, että onko sinulla varaa ottaa opintolainaa.

Onhan se moraalikkaampaa maksaa omat menonsa itse, vaikka jälkikäteen

Vierailija
14/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jos on joku 1 terkkarimaksu menny ulosottoon joskus mutta ei varmasti jos on 20k€ pikavippejä ja muuta krääsää ulosotossa.

Vierailija
15/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi kun opintorahaa on leikattu eikä riitä elämiseen. Opintolainan korot tällä hetkellä matalia. Opintolainasta saa hyvitystä jos valmistuu ajallaan.

Vierailija
16/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jos on joku 1 terkkarimaksu menny ulosottoon joskus mutta ei varmasti jos on 20k€ pikavippejä ja muuta krääsää ulosotossa.

Kyse on valtion takaamasta lainasta. Toimeentulotukea saadakseen pitää nostaa ensin lainat maksimina.

Vierailija
17/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

40% kuittaa valtio lainasta jos valmistuu aikataulussa. Ei ole stressiä ja korot on olemattomat.

Toki itseä vähän syö ajatus että olen yli 5000€ jo vuoden jälkeen velkaa ja se on mennyt elämiseen. Ei työttömien tarvitse lainalla elää tai tehdä töitä tukien eteen. Opiskelijan tuet ovat vastikkeellisia myös. Jos saa töitä opintojen ohelle ei tarvitse ottaa koko lainaa, toki aina niitä töitä ei kaikki saa, kuten minä.

Vierailija
18/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on valtion takaamasta lainasta. Toimeentulotukea saadakseen pitää nostaa ensin lainat maksimina.

Mutta ei saa sitä valtion takausta, siinä se pointti onkin. Sitten saa sossusta rahaa. Kokemusta on itsellä niinkuin lähipiirilläkin.

Vierailija
19/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei saa sitä valtion takausta, siinä se pointti onkin. Sitten saa sossusta rahaa. Kokemusta on itsellä niinkuin lähipiirilläkin.

Nykyään saa vaikka olisi luottotiedot menneet.

Vierailija
20/59 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintoraha on 250€, sillä ei makseta edes vuokraa. Ei se mikään vitsi ole kun sanotaan että opiskelijat ovat tiukoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi