Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten laihtua vaatekoosta L kokoon S? Aikaa laihtua loppuvuoteen mennessä.

Vierailija
22.06.2020 |

Makeat ja suolaiset on jätetty pois. Olen ollut viikon syömättä herkkuja ja tulin juuri tunnin lenkiltä. Vinkkejä?

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlasin mielenkiinnosta nuo yleiset kokotaulukot. Eihän noissa ole mitään järkeä?? Vyötärönympärys 88 cm oli koko 46? Mulla on vyötärö reilu 90 cm (juu, liikaa on, tiedän) ja käytän kokoa 40/42 tai L. Eikä todellakaan kiristä mistään. Xl housut jo käytännössä tippuu päältä. Tuon mukaan mulla pitäisi olla koon 48 vaatteita??

Niinpä. En sitten tiedä, minkä valmistajan vaatteista täällä nyt puhutaan. Jos jostain ranskalaisista silkkipaidoista, niin sitten ymmärrän.

Puhutaan ihan normaaleista, joustamattomasta kankaista valmistetuista jakuista, housuista ja mekoista. Esim. Filippa K.

Kaikissa laadukkaissa vaatteissa pitäisi olla hiukan elastaania, edes 1-2%. En osta vaatteita, joissa ei ole elastaania, nettikaupasta helppo tarkistaa.

Laadukkaan vaatteen tunnistaa juuri siitä että siinä ei ole elastaania. Tosin silloin on tärkeää, että vaate on hyvin leikattu ja koko oikea.

Mielestäni ei juurikaan noin. Elastaani parantaa istuvuutta ja joustaa. Vaatteet eivät repeä päällä. Minulla oli täksi kesäksi todella kaunis silkkimekko. Istuu kuin hansikas, kun seison. Eilen sovitin mekkoa ja tein sen virheen, että istuin mekossa. Kas, kuului pieni ratsahdus.

Jos vaate on vaikka silkkiä, leikkaus pitää olla sellainen, että kestää liikkumisen. Ei kovin tyköistuva.

Olikohan koko oikea?

Oli. Ostin Dieselin mekon 50 €, ovh. 200 €. Korjautin vielä ompelijalla hartioista pienemmäksi, jotta istuu paremmin. Näköjään pitää mennä todella varovasti istumaan, jos mekkoa aikoo käyttää. Tai sitten vain kävellä ja seisoa sen kanssa. Siksi varmaan olikin alessa, kun suunnittelussa virhe.

Vierailija
82/114 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlasin mielenkiinnosta nuo yleiset kokotaulukot. Eihän noissa ole mitään järkeä?? Vyötärönympärys 88 cm oli koko 46? Mulla on vyötärö reilu 90 cm (juu, liikaa on, tiedän) ja käytän kokoa 40/42 tai L. Eikä todellakaan kiristä mistään. Xl housut jo käytännössä tippuu päältä. Tuon mukaan mulla pitäisi olla koon 48 vaatteita??

Niinpä. En sitten tiedä, minkä valmistajan vaatteista täällä nyt puhutaan. Jos jostain ranskalaisista silkkipaidoista, niin sitten ymmärrän.

Puhutaan ihan normaaleista, joustamattomasta kankaista valmistetuista jakuista, housuista ja mekoista. Esim. Filippa K.

Niin siis sinä puhut. Vai missä vaiheessa aloittaja tai kukaan muukaan määritteli puheenaiheeksi "normaalit, joustamattomista kankaista valmistetut jakut, housut ja mekot"? Itse ainakin puhun vaatteista yleensä.

Myös tuo Filippa K on minulle tuttu vain nimenä. Googlen kuvahaun perusteella näyttää valmistavan vaatteita, joita voisin kuvitella käyttäväni vähän vanhempana. Omat juhlavaatteeni koostuvat pääosin esim. Closetin mekoista. Ns. siistejä housuja olen käyttänyt kuluneen viiden vuoden aikana kerran hautajaisissa.

Jos scrollaat keskustelua hieman ylöspäin, huomaat että kyse ei ollut minun määritelmistäni vaan yleisistä mittataulukoista, niistä, joiden avulla tarkka vaatekoko määritellään.

Jos kaikki vaatteet ovat trikoota, ei tietenkään koolla ole niin suurta väliä. Kaikki mahtuu, kun vähän venyttää.

Kuvaavatko yleiset mittataulukot siis näiden "normaalien, joustamattomista kankaista valmistettujen jakkujen, housujen ja mekkojen" mitoituksia, jotka sinä mainitsit? Tilaan paljon vaatteita esim. Zalandolta, ja heidän mittataulukkoaan noudattaen nuo S ja 36-koon yläosat ovat minulle istuvimmat oli valmistusmateriaali millaista hyvänsä. Takit on toki M-kokoa, että mahtuu jotain allekin ja pystyy liikkumaan kiristämättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis sinä puhut. Vai missä vaiheessa aloittaja tai kukaan muukaan määritteli puheenaiheeksi "normaalit, joustamattomista kankaista valmistetut jakut, housut ja mekot"? Itse ainakin puhun vaatteista yleensä.

Myös tuo Filippa K on minulle tuttu vain nimenä. Googlen kuvahaun perusteella näyttää valmistavan vaatteita, joita voisin kuvitella käyttäväni vähän vanhempana. Omat juhlavaatteeni koostuvat pääosin esim. Closetin mekoista. Ns. siistejä housuja olen käyttänyt kuluneen viiden vuoden aikana kerran hautajaisissa.

Jos scrollaat keskustelua hieman ylöspäin, huomaat että kyse ei ollut minun määritelmistäni vaan yleisistä mittataulukoista, niistä, joiden avulla tarkka vaatekoko määritellään.

Jos kaikki vaatteet ovat trikoota, ei tietenkään koolla ole niin suurta väliä. Kaikki mahtuu, kun vähän venyttää.

Kuvaavatko yleiset mittataulukot siis näiden "normaalien, joustamattomista kankaista valmistettujen jakkujen, housujen ja mekkojen" mitoituksia, jotka sinä mainitsit? Tilaan paljon vaatteita esim. Zalandolta, ja heidän mittataulukkoaan noudattaen nuo S ja 36-koon yläosat ovat minulle istuvimmat oli valmistusmateriaali millaista hyvänsä. Takit on toki M-kokoa, että mahtuu jotain allekin ja pystyy liikkumaan kiristämättä.

Zalando myy muun muassa juuri tuota mainittua Filippa K:ta, joten kyllä heilläkin ovat käytössä yleiset mittataulukot, toki pieniä merkkien välisiä vaihteluita voi esiintyä. Ranskalaiset vaatteet ovat usein hieman pienempiä kuin skandinaaviset kuten Filippa.

Vierailija
84/114 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zalando myy muun muassa juuri tuota mainittua Filippa K:ta, joten kyllä heilläkin ovat käytössä yleiset mittataulukot, toki pieniä merkkien välisiä vaihteluita voi esiintyä. Ranskalaiset vaatteet ovat usein hieman pienempiä kuin skandinaaviset kuten Filippa.

Jaa'a, sitten en tiedä, mistä tässä niin sanotusti kiikastaa, ettei yhteisymmärrystä löydy. Mutta Filippa K:ta en ole tosiaan tilannut koskaan. Eikä varmaan kannatakaan ainakaan tämän keskustelun perusteella. :D

Vierailija
85/114 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso kokotaulukosta mittojasi (rinnat-vyötärö-lantio) vastaavat mitat.

Vierailija
86/114 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Stockmannin kokotaulukko:

Täällä 92-68-94 ja 55kg, koko s-m

Rinnat L Vyötärö S Lantio S-M koot

Tässä 104-80-101 ja painoa 80 kg, koko M-L, 38-42.

Rinnat XXL Vyötärö XL Lantio L-XL

Vierailija
87/114 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa'a, sitten en tiedä, mistä tässä niin sanotusti kiikastaa, ettei yhteisymmärrystä löydy. Mutta Filippa K:ta en ole tosiaan tilannut koskaan. Eikä varmaan kannatakaan ainakaan tämän keskustelun perusteella. :D

Jos heidän vaatteensa miellyttävät sinua, niin varmasti voit tilata niitä. Ei tässä ollut kyse yhdestä merkistä, vaan yleisistä mittataulukoista.

Vierailija
88/114 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta: te, jotka tilaatte paljon netistä. Kuinka valitsette koon, jos se ei tapahdu mittojen perusteella?

Vierailija
89/114 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähti 8kg 2kuukaudessa kiloklubin avulla. Siinä oppi nopeasti miten lautanen kannattaa täyttää ja kasviksia tuli lisättyä sen avulla tosi paljon.

Vierailija
90/114 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko sinulla on ylipainoa? 167 cm - jotta mahdut S-koon mekkoon niin sinun tulee painaa noin 56- 58 kg.

Riippuu miten paino jakautuu. Minä olen 167 cm ja 62 kg. Alaosat S-kokoa ja yläosat XS-kokoa. Iso pehva ja kapeat hartiat.

Vierailija
91/114 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ikinä laihtuisi S-kokoon elln sitten ryhtyisi anorektikoksi.

Olen 168 cm ja teininä painoin 52 kiloa eivätkä S-koon vaatteet mahtuneet minulle (olin saman pituinen jo silloin). Siihen aikaan vaatteet olivat muutenkin tilavampia kuin nykyään, joten nykypäivän S-koko olisi aika epärealistinen ja epäterveellinen tavoite.

Painan nyt 63 kiloa ja vaatteet ovat kokoa L tai XL. Leveät hartiat ja lanteet vaativat usein jopa tuon XL-koon.

Jos aloittaja on joskus mahtunut kyseiseen juhlamekkoon, hän ilmeisesti on vartaloltaan siro ja on mahdollista laihtua terveellisesti niin että se mahtuu jälleen päälle.

Vartalotyyppejä on hyvinkin erilaisia ja vaikka olisi kuinka hoikka, se S-koko ei aina välttämättä sovi.

Onnea laihdutukseen. Syö vihanneksia,juo vettä ja liiku.

Vierailija
92/114 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai höh, tää ketju olikin pelkkää vaatekoko-jankkausta. Itse XL/L-koosta S-kokoon laihduttaneena vinkkini ap:lle: 

- herkut pois 90-100 prosenttisesti. Osalle toimii herkkujen totaalikielto, mutta osalle se lisää repsahdus- ja ahmimisriskiä. Itse tein sellaisen diilin, että viikonloppuna saan ottaa vapaavalitsemani herkun, mikäli viikolla ruoat on olleet terveellisiä ja kokonaisuus balanssissa. Herkku ei myöskään tarkoittanut kokonaista pullapitkoa tms. vaan vaikka yksi suklaapatukka TAI pulla TAI vaikka kakkupala. 

- Säännölliset ruoka-ajat 3-5 tunnin välein siten, että ovat joka päivä samat. Muina aikoina syöminen, kuten napostelu tv:n edessä on kielletty. Itselläni oli n.klo 6.30 aamupala (ruisleipää, maapähkinävoita, juustoa, tomaattia) 9.30 välipala (rahkaa ja hedelmä), 12 lounas (kotiruokaa lautasmallin mukaan pienehkö annos, runsaasti salaattia), 15 välipala (rahkaa ja marjoja tms muuta proteiinipitoista), klo 18.30 kevyt mutta proteiinipitoinen päivällinen (esim. kasviswokki tofulla) ja klo 21. pienen pieni iltapala tyyliin hedelmä tai jugurttia ja marjoja. Nälkä ei päässyt yllättämään missään vaiheessa, kun elimistö sai ruokaa koko ajan ja siten oli helpompi olla ilman herkkuja. Mielestäni annoskokoa on myös paljon helpompi säädellä kun syödään riittävän usein. Aiemmin olin syönyt harvoin mutta paljon, esim. lounasravintoloissa olin vetänyt nälkäisenä jättiannoksia ja uskotellut mielessäni, että tämähän on ihan terveellistä kotiruokaa vain. Sitten olin ollut iltapäivän ähkyssä, paheksuen mulkoillut "välipalaa puputtavia" työkavereita, kunnes illalla nälkä oli taas yllättänyt ja sitten taas iso annos ruokaa leipälisukkeineen ja maha senkun paisui. 

- Lisäsin liikuntaa. Aiemmin menin noin 4 km matkan kotoa bussilla juna-asemalle ja junalla töihin. Bussin sijaan aloin kävelemään joka päivä tuon 4 km matkan juna-asemalle. Ei loppujen lopuksi vienyt kovin paljoa päivästä aikaa ja sain samalla aerobiset liikunnat hoidettua. Oli iso asia minulle, sillä olin ollut pitkään ns. liikunnan vihollinen. Puolen vuoden päästä tuosta uskaltauduin ryhmäliikuntatunneille ja siihen kyllästyttyäni jäin koukkuun salitreenaamiseen. 

- alkoholi pois 90-100 prosenttisesti.  

Vierailija
93/114 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko sinulla on ylipainoa? 167 cm - jotta mahdut S-koon mekkoon niin sinun tulee painaa noin 56- 58 kg.

Riippuu vartalon mallistakin. Itse mahdun S-kokoon kevyesti mitoilla 165/63. Paino jakaantuu kropassani tosi tasaisesti.

Vierailija
94/114 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena vielä tohon vaatekokokeskusteluun. Käyttämässäni nettikaupassa on löydä kokosi-sovellus. No vastasin kaikkiin kohtiin housuja shoppaillessa, ja se tarjosi XXL-kokoa. Joo ei, olen keskimittainen ja normaalipainoinen. Alaosat on mulla M/L-kokoa merkistä riippuen, lantioni on leveähkö kyllä mutta ei mikään XXL. Ostin kyseiset housut varmuuden vuoksi koossa L mittataulukkoa tutkailtuani, ja ne sopivat kuin valettu. Hieno sovellus kyllä...

Vierailija
95/114 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä peruna, riisi ja pasta pois lämpimästä ruuasta. Tai ota ihan pieni määrä. Korvaa vihanneksilla.

Vierailija
96/114 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nuorempana tottunut syömään liian isoja annoksia. Köyhänä opiskelijana lounaalla piti vetää niin paljon kuin jaksoi, se oli yleensä ainoa kunnon ruoka päivässä. Sitten olen ollut raskaana ja imettänyt pitkään ja tottunut syömään reilusti silloin. Yritän totutella ottamaan pienempiä annoksia. Lounasravintolan lounaat ovat usein hyviä ja monipuolisia. Jos on hyvä salaattipöytä, tulee otettua reilusti salaatteja ja jossain paikoissa on ruokakin buffetissa. Olen ihan normaalipaikoinen ja syön ihan terveellisiä ruokia, mutta en kuluta niin paljon kuin mitä olen tottunut syömään. Yritän opetella ottamaan kolmen perunan sijasta kaksi, jättää leivän pois jos on muutenkin jo hyvä annos ruokaa, eikä kaikkea mahdollista salaattipöydästäkään tarvitse ottaa aina. Nyt korona-aikana etätöissä kotona ei oikeasti tarvitse kuin pienen ruoka-annoksen, kun arkiliikuntaa tulee niin vähän. Kun työskentelin opettajana, laihduin hieman, kun koululounas ei ollut niin monipuolinen ja herkullinen ja se piti aina syödä kiireessä nopeasti.

Vierailija
97/114 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä peruna, riisi ja pasta pois lämpimästä ruuasta. Tai ota ihan pieni määrä. Korvaa vihanneksilla.

Mikä logiikka?

Ei kukaan lihoa riisin tai pastan takia, miksi ne pitäisi jättää pois?

Eiköhän 1/4 lautasesta hiilaria ja puolet niitä kasviksia ole varsin hyvä. Varsinkin jos pysyvää muutosta tavoittelee elämäntapamuutoksella.

Vierailija
98/114 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet joskus mahtunut tiettyyn mekkoon, ei ole takuita, että laihduttuasi mahtuisit siihen uudestaan. Ainakin raskaus voi muokata lantion ja rintakehän luustoa sen verran, ettei "alkuperäisiin" ympärysmittoihin ole paluuta, tai ainakin palautuminen voi kestää vuosia.

Vierailija
99/114 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä logiikka?

Ei kukaan lihoa riisin tai pastan takia, miksi ne pitäisi jättää pois?

Eiköhän 1/4 lautasesta hiilaria ja puolet niitä kasviksia ole varsin hyvä. Varsinkin jos pysyvää muutosta tavoittelee elämäntapamuutoksella.

Tästä olen samaa mieltä. Mutta kannattaa huomioida, että jotkut syövät lämpimän ruoan kanssa leipää, eivätkä huomioi sitä osaksi "lautasmalliaan". Silloin on laihduttajan syytä miettiä, jättääkö leivän pois lämpimän aterian yhteydestä vai hiilarit pois lautaselta.

Vierailija
100/114 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ikinä laihtuisi S-kokoon elln sitten ryhtyisi anorektikoksi.

Olen 168 cm ja teininä painoin 52 kiloa eivätkä S-koon vaatteet mahtuneet minulle (olin saman pituinen jo silloin). Siihen aikaan vaatteet olivat muutenkin tilavampia kuin nykyään, joten nykypäivän S-koko olisi aika epärealistinen ja epäterveellinen tavoite.

Painan nyt 63 kiloa ja vaatteet ovat kokoa L tai XL. Leveät hartiat ja lanteet vaativat usein jopa tuon XL-koon.

Jos aloittaja on joskus mahtunut kyseiseen juhlamekkoon, hän ilmeisesti on vartaloltaan siro ja on mahdollista laihtua terveellisesti niin että se mahtuu jälleen päälle.

Vartalotyyppejä on hyvinkin erilaisia ja vaikka olisi kuinka hoikka, se S-koko ei aina välttämättä sovi.

Onnea laihdutukseen. Syö vihanneksia,juo vettä ja liiku.

Ei ne vaatekoot ole nykyisin sen pienempiä kuin ennenkään eli 80-luvun, kun tuli kansainväliset mittataulukot, mutta nykyisin mennään yhä väheisemmällä koko määrällä eli esim. koko M menee kaksi numeroa ja harvoin enää tehdasvaatteissa tapaa rinnakkaiskokoja, jossa huomioidaan pituus ja leveys.

Vielä 80-90-luvulla saatettiin valmistaa yhdelle kokonumerolle jopa 4-5 eri kaavoitusta A-D jossa oli ylimääräistä pituutta tai leveyttä ja siksi nykyisin tuntuu mitoituksen pienentyneen kun tarjolla on yhdessä numerossa vain yksi kaavoitus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi