Aloitin lähärin työt ja mies ihmettelee miksen ole täynnä energiaa
Perhevapaiden jälkeen palasin lähihoitajana vanhuspuolelle. Asiantuntijana oleva mies ihmettelee miksen ole täynnä energiaa ja tarmoa töiden jälkeen. Siis nyt, kun kotona olemisen jälkeen pääsen takaisin töihin ja viettämään aikaa työkavereiden kanssa.
Hän ei oikein käsitä, että ehdin vähän istahtaa päivän aikana ja muuten kädet on täynnä töitä ja tekemistä.
Mies on jotenkin pettynyt, kun töihin paluu "ei tehnytkään minulle hyvää" vaan kotona on entistä väsyneempi nainen.
Olen myös vähän introvertti enkä jaksa sosiaalista tykitystä koko päivää vaan kaipaisin töiden jälkeen hetken rauhaa.
Halusin vaan jakaa tämän, en niin kaipaa neuvoja. Ai niin, en ole läski ja olen opiskellut toisen ammatin, mutta en ole saanut töitä sadoista työhakemuksista huolimatta.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten on vaikea ymmärtää toisten töitä ja mitä siihen kuuluu.
Työskentelin aikoinaan kaupassa, kun mieheni kanssa tavattiin, ja hän oli sitä mieltä etten voi väsyä kun vaan istun kassalla. Juuri näin.En minäkään ymmärrä miten siinä kassalla istuessa väsyy
En istunut kassalla vaikka mieheni ja sinä niin kuvittelette. Päivittäin kymmen kilometriä kävelyä ja muut hommat päälle.
Pointti oli juurikin siinä, että kaupassa ei kerkeä istuskella. Hyvä kun tauot kerkesi pitämään.
Kokeile itse olla jalkojen päällä 6-8 tuntia ja kerro väsyttääkö.
Maitokori painaa 20 kiloa ja se pitää pystyä nostamaan omaa päätä korkeammalle. Tavaraa puretaan lavoittain, ja eikä siinä mitään, mutta kun esim. koirien jättimäiset säilykepurkit on ladottu matalaan pahvilaatikkoon joka hajoaa nostettaessa, niin pikkasen on taiteilua painavien taakkojen kanssa. Ei voimamiehetkään harrasta samalla jonglöörausta. Kassalla ei kaikki kerkeä istumaan, kun siellä juostaan vain muiden töiden välissä lyhentämässä jonoja.
Eli sen kävelyn päälle tulee päivä punttisalia.
Välillä on niin väsynyt, ettei töiden jälkeen puuhastella muuta kuin raahaudutaan päikkäreille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paikasta mutta usein lähäreillä on tajuttoman raskas työ joka verottaa sekä psyykkisesti että fyysisesti. Harvassa työssä tuleva rasitus on molempia saman aikaisesti ja se kyllä pistää väsyttämään.
Mikä siinä hoitajan työssä on fyysisesti rasittavaa?
Kävelyä tulee ainakin meillä n.8-12km päivässä, lisäksi paljon seisoskelua ja lyhyttä töpösivuaskelta sänkyjen vieressä, huonoja työasentoja joissa rasittuu, alaselkä, olkapäät ja niska. Paljon potilaiden nostelua, kääntelyä vuoteessa, avustamista istumasta ylös, asennon korjaamisia vuoteessa, tuoleissa, suihkutuoleissa, pyörätuoleissa, lattialta nostamisia, vaatteiden pukemista ihmisille jotka eivät liikuta raajojaan tippaakaan vaan usein laittavat hanttiin. Osa myös vastustelevat pesuissa joko vastaan työntämällä tai repimällä
vaatteista tai vain olemalla passiivisia. Ihmisellä jolla on ulosteet alla täytyy pitää tietyssä asennossa vuoteessa kun tätä pestään pesulapuin... yleensä pidät toisella kädellä henkilöä paikallaan ja toisella pyyhit pers...On tajuttoman raskasta pukea vaatteita ihmiselle joka ei liikuta vartaloaan ollenkaan ja makaa liikkumatta vuoteessa. Monissa vanhuspaikoissa vanhuksille puetaan omat vaatteet eli illalla yöpuku, aamulla päivävaatteet jotka ovat kolmenumeroa liian pienet ja joita ei saa kuin repimällä päälle.
Näiden töiden lisäksi hoitajalla on yleensä kiire ja tiukka aikataulu, ruoan jakamiset ym kuormittavat kroppaa staattisilla jännityksillä (niska-hartiaseudun ongelmat jne). Tietokonehommia on pakko ehtiä tekemään päivittäin sillä yhä monimutkaistuvat kirjaamis ja raportointikäytännöt vievät aina vaan enemmän aikaa ja niiden laatua tuijotetaan suurennuslasein. Nämä ohjelmat eivät ole mitään yksiselitteisiä ja järkeviä alkuunkaan vaan täynnä ihmeellistä jargonia ja tiedekieltä jolla ei ole mitään tekemistä käytännön työn kanssa. Lisäksi nämä ohjelmat eivät ole kuin toimistoalan jouhevat ohjelmat vaan käyttöliittymiltään vanhanaikaisia ja vaikeita oppia.
Oikein hyvä ja paljon opettava selitys viimeiseen lauseeseen asti. Älä kuvittele, etteikö siisteissä toimistohommissa voisi joutua käyttämään aataminaikuisia ohjelmia, joilla on surkea käyttöliittymä! Saman vanhan tietojärjestelmän päälle on tehty ziljoona uutta asiaa vuosien varrella, ja lopputulos on vaikeasti muistettava ja monimutkainen palapeli. Uskon kyllä, että terveydenhuollossakin on hankalia ohjelmia, ei siinä mitään.
Uskon kyllä tuonkin. Tiedän toimistoalojen ohjelmista hyvin vähän ja olettamukseni perustui lähinnä siihen mitä olen nähnyt. Varmasti ohjelmistoja on laidasta laitaan joka alalla. Hoitoalalla voitaisiin kyllä erityisesti ruveta panostamaan noihin ja hylätä jo ne iänikuiset kamalat ysäriohjelmat.
Raksalla olleena ja siivoustöissä olleena niin kyllä sitä töiden jälkeen oli niin lopussa fyysisesti kuin henkisesti, ensimmäisessä sentään palkka oli jonkinlainen kun taas siivoustyössä, niin no palkka tuli mutta eipä siitä jäännyt mitään käteen kun maksoi kaikki kulut. Molemmat todella fyysisiä töitä, siivoustöissä tosin huonommat työasennot, vaikeustaso ei niin korkea kuin raksalla mutta työn jälki piti olla tip top kun jotkut valittivat jopa siitä yhdestä pölyhiukkasesta joka suurennuslasilla jostain löydetty ja eihän niitä kaikkia saa millään pois ellei ala tyyliin kumoamaan fyysiikan lakeja joten henkistä kuormaa siivoustyössä tulee paljon asiakkaiden toimesta ja pomon kun pitäisi tyyliin 2h hommat tehdä puolessa tunnissa että joo. Molemmissa hommissa petti sekä fyysinen että psyykkinen terveys. Nyt löytyy vähemmän töitä pienemällä palkalla mutta ainakin terveys ei hajoa.
En pystyisi millään työskentelmään terveydenhoitoalalla, tsemppiä teille jotka pystytte.
Syöthän tarpeeksi? Jos itse menisin fyysiseen työhön, laittaisin nassuun ainakin 2000-3000 kaloria päivässä. Kahvi ruuan päälle niin saa liekin käyntiin.
Apatia voi olla merkki aliravitsemuksesta - sulla ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi energiaa olla pirteä. Tsemppiä haasteeseen! Äläkä kuuntele miestä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Syöthän tarpeeksi? Jos itse menisin fyysiseen työhön, laittaisin nassuun ainakin 2000-3000 kaloria päivässä. Kahvi ruuan päälle niin saa liekin käyntiin.
Apatia voi olla merkki aliravitsemuksesta - sulla ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi energiaa olla pirteä. Tsemppiä haasteeseen! Äläkä kuuntele miestä liikaa.
Monet hoitajat syövät huonosti ja liikaa. Stressaantuneessa, väsyneessä ja kiireisessä tilassa ihmisen kyky tehdä hyviä valintoja heikkenee eikä se heikko tulotaso auta asiaan. Siksi moni miestä on ylipainoisia ja osa aliravittuja. Sen näkee suoraan sanoen päältäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet hoitajat syövät huonosti ja liikaa. Stressaantuneessa, väsyneessä ja kiireisessä tilassa ihmisen kyky tehdä hyviä valintoja heikkenee eikä se heikko tulotaso auta asiaan. Siksi moni miestä on ylipainoisia ja osa aliravittuja. Sen näkee suoraan sanoen päältäkin.
Mitenkä syöt kunnolla, kun et työpäivän aikana kerkeä pitämään ruoka-etkä kahvitauko!?!? Hyvä jos wc-tsuon pystyt pitämään. Hoitotyössä tehdään liian pienellä henkilökunta määrällä, on aina tehty ja aina tehdään.
Joitain ihmisten keskellä puuhaileminen energisoi, joitain väsyttää. On ihmisiä jotka eivät juuri koskaan ainakaan ulospäin näytä energisiltä ja innostuneilta, vaikkeivät olisikaan uupuneita. Se on varmaan ihan myötäsyntyinen temperamenttikysymys.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Meidän yksikössä ehtii hätäisesti hotkaisemaan eväät ja wc:ssä käy vasta kun aivan pakko. Ei vaan ehdi. Oikeasti. Tulkaa katsomaan jos ette usko
Isäni vietti viimeiset hetket terveyskeskuksen vuodeosastolla. Kauniit kiitokset häntä hoitaneille lähihoitajille!!
Jouduin sivusta seuraamaan heidän työtä.
Arvokasta työtä - he hoitavat ihmisiä ja ovat mukana monen elämän viime hetkillä.
Kauniit kiitokset kaikille lähihoitajille sinne Kyllöön❤️
Itse olen ollut virkamies ja siellä vasta on letkeää työntekoa. Osa porukasta tietysti yritti tehdä töitä, mutta osa oli netissä 20-40 % työajasta. Tai palavereissa (viikkopalaveri).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja stressi ei katoa kun pääsee kotiin. Jatkuva rumba. Ja monesti syödään makeaa yms. Tiedän kun olen kokenut työn.
Vierailija kirjoitti:
Itselle oli aivan selvää millaista töihin paluu tulee olemaan, mutta ihmetyttää millaisessa kuplassa asiantuntijat elävät. Onhan siinä tulosvastuu ja täytyy tehdä päätöksiä ja ottaa vastuuta. Mutta he ehtivät myös naureskella työkavereiden kanssa ja taukojumpata.
Ei ihme, että Suomi on tässä jamassa, kun päättäjät eivät ymmärrä sitäkään vähää tavallisen ihmisen arkea. Laita tonni säästöön joka kuukausi on huono neuvo jos palkka on reilu tonni.
Vastaavat duunarit eivät ymmärrä miten paljon ne henkiset paineet ja vastuu kuluttaa.
Oon ollut töissä sekä kaupan kassalla että kotihoidossa lähihoitajana ja molemmat raskaita töitä. Kumpikin työ on fyysisesti raskasta, yksitoikkoista ja huonosti palkattua vuorotyötä ja saa vain valituksia palvelemiltaan asiakkailta, myös vapaat ja lomat rikkonaisia ja lyhyitä. Molemmat työt sellasia että ei todellakaan jää aikaa levätä jos pitää työn lisäksi arkea pyörittää. Koulutukset näihin ei maksa vaivaa, siedettävään työhön tarvitsee korkeakoulututkinnon minkä ainakin itse aion hankkia vaikka taloudellisesti hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle oli aivan selvää millaista töihin paluu tulee olemaan, mutta ihmetyttää millaisessa kuplassa asiantuntijat elävät. Onhan siinä tulosvastuu ja täytyy tehdä päätöksiä ja ottaa vastuuta. Mutta he ehtivät myös naureskella työkavereiden kanssa ja taukojumpata.
Ei ihme, että Suomi on tässä jamassa, kun päättäjät eivät ymmärrä sitäkään vähää tavallisen ihmisen arkea. Laita tonni säästöön joka kuukausi on huono neuvo jos palkka on reilu tonni.
Vastaavat duunarit eivät ymmärrä miten paljon ne henkiset paineet ja vastuu kuluttaa.
Yhtä lailla duunarilla on paineita ja vastuuta, jos nyt ei ole ihan kesätyöntekijä. Duunari voi olla tunnollinen tyyppi, joka yhtä lailla väsyy stressiin ja paineeseen.
Jos ajatus asiantuntijasta on "huoleton, muuta elämää ymmärtämätön paperinpyöritys" niin ei sekään osu, että duunarihomma on vastuutonta, leppoisaa, kiireetöntä ja huoletonta.
-No ihminen on kyl luotu ihan seisomaan ja liikkumaan, ei todellakaan istumaan:))!! Et toi on ihan tottumiskysymys. :D
JA itse oon tehny sekä kaupan alan että nyt hoito-alan töitä ja siis kaupan alan työt ei oo henkisesti väsyttäviä, saan energiaa ihmisten parissa JOS ne tyypit on "tarpeeks" etäisiä ja työhenki on hyvä. Täytyy muistaa ja myös hyvä ihmisten tietää - että hoito-alan työhenki on aivan umpipask**, joka on oleellinen syy sille että ihmiset ei jaksa alalla, omasta kokemuksesta sanon tämän!!!!!! Kaupan alan henki on positiivinen ja se TODELLAKI auttaa jaksamaan. Kaupan alaa en ite oo kokenu myöskää fyysisesti raskaaks. Mua ei väsytä ihmisvilinä, mut työhönsä katkeroituneet kollegat jotka vihaa työtänsä, on todella raskasta henkisesti kun sulta evätään omaki potentiaalis siinä samalla, eikä itsenäisyyttä ole tipan vertaa.
Lapsityössä on enemmän "arkista liikettä" päiväkotityössä, ku taas vanhustyössä on fyysisempää liikettä, lapsipuoli on ehkä raskaampi mun mielestä, jos osaa käyttää hoidon apuvälineitä mitä vanhuspuolella esim käytetään sekä jos itsellä on ergonomia ja fysiikka kunnossa, sillon vanhustyö on must jopa aika kevyttä ku asiakkaita on vaan 1 kerrallaan, ku taas päiväkodissa niit on 15 kerrallaan ja meteli samaan aikaan. :p
Mä olen ammatiltani sairaanhoitaja vanhusten hoivakodissa ja mä teen 80% työaikaa enkä ikinä enää jaksaisi täyttä työaikaa, kun itse työ on niin raskasta. Mun mielestä se ei ole mitään elämää, että makaa väsyneenä sohvalla koko illan työpäivän jälkeen.
Jos yhtään lohduttaa niin teollisuustyökään ei mitään herkkua ole. Vaikka saa olla myös yksin eikä tarvitse koko aikaa olla sosiaalinen. Töiden jälkeen on silti ihan naatti. Ja sitten mies ihmettelee miksi en harrasta, tapaa kavereita, käy missään.. Koska en jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alalla työpäivinä on kaksi 12 min taukoa. Aika alkaa siitä kun työpisteeltäsi poistut esim vaikka kassalta. Kävelet läpi hypermarketin jossa joka toinen asiakas kyselee "missä teillä on" niin aika onkin supistunut jo 8 minuuttiin. Siinä sitä hotkaiseekin täyttävän, ravitsevan ja kaloripitoisen aterian kun vessaankin pitäisi vielä ehtiä. Ei ole erikseen vessataukoja.
Vierailija kirjoitti:
-No ihminen on kyl luotu ihan seisomaan ja liikkumaan, ei todellakaan istumaan:))!! Et toi on ihan tottumiskysymys. :D
JA itse oon tehny sekä kaupan alan että nyt hoito-alan töitä ja siis kaupan alan työt ei oo henkisesti väsyttäviä, saan energiaa ihmisten parissa JOS ne tyypit on "tarpeeks" etäisiä ja työhenki on hyvä. Täytyy muistaa ja myös hyvä ihmisten tietää - että hoito-alan työhenki on aivan umpipask**, joka on oleellinen syy sille että ihmiset ei jaksa alalla, omasta kokemuksesta sanon tämän!!!!!! Kaupan alan henki on positiivinen ja se TODELLAKI auttaa jaksamaan. Kaupan alaa en ite oo kokenu myöskää fyysisesti raskaaks. Mua ei väsytä ihmisvilinä, mut työhönsä katkeroituneet kollegat jotka vihaa työtänsä, on todella raskasta henkisesti kun sulta evätään omaki potentiaalis siinä samalla, eikä itsenäisyyttä ole tipan vertaa.
Lapsityössä on enemmän "arkista liikettä" päiväkotityössä, ku taas vanhustyössä on fyysisempää liikettä, lapsipuoli on ehkä raskaampi mun mielestä, jos osaa käyttää hoidon apuvälineitä mitä vanhuspuolella esim käytetään sekä jos itsellä on ergonomia ja fysiikka kunnossa, sillon vanhustyö on must jopa aika kevyttä ku asiakkaita on vaan 1 kerrallaan, ku taas päiväkodissa niit on 15 kerrallaan ja meteli samaan aikaan. :p
Mä oon tehny yli 10 vuotta kaupan alalla hommia enkä ole vieläkään tottunut. Kauanko siinä mielestäsi pitäisi mennä?
Oikein hyvä ja paljon opettava selitys viimeiseen lauseeseen asti. Älä kuvittele, etteikö siisteissä toimistohommissa voisi joutua käyttämään aataminaikuisia ohjelmia, joilla on surkea käyttöliittymä! Saman vanhan tietojärjestelmän päälle on tehty ziljoona uutta asiaa vuosien varrella, ja lopputulos on vaikeasti muistettava ja monimutkainen palapeli. Uskon kyllä, että terveydenhuollossakin on hankalia ohjelmia, ei siinä mitään.