Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö Suomen "kaksikielisyys" ole jo mennyt liian pitkälle, kun mitään suomenkielisiä nimiä ei saa käyttää?

Vierailija
25.06.2020 |

Esim. Väylävirasto ei saa käyttää Väylä-nimeä, koska se on suomea, eikä ruotsia.

Mutta esim. Traficom on ok, koska se ei ole suomea!

Olemme maailman ainoa suomenkielinen maa. En todella tajua, miksi naapurimaan kieltä pitää palvoa täällä oman kielemme kustannuksella.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, mitä? Kyllä Väyläviraston nimi on ihan Väylävirasto ja heidän mainostuotteissaan (esim. messuilta saatu muistivihko) lukee Väylä.

Vierailija
2/22 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis, mitä? Kyllä Väyläviraston nimi on ihan Väylävirasto ja heidän mainostuotteissaan (esim. messuilta saatu muistivihko) lukee Väylä.

"Käyttönimi Väylä on lainvastainen"

"Väylä on ollut käytössä myös ruotsinkielisissä yhteyksissä, vaikka viranomaisten nimien lyhenteet on muodostettava molemmilla kansalliskielillä samoin periaattein"

https://www.kotus.fi/kielitieto/nimisto/ajankohtaista_nimista/oikeusasi…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oodikaan ei saanut olla Oodi, vaan piti väkisin tehdä siitä typerä ruotsinkielinen versio. 

Oodi on NIMI, eikä nimiä käännetä. Paitsi Suomen kielipoliittisessa absurdistaniassa.

Vierailija
4/22 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiiti auta näin jotain ei-suomalaista kadulla. Mua itkettää. Äiti vaihda mun vaipat. 

Vierailija
5/22 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään muualla maailmassa 5%:n vähemmistö ei saisi määräillä tällä tavalla siitä, mitä nimiä virastoille, rakennuksille yms annetaan.

Vierailija
6/22 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommabotti69 kirjoitti:

Äiiti auta näin jotain ei-suomalaista kadulla. Mua itkettää. Äiti vaihda mun vaipat. 

Kun ei pysty asiallisesti kumoamaan jotain väitettä, mennään sitten tälle tasolle.

Vierailija
7/22 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei ole saamenkielisiä nimiä virastoilla?

Vierailija
8/22 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommabotti69 kirjoitti:

Kun ei pysty asiallisesti kumoamaan jotain väitettä, mennään sitten tälle tasolle.

Minäkään en halua mitään ei-suomalaista kaduille. 

Miksi suomalaisille lapsille opeteteaan ARABIALAISIA numeroita? Vihervassareiden metku islamisoida Suomi! Hyvä että ollaan vahdissa sillä muuten tästäkään ei puhuttaisi! 

Eläköön mestari! Eläköön persut! 

Vierailija
9/22 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoitus siitä, että Suomessa on ihan liikaa korkeakoulutusta. Nämä tyypit käyvät korkeakouluja seitsemän vuotta valtion tuella ja koska koulutus on pitkä, pitää palkan olla hyvä ja sitten pitää keksiä itselleen mieluisia töitä. Esimerkiksi virastojen nimien kyttäämistä ja muuttelemista, sukupuolettomia henkilötunnuksia ym.

Vierailija
10/22 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa taas tyypillinen tahallinen väärinymmärtäminen. Kyse ei ole edelleenkään siitä etteikö nimeä "Väylä" saisi käyttää lankaan vaan vain sitä että pelkästään ruotsinkielisissä yhteyksissä pitäisi Väylävirastolla olla myös vastaava ruotsinkielinen lyhennemuoto olemassa.

Vierailija
11/22 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommabotti69 kirjoitti:

Hyvin tyypillistä vihervasemmistolaisille silakoille.

Vierailija
12/22 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Käyttönimi Väylä on lainvastainen"

"Väylä on ollut käytössä myös ruotsinkielisissä yhteyksissä, vaikka viranomaisten nimien lyhenteet on muodostettava molemmilla kansalliskielillä samoin periaattein"

https://www.kotus.fi/kielitieto/nimisto/ajankohtaista_nimista/oikeusasi…

Jaaha... Opinpa ainakin jotain uutta taas. Tosiaan aika erikoista, ettei saa käyttää Väylää nimenä.

Vierailija
13/22 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommabotti69 kirjoitti:

Just sellasia ne on, toverit. Suomesta täytyy poistaa kaikki vahingollinen kuten kaikki ei-suomalaiset tuotteet, ei-suomalaiset tavat!

Suomi Suomalaiseksi! "SS" voisi olla uuden liikkeemme logo! 

Vierailija
14/22 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa taas tyypillinen tahallinen väärinymmärtäminen. Kyse ei ole edelleenkään siitä etteikö nimeä "Väylä" saisi käyttää lankaan vaan vain sitä että pelkästään ruotsinkielisissä yhteyksissä pitäisi Väylävirastolla olla myös vastaava ruotsinkielinen lyhennemuoto olemassa.

Se on nimi, eikä nimiä yleensä käännetä. Naurettavaa uhriutumista ruotsinkielisiltä. Jos ahdistaa niin paljon asua suomenkielisessä maassa, niin onhan tuossa naapurissa ihan kiva maa, jossa ei tarvitse katsella suomenkielisiä nimiä.

Vierailija
15/22 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oodikaan ei saanut olla Oodi, vaan piti väkisin tehdä siitä typerä ruotsinkielinen versio. 

Oodi on NIMI, eikä nimiä käännetä. Paitsi Suomen kielipoliittisessa absurdistaniassa.

Helsingin "ruotsinkieliset" puhuvat muutenkin joka kolmannen sanan suomea, joten en todella tajua, miksi Oodista piti tehdä niin iso ongelma.

Vierailija
16/22 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mestarin ihailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommabotti69 kirjoitti:

Just sellasia ne on, toverit. Suomesta täytyy poistaa kaikki vahingollinen kuten kaikki ei-suomalaiset tuotteet, ei-suomalaiset tavat!

Suomi Suomalaiseksi! "SS" voisi olla uuden liikkeemme logo! 

Te RKP:läiset vain nolaatte itsenne tällaisilla kommenteilla.

Vierailija
17/22 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään muualla maailmassa 5%:n vähemmistö ei saisi määräillä tällä tavalla siitä, mitä nimiä virastoille, rakennuksille yms annetaan.

No eiköhän tuo ole vähä liioiteltua

Vierailija
18/22 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höperöintä tässä on se, että suomen kieli on pienempi, harvinaisempi ja uhanalaisempi kieli maailmassa kuin ruotsi. Silti nimenomeen suomen kieltä painetaan meillä lyttyyn ja kaikessa mennään sen mukaan, mitä ruotsinkieliset vaatii! Ennemmin annetaan nimeksi joku sekasikiö SoneraFimeaFicoraTraficom, kunhan ei vaan suomea, ettei ruotsinkieliset loukkaantuisi!

Vierailija
19/22 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei ole saamenkielisiä nimiä virastoilla?

Laitetaan pelkät saamenkieliset nimet kaikille virastoille! Loppuu kaiken maailman lantalaisten ramppaaminen virastotalojen lattioita likaamassa, kun eivät perille osaisi.

Vierailija
20/22 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän tuo ole vähä liioiteltua

No onhan se, mutta me on yhdessä muiden OIKEIDEN suomalaisten kanssa päätetty, että pitää paisutella kaikkea. PERUS = Paisutellaan ERinlaiset Ulos Suomesta! Ja sitten jää vain isänkielemme suomi, ja me oikeat kansalaiset.