Minkä ikäinen lapsi yksin junalla Helsingistä Vaasaan?
Lapsen kummi asuu vaasassa ja tämä kutsui lapsen viikoksi luokseen. Olemme kulkeneet tuota reittia puolin ja toisin usein, ainakin kerran parissa kuukaudessa sillä kummi on minulle (sekä lapselle) erittäin läheinen. Nyt olisi kuitenkin tarkoitus matkustaa ilman minua. Reitti on suora, ei tarvitsisi vaihtaa junaa.
Lapsi on itse innoissaan ja sanoo että totta kai menee yksin. Minä taas sanoin että ehdoton ei. Tokihan minä saattaisin junaan ja kummi poimisi sitten asemalta perillä, eli käytännössä tarvitsisi vain istua pylly penkissä ja mussuttaa eväitä. Mutta entä jos tulee jokin hätä kesken matkan? Joku vieras aikuinen alkaa jutella/painostaa? Jotain hukkuu? Kännykkä menee rikki?
Olenko nyt hysteerinen mamma kun en suostu? Minkä ikäisenä uskallatte antaa lapsenne matkustaa kaukojunassa yksin? Kyseessä normaali ja perusjärkevä viittä vaille 9v. Mutta totuushan on se ettei tuon ikäinen osaa välttämättä reagoida hädän tullen, ja mitä jos vaunussa ei istukkaan muita aikuisia?
Kommentit (45)
Pitkän matkan junissa ei yleensä ole ongelmana mitkään ahdistelevat juopot, toisin kuin lähiliikenteessä. Lapselle riittävästi evästä, vähän käteistä ja puhelimen akku täyteen. Vara-akku olisi hyvä. Leikkivaunussa on luultavimmin turvallista matkaseuraa. Bussi olisi kuitenkin parempi vaihtoehto sen kannalta, että kuski huolehtii lapsen perille kun hänet ilmoitetaan yksin matkustavana alaikäisenä.
Ymmärtäisikö sitten kuunnella kuulutuksista millä asemalla on? Ovenkin voi joutua itse avata, osaisiko?
Jos matka olisi lyhyempi, vaikka vaan tunnin, niin mikä ettei. 4 tuntia on kuitenkin aika pitkä aika pienelle lapselle istua aloillaan ja muutenkin, mitä jos vaikka erehtyy asemasta tai hätääntyy? En ainakaan alle 13-vuotiasta lasta päästäisi noin pitkälle matkalle omin päin.
Kuten joku kommentoi, vie Lapsi Vaasaan. Tai voitteko sopia kummin kanssa että näette vaikka puolivälissä? Saatte samalla vähän rupatella eikä kummallekaan koidu liikaa vaivaa.
Päästäisin ja olen päästänytkin omiani.
Jos lapsi on itse valmis lähtemään, niin ilman muuta.
Päästäisin yksin sen ikäisenä, että tunnistaa pahan aikuisen valheet ja huijausyrityset. Ja osaa huutaa täysillä apua kun namusetä vieressä koskee lapseen ja/tai kaivaa vehkeensä esiin.
Eikö jokuvuosi sitten ollut juuri tapaus jossa lapsi oli jäätynyt penkkiinsä ja oli monen tunnin bussimatkan pervon tumputuksen yleisönä?
Vierailija kirjoitti:
Päästäisin yksin sen ikäisenä, että tunnistaa pahan aikuisen valheet ja huijausyrityset. Ja osaa huutaa täysillä apua kun namusetä vieressä koskee lapseen ja/tai kaivaa vehkeensä esiin.
Eikö jokuvuosi sitten ollut juuri tapaus jossa lapsi oli jäätynyt penkkiinsä ja oli monen tunnin bussimatkan pervon tumputuksen yleisönä?
mutta eihän tänä päivänä edes aikuiset naiset osaa pitää meteliä vaan nostava syytteitä vuosien päästä. 90 luvulla nainen antoi turpaan ja joukko miehiä tuli paikalle antamaan lisää. tuli sellainen polemiikki mikä ei loppunut ennenkuin poliisit tuli paikalle. ei ollut poikkeuksellista että ilmeni teon olleen vahinko ja itse varsinainen tekijä oli jo poistunut paikalta ja väärä mies oli hakattu maahan.
Minun 8-vuotiaani on matkustanut vastaavaa matkaa yksin. Hirvittää, mutta toisaalta on puhelin ja vähän väliä voi soittaa ja lapsi on ylpeä, kun osaa ja pystyy.
Vierailija kirjoitti:
15 v
18 v, sitten kun on täysi-ikäinen.
Suositus Vaasaan on vasta täysi-ikäisenä ja sittenkin pitää olla henkisesti erittäin vahva.
Lapsena minut laitettiin lentokoneeseen jos yksin matkustin saattajapalvelun avulla, liekö finnairilla enää tätä palvelua? Vähän vanhempana noin 10 vuotiaana sitten veljeni kanssa bussilla, taas sama eli päätepysäkiltä kaulalappuun merkitty hakija sai lunastaa meidät. Junaan en välttämättä laittaisi ihan yksin menemään mutta lapsena matkustamisesta jäi hyvät muistot itselle
Itse olen tuon ikäisenä matkustanut yksin, ja se oli 70-lukua jolloin ei ollut puhelinta. Minusta tuo on kiinni siitä, onko lapsi sellainen, joka ei enää helposti keksi omia päähänpistoja eikä pelkää. Lapsenryöstäjät ovat fantasiajuttuja. Suoran junayhteyden kanssa ei ongelmaa. Pitäkää matkan aikana yhteyttä puhelimella, ja kerro etukäteen, mitä asioita pitää ehkä muistaa junalla matkatessa.
Entä jos juna hajoaa ja matka jatkuu taksilla tai jollain bussilla. Tai viivästyy vaan tuntikausia
Vie ja hae. Voitko tehdä etätöitä junassa?
Matkustat lapsen kanssa yhdessä esim. Riihimäelle asti, jolloin ehditte yhdessä katsoa missä ravintolavaunu, vessa yms. on junassa. Samoin konnari todennäköisesti ehtii tarkastamaan liput, jolloin voit kertoa lapsen matkustavan yksin Riihimäeltä eteenpäin Vaasaan.
Vaasa on pääteasema, joten lapsi ei voi erehtyä asemasta ja kummitäti pääsee hakemaan lasta ihan vaunusta asti.
Tarpeeksi evästä ja etenkin rahaa mukaan, jos jotain yllättävää tapahtuu (juna hajoo tms.) ja tietenkin puhelin ja laturi.
Jos juna hajoaa ja matkaa jatketaan taksilla, niin kyllä eräitäkin eläkeläisiä tai ulkolaisia ihan kädestäpitäen talutetaan oikeaan paikkaan, joten yhtään järkevä 9.v. osaa kyllä toimia ihan kuulutettujen ohjeiden mukaan.
Lastenahdistelijoita voi kyllä olla pitkän matkan junissakin ja usein toimivat niin ettei ympärillä olijat huomaa mitään tai vie lapsen esim vessaan. Myös jäätymisreaktio on lapsilla varsin yleinen.
Junilla on taipumus jumahtaa jonnekin keskelle ei mitään, kuulutuksia ei kuulu ja jos ei joku aikuinen ole apuna, voi lapsi jäädä väliasemalle/unohtua vaunuun, kun porukka siirretään bussiin. VR:n kanssa saa aikuinenkin olla tarkkana saati lapsi.
Eli pärjääkö lapsesi, vaikka juna jää jumiin metsätaipaleelle, siellä ovat 3-5 tuntia ilman ilmastointia, ikkunoiden avaamista, vettä, vessaa...
VR ei enää panosta konduktöörihin, voi olla, että junassa ei sellaista koko matkaa ole, joten en todellakaan luottaisi siihen, että ketään kädestä pitäen avitetaan eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Junilla on taipumus jumahtaa jonnekin keskelle ei mitään, kuulutuksia ei kuulu ja jos ei joku aikuinen ole apuna, voi lapsi jäädä väliasemalle/unohtua vaunuun, kun porukka siirretään bussiin. VR:n kanssa saa aikuinenkin olla tarkkana saati lapsi.
Eli pärjääkö lapsesi, vaikka juna jää jumiin metsätaipaleelle, siellä ovat 3-5 tuntia ilman ilmastointia, ikkunoiden avaamista, vettä, vessaa...
VR ei enää panosta konduktöörihin, voi olla, että junassa ei sellaista koko matkaa ole, joten en todellakaan luottaisi siihen, että ketään kädestä pitäen avitetaan eteenpäin.
Jos kuulutuksia ei kuulu, niin kyllä sinne vaunuun todennäköisemmin joku aikuinen unohtuu puhelimensa kanssa kuin skarppina oleva lapsi.. Ja viisi tuntia ilman ilmastointia, vettä ja vessaa on liika aikuisellekin, joten vähän rajaa näihin kauhukuviin.
Todennäköisempää on, että ajomatkalla Vaasaan ajaisit kolarin, kun että juna seisoo viisi tuntia keskellä ei mitään, ja vaunuihin ei toimiteta vettä, vessaa tai ikkunoita ei saa auki.. Ja tosiaan toki kunnon eväät, puhelin ja sitä rahaa mukaan..
T: Vuosikausia päivittäin kaukoliikenteessä matkustava, joka ei ole vastaaviin ongelmiin törmännyt
Vierailija kirjoitti:
Lastenahdistelijoita voi kyllä olla pitkän matkan junissakin ja usein toimivat niin ettei ympärillä olijat huomaa mitään tai vie lapsen esim vessaan. Myös jäätymisreaktio on lapsilla varsin yleinen.
Mielenkiintoista, linkkaa joku uutinen aiheesta, en ole ennen törmännyt ilmiöön...
Minut äiti vei 10-vuotiaana junalla Helsinkiin ja laittoi minut lehtokoneeseen suuntana Ruotsi ja siellä Sundsvallin lentokenttä, (via Göteborg) jossa tätini oli perheineen minua vastaanottamassa.
Laita postipaketilla matkaan, niin ainakin katoaa lapsesi.