Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäinen lapsi yksin junalla Helsingistä Vaasaan?

Vierailija
21.06.2020 |

Lapsen kummi asuu vaasassa ja tämä kutsui lapsen viikoksi luokseen. Olemme kulkeneet tuota reittia puolin ja toisin usein, ainakin kerran parissa kuukaudessa sillä kummi on minulle (sekä lapselle) erittäin läheinen. Nyt olisi kuitenkin tarkoitus matkustaa ilman minua. Reitti on suora, ei tarvitsisi vaihtaa junaa.

Lapsi on itse innoissaan ja sanoo että totta kai menee yksin. Minä taas sanoin että ehdoton ei. Tokihan minä saattaisin junaan ja kummi poimisi sitten asemalta perillä, eli käytännössä tarvitsisi vain istua pylly penkissä ja mussuttaa eväitä. Mutta entä jos tulee jokin hätä kesken matkan? Joku vieras aikuinen alkaa jutella/painostaa? Jotain hukkuu? Kännykkä menee rikki?

Olenko nyt hysteerinen mamma kun en suostu? Minkä ikäisenä uskallatte antaa lapsenne matkustaa kaukojunassa yksin? Kyseessä normaali ja perusjärkevä viittä vaille 9v. Mutta totuushan on se ettei tuon ikäinen osaa välttämättä reagoida hädän tullen, ja mitä jos vaunussa ei istukkaan muita aikuisia?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi vielä omaa 10-v. junaan ilman aikuista, oma 13-v taas voisi itsekseen matkustaa.

Vierailija
2/45 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseekö sinne lentokoneella? Ei kestäisi matka niin pitkään. Itse lensin yksin suunnilleen tuon ikäisenä Vantaalta Jyväskylään mummolle 80-luvulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustin 90 luvulla Helsingistä Rovaniemelle 8-vuotiaana yksin. Helsingissä oli tietysti junaan saattaja, ja määränpäässä asemalla vastaantulija. Nykyäänhän tuosta pamahtaisi automaattisesti lasu. Ehkä 15-vuotiaan uskaltaisin nykymaailmassa päästä tuolle matkalle.

Vierailija
4/45 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko kondyktöörille vinkata, että pitäisi vähän silmällä matkan aikana? Tosin, VR ja asiakaspalvelu, niin.

Vierailija
5/45 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 v

Vierailija
6/45 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin laittaa tuon ikäisenä yksin matkaan, tärkeintä on että lapsi ymmärtää millä pysäkillä jäädään pois ja että kummi on siellä sitten vastassa. Suomessa on vielä kyllä sen verran turvallista että yksin haahuilevakaan lapsi ei kyllä joudu minkään lapsenkaappaajan uhriksi.

Vierailija
7/45 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se matka kestää vajaa neljä tuntia. Pistä se leikkivaunuun istumaan, siellä on muita lapsia ja aikuisia. Mukaan jotain mieluisaa tekemistä.

Akku täyteen ja soitat välillä miten menee.

Vierailija
8/45 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö bussia? Minusta se olisi turvallisempi.

En laittaisi 9-vuotiasta yksin junaan. Siellä on aina joku juoppo idiootti sönkkäämässä. Konduktöörit ei taatusti ehdi eikä ala kenenkään lasta vahtimaan.

Jos ihan pakko on junaan laittaa, ainoa järkevä paikka olisi lemmikkieläinvaunussa. Se on junan päässä, ei ole läpikulkuliikennettä ja lapselle voi olla ihan kiva katsella koiria matkan aikana. Lemmikkien kanssa matkustavat ovat yleensä selvin päin ja muutenkin suht mukavaa porukkaa.

Vierailija
9/45 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konduktöörit eivät ota vastuuta lapsesta, ei heillä ole aikaa eikä velvollisuutta siihen.

Tuon ikäinen lapsi on aivan liian pieni matkustamaan yksin,. Todellakin.

Etenkin kesäisin on monelaista kulkijaa junissa, koskaan ei voi tietää, mitä saattaa tapahtua.

Itseasiassa, jos olisi suora bussiyhteys, se olisi paljon turvallisempi koska lapsi voisi istua koko matkan kuljettajan lähellä.

En missään tapauksessa enkä missään olosuhteissa päästäisi omaa noin pientä lasta yksin matkustamaan tuollaista matkaa.  Liekö se edes luvallista.

Vierailija
10/45 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä voit tietää, ettei jollakin asemalla joku sairas yksilö nappaisi lastasi junasta mukaansa?

Monenlaista matkustajaa löytyy junista varsinkin loma-aikoina ja muulloinkin.

Kertakaikkiaan jo ajatuksenakin mieletön, ja on tuollainen edes sallitua, että lähettää pienen lapsen yksin matkaan?

Vierailija
11/45 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustin alle 10-vuotiaana aika paljon bussilla Helsinki-Kuopio, vielä ajalla ennen kännyköitä.

Mut saatettiin bussiin ja kuskille sanottiin, että katsoo perään ja pitää huolta että jää oikealla pysäkillä pois, perillä oltiin vastassa. Kerran en uskaltanut painaa stoppia ja ajelin asemalle asti pysäkin sijaan, sieltä kuski soitti kotiin ja vahti että pääsen turvallisesti oikean ihmisen mukaan.

Toimiiko tää nykyään?

Vierailija
12/45 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen bussin kannalla. Lapsi vois istua kuskin lähellä turvassa.

Vierailija
13/45 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi 9-v lasta yksin junaan. Mutta onpa kiva ele kummilta, että ottaisi viikoksi luokseen! Veisin ja hakisin lapsen, että pääsee kummin luokse (vaikka matkakulut lisääntyy ja sinun aikaa kuluu).

Vierailija
14/45 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanikäinen kuin Vaasasta Helsinkiin.

Vierailija
15/45 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä jo 18 vuotiaan päästäisin. Etkö voi itse mennä mukaan ja lähteä yksin sopivalla junalla takaisin?

16/45 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästä ihmeessä. Hädän iskiessä, jota tuskin tulee, osaa varmasti ottaa sinuun yhteyttä. Suomessa sen verran turvallista kuitenkin matkustaa.

Vierailija
17/45 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän Elianteri matkusti jo 4-vuotiaana yksin tuon välin.

Vierailija
18/45 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 9-vuotiaan ei olisi turvallista matkustaa yksin junassa, lukisimme joka päivä lehdistä uutisia.

Suomessa on turvallista lasten matkustaa.

Vierailija
19/45 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin laittaa tuon ikäisenä yksin matkaan, tärkeintä on että lapsi ymmärtää millä pysäkillä jäädään pois ja että kummi on siellä sitten vastassa. Suomessa on vielä kyllä sen verran turvallista että yksin haahuilevakaan lapsi ei kyllä joudu minkään lapsenkaappaajan uhriksi.

tuota... miten ne lapsenkaappaajat sitten kaappaa? hakevat kotoa ruokapöydästä?

Vierailija
20/45 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoululainen voisi matkustaa yksin.