Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko puolison rahankäyttöön puuttua?

Vierailija
24.06.2020 |

Avomiehestä on tullut raha-asioissa aivan holtiton. Hän käyttää rahaa täysin surutta isoihin ja pieniin hankintoihin. Viimeksi osti tarpeisiin nähden aivan liian kalliin auton, ruokaan menee helposti 500 euroa kuukaudessa (minä en todellakaan suostu maksamaan puolia moisesta tuhlauksesta, myönnetään tämä) ja joka päivä pitää olla joulu. Ulkomaille täytyy päästä kaksi kertaa vuodessa, minä en lähde yleensä mukaan, ja rahapeleihinkin menee useampi satanen kuussa.

Tämä liittyy ehkä ikääntymiseen. Kun olen yrittänyt puhua hänelle järkeä, hän sanoo että elämä on liian lyhyt ja ettei aio kuolla rikkaana, kun ei ole edes ketään jolle varat jättää. Ei siis ole lapsia.

Voinko, tai SAANKO yrittää tehdä jotain? Itse olen säästäväinen ja kurinalainen mitä rahaan tulee. En minäkään jätä asioita tekemättä koska pihistelen, mutten myöskään liiottele.

Mielipiteitä? Onko joku puuttunut teidän rahankäyttöön tai oletteko itse puuttuneet?

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen omat rahat, miehen päätös. Tienaa lokki omat rahasi 

Keksi jotain omaperäisempää. :)

Ap

Meniks lokilla totuus tunteisiin? :) 

Mies tekee rahoillaan mitä lystää, ei se sulle kuulu.

Vierailija
62/69 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muakin oikeesti ahdisti aluksi kun mieheni osti 70 000e maksavan auton lainalla. Mutta meillä onkin niin erilainen suhtautuminen rahaan ja itse menen enemmän tunteella (pelolla usein) ja olen säästeliäs. Mies on fiksu ja vastuullinen ja tässä autoasiassakin lopulta olin turhaan huolissani, eikä se heilauttanut talouttamme mihinkään suuntaan.

Se auto on jo muutamaan otteeseen vaihdettu, tuosta on vuosia aikaa.

Nykäsen eukko luuli että Matilla on rahaa vaikka oli pelkkää velkaa. Ei kai teillä sama tilanne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen omat rahat, miehen päätös. Tienaa lokki omat rahasi 

Keksi jotain omaperäisempää. :)

Ap

Meniks lokilla totuus tunteisiin? :) 

Mies tekee rahoillaan mitä lystää, ei se sulle kuulu.

Millä rahoilla? Sillä on pelkkää velkaa.

Vierailija
64/69 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muakin oikeesti ahdisti aluksi kun mieheni osti 70 000e maksavan auton lainalla. Mutta meillä onkin niin erilainen suhtautuminen rahaan ja itse menen enemmän tunteella (pelolla usein) ja olen säästeliäs. Mies on fiksu ja vastuullinen ja tässä autoasiassakin lopulta olin turhaan huolissani, eikä se heilauttanut talouttamme mihinkään suuntaan.

Nykäsen eukko luuli että Matilla on rahaa vaikka oli pelkkää velkaa. Ei kai teillä sama tilanne?

Ei onneksi! Pitkälti yli 20 vuotta yhdessä, molemmat tienaa ja molemmat hallinnoi rahoja. Omaisuus on yhteistä ja yhdessä tehdään päätöksetkin. Erona lähinnä asenne, kun itse en haluaisi käyttää rahoja juuri mihinkään ja mies haluaa nauttia elämästä nyt eikä sitten joskus.

Mies tienaa himpan alle 100 000e vuodessa ja minä vain 50 000e, joten kyllä se omiakin hankintoja tekee ilman että puutun mitenkään. Mutta ei sentään sillä lailla että olisi veloissa. Luotettava ja hyvä tyyppi muutenkin.

Vierailija
65/69 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ongelmaasi. Eihän se ole millään tavalla SINULTA pois, jos mies tuhlaa omia rahojaan. Sinä saat säästää niin paljon kuin tahdot. Se ei ole mieheltä pois, jos jaatte kulut kohtuullisesti.

Joku tässä tarinassa ei nyt täsmää, eli jos mies tuhlaa siksi, että ei halua kuolla rikkaana, niin miksi ihmeessä sitten elää velaksi? Miehen veloista ei koskaan tule sinun velkojasi, kunhan et erehdy kanssavelalliseksi tai takaajaksi.

Ihmettelet, että liittyykö ikääntymiseen. Ei liity, mutta ehkä dementoitumiseen. Oletko havainnut mitään muuta dementiaan liittyvää oiretta kuin tuo käyttäytymisen muutos? Muistaako hyvin kaiken, mitä äsken tapahtui?

Vierailija
66/69 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onneksi! Pitkälti yli 20 vuotta yhdessä, molemmat tienaa ja molemmat hallinnoi rahoja. Omaisuus on yhteistä ja yhdessä tehdään päätöksetkin. Erona lähinnä asenne, kun itse en haluaisi käyttää rahoja juuri mihinkään ja mies haluaa nauttia elämästä nyt eikä sitten joskus.

Mies tienaa himpan alle 100 000e vuodessa ja minä vain 50 000e, joten kyllä se omiakin hankintoja tekee ilman että puutun mitenkään. Mutta ei sentään sillä lailla että olisi veloissa. Luotettava ja hyvä tyyppi muutenkin.

Ole tarkka sen yhteisen omaisuuden kanssa! Jos olet aloittaja, niin edelleen kirjoitat ristiriitaisesti itsesi  kanssa. Aiemmin mies otti velkaa ja autokin oli velaksi, mutta nyt ei kuitenkaan ole veloissa. Vai oletko joku muu?

Yhteistä omaisuutta voidaan ulosmitata toisen omistajan veloista. Silloin toisella on kaksi vaihtoehtoa: joko lunastaa rahalla velkaisen puolison osuuden tai myy omankin osuutensa ja saa siitä rahat.

Vierailija
67/69 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole tarkka sen yhteisen omaisuuden kanssa! Jos olet aloittaja, niin edelleen kirjoitat ristiriitaisesti itsesi  kanssa. Aiemmin mies otti velkaa ja autokin oli velaksi, mutta nyt ei kuitenkaan ole veloissa. Vai oletko joku muu?

Yhteistä omaisuutta voidaan ulosmitata toisen omistajan veloista. Silloin toisella on kaksi vaihtoehtoa: joko lunastaa rahalla velkaisen puolison osuuden tai myy omankin osuutensa ja saa siitä rahat.

En ole ap, vaan se joka kirjoitti miehen ostamasta autosta. Joku kysyi onko mieheni veloissa ja laitoin ton toisen kommentin, jossa selitin meidän tilannetta. Ei mulla ole syytä olla sen kummemmin huolissaan, vaikka olenkin luonteeltani hyvin varovainen. Ja meillä lähestyy jo 30v yhdessä muutaman vuoden päästä, kyllä tunnetaan jo toistemme rahankäyttö hyvin.

Vierailija
68/69 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä puuttua, jos itse tienaa rahansa ja jaatte pakolliset kulut puoliksi.

Vierailija
69/69 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä puuttua, jos itse tienaa rahansa ja jaatte pakolliset kulut puoliksi.

Ei tienaa vaan velkaantuu.