sikiön poikkitila
Onko muilla sikiö ollut pitkään/syntymään asti poikkitilassa? Kokemuksia kaipaan... Tai jos täällä sattuu joku kätilö/neuvolan terveydenhoitaja olemaan.
Nyt viikolla 32+0. Vauva edelleen poikittain. Pää vasemmalla navan kohdalla, jalat oikeassa kyljessäni. Ollut jo pitkään, monta viikkoa, alussa taisi olla pää alaspäin raivotarjonnassa. Välillä on vähän viistoittain pää hieman alaspäin, mutta silti selkeästi poikittain.
Vielä vauvan itsensä siirtyminen taitaa olla mahdollista, mutta en jotenkin usko siihen kun sivuttain tuntuu viihtyvän. Mihin asti vauva saattaa kääntyä itse?Jos ei käänny itsekseen, mitä tarkoittaa synnytyksen kannalta? Automaattisesti sektio? Lähdeyäänkö alatiesynnytystä edes yrittämään, jos vauva poikkitilassa? Ulkokääntämiseen en haluaisi antaa lupaa, riskien vuoksi... 😔
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kääntämiseen ei kai voida ilman äidin lupaa lähteä, vai voidaanko?
Ihan mielenkiinnosta, miten ajattelit että ilman äidin lupaa tapahtuva kääntäminen toteutettaisiin? Tulisiko poliisi hakemaan käsiraudoissa sut sairaalaan ja pitelisi paikoillaan kun kätilöt kääntäisi vauvan?
Minä en muuten oikein muista ehdinkö antaa lupaa kääntämiseen, eikä minulle ainakaan mitään riskejä selitetty.
Jouduin polille tutkimuksiin sikiön kasvun vuoksi, siinä lääkäri huomasi perätilan, ja otti ja käänsi.
Ja turhaan sekin kun oli seuraavana päivänä kääntynyt takaisin. Ja sitten poikittain, lasketun ajan jälkeen viimein oikein päin.
Toinenkin kääntöyritys oli suunniteltu jossain vaiheessa, ja se olikin ihan toista, synnytyssalissa ja paikalla enemmän porukkaa... Ja sitten huomattiin että onkin oikein päin.
Mulla käännettiin ja syntyi normaalisti. Kääntö ei sattunut ja en keksi mitään syytä, miksi olisin sen kieltänyt. Yhdellä pyöräytyksellä kääntyi ja pysyi pää alaspäin kunnes syntyi. Napanuora oli kaksi kertaa kaulan ympärillä, mutta se olisi lienee ollut muutenkin ihan mahdollista ja normaalia, kätilö otti sen irti kaulasta ennen ponnistusta.
Huomasin, että kysyit Tyksistä. Olen vastaaja 8, se joka meinasi nukahtaa käännön aikana kun se oli niin rentouttavaa, ja Tyksissä tämäkin hoidettiin. Ihan oli erikoislääkäri kääntämässä, ja kätilö seurasi vierellä, huolellisesti monitoroitiin että sikiöllä on kaikki hyvin toimenpiteen aikana. Lääkäri korosti, että se ei saa sattua, heti pitää sanoa jos sattuu. Hän yritti n. 20 min, mutta kun ei onnistunut, niin sektiokeskustelu käytiin siihen heti perään. Kohtelu oli kivaa ja asiallista, vaikka hetken jouduin sektiotoivettani perustelemaan, koska kyse oli "tavallisesta" perätilasta. Painostusta en kuitenkaan kokenut, vaan varmistettiin napakasti, että tiedän sektion riskit ja tehtiin selväksi, että alateitsekin voisin synnyttää. Sitten odotin vielä vajaan tunnin polilla, jotta nähtäisiin, että mitään kipuja tai supistuksia ei kääntöyrityksestä seuraisi.
Jos olisin kieltäytynyt käännöstä, niin olisi vaan käyty se sektio vs. alatiesynnytys -keskustelu, ja varattu sektioaika, jos siihen olisi päädytty.
Tämä v. 2015.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin, että kysyit Tyksistä. Olen vastaaja 8, se joka meinasi nukahtaa käännön aikana kun se oli niin rentouttavaa, ja Tyksissä tämäkin hoidettiin. Ihan oli erikoislääkäri kääntämässä, ja kätilö seurasi vierellä, huolellisesti monitoroitiin että sikiöllä on kaikki hyvin toimenpiteen aikana. Lääkäri korosti, että se ei saa sattua, heti pitää sanoa jos sattuu. Hän yritti n. 20 min, mutta kun ei onnistunut, niin sektiokeskustelu käytiin siihen heti perään. Kohtelu oli kivaa ja asiallista, vaikka hetken jouduin sektiotoivettani perustelemaan, koska kyse oli "tavallisesta" perätilasta. Painostusta en kuitenkaan kokenut, vaan varmistettiin napakasti, että tiedän sektion riskit ja tehtiin selväksi, että alateitsekin voisin synnyttää. Sitten odotin vielä vajaan tunnin polilla, jotta nähtäisiin, että mitään kipuja tai supistuksia ei kääntöyrityksestä seuraisi.
Jos olisin kieltäytynyt käännöstä, niin olisi vaan käyty se sektio vs. alatiesynnytys -keskustelu, ja varattu sektioaika, jos siihen olisi päädytty.
Tämä v. 2015.
Kiitos että jaoit kokemuksesi. Synnytys jännittää jo ihan muutenkin kipuineen (esikoinen kyseessä), toivoisin että voisin synnyttää alateitse, mutta jos sikiö ei raivotarjontaan asetu itsekseen, en taida uskaltaa synnyttää alateitse (eikä se poikkitilassa näköjään onnistukaan).
En halua myöskään kääntöyritystä, sillä olen kuullut ja lukenut riskeistä sikiölle. Muös sektio on riskialtis, joten toivon mukaan vauva kääntyy itsekseen, se olisi optimaalinen vaihtoehto.
Osaisiko joku vielä kertoa kääntämisen riskien suuruudesta?
Minulla on myöhemmässä vaiheessa raskautta (nyt siis n.rv 32) kaupunginsairaalassa tai tyksissä vauvan ylim.ultra (ruokavaliohoitoisen raskausdiabeteksen vuoksi), samalla tietysti näkyy tarjontakin. Mutta jos sikiö vielä siinä vaiheessa poikkitilassa otetaan sekin varmaan tuolla käynnillä huomioon?
Vaikka toki vatsan läpi vauvan pää ja jalat selkeästi tuntuvat ja usein näkyvätkin, en siihen itse ultraa tarvitse kertomaan miten päin vauva on.
ap
Suurin riski on varmasti napanuoran irtoaminen, en valitettavasti osaa sanoa mikä tämän riski on, onko se 1/10 000, vai mikä, mutta siis vähäinen mutta olemassaoleva riski.
Tyksissä kääntö tehdään lähellä leikkaussalia, samassa kerroksessa. Jos napanuora irtoaa, niin äiti juoksutetaan hätäsektioon. Tilanne ei siis jää huomaamatta, koska sikiötä seurataan käännön aikana.
poikkitilassa olevaa ei voi synnyttää alateitse, se on sektio jos ei käänny.
noilla viikoilla voi vielä hyvin kääntyä itsekin, odottele rauhassa!
Usein ne kääntyy vasta vähän ennen synnytystä oikein päin. Ei stressiä vielä!
Voit alkaa jumppailla esim näillä ohjeilla: https://spinningbabies.com/learn-more/baby-positions/other-fetal-positi…
Mutta todella hyvin ehtii kääntyä vko 32 jälkeenkin, älä vielä stressaa!
Kiitos vastauksista. Ahdistus lieventyi, kun sai kuulla muidenkin kokemuksia. 🙂
Onko noita liikeharjoituksia suomeksi jossakin? Ilmeisesti myös kontallaan olo voisi olla avuksi?
ap
Mulla oli esikoinen pitkään poikki tilassa ja humpsahti siitä sitten perätilaan. Ei edes yritetty kääntää, sektiolla syntyi. Vauvalla todettiin myös lonkkaluksaatio synnärillä, luulen, että perätila aiheutti sen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli esikoinen pitkään poikki tilassa ja humpsahti siitä sitten perätilaan. Ei edes yritetty kääntää, sektiolla syntyi. Vauvalla todettiin myös lonkkaluksaatio synnärillä, luulen, että perätila aiheutti sen.
Peratila aiheutti lonkkaluksaation? Mistä niin päättelet? Kyllä se yleensä menee juuri toisin päin. Lonkkaluksaatio voi aiheuttaa perätilan, koska vauva ei pysty liikuttamaan itseään normaalisti, kun nivel on poissa paikaltaan. Kääntyminen vaatii vauvalta ponnisteluja.
Mitä riskejä vaivan kääntämisessä muka on? Siis niin suuria, että sektio olisi parempi vaihtoehto? Entisaikaan varmaan ollutkin, kun ei ollut laitteita, joilla seurata esim. veren virtauksia napanuorassa. Nykyisin pystytään katsomaan, että veri virtaa. Mutta tuskin ne nyt alkaa kääntämään vauvoja vielä viikolla 32! Suurin osa vauvoista laskeutuu oikeaan asentoon vasta vähän ennen synnytystä. Omat lapseni ovat olleet milloin missäkin asennossa noilla viikoilla, mutta sitten loppusuoralla joskus viikon 38 tietämillä ovat olleet jokainen jo pää alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä riskejä vaivan kääntämisessä muka on? Siis niin suuria, että sektio olisi parempi vaihtoehto? Entisaikaan varmaan ollutkin, kun ei ollut laitteita, joilla seurata esim. veren virtauksia napanuorassa. Nykyisin pystytään katsomaan, että veri virtaa. Mutta tuskin ne nyt alkaa kääntämään vauvoja vielä viikolla 32! Suurin osa vauvoista laskeutuu oikeaan asentoon vasta vähän ennen synnytystä. Omat lapseni ovat olleet milloin missäkin asennossa noilla viikoilla, mutta sitten loppusuoralla joskus viikon 38 tietämillä ovat olleet jokainen jo pää alaspäin.
Onhan siinä tiedettävästi riskejä. Ei kai täällä kukaan väittänytkään, että viikolla 32 aletaan kääntämään vauvaa? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peratila aiheutti lonkkaluksaation? Mistä niin päättelet? Kyllä se yleensä menee juuri toisin päin. Lonkkaluksaatio voi aiheuttaa perätilan, koska vauva ei pysty liikuttamaan itseään normaalisti, kun nivel on poissa paikaltaan. Kääntyminen vaatii vauvalta ponnisteluja.
Ainakin terveyskirjaston mukaan syy-yhteys toimii niin päin kuin ensimmäinen kirjoittaja väitti. Hus:n mukaan ei ole varmaa, kumpi on syy ja kumpi seuraus.
Ei tietenkään mitään toimenpiteitä voi tehdä ilman suostumusta :)
Minulla vauva seilasi melkein loppuun asti perätilan ja poikkitilan välillä. Vielä viikkoa ennen sovittua sektioaikaa tarjoutuva osa oli selkä. Kolme päivää (!) ennen sektiota, muistaakseni rv 39+0 vauva kääntyikin raivotarjontaan. Omasta toiveestani sektio kuitenkin tehtiin suunnitellusti.