Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäinen lapsi yksin junalla Helsingistä Vaasaan?

Vierailija
21.06.2020 |

Lapsen kummi asuu vaasassa ja tämä kutsui lapsen viikoksi luokseen. Olemme kulkeneet tuota reittia puolin ja toisin usein, ainakin kerran parissa kuukaudessa sillä kummi on minulle (sekä lapselle) erittäin läheinen. Nyt olisi kuitenkin tarkoitus matkustaa ilman minua. Reitti on suora, ei tarvitsisi vaihtaa junaa.

Lapsi on itse innoissaan ja sanoo että totta kai menee yksin. Minä taas sanoin että ehdoton ei. Tokihan minä saattaisin junaan ja kummi poimisi sitten asemalta perillä, eli käytännössä tarvitsisi vain istua pylly penkissä ja mussuttaa eväitä. Mutta entä jos tulee jokin hätä kesken matkan? Joku vieras aikuinen alkaa jutella/painostaa? Jotain hukkuu? Kännykkä menee rikki?

Olenko nyt hysteerinen mamma kun en suostu? Minkä ikäisenä uskallatte antaa lapsenne matkustaa kaukojunassa yksin? Kyseessä normaali ja perusjärkevä viittä vaille 9v. Mutta totuushan on se ettei tuon ikäinen osaa välttämättä reagoida hädän tullen, ja mitä jos vaunussa ei istukkaan muita aikuisia?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut äiti vei 10-vuotiaana junalla Helsinkiin ja laittoi minut lehtokoneeseen suuntana Ruotsi ja siellä Sundsvallin lentokenttä, (via Göteborg) jossa tätini oli perheineen minua vastaanottamassa. 

Sorry, piti siis olla: leNtokoneeseen

Vierailija
42/45 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

10v vanhana olen matkustanut yksin bennesin asemalle helsingistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei tule päästää Vaasaan ylipäätään.

Vierailija
44/45 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotias, virallisesti aikuinen, voi matkustaa yksin junalla. 9-vuotias lapsi ei voi matkustaa junalla Helsingistä Vaasaan yksin ilman vanhempaansa. En ikinä laittaisi noin pientä lasta junaan ilman äitiä tai isää! En anna alaikäisten lastemme mennä ilman valvovaa vanhempaa edes uimarannalle! Tämä Vantaan uimarantatapaus on aivan järkyttävä: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006552273.html

On myös mahdollista, että joku kanssamatkustaja tekee yksin junalla matkustavasta lapsesta lastensuojeluilmoituksen. Ja jos lapselle sattuisi matkalla jotain, niin se olisi virallisesti vanhemman syy, kun äiti tai isä ei ole mukana. En ymmärrä vanhempia, jotka laittavat pienen lapsen yksin esimerkiksi sukulaisten luo toiselle puolelle Suomea! Se on jo monesti nähty, että isovanhemmat eivät pysty valvomaan esimerkiksi uimataidottomia lapsia uimarannalla ja leikkipuistossa. Äidit ja isät huolehtikoot lapsistaan lomilla. Onneksi koronapandemia pitää perheet tänä kesänä kotona!

Vierailija
45/45 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen bussin kannalla. Lapsi vois istua kuskin lähellä turvassa.

Mehmet tykka suomitytto alasti