AIKAISIA merkkejä väkivaltaisesta miehestä?
Olen itse aika kiltihkö, vaatimaton ja ujo nainen. Vältän konflikteja viimeiseen asti. Mikään sinisilmäinen tossukka en siltikään ole, vaan tarpeen vaatiessa myös lujatahtoinen ja suorapuheinen, omaan omat mielipiteet ja saan suuni auki jos jokin miehen toiminnassa ei miellytä. Sellainen hienotunteisen jämäkkä, mutta silti varmaan hyvä uhri jollekin hullulle manipuloijallle.
Nyt olen tapaillut miestä joka on ihan erilainen kuin aikaisemmat mieheni. Kaikilla aikaisemmilla on ollut itsetunto-ongelmia ja ovat ylipäätään olleet suomalaiseen tapaan vaatimattomia, eivät olisi tehneet pahaa kärpäsellekään. Nykyinen ei ole mitään näistä, hänellä vaikuttaisi olevan raudanluja itsetunto ja hän joskus (oletettavasti) vitsillä kehuu itseään ja taitojaan. (Minulla on pikemminkin taipumuksena herkästi vähätellä itseäni.)
Hälytyskellot eivät ole missään vaiheessa soineet, en varsinaisesti epäile että tämä olisi mikään potentiaalisesti väkivaltainen tyyppi; mies ei ainakaan toistaiseksi ole osoittanut mitään merkkejä kontrolloinnista, kuuntelee mun mielipiteitä jne. Mutta se mikä huolettaa, on tosiaan se että lähipiirissäni väkivaltaa miesten taholta on ollut todella paljon. Olen mielestäni oppinut tunnistamaan, millainen mies on turvallinen, ja sitä ainakin kaikki eksäni ovat olleet. (suhteet päättyivät muista syistä) Ja tämä mies on ihan erilainen kuin ne eksät. Hän on aika kiihkeä, harrastaa miehisiä lajeja, sängyssä olen joutunut toppuuttelemaan... Sanoisin että on oikea ori verrattuna aikaisempiin miehiin.Tiedostan, että tämä on aika mustavalkoista ajattelua, mutta en vain voi olla olematta varuillani kun olen lähipiirissäni niin paljon sitä väkivaltaa todistanut. Jonkinlaiset traumat on kai jääneet. Ja nyt kun on ihan uudenlainen miestyyppi niin kaiken sitä tulkitsee hälyyttäväksi.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
arabi/muslimimies/lähi-itäläinen. siinä ne tärkeimmät
Suomessa joka kolmas nainen joutuu elämänsä aikana parisuhdeväkivallan kohteeksi. Harvassa länsimaassa yhtä moni. Eikä takuulla läheskään jokainen heistä ole seurustellut ulkkiksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
arabi/muslimimies/lähi-itäläinen. siinä ne tärkeimmät
Suomessa joka kolmas nainen joutuu elämänsä aikana parisuhdeväkivallan kohteeksi. Harvassa länsimaassa yhtä moni. Eikä takuulla läheskään jokainen heistä ole seurustellut ulkkiksen kanssa.
THL: 16% MIEHISTÄ JA 17% NAISISTA ON KOKENUT PARISUHDEVÄKIVALTAA.
Laitapa omat lähteesi.
Vierailija kirjoitti:
Jos muiden seurassa pitää sinusta jatkuvasti kiinni tai hipelöu, osoittaakseen omistavansa sinut.
Jos mainitsee että naistenhakkaus on halveksittavinta mitä hän tietää, tai mitään siihen viittaavaakaan, että ei voi sietää naistenhakkaajia tms.
Tässä nyt ainakin kaksi varmaa merkkiä, että mies on huono ja tulet saamaan turpaasi jos vakavammin suostut siihen sitoutumaan.
Häh?
Puhu siitä seksistä. Kerro uudelleen, että vähän pelästyit. Ja että tykkäät pehmeämmältä tuntuvasti seksistä.
Kyllä sinä itse tiedät. Sen vaan sitten tietää, kun tuntee tarpeeksi hyvin.
Jos hälytyskellot alkaa soida, niin voi kauniisti ilmaista oman tilan tarpeen ja olla selkeä.
Jos on Ok, niin on Ok.
Katso vuosi taI kaks. Älä hanki lapsia heti. Monet keksii sen syyksi jäädä huonoonkin.
Voihan olla, että olet tälle ensimmäinen todellinen nainen.
Muut olleet muuta.
Ymmärtää toiveitasi ja noudattaa niitä? Eikö niin? Se on hyvä.
Senkin voi hyvässä suhteessa kertoa, että on ollut noita väkivaltakokemuksia ja sellaista et halua.
Haluat rauhassa tutustua.
Pelattiin leikkisählyä sisällä ja runttasi minua ihan hieman liian kovaa. Ei sattunut eikä mitään, mutta tunsin sen siinä hetkessä. Se tunne, se pieni hetki, että normaalia ei ole ottaa tämmöistä noin kovin ottein.
Siinä tiesin, että tämä ei ole minun juttuni.
Oli muutenkin hirmu intensiivinen tai semmoinen pyörremyrsky tekemisissään.
Kun en enää halunnut olla tekemisissä, niin pelasi peliään, että tulee sinne ja sinne.
Muistaakseni sanoin ihan rauhallisesti, että kiitos älä tule.
Pikkuhiljaa jäi.
Löysi varmaan uuden valloituksen.
Baariin vetämään pää täyteen ja siitä grillijonoon ja taksijonoon.
Jos selviää ilman tappeluita/nahinoita ei todennäköisesti ole erityisen väkivaltainen.
Tuo on ihan hyvä peruskoe.
Vierailija kirjoitti:
Minkäänlainen väkisin PAKOTTAMINEN ennakoi väkivaltaa. Samoin arvostelu ja mitätöinti.
Ei tarvi edes PAKOTTAA vaan hienovarainenkin jankuttaminen. Jos sanot kerran ei, toinen jatkaa jankuttamista. Huomaat että siinä tilanteessa pääseekin helpommalla kun myönnyt, että ei se mitään.
Mutta kyllä se jotain. Annat pirulle pikkusormen, jos taivut painostukseen. Jankutus voi olla naamioitu harmittomaksi lällättelyksi. Jossain vaiheessa mies huvittelee kokeilemalla, miten paljon pystyy sinua ohjailemaan. Niin pitkälle ei tarvi mennä.
Se että sinua painostetaan on eri asia kuin mielipiteiden vaihto. Terve mies kestää olla eri mieltä. Kestää kun toinen sanoo ei. Kunnioittaa.
Kylllä varfmaan suomalaisen miehen väkivalta johtuu pitkällle keskimäärin alkoholin käytöstä ja verensokerin laskusta. EI syödä kun juodaaan kuten monissa muissa kultttuureissa on tapana södä kun juodaan.
Ehkä tuon aloitusviestin kirjoittaminen on se hälytyskellojen soiminen... Jos kaikki olisi kunnossa, sinulla ap ei olisi tarvetta pohtia tällaista eikä kirjoittaa tuota aloitusviestiäsi.
Vierailija kirjoitti:
Kylllä varfmaan suomalaisen miehen väkivalta johtuu pitkällle keskimäärin alkoholin käytöstä ja verensokerin laskusta. EI syödä kun juodaaan kuten monissa muissa kultttuureissa on tapana södä kun juodaan.
Ja onn siinä varmaan taustaalla lisäksi myös jokin geeni mikä vaikutttaa persoonallisuuteen alkoholinkäytön yhteydessä.
Mikään "merkki" ei tarkoita et mies tulisi varmasti käyttämään väkivaltaa, mutta tietyt piirteet (esim. voimakas aiheeton mustasukkaisuus tai tarve kontrolloida toista ihmistä) lisäävät sen todennäköisyyttä, tilastollisesti. Väkivalta aiemmissa parisuhteissa lienee se kaikkein suurin riskitekijä, erityisesti jos tekijä ei ole hakenut tai saanut apua toimintatapojen muuttamiseen.
Katso miten kohtelee äitiään ja läheisiään. Miten puhuu heistä? Se kertoo paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja onn siinä varmaan taustaalla lisäksi myös jokin geeni mikä vaikutttaa persoonallisuuteen alkoholinkäytön yhteydessä.
Suomalaiiinen mies on tavallisesti sellainen hiljainen ja puhuu vasta kun on oikeata asiaa. Selllainen turhaksi luokiteltava höpinä saaattaa ärsyttää jos on siiinä alkoholin kanssa ärsyyntymispisteeessä.
Itsellä 20 vuoden suhde mieheen, joka harjoittaa henkistä väkivaltaa.
Se alkoi kuittailulla, pientä ilkeilyä ja naureskelua vahingoilleni. Sitten se meni ulkonäön, vaatetuksen , s e k sitaitojen arvosteluun. Luonnettani ja puhetapaani aloitti haukkumaan, samoin parisuhdetaitojani.
Jossain vaiheessa alkoi ostamaan mun vaatteet että olin sopivan näköinen, yritti estää kavereiden näkemisen, uhkaili erolla. Sitten se jäi kiinni pettämisestä ja sekin oli kuulemma mun syytä.
Mun olisi pitänyt olla hiljaa ja tyytyä kaikkeen. Mitään ei olisi saanut kyseenalaistaa . Mm makuukammarissa ehdotteli jäätäviä juttuja ja kun en suostunut ehdotti vapaata suhdetta.
Ikuiset traumat jäi.
Vierailija kirjoitti:
Katso miten kohtelee äitiään ja läheisiään. Miten puhuu heistä? Se kertoo paljon.
Joss kaksi erilaista ihmistä siiitävät ihmisen niiin ihmisen aivokuori ja hermoradatt voiivat muokkautua epäsymmmetriseksi?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki itseäni kohtaan väkivaltaiset miehet ovat puhuneet ihan nätisti äideistään ja siskoistaan. Eksät ainoastaan olleet ”viallisia”.
Painostaminen ja pakottaminen, niinkuin aiemmin tuli. Asiat tehdään hänen tavallaan, niin kuin sanoo tai tahtoo. Jankkaa asioista juurta jaksain, ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin hänen tahtoonsa taipuminen. Halveksuva suhtautuminen naisiin.
Raju seksi ei tarkoita mitään, jos kuuntelee sinua. Hän vain tykkää siitä ja luulee että sinäkin tykkäät. Haluaa että nautit sängyssä. Sano hänelle, että on liian raju ja tykkäät pehmeämmästä meiningistä. Jos kuuntelee ja yrittää rauhoittua sängyssä toiveidesi mukaisesti, kaikki ok. Hyvä mies ei halua satuttaa naista vasten tahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joss kaksi erilaista ihmistä siiitävät ihmisen niiin ihmisen aivokuori ja hermoradatt voiivat muokkautua epäsymmmetriseksi?
Arveelen etttä mitä epäsymmetrisemmät geeenit niin sen enemmän tarvitaaan tietoisuutta jottta oppii käsittelemään ja ehkäisemäään asioita.
Eksäni kertoi avoimesti, että hänen suhde ennen minua päättyi siihen että molemmat olivat väkivaltaisia toisiaan kohtaan. Minusta rehellisyys oli hyvä. Eikä meillä koskaan ollut mitään väkivaltaa, missään muodossa. Joillakin on paha tapa painella toisten nappeja juuri niin että räjähtää. Meidän suhde päättyi ihan muusta syystä kuin väkivallasta. Ainakin edellinen suhde oli vaikuttanut negatiivisesti miehen itsetuntoon.
Eksäni ennen häntä oli väkivaltainen minua kohtaan. Fyysisesti ja henkisesti. (Tätä yritin kertoa seuraavalle, mutta hän ei halunnut keskustella, varmasti toi liikaa pahoja muistoja esiin). Hän oli kontrolloiva ja vaativa. Syytti minua kaikesta, mitä ei olisi tullut mieleenkään. Sain kerran kunnon mustelmat kun hän otti puhelimeni ja päätin etten anna hänen sitä ottaa. Henkisesti hän vähätteli, kertoi minun olevan huono äiti ja että hän vie lapsen minulta enkä näe enää koskaan lasta. Tein eroa pitkään jotta olisimme turvassa. Oikeasti vasta nyt, kun lapsi on 18v tunnen olevani turvassa. Paljon töitä olen asian kanssa tehnyt. Yksi pahimmista asioista on asian vähättely ja väkivaltaa kokeneiden mollaaminen. Kun mollaat väkivaltaa kokenutta, et tiedä miten paljon he ovat tehneet että pääsisivät jo turvaan.
Eli kaikki naiset ovat väkivaltaisia?