Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies on saamassa perinnön, voiko hänen sisarukset

Vierailija
22.06.2020 |

Vaatia että minut kirjataan siitä jotenkin ”ulos”?

Eli kesämökki on tulossa ja nyt he vaativat/ehdottavat että minä ja mies tekisimme jonkunlaisen sopimuksen että jos eroamme niin mökki jää miehelle.

He eivät tiedä raha-asioistamme enkä halua että tietävätkään, joten voivatko he tätä vaatia? He itse saavat kyllä oman osuutensa muusta omaisuudesta.

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Jos on testamentti, siinä voi olla tuo poissulkeminen.

Vierailija
2/87 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastahan voi vaikka mitä, mutta jos miehesi yksin on mökkiä perimässä, niin mitään velvollisuutta hänellä ei ole moisiin vaatimuksiin suostua. Jos kimpassa sisarukset perii, niin sitten heistä jokainen voi oman osuutensa testamentista kuten parhaaksi katsoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sisaruksia, koska selvästi he haluavat, että mökki jää heidän suvun käyttöön.

...toisaalta antaa myös kuvan, etteivät usko teidän suhteen olevan pysyvää.

Vierailija
4/87 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea voi vaatia vähintään epävirallisesti, mutta ei siihen tarvitse suostua. Meillä on mies saanut perintöä ja kaikissa testamenteissa on ollut puolison ehdoton poissulku valmiiksi.

Vierailija
5/87 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi SINULLA pitäisi olla oikeus miehen perheen omaisuuteen jos ero tulee? Toivottavasti on testamentti, sen yleisin lauseke on se, millä rajataan ahneet aviopuolisot pois.

Vierailija
6/87 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä te pariskuntana voisitte tehdä avioehdon, joka koskee mökkiä (ts ettei puolisolla ole oikeutta mökkiin). Mutta tämä on puolisoiden välinen asia, siihen eivät sisarukset pääse mukaan tekemään vaatimuksia.

Tavallaan, jos olisi haluttu varmistua asiasta niin se olisi ollut perinnön jättäjän "tehtävä" tehdä tuollainen testamentti jossa puoliso suljetaan ulos. Mutta koska tämä ihminen on jo kuollut, ja periminen on jo tapahtunut, puolisolla on jo oikeus mökkiin avio-oikeuden nojalla.

Vierailija
7/87 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä voi kaikenlaista ehdottaa, mutta ei siihen tarvitse suostua. 

Toisaalta voit miettiä että mikä sun osuutesi tähän perintönä tulevaan mökkiin on. Moraalisesti koetko olevasi oikeutettu jos eroatte puoleen myös  tuosta kesämökistä? Minusta ei olisi mitenkään törkeää tehdä avioehtoa, joka sulkee pois perintömökin. Ymmärrän hyvin sen että se haluttaisiin pitää suvussa. 

Mutta jos testamentilla ei ole poistettu avio-oikeutta, niin ei se että sukulaiset ovat jotakin mieltä vaikuta asiaan mitenkään.

Vierailija
8/87 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ei jälkikäteen.

Mut ehto voi olla yleisesti, että suljetaan pois puoliso - että mökki pysyisi suvussa.

Ja jälkikäteen voit tietty itse sulkea itsesi pois jne.

Vierailija
9/87 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sinun ja miehesi välinen sopimus olisi avioehto, jos olette naimisissa. Eipä sitä perinnönjaossa vaatia voi, perintö menee lain mukaan, eikä siinä ennusteta perinnönsaajien tulevaisuuden parisuhdetilanteita.

Vierailija
10/87 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testamentissa ei ole mitään rajauksia. Eli he eivät voi vaatia tuollaista. Kiitos vastauksista.

Ap

Vierailija
11/87 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se perintömökki puolisoille pitäisi kuulua? On jo omat ongelmansa, kun mökki on kolmen omistama yhteismökki. Jos siihen vielä sekoitetaan puolisot eroineen, niin menee hankalaksi ja kalliiksi

Vierailija
12/87 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sisaruksia, koska selvästi he haluavat, että mökki jää heidän suvun käyttöön.

...toisaalta antaa myös kuvan, etteivät usko teidän suhteen olevan pysyvää.

Mökki ei ole jäämässä heidän suvun käyttöön. He saavat oman osuutensa perinnöstä.

En tiedä mitä he meidän suhteesta uskovat, ollaan oltu yhdessä kuitenkin useita vuosia ja niistäkin yli 10 jo naimisissa.

Ap

Vierailija
13/87 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se perintömökki puolisoille pitäisi kuulua? On jo omat ongelmansa, kun mökki on kolmen omistama yhteismökki. Jos siihen vielä sekoitetaan puolisot eroineen, niin menee hankalaksi ja kalliiksi

Ei ole mikään yhteismökki, mies saa sen yksin, muut sisarukset saavat osuutensa muusta omaisuudesta. Tämä oli heille ok, mutta ehdottavat nyt tuota rajausta minun ja miehen välille vaikka se ei heille kuulu. Ilmeisesti tekevät itse omien puolisoiden kanssa rajaukset.

Vierailija
14/87 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se ei heille nyt kuulu todella enää.

Vierailija
15/87 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi SINULLA pitäisi olla oikeus miehen perheen omaisuuteen jos ero tulee? Toivottavasti on testamentti, sen yleisin lauseke on se, millä rajataan ahneet aviopuolisot pois.

Mikä sinä olet samomaan ap:ta ahneeksi! Et tiedä asiasta mitään!

Vierailija
16/87 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluaisit miehesi omaisuutta? Eikö teillä ole avioehtoa?

Vierailija
17/87 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis kuullut että siskot oikeasti pyytävät näin? Ettei kyseessä ole vain se perinteinen: ”mutku äiti/isä/sisko/veli/täti/setä/eno tai kuka vaan sanoo näin”.

=

Mies itse haluaisi tällaista mutta ei uskalla pyytää omissa nimissään.

Vierailija
18/87 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni oli saanut jo isohkon perinnön kun tavattiin. Mitään poissulkevaa testamenttia ei ollut, ei ole myöskään avioehtoa. Riskillä on mies mennyt jo yli 20 vuotta. Itse ajattelin ehdottaa avioehtoa kun saan oman perinnön.

Vierailija
19/87 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluaisit miehesi omaisuutta? Eikö teillä ole avioehtoa?

Ei ole avioehtoa. Me sovimme itse yhdessä omaisuudestamme enkä halua ulkopuolisten puuttuvan raha-asioihimme.

Ap

Vierailija
20/87 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis kuullut että siskot oikeasti pyytävät näin? Ettei kyseessä ole vain se perinteinen: ”mutku äiti/isä/sisko/veli/täti/setä/eno tai kuka vaan sanoo näin”.

=

Mies itse haluaisi tällaista mutta ei uskalla pyytää omissa nimissään.

Kyllä olen itse kuullut, vaikka olemme sanoneet että emme tarvitse heidän apuaan raha-asiossamme silti jankkaavat tätä. Mies on sanonut useasti että heidän ei tarvitse puuttua tähän.

Ap