sikiön poikkitila
Onko muilla sikiö ollut pitkään/syntymään asti poikkitilassa? Kokemuksia kaipaan... Tai jos täällä sattuu joku kätilö/neuvolan terveydenhoitaja olemaan.
Nyt viikolla 32+0. Vauva edelleen poikittain. Pää vasemmalla navan kohdalla, jalat oikeassa kyljessäni. Ollut jo pitkään, monta viikkoa, alussa taisi olla pää alaspäin raivotarjonnassa. Välillä on vähän viistoittain pää hieman alaspäin, mutta silti selkeästi poikittain.
Vielä vauvan itsensä siirtyminen taitaa olla mahdollista, mutta en jotenkin usko siihen kun sivuttain tuntuu viihtyvän. Mihin asti vauva saattaa kääntyä itse?Jos ei käänny itsekseen, mitä tarkoittaa synnytyksen kannalta? Automaattisesti sektio? Lähdeyäänkö alatiesynnytystä edes yrittämään, jos vauva poikkitilassa? Ulkokääntämiseen en haluaisi antaa lupaa, riskien vuoksi... 😔
Kommentit (36)
Et sitten osaa itse guugeloida?
"Jos sikiö on perä- tai poikkitilassa vielä raskausviikolla 35-36, pyritään sikiö kääntämään niin sanotulla ulkokäännöksellä. Äidin lantion koko arvioidaan sekä sisätutkimuksen että harkinnan mukaan magneettitutkimuksen tai röntgenkuvan avulla.
Tämän jälkeen suunnitellaan synnytys joko alateitse tai keisarileikkauksella, ja sovitaan mahdolliset jatkoseurannat. Alatiesynnytys on turvallinen vaihtoehto jos sikiöllä ei ole kasvuhäiriötä ja paino on alle 4000 g sekä äidin lantio on riittävän tilava."
Vierailija kirjoitti:
"Jos sikiö on perä- tai poikkitilassa vielä raskausviikolla 35-36, pyritään sikiö kääntämään niin sanotulla ulkokäännöksellä. Äidin lantion koko arvioidaan sekä sisätutkimuksen että harkinnan mukaan magneettitutkimuksen tai röntgenkuvan avulla.
Tämän jälkeen suunnitellaan synnytys joko alateitse tai keisarileikkauksella, ja sovitaan mahdolliset jatkoseurannat. Alatiesynnytys on turvallinen vaihtoehto jos sikiöllä ei ole kasvuhäiriötä ja paino on alle 4000 g sekä äidin lantio on riittävän tilava."
Googlea osaan käyttää, mutta nyt kaipaisin eniten vertaiskokemuksia, kätilöiden kommentteja. Mutta kiitos kuitenkin sinulle. 💕
Ja vauva ei siis ole perätilassa vaan nimenomaan täysin sivuttain vaakasuorassa. Eikö tämä ole satavarma este alatiesynnytykselle (perätila ei välttämättä ole), näin ymmärsin googletellessani?
Kääntämiseen ei kai voida ilman äidin lupaa lähteä, vai voidaanko?
On minulla käännetty esikoinen poikkitilasta raivotarjontaan, käsittääkseni aika normaali toimenpide. mutta ei sitä kääntämistä kovin aikaisilla viikoilla tehdä, koska vauva voi kääntyä itsekseen. Meidän kuopus oli myös poikittain joskun vko 30 jälkeen. Lääkäri arveli, että hänellä enemmän tilaa, koska olen melko lyhyt ja toisaalta leveä (en siis lihava vaan luustorakenteelta). Itsekseen se kuopus oli kääntynyt enkä ollut edes huomannut, milloin.
itsellä molemmat viihtyneet todella pitkään poikittain. pää toisessa kyljessä ja jalat toisessa. molemmat kääntyneet itsestään viikolla 34 ja 35. pää alaspäin ja kiinnittyneet sen jälkeen. syntyneet normaalisti alatietse.
Se on ihan normaalia, että ovat poikittain masussa noilla viikoilla.
Poikkitilassa olevaa ei voi yrittää synnyttää alateitse, vaan se on sitten automaattinen sektio. Tuolla viikolla vauva voi hyvin vielä kääntyä itse. Minulla yritettiin ulkokäännöstä perätilan takia muistaakseni viikolla 35 (tai niillä main, tästä on jo vuosia) ja kokemus oli lempeä. Naislääkäri kuin hieroi vatsaa, se ei sattunut, vaan meinasin nukahtaa. Ei kuitenkaan saanut kääntymään poikaa, joten meni sektioon, koska sikiö oli isokokoinen, ja kieltäydyin yrittämästä alatiesynnytystä perätilassa.
Vierailija kirjoitti:
itsellä molemmat viihtyneet todella pitkään poikittain. pää toisessa kyljessä ja jalat toisessa. molemmat kääntyneet itsestään viikolla 34 ja 35. pää alaspäin ja kiinnittyneet sen jälkeen. syntyneet normaalisti alatietse.
Ihanaa kuulla, toivottavasti minunkin vauvani vielä kääntyisi. 😊
Välillä tekee melkein pahaa katsoa, kun pieni menee ihan kippuralle tuohon mahani keskiosaan poikittain (oon hoikka eikä vatsassanjuuri ollenkaan rasvaa, joten vauvaa voi helposti tunnustella itsekin > pää tuntuu navan vasemmalla puolella, sitten selkä keskellä ja pylly/jalat oikealla puolella mahaa, melkein kyljessä).
Jos vauva nyt ei itsekseen käännykään, voiko kääntöyrityksestä kieltäytyä Tyksissä? Ajatus ja siihen liittyvät riskit kauhistuttavat. 😔
Siskoni vauvat on leikattu, sillä olivat toinen joko ennen synnytystä poikittain ja toinen kääntyi kesken alatiesynnytyksen poikittain. Äitini kolme vauvaa minä mukaan lukien olivat kaikki raivotarjonnassa eikä ongelmia...
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan normaalia, että ovat poikittain masussa noilla viikoilla.
Kiitos, tämäkin hieman huojensi minua. 😊 ap
Vauvalla on vielä vaikka kuinka aikaa kääntyä, joten hyvin voi olla, että vielä kääntyy.
Jos kyseessä on ensimmäinen synnytys, ainakin minulle on sanottu, että jo se että jalat on alaspäin, on syy keisarinleikkaukseen ellei äiti halua välttämättä luonnollisesti synnyttää. Poikkitila on vielä hankalampi, joten itse en kyllä lähtisi luonnollisesti kokeilemaan, ettei vauvalle vain käy mitään. Mutta tämähän selviää sitten parin viikon päästä, miten vauva asettuu.
Netissä on tietoa erilaisista asennoista, joita voit tehdä, jotta voit itse edistää vauvan päätymistä oikeaan asentoon.
Se kääntäminen on ihan turvallista. Ensin Suomessa tutkitaan, missä on istukka ja missä napanuora ja otetaan sydänkäyrät. Ei sitä kannata pelätä.
Oma lapsi oli poikkitilassa viikolle 36, jolloin kääntyi omineen.
Viikolla 38 olisi ollut ulkokäännösyritys, mutta jos se ei olisi onnistunut, sektio olisi ollut ainoa vaihtoehto. Poikkitilassa olevaa ei missään nimessä lähdetä yrittämään alakautta.
Niin kuin joku jo mainitsi, vielä on aikaa kääntyä.
Poikkitilaa ei voi alakautta synnyttää, joten se on automaattisesti sektio. Nuo ohjeet vauvan painosta ja lantion mitoista viittaavat perätilan synnyttämiseen alakautta.
Mikä siinä ulkokäännöksessä pelottaa?
T: kätilö
Kääntöä ei yritetä liian aikaisin, koska voi vielä uudestaan vaihtaa asentoa. Onko sinua joku pelotellut kääntämisyrityksellä? Kyllä se ihan tavallinen toimenpide on, tosin ei aina onnistu.
MInäkin kysyisin niinkuin edellinen, mikä siinä pelottaa?
Mutta niinkuin on todettu, noillaa viikoilla vauva voi vielä kääntyä itsestään ja yleensä pää alaspäin, kun pää on painavampi.
Esikoinen oli pitkään poikittain. Mutta ainakin viikolla 36 oli jo kääntynyt pää alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Kääntämiseen ei kai voida ilman äidin lupaa lähteä, vai voidaanko?
Ihan mielenkiinnosta, miten ajattelit että ilman äidin lupaa tapahtuva kääntäminen toteutettaisiin? Tulisiko poliisi hakemaan käsiraudoissa sut sairaalaan ja pitelisi paikoillaan kun kätilöt kääntäisi vauvan?
Vierailija kirjoitti:
Sikiöhän yritetään kääntää kohdussa. Ja jos se on synnyttäessä edelleen väärässä tarjonnassa mielellään suosittelevat yrittämään synnytystä.
Sanoisin molempiin ei.
Vauva saattaa kääntyä myös itsekseen.
Älä viitsi vastata jos et tiedä. Perätilavauvan kohdalla voidaan yrittää alatiesynnytystä, poikittain olevan vauvan kanssa ei todellakaan voi.
Kyllähän kääntämisessä on kai aivan tutkittuja riskejä (napanuora irtoaa, napanuora kiertyy lapsen kaulan ympärille), kuten kaikissa toimenpiteissä on riskejä, MUTTA ne ovat pienemmät kuin sektion riskit.
Vierailija kirjoitti:
Myt osuu ylimielinen näsäviisaus ihan omaan nilkkaan. Kopioimastasi tekstistä saa väärän kuvan; loppuosa koskee pelkkää perätilaa eikä muita tarjontavirheitä. Juuri siksi ap pyysi kommentteja ihmisiltä jotka tietävät asiasta jotain.
Sikiöhän yritetään kääntää kohdussa. Ja jos se on synnyttäessä edelleen väärässä tarjonnassa mielellään suosittelevat yrittämään synnytystä.
Sanoisin molempiin ei.
Vauva saattaa kääntyä myös itsekseen.