Mikä on edunvalvonta ja miten sinne pääsee, miten se toimii?
Kommentit (12)
voiko työssäkäyvä ihminen olla tällaisessa järjestelyssä? ap
Saat edunvalvojan määräämän summan viikossa, esim. 80€ käyttöösi. Laskusi ja vuokrasi maksetaan miten satuu, mutta myöhästymiskulut menevät tietysti sinun tililtäsi. Jos tarvitse vaatteita tai mitä tahansa niin joudut soittamaan, esittämään asiasi sihteerille, joka menee kuuluttamaan tarpesi suureen ääneen itse edunvalvojalle, koko toimiston väen kuullen. Kyse ei ole raha-asioiden hallinnasta, vaan olet kokonaan holhouksessa etkä siis oikeustoimikelpoinen. Jne. Mieti nyt tarkkaan!
Jos haluat edunvalvojan itsellesi, mieti sopivaa henkilöä edunvalvojaksi ja puhu asiasta hänen kanssaan. Mieluummin ei yleistä edunvalvojaa, heillä on liikaa asiakkaita jo nyt. Tee hakemus maistraattiin ja varaudu myös siihen, että sinulla pitää olla jokin sairaudesta johtuva syy edunvalvojan hakemiselle.
Edunvalvoja sitten käytänössä ottaa raha-asiasi hoitaakseen, ts. kääntää tulosi sellaiselle tilille jolle vain hänellä on käyttöoikeus ja maksaa laskusi tulojesi puitteissa. Osa tuloistasi siirtyy sinulle käyttövaroina. Ehkä hän hakee sinulle myös toimeentulotukea tai Kela-etuuksia tai jos olet varakas, hän huolehtii omaisuudestasi.
Jos olet hakemassa edunvalvojaa esim. dementoituvalle sukulaisellesi, ota silloinkin yhteyttä maistraattiin. Voi olla että he kysyvät sinulta suostumusta edunvalvojaksi. Taas tarvitaan lääkärinlausunto ja jos sukulainen ei ole itse hakijana, niin maistraatti hakee edunvalvojan määräyksen käräjäoikeuden kautta.
Vaihtoehtona tälle varsinaiselle edunvalvonnalle kannattaa harkita edunvalvontavaltuutuksen tekemistä, se on kevyempi menettely.
Ei omia raha-asioita voi ulkoistaa ilman oikeaa tarvetta, tilitoimisto olisi oikeampi instanssi siihen.
voiko työssäkäyvä ihminen olla tällaisessa järjestelyssä? ap
Toki kannattaa varautua siihen, että esim. kännykkäliittymää ei saa enää itse avattua ilman edunvalvojan suostumusta ja moni muukin taho haluaa edunvalvojan asioivan puolestasi.
Sinänsä on kyllä totta, että edunvalvontaa kannattaa harkita tarkkaan. Toki esim. vakavasti masentuneelle edunvalvonnasta voi olla kovasti hyötyäkin, mutta parasta olisi jos itse pystyisi asiansa hoitamaan vaikka jonkun ystävän avulla. Yleensä siinä katoaa viimeinenkin ote omista raha-asioista kun ne siirtyvät kokonaan jonkun toisen hoitoon.
Joku sairaus pitää olla (lääkärintodistus), terveelle ihmiselle ei edunvalvojaa voida määrätä, vaikka kuinka holtiton raha-asioidensa kanssa olisi
koska äidiltä ei laskunmaksu enää sujunut. Äiti vastusti ensin ajatusta, mutta nyt taitaa jo olla iloinen, ettei joudu niistä enää huolehtimaan.
Siskoni joutuu tekemään vuosittain selvityksen miten rahat käytetty, säästämään kuitit jne. Saa noin parisataa euroa vuodessa korvausta työstä, joka kai maksetaan äidin rahoista.
...että joskus tarvitsee sellaista. Edunvalvontavaltuutus kannattaa tehdä. Siinä voi ja pitää määrätä yksityiskohtaisesti, mitä edunvalvoa saa ja ei saa tehdä. Tämä on ainoa tapa, jolla voi oikeasti määrätä asioistaan. Tavallista edunvalvojaa sitoo laki, jonka mukaan päämiehen omaisuutta ei saa hukata eikä siitä saa lainkaan antaa esim. lahjoja. Jos haluaa huolehtia läheisistään vielä pöpinäkin, pitää tehdä edunvalvontavaltuutus, jossa kertoo, miten toimitaan.
Tässä blogissa on muistisairaalle tehty edunvalvontavaltuutus. Kirjoittaja on juuri ryhtymässä hoitamaan edunvalvojan tehtäväänsä, kun muistisairaus on edennyt.
http://dementinomainen.blogspot.fi/
Mistä edunvavojan saa joka on menettänyt asuntonsa ulkomaalaiselle nimelle?
Hoidan muistisairaan äitini laskujen maksut. Maistraatti teki siitä päätöksen, kun oli toimitettu diagnoosi alzheimerin taudista. Salakavala sairaus ja vaikuttaa jonkin verran myös tasapainoaistiin ja joskus äiti on kaatunut eikä voi ilman saattajaa ulkoilla.
Aion tehdä itselleni edunvalvontavaltakirjan lakimiehen kanssa. Minua hämää tuo termi edunvalvonta. eikö sen pitäis olla tahdonvalvonta. En halua, että joku määrittelee etuni, vaan noudattaa tahtoani. Itse en esimerkiksi halua, että omaisuuttani realisoidaan hoitooni. Haluan että edunvalvoja voi lahjoittaa omaisuuteni läheisilleni testamenttini kaavaa noudattaen. En halua mitään varsinaista edunvalvontaa, enkä ymmärrä termiä edunvalvontavaltakirja, tai edunvalvoja. Haluaisin että tahtoani noudatettaisiin. siis vaikka tahtoisin että toimitaisiin etuani vastaan, niin tahto olisi etusijalla.
Sinä terve ja työssäkäyvä ihminen huomaat olevasi täysin holtiton raha-asioissa ja läheisesi käyttävät sitä hyväkseen. Maksattavat sinulle yhtä ja toista ja sinä hölmä maksat ja rahasi ovat aina lopussa ja velkaa kertyy.
Pyydät itse edunvalvontaa. Yleinen edunvalvoja ottaa raha-asiasi hoitaakseen, maksaa laskusi pientä korvausta vastaan ja antaa sinulle vähän käyttörahaa.
Jos olet itse hakenut edunvalvontaa, saat sen myös omasta pyynnostäsi pois kun et sitä enää tarvitse.
Toinen vaihtoehto: mummosi alkaa höperöityä eikä enää muista maksaa laskuja, tilillä on hirmuisen suuria nostoja ja suku riitelee keskenään, että kenelle se mummo on ne antanut.
Maistraatille tehdään ilmoitus edunvalvonnan tarpeessa olevasta henkilöstä, lomake löytyy netistä. Maistraatti hoitaa viran puolesta asian edelleen. Edunvalvoja voi olla joku omainen, jonka kaikki muut ja asianomainen itse hyväksyy.