Lomariita miehen kanssa
Meillä on miehen kanssa ollut aika tiukkaa koko kevät. Tehdään paljon töitä, lapset (2) ovat eka- ja kolmasluokkalaisia.
Mies omistaa mökin, joka on hänelle kaikki kaikessa. Sinne on niin 4 tunnin ajomatka.
Mies oli toissa viikon torstaista viime sunnuntaihin asti lasten kanssa mökillä. Yleensä olen ollut jäänyt juhannuksesta lomalle ja mennyt perässä junalla. Nyt kuitenkin jäin kotiin koska 1) en halua vielä junaan koronan takia ja 2) mökillä on ahdasta, koska suunnitelmissa on käyttää alakertaa ja antaa isovanhempien olla yläkerrassa, ja tavata heitä vain ulkona.
Olin ihan ok tämän järjestelyn kanssa ja lapsilla näytti olleen kivaa. Ehdin siivota kotia ja urheilla. Nyt kuitenkin mies ilmoitti, että hän lähtee huomenna takaisin mökille tekemään katon kunnostusta ja etätöitä viikoksi, ja ottaisi toisen lapsen mukaan. Sanoin, ettei käy, koska minulla on nyt loma ja haluan olla lasten kanssa ja viikko erossa toisesta lapsesta on liikaa. Ehdotin, että olisivat poissa esim. 4 päivää, mistä taas mies suuttui, kun ei kuulemma kannata ajaa mökille viikoksi.
Loukkaannuin jotenkin tosi pahasti. Heille oli aivan ok viettää juhannus ilman minua ja nyt sitten olisi mökki etätyöt viikoksi toisen lapsen kanssa suunnitteilla. Heinäkuussa kai sitten loma mökillä yhdessä. Onko tämä mielestänne ok vai loukkaannuinko turhaan? Tykkään, että suunnitellaan yhdessä ja että loma on yhteistä aikaa. Missään vaiheessa mies ei ole kysynyt, haluanko minä mökille.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Sä haluat olla kotona lomalla ja mies mökillä etätöissä. Mutta kumpikaan ei halua olla eri paikassa kuin perhe. Kaikkien toiveita ei siis voi toteuttaa.
Nyt vaan perhekokous pystyyn, ja sovitaan miten asia tehdään. Perhe-elämä on kompromisseja täynnä, eikä tämä kuulosta minun mielestäni edes kovin vakavalta ja haastavalta aiheelta.
Kiitos! Taisin selittää asian huonosti. Tykkään olla alkukesän kotona ja juhannuksen mökillä. Oli mukavaa olla yksin kotona ja tehdä loput työt rauhassa ja juhannus oli ok. yksin. Nyt kuitenkin on helle, joten tekeminen on tosi rajallista. Nyt olisi kivaa olla mökillä ja uida koko päivä. Mies vain ei tunnu haluavan minua mukaan. Hän olisi ottamassa vain yhden lapsen mukaan. Ap
Olisiko koronakevät nyt hieman sumentanut sun järkeä? Anna miehen mennä mökille ja kysykää lapsiltakin joskus mitä haluavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy niiltä lapsilta mitä he haluavat. Eikä vaan mitä minä haluan.
Molemmat lapset haluavat mökille nyt kun on helle eikä esim. Lintsille ole menemistä. Molemmat haluavat 11 päivän erossa olon jälkeen olla minun kanssani :( Mies ei näytä ajattelevankaan sitä mahdollisuutta, että lähden mukaan. Haluaisi ottaa vain toisen lapsen mukaan, koska lapset hyötyvät omasta ajasta yhden vanhemman kanssa, mutta ei näin helteellä oikein voi muuta kuin uida. Ap
On ihan kestämätöntä, että et saa suutasi auki ja kerro, että lähdet myös mökille. Näytät arvailevan miehen käytöksen perusteella hänen ajatukdiaan, jos mies on samanlainen arvailija hän arvelee käytöksesi perusteella ettet halua mökille.
800 - 1600 km ajelu juhannuksen vuoksi on kohtuutonta.
Mene ihmeessä mökille, sitä voi tehdä vain muutaman viikon vuodessa. Kotona ehtii siivota muulloinkin. Junat tällähetkellä ok, ota heng suoja jos siltä tuntuu. Kukaan ei halua ajaa 400 km edestakaisin hakemassa prinsessaa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä haluat olla kotona lomalla ja mies mökillä etätöissä. Mutta kumpikaan ei halua olla eri paikassa kuin perhe. Kaikkien toiveita ei siis voi toteuttaa.
Nyt vaan perhekokous pystyyn, ja sovitaan miten asia tehdään. Perhe-elämä on kompromisseja täynnä, eikä tämä kuulosta minun mielestäni edes kovin vakavalta ja haastavalta aiheelta.
Kiitos! Taisin selittää asian huonosti. Tykkään olla alkukesän kotona ja juhannuksen mökillä. Oli mukavaa olla yksin kotona ja tehdä loput työt rauhassa ja juhannus oli ok. yksin. Nyt kuitenkin on helle, joten tekeminen on tosi rajallista. Nyt olisi kivaa olla mökillä ja uida koko päivä. Mies vain ei tunnu haluavan minua mukaan. Hän olisi ottamassa vain yhden lapsen mukaan. Ap
Tunnu?
Hän ei ehdi vahtia kahta kasta ja tehdä töitä, luullen sinun haluavan jäädä kotiin.
Ymmärrän ehkä tilanteen. Mies haluaisi mennä yhden (lempi?)lapsensa kanssa mökille omien vanhempiensa luokse. Ja olla siellä rauhassa täyshoidossa kuin omassa lapsuudenkodissaan. Ja samalla puuhastella ja nikkaroida isänsä kanssa mökin kattoa kuntoon.
Siihen kuvioon ei vaan sovi liikaa lapsia tai miniä :-( . Dynamiikka mökillä menee ihan erilaiseksi, kun porukan koko onkin 6 eikä 4. Jo pelkkä ruuanlaitto on paljon isompi operaatio, muusta sählingistä puhumattakaan.
rVierailija kirjoitti:
Ymmärrän ehkä tilanteen. Mies haluaisi mennä yhden (lempi?)lapsensa kanssa mökille omien vanhempiensa luokse. Ja olla siellä rauhassa täyshoidossa kuin omassa lapsuudenkodissaan. Ja samalla puuhastella ja nikkaroida isänsä kanssa mökin kattoa kuntoon.
Siihen kuvioon ei vaan sovi liikaa lapsia tai miniä :-( . Dynamiikka mökillä menee ihan erilaiseksi, kun porukan koko onkin 6 eikä 4. Jo pelkkä ruuanlaitto on paljon isompi operaatio, muusta sählingistä puhumattakaan.
Väärin :) korona-aikana olemme yhä tarkkoja turvaväleistä isovanhempien kanssa. He ovat nyt helteillä mökin yläkerrassa, meidän perhe alakerrassa, jossa on myös jääkaappi, grilli, mikroaaltouuni, kahvinkeitin ym. Isovanhempia mies on tavannut ulkona. Hänellä ei ole lempilasta vaan kumpi vaan on tervetullut mukaan.
En ole missään sanonut, etten halua mökille. En lähtenyt mukaan, koska olin töissä. Ja olin väsynyt ja halusin siivota ja vetää henkeä. Mutta olin töissä. Sen takia olimme 11 päivää erossa. Nyt olen lomalla. Ensin molemmat lapset tappelivat, koska eivät halunneet mökille vaan olla minun kanssani. Nyt onkin kuuma ja kaverit poissa pihalta jne., ja molemmat tahtovat mökille. Minä en halua olla erossa heistäkoko viikkoa. Eikä minusta mies voi vain ilmoittaa lähtevänsä mökille lapsen/ lasten kanssa viikoksi, kai tässä olisi toivomisen varaa hänenkin käytöksessään?ap
Hei ap.
Lomaa kohti ihmisillä on yleensä suuret odotukset omien tarpeiden pohjalta. Kompromissien teon taidon sijasta usein estradille astuu valtapeli.
Valtapelille ei kannata kuitenkaan lavaa antaa. Nyt kuulostaa, että tästä on tullut sellainen. Lisäksi puhutte oletuksista ettekä avoimesta keskustelusta.
Ainoa aikuinen, reilu ja tasaväkinen tapa on puhua asiat avoimesti. Jokaisen toiveet, myös siis lasten, kuullaan, mutta ristiriitaisia toiveita on mahdotonta täyttää. Aivan kuten vaikkapa työpaikalla ei voida jokaista ehdotusta toteuttaa, vaan luodaan jokin malli, jossa edes joku asia menee jokaisen mukaan. Jo se, että on saanut tulla kuulluksi, on iso asia. Sen jälkeen omasta kannastaan voikin joustaa, kun tietää, että se on kuitenkin kuultu.
Vanha sanonta sanoo, että on parempi olla onnellinen kuin oikeassa. Yleensä fiksu joustaa ja etsii sen jälkeen ratkaisusta itselleen myönteiset tai ainakin siedettävät puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko suuta auki ja muodostettua lauseen: Minusta olisi kivaa olla mökillä ja uida koko päivä. Voidaako mennä sinne yhdessä?
KirkkoSisko kirjoitti:
Hei ap.
Lomaa kohti ihmisillä on yleensä suuret odotukset omien tarpeiden pohjalta. Kompromissien teon taidon sijasta usein estradille astuu valtapeli.
Valtapelille ei kannata kuitenkaan lavaa antaa. Nyt kuulostaa, että tästä on tullut sellainen. Lisäksi puhutte oletuksista ettekä avoimesta keskustelusta.
Ainoa aikuinen, reilu ja tasaväkinen tapa on puhua asiat avoimesti. Jokaisen toiveet, myös siis lasten, kuullaan, mutta ristiriitaisia toiveita on mahdotonta täyttää. Aivan kuten vaikkapa työpaikalla ei voida jokaista ehdotusta toteuttaa, vaan luodaan jokin malli, jossa edes joku asia menee jokaisen mukaan. Jo se, että on saanut tulla kuulluksi, on iso asia. Sen jälkeen omasta kannastaan voikin joustaa, kun tietää, että se on kuitenkin kuultu.
Vanha sanonta sanoo, että on parempi olla onnellinen kuin oikeassa. Yleensä fiksu joustaa ja etsii sen jälkeen ratkaisusta itselleen myönteiset tai ainakin siedettävät puolet.
Kiitos! Juuri näin, on ollut isot odotukset lomalle, ehkä vähän tiedostamattakin, koska kevät oli tosi raskas ja lomasta tuli haaveiltua pitkään. Nyt sitten on vähän hylätty olo, ei sen kummempaa. Ja tuntui tylyltä, että pitkä erossa olon jälkeen mies vain ilmoittaa lähtevänsä mökille toisen lapsen kanssa, ja myöhemmin kuulin että ainakin viikoksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et selvästi halua mökille, mutta onko pakko estää muita menemästä?
Just kerrot tuossa miten kivaa oli kun sait omaa aikaa, ja nyt kun sitä ois luvassa lisää niin se ei sitten enää käy? Ei sun miehesi mikään ennustaja ole.
Se mikä tossa on selvää on se että mies haluaa olla mökillä, ja on valmis ottamaan lapsetkin sinne. Minä antaisin muun perheen olla. Ja jos koko maassa on vain yksi uusi koronatartunta, niin ei se junalla matkustaminenkaan enää ihan poissuljettua ole.[/quote
En siis halunnut juhannusta ennen mökille, koska töissä oli aivan hullun kiire, koti oli kaaos ja olin aivan puhki korona-ajan jäljiltä. Ehkä myös en jaksanut mennä junalla, siihen olisi mennyt hirveästi aikaa, ja juhannusruuhka vähän hirvitti. Mutta nyt olen aloittanut loman ja saanut levättyä ja koti on kunnossa, on helle ja muuta, haluan olla perheen kanssa! Olen niin kiireinen töissä, että todella haluan olla lasteni kanssa. Tämä oli ikäänkuin se syy, miksi siivosin kotia viime viikon, nyt on aikaa olla yhdessä. ApTosi ikävää, että jouduit yksin siivoamaan kodin! Se olis pitänyt tehdä yhdessä lasten ja miehen kanssa. Vasta sitten lomalle kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Sain sen kuvan ap:stä, että vastarannan kiiskenä on kiva olla ja loukkaantua olemattomista asioista. Älä leiki prinsessaa siellä!
Minä taas en saanut yhtään tuollaista kuvaa. Lue ajatuksella ja empaattisesti.
Mies ja kakarat mökille ja menet ap itse terassille.
Ja haluan siis alleviivata, että aina on ollut ok, kun mies on halunnut mennä mökille ja olen itse käynyt yleensä marja-aikaan ja pidempien viikonloppujen/ lomien aikana. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et selvästi halua mökille, mutta onko pakko estää muita menemästä?
Just kerrot tuossa miten kivaa oli kun sait omaa aikaa, ja nyt kun sitä ois luvassa lisää niin se ei sitten enää käy? Ei sun miehesi mikään ennustaja ole.
Se mikä tossa on selvää on se että mies haluaa olla mökillä, ja on valmis ottamaan lapsetkin sinne. Minä antaisin muun perheen olla. Ja jos koko maassa on vain yksi uusi koronatartunta, niin ei se junalla matkustaminenkaan enää ihan poissuljettua ole.[/quote
En siis halunnut juhannusta ennen mökille, koska töissä oli aivan hullun kiire, koti oli kaaos ja olin aivan puhki korona-ajan jäljiltä. Ehkä myös en jaksanut mennä junalla, siihen olisi mennyt hirveästi aikaa, ja juhannusruuhka vähän hirvitti. Mutta nyt olen aloittanut loman ja saanut levättyä ja koti on kunnossa, on helle ja muuta, haluan olla perheen kanssa! Olen niin kiireinen töissä, että todella haluan olla lasteni kanssa. Tämä oli ikäänkuin se syy, miksi siivosin kotia viime viikon, nyt on aikaa olla yhdessä. ApTosi ikävää, että jouduit yksin siivoamaan kodin! Se olis pitänyt tehdä yhdessä lasten ja miehen kanssa. Vasta sitten lomalle kaikki.
Kiitos! Tein mielelläni suursiivouksen, pesin kaiken, kävin kaapit läpi jne. Meni kaikki illat mutta tein ilolla kun ajattelin, että voin sitten keskittyä lapsiin ja oikeasti lomailla. Ap
Teillä ei oikein taida olla keskusteluyhteyttä. Vaihtoehtoisesti ette kumpikaan osaa keskustella, siihen kun kuuluu myös toisen kuuleminen ja kuuntelu. Itsekkäästi tehdään mitä halutaan ja loukkaannutaan kun toisella olikin omat suunnitelmat.
Musta on myös outoa että mukaan lähtisi vain toinen lapsista. Mitä se toinen sitten tekee yksikseen kaupungissa? Äitihän on töissä. Eikä sillä mökkilapsellakaan ole asiat paremmin. Yksikseen unohdettuna jonnekin nurkkaan kun isukki huhkii kattohommissa. Kaiken kaikkiaan, omituinen perhe.
Miksi kuvittelet, että sinulla on jotain diktatuurimaista rajatonta valtaa omia lapset itsellesi?
Anna miehen mennä mökille mutta älä missään nimessä anna lasta yksin tämän mukaan. Miehiin ei voi luottaa.
No tottakai pitää itsestäänselvyytenä ettet halua mökille, kun olet sanonut hänelle niin! Tässäkin ketjussa olet maininnut asian jo useamman kerran. Myös me kaikki pidetään itsestäänselvyytenä, ettet halua mökille.