Ovatko amikset missään parempia kuin lukiolaiset?
Kun olin itse yläasteella, niin amikseen menivät lähinnä kaikki ne koulun pahimmat tupakoivat häiriköt ja muut luuserit. Nyt nämä samat tyypit sitten mm. rakentavat meidän talomme ja jälki on usein myös sen näköistä. Itse menin lukioon ja jopa teknisissä töissä olin parempi kuin yksikään näistä.
Miten saataisiin yhteiskunta muutettua niin, että myös huonompiin hommiin hakeutuisi motivoituneita ja fiksuja ihmisiä? Olisi hienoa, jos DI:n tason älykkyydellä varustetut ihmiset olisivat niitä, jotka asentaisivat pesukoneita (viimeksi piti kone lopulta asentaa itse usean vuodon jälkeen) ja tekisivät putkitöitä.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ei halua lukioon vaikka hyvä matikkapää. Käy esim sähköasentajaksi jne ja työssä vuoden pari ja pyrkii yliopistoon ja lukee itsrnsä DI:ksi.
Tutkimusten mukaan ei ole hyviä ja huonoja matikkapäitä. Nykyihmisen aivoilla kykenee kyllä JOKAINEN halutessaan ymmärtämään lukiotason matematiikan. On vain hyviä ja huonoja asenteita.
Totta matematiikkaa ei opi lukemalla vaan laskemalla mahdollisimman paljon. Toki oppimisnopeudessa voi olla eroja. Kaikilla ei sitkeys riitä tai se lähtöasenne on vastahakoinen oppimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat. Ihmiset on erilaisia ja heillä on erilaisia vahvuuksia. Yleisesti ottaen amikset ovat usein parempia käytännön asioissa (ruumiilliset työt), kun lukioon menevät pärjäävät paremmin teoreettisissa asioissa (ajattelutyö). Mieheni on amis ja osaa tehdä käsillään vaikka mitä. Minä opiskelen yliopistossa ja osaan paremmin lukea ja kirjoittaa, yhdistelen asioita toisiinsa ja muodostan ja hahmotan paremmin kokonaisuuksia. Täydennämme toisiamme.
En kyllä akateemisena ihmisenä voisi koskaan seurustella ei-akateemisen kanssa. Ajatusmaailmoissa vaan on aivan liian suuri ero.
Onko kaikki amislaiset samanlaisia ja kaikki akateemiset samanlaisia?!
Mutta on hienoa, että pidät itseäsi parempana ihmisenä muihin verrattuna! Siis siitä on varmasti sinulle itselle hyötyä, mutta muuta hyötyä en näe.
Koulutus on aina hyvä ja takaa ihmiselle sivistystä, mutta sivistynyt ihminen ei jaottelu ihmisiä kuten sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ei halua lukioon vaikka hyvä matikkapää. Käy esim sähköasentajaksi jne ja työssä vuoden pari ja pyrkii yliopistoon ja lukee itsrnsä DI:ksi.
Tutkimusten mukaan ei ole hyviä ja huonoja matikkapäitä. Nykyihmisen aivoilla kykenee kyllä JOKAINEN halutessaan ymmärtämään lukiotason matematiikan. On vain hyviä ja huonoja asenteita.
Totta matematiikkaa ei opi lukemalla vaan laskemalla mahdollisimman paljon. Toki oppimisnopeudessa voi olla eroja. Kaikilla ei sitkeys riitä tai se lähtöasenne on vastahakoinen oppimaan.
Matikka on yäks.
Mekin ollaan parempia kuin muut ihmiset ja jopa korkeastikoulutetut.
Olemme akateemisia ja menestyneitä yrittäjiä,
Ja kuinka typerä olisikaan jos olisin tätä mieltä oikeasti!
Ei ole asennus vaikeaa eikä luvanvaraistakaan, mutta jos joku menee kuitenkin pieleen, niin vakuutusyhtiö
ei välttämättä korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat. Ihmiset on erilaisia ja heillä on erilaisia vahvuuksia. Yleisesti ottaen amikset ovat usein parempia käytännön asioissa (ruumiilliset työt), kun lukioon menevät pärjäävät paremmin teoreettisissa asioissa (ajattelutyö). Mieheni on amis ja osaa tehdä käsillään vaikka mitä. Minä opiskelen yliopistossa ja osaan paremmin lukea ja kirjoittaa, yhdistelen asioita toisiinsa ja muodostan ja hahmotan paremmin kokonaisuuksia. Täydennämme toisiamme.
En kyllä akateemisena ihmisenä voisi koskaan seurustella ei-akateemisen kanssa. Ajatusmaailmoissa vaan on aivan liian suuri ero.
Mutta on hienoa, että pidät itseäsi parempana ihmisenä muihin verrattuna! Siis siitä on varmasti sinulle itselle hyötyä, mutta muuta hyötyä en näe.
Koulutus on aina hyvä ja takaa ihmiselle sivistystä, mutta sivistynyt ihminen ei jaottelu ihmisiä kuten sinä.
Missä sanoin olevani "parempi" ? Näkee, että luetunymmärtämistä ei sinulla ole. Sanoin olevani ajatusmaailmaltani erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matikka on yäks.
Ja sitten olet itkemässä apua johonkin yksinkertaiseen säästämiseen liittyvään korkolaskuun tai sitten sinua huijataan 100-0 kun et ymmärrä mistään mitään kun "matikka on yäks". Tai anna kun arvaan. Et säästä mitään vaan tuhlaat vähät rahasi matkusteluun..?
Tietenkin vaikka täysin kouluttamaton ihminen voi olla vaikka korkeasti koulutettua parempi joissain asioissa. Maailmassa on paljon asioita missä voi olla toista parempi.
Tunnen kivoja amislaisia ja kivoja lukiolaisia, kuin myös inhottavia amislaisia ja lukiolaisia. Itse lukion käynyt, mutta en pidä itseäni parempana tai fiksumpana vain sen takia että olen lukion käynyt. Lukiossa tuli törmättyä näihin jotka tykkäsivät kiusata amislaisia, ja nämä amislaiset ainakin olivat tuhat kertaa parempia ihmisinä kuin ne lukiolaiset... Moni tuntemani amislainen on löytänyt oman paikkansa ja ovat tienneet, mitä tekevät. Mielestäni se, missä opiskelee, ei kerro ihmisestä kaikkea. Vaikka on ollut hyvä koulussa esim. vanhempien mielestä, saa nyt nuori itse päättää mitä tekee. Ainakin uskaltavat olla oma itsensä, se on hieno asia. Myönnän että meni minunkin yläasteelta meni amikseen nämä tupakoijat ja ynnä muut, mutta entä sitten. Oli lukiossa myös näitä yhtä paljon. Ihmistä pitää katsoa, ei pelkkää koulutusta.
Tietysti tyhmimmät hakeutuvat amiksiin. Jos ei ole lukupäätä, niin ei mennä lukioon.
Ennen muinoin raha ratkaisi. Köyhien perheiden älykkäät lapset menivät työläisammatteihin.
Työkäosperheillä ei ollut varaa laittaa monta lastaan oppikouluun ja sitten vielä lukioon. Ehkä pari älykkäintä. Oli lukukausimaksut ja kirjat maksullisia ja koululounas maksullinen 8 vuoden ajan. Kallista!!!! (Lisäksi sitä lasta oli elätettävä, muutoin se olisi mennyt työläisammatteihin töihin jo aiemmin ja elättänyt itsensä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin. Koska olet vauva-palstalla. Ihan samanlainen olet kuin muutkin. Ehkä vain olet rajoittunut persoona.
Missä sanoin olevani "parempi" ? Näkee, että luetunymmärtämistä ei sinulla ole. Sanoin olevani ajatusmaailmaltani erilainen.
Lukiossa saa hyvän yleissivistyksen silloin kuin siihen on vielä herkkyyskausi.
Ei sitä enää vanhana opi niin hyvin. (Luin iltalukiossa yli kolmekymppisenä erään kielen pitkän oppimäärän ja kirjoitin siitä Magnan. En silti osaa sitä läheskään yhtä hyvin kuin nuorena lukiossa opiskelemaani kieltä, vaikka siitä kirjoitin vain cum lauden)
Puolella knsasta on äo alle 100. Eikö ole selvää, että juuri he todennäköisimmin hakeutuvat ammattikouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pah! Ai että olen kyllästynyt näihin hienostelijoihin.
Olisitko voinut keskustella esim Pertti Linkolan kanssa. Sivistyssuvusta, mutta ei-akateeminen.
Olet vain rajoittunut persoona.
Wikipedia
Linkola valmistui ylioppilaaksi Helsingin Suomalaisesta Yhteiskoulusta vuonna 1950.[4] Hän aloitti eläin- ja kasvitieteen opinnot Helsingin yliopistossa mutta jätti opintonsa kesken ensimmäisen vuoden jälkeen.[13] Opinnot keskeytyivät Linkolan mukaan siksi, että hän on ulkoilmaihminen eikä kykene sisätyöhön.[14] Vuosina 1952–1959 Linkola toimi vapaana luonnontutkijana. Ammattikalastajaksi hän ryhtyi vuonna 1959 ja kalasti sekä merellä että järvillä, vuodesta 1978 Vanajavedellä. Hän asui Sääksmäen Ritvalassa.[15]
Mun kaveri, jonka vanhemmat olivat lääkäri ja professori, meni opiskelemaan keittäjäksi.
Kun tuli eka harjoittelu, hän järkyttyi niin paljon, että alkoi saman tien lukea kauppakorkean pääsykokeisiin ja pääsi ekalla kerralla sisään. Toimii nyt liikkeenjohdon konsulttina.
Vierailija kirjoitti:
Puolella knsasta on äo alle 100. Eikö ole selvää, että juuri he todennäköisimmin hakeutuvat ammattikouluun.
Kyllähän yliopistollakin pärjää kun jaksaa ja jaksaa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri, jonka vanhemmat olivat lääkäri ja professori, meni opiskelemaan keittäjäksi.
Kun tuli eka harjoittelu, hän järkyttyi niin paljon, että alkoi saman tien lukea kauppakorkean pääsykokeisiin ja pääsi ekalla kerralla sisään. Toimii nyt liikkeenjohdon konsulttina.
Lisään tähän, että oli ensin käynyt lukion, ennen kuin meni amikseen. (joten tämä on hiukan ohis)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole asennus vaikeaa eikä luvanvaraistakaan, mutta jos joku menee kuitenkin pieleen, niin vakuutusyhtiö
ei välttämättä korvaa.
Kun on tarpeeksi vanha talo niin ei vesivahinkojen varalta edes saa vakuutettua. No , kyllä se vesi mahtuu hyvin rossipohjasta maahan imeytymään, ei se kauaa lattialla pysy.
Mun mielestä tämä keskustelu on vain osoitus suomalaisten huonosta itsetunnosta!
Jos oman alansa löytää, tekee työnsä ja pärjää niin kaikki on ok. Muiden mielipiteillä ei ole väliä.
Tähän tähdätkää! Olitte sitten apteekkiapulaisia tai professoreja.