Missä vika ku 2-vuotias lapseni ei vielä puhu?
Aiemmin osasi sanoa "hetsä" (metsä), hettä (vettä) mutta nyt on taantunut, eikä enää osaa niitäkään. Jokeltelee vaan omalla kielellään. Milloin pitää jo huolestua puheen kehityksestä?
Kommentit (53)
2-vuotiaat
Lapsella on alle 10 sanan sanasto.
Lapsi ei muodosta kahden sanan lauseita.
Lapsi ei noudata lyhyitä ohjeita tai ymmärtää ne väärin.
Erityisesti suppea sanavarasto ja puutteet ymmärtämisessä antavat aihetta jatkotutkimuksiin.
Puhu paljon itse, sanoita tekemisiä, leikikää yhdessä, lukekaa kirjaa, kuunnelkaa lasten lauluja...
Oppiminen käy vaiheissa, välillä tulee joku muu uusi taito ja toinen jää sen varjoon. 
Vierailija kirjoitti:
Puhe jää jalan alle.
Hän oppi kyllä kävelemään jo 10kk ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Puhutko sä sille?
Koko ajan, luetaan kirjoja, katsellaan lastenohjelmia, selitän aina minkä värisiä asiat ovat jne.
Jos heikko katsekontakti, ei osoita esineitä ja heikot leikkitaidoit huolestuisin kovasti. Ja siis huolestuinkin. Meidän kohta 3vee sai autismidiagnoosin joitakin kuukausia sitten. Oli todella vaikea saada neuvolaa ottamaan huoleni tosissaan. Hänellä juuri puhe taantui. 1.5 vuotiaaksi kehittyi täysin normaalisti, mutta sitten opitut sanat jäivät pois.
Huoleen on jo aihetta, voi olla esim autistisen kirjoon kuuluva tai kielellisiä ongelmia jos jää pois jo opittuja sanoja. Ota puheeksi neuvolassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi asiaan ei puututtu jo 1,5v. neuvolassa?
T: terveydenhoitaja
Ilmeisesti ei ollu tarpeelllista.
Vierailija kirjoitti:
Jos heikko katsekontakti, ei osoita esineitä ja heikot leikkitaidoit huolestuisin kovasti. Ja siis huolestuinkin. Meidän kohta 3vee sai autismidiagnoosin joitakin kuukausia sitten. Oli todella vaikea saada neuvolaa ottamaan huoleni tosissaan. Hänellä juuri puhe taantui. 1.5 vuotiaaksi kehittyi täysin normaalisti, mutta sitten opitut sanat jäivät pois.
Katsekontaktissa ei vikaa, osaa hakea leluja kun pyytää. Enemmän ymmmärtää puhetta mitä itse osaa sanoa.
2-vuotias puhuu yksittäisiä sanoja, 3-vuotias jo lyhyitä lauseita.
Luultavasti ei ole syytä huoleen. Isäni aina muistutti, että Mannerheim alkoi puhua vasta 4-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhe jää jalan alle.
No, niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi asiaan ei puututtu jo 1,5v. neuvolassa?
T: terveydenhoitaja
Ihana jos sinä olet sellainen hoitaja, joka ottaa asiat tosissaan. Meidän kohdalle ei sellaista sattunut. Myöskin kaksi neuvolalääkäriä olivat sitä mieltä että olisi pitänyt vaan odotella. Toinen joka lopulta suostui kirjoittamaan lähetteen tarkempiin tutkimuksiin oli sitä mieltä, että alle 3 vuotiaita ei kuntouteta, joten lähetettä ei kannattaisi vielä tehdä. Sanoin etten lähde ennen kuin hän tekee lähetteen. Samoin sain taistella aiemmin, jotta pääsin lapseni kanssa puheterapeutin ja psykologin arvioon. Koin neuvolasta saadun tuen ihan mitättömäksi.
Olen siis tuo aiemmin kirjoittanut autistin äiti
Vierailija kirjoitti:
2-vuotias puhuu yksittäisiä sanoja, 3-vuotias jo lyhyitä lauseita.
Luultavasti ei ole syytä huoleen. Isäni aina muistutti, että Mannerheim alkoi puhua vasta 4-vuotiaana.
Eikös Mannerheim ollut Asperger?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhe jää jalan alle.
Et edes ymmärrä ilmausta. Millä tavalla opetat lastasi?
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi sanoi alle 1-vuotiaana muutamia sanoja, 1 v. sanat katosivat. 2 v. neuvolan aikaan oli kahdeksan sanaa, olin hoitovapaalla ja halusin lapsen puheterapeutin tutkimuksiin. Käytiin ja harjoiteltiin mm. jaettua tarkkaavaisuutta, katsekontaktia ym. Olin jo aiemmin huomannut, että lapsella oli vaikeuksia näissä, aspergerpiirteet diagnosoitiin 5-6 -vuotiaana. Puhe petraantui nopeasti, neuvolan jälkeen neljän kk.n kuluttua puhui mm. neljän sanan lauseita. Puheen kehitys otti mielettömän harppauksen taantumisen jälkeen. Tuo taantuminen muakin huolestutti, en tiennyt että mitä lapsessa on. Varmuudella tiesin kuitenkin, ettei kaikki ole kunnossa.
Ei ole vikaa välttämättä missään, lapset ovat yksilöitä ja kehittyvät eri nopeudella. Jos naapurisi lapsi puhua papattaa tuon ikäisenä niin ei se tarkoita että omassasi on jotain vikaa.
Minun lapseni alkoi puhua vasta lähemmäs 3-vuotiaaana, mutta puhe alkoikin melkein suoraan lauseilla. Tätä ennen, eli 2v-3v hän sanoi sanoja osittain, auto oli "au" jne.. Yhtäkkiä lähellä 3v se sanainen arkku vaan aukesi. Poika on luonteeltaan melko rauhallinen, "tarkkailijamainen", hitaasti lämpeävä, kekseliäs, herkkäkin.
Mutta jos asia sinua kovasti huolettaa, niin kannattaa tietysti ottaa puheeksi neuvolassa, selviää sitten onko aihetta huoleen ja saat mielenrauhan.
Puhe jää jalan alle.