Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VL-äidit, yksi kysymys olisi

Vierailija
09.07.2006 |

Eräs tuttava väitti, että vanhoillislestadiolaisten piirissä on kohtalaisen yleistä, että selibaattia ja keskeytettyä yhdyntää käytetään " ehkäisynä" , ettei lapsia tulisi liian pienellä ikäerolla. Pitääkö paikkaansa?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan lapsen jälkeen alkaa käyttämään ehkäisyä. En usko, että kovin yleistä perheissä, joissa molemmat ovat vl:sia.

t.vl-äiti

Vierailija
2/16 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä paljon lapsia?

Kiinnostunut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan asiasta hiljaa uskoville ystävillesi.

Vierailija
4/16 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kaikki alle kouluikäisiä. Ei halua enempää lapsia.

t.vl-äiti

Vierailija
5/16 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en siis ala syödä pillereitä tms. Hän ottaa vastuun asiasta, ja koska olemme aviopari ja edelleen onnellisia yhdessä, en tietenkään ala kieltäytyä seksistä sen takia, että hän ei ole enää vl ja ehkäisee.

t.vl-äiti

Vierailija
6/16 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjellä ajateltuna helpottavaa (mistä poden kuitenkin huonoa omaatuntoa, koska uskon, miten uskon. Että lapset ovat Jumalan lahjoja.) Monen mielestä se varmasti on minulle helpotus, mutta ei ole helppoa ajatella, että odotan nyt ehkä sitä viimesitä vauvaani. Kun avioliiton alussa tulevaisuudennäkymät olivat lähtökohdiltaan kuitenkin aika erilaiset. Mutta olen yrittänyt etsiä hyviäkin puolia. Ehdin vielä kenties opiskelemaan ja minulla on aikaa näillä lapsille, jotka saan.

t.vl-äiti

Vierailija
7/16 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ystävät suhtautuvat tähän? Ovatko kateellisia?

Vierailija
8/16 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että useat ovat joitakin aikoja selibaatissa tai käyttävät keskeytettyä yhdyntää tai kondomia, pari e-pillereitä. Niistä ei puhuta kuin vähän valikoiduille ja luotettaville ystäville... Tällaista on paljon kulissien takana. Mutta luulen, että suurin osa ei käytä mitään. Suuri osa ei ajattele edes mikä aika olisi kuukausikierrosta kun sekstaavat. On eräänlainen psykologinen puolustuskeino.

Vierailija
9/16 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vl, enkä edes ole kristitty. Kiinnostaa silti tuo sinun asiasi.

Vierailija
10/16 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista en osaa enkä voi sanoa. Ei ole kukaan sanonut olevansa kateellinen. Kyllä ystävät varmasti enemmän toivoisivat sitä, että mieheni olisi uskovainen (vanhoillislestadiolainen). Sitähän en tietysti tiedä, mitä kukin sisällään ajattelee. Järjellä jos asioita miettivät, voivat kenties joskus ollakin kateellisia, sillä onhan raskauksista ja pikkuvauvoista aina oma vaivansa. Etenkin, jos lapsia tulee tiuhaan. Itse en kuitenkaan välillä tiedä, mitä ajatella tilanteestani. Tottakai olisin halunnut pitää rinnallani samoin uskovan puolison, mutta toisen puolesta ei voi uskoa. Ja rakkauteni häneen on korkeintaan kasvanut.

t.vl-äippä :)

Vierailija
11/16 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksi kuuluu parisuhteeseen, enkä siitä ala kieltäytymään.

t. vl

Vierailija
12/16 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämen uskovainen ei ehkäise, mutta etenkin nuoret ehkäisevät useinkin. Kunhan muut eivät epäile mitään.

Vierailija
13/16 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mies kuitenkin tietää asiat paremmin.

Vierailija
14/16 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teeskentelevätkö useimmat, että lapsilukua ei rajoiteta?

Vierailija
15/16 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tiedoksi vain että vanhoillislestadiolaiset eivät käytä ehkäisyä missään muodossa...!! Asiat eivät ole kunnossa jos ehkäisyä käyttää...

Ei tulisi kuuloonkaan että kaveripiirissäni tai sisaruksissani joku käyttäisi...

t, eräs vl

Vierailija
16/16 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärinä työskentelevä tätini on kuulema nähnyt monta tapausta, kun lestadiolaisäiti on laitattanut kierukan yksityisellä lääkäriasemalla. Ovat pelänneet, että kotikylän terveyskeskuksessa asia vuotaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi