Entinen vuokranantaja ei ole palauttanut vakuuksia
Muutin toukokuussa pois vuokra-asunnosta jossa asuin reilun vuoden. Vuokrasin asunnon välitysfirman kautta mutta vuokranantajani oli yksityishenkilö. Vuokrasuhteen aikana vuokranantajaani sai todella heikosti yhteyttä. Soittoihin hän ei koskaan vastannut, viesteihin toisinaan jos itse toistuvasti ensin pisti samasta asiasta monta tekstiviestiä. Tällainen tilanne oli esimerkiksi silloin kun wc:n hanan/suihkuletkun kanssa tuli ongelmia. V-antaja lupasi itse tulla katsomaan lähiaikoina ja palaavansa asiaan seuraavana päivänä. Tuli kun olin viestein 3 vai 4 kertaa kuukauden ajan kysellyt perään milloin on tulossa.
Luovutettuani avaimet välitysfirmaan vuokranantaja kävi tekemässä seuraavana siittä päivästä kuntotarkistuksen ja ilmoitti viestillä että asunto oli ok mutta uunin olin unohtanut pestä. Vastasin samantien että milloin voin tulla uunin pesemään (jonka olin unohtanutkin). En saanut toistuviin viesteihin vastausta enää häneltä.
En ole saanut vakuutta (2kk vuokraa vastaava summa) takaisin edelleenkään. Eilen pistin viestiä ja kysyin milloin palauttaa vakuudet minulle. Vastasi että uuni on edelleen pesemättä ja odottaa sen pesua. Vastasin niin ikään että koska sopisi tulla se uuni pesemään. Tähän sain muutaman tunnin päästä vastaukseksi "Olen nyt asunnolla käymässä ja täällähän on kaikenlaista vikaa, 1lattialista repsottaa ja olet sen aiheuttanut ilmeisesti että vettä kaatunut lattialle, asunnossa on outo paha haju" ym. Näistä asioista hän ei ollut maininnut sanaakaan kun ilmoitti tehneensä kuntotarkistuksen. Vastasin hänelle ettei asunnossa mikään haissut sieltä viimeisen kerran lähtiessäni ja 1 repsottavaan lattialistaan en osaa mitään sanoa. Vuokranantaja vastasi että hänen pitää tilata asunnon isännöitsijä selvittämään joskus hajun alkuperä.
Miten kuuluisi toimia? Mietityttää tuon v-antajan motiivit asiassa. Onko minulla nyt mitkä oikeudet asiassa?
Tämä. Faktisesti vuokranantajan on todennettava teidän aiheuttama vahinko ja sen korjauskustannukset esim. kuittien muodossa. Mikäli hän ei näitä pysty tarjoamaan, hän tietää että on heikoilla ja häviää lakijutun ja joutuu maksamaan molempien osapuolien kulut. Tässä ei kannata pelata enää kilttiä, vaan selvä viesti että mikäli raha ei ole tilillä X päivämäärään Y mennessä, seuraava yhteydenotto tulee asianajajalta Z.