Nyt kaikki vinkit kehiin miten viilentää asunroa
Taustatietoa:
-yksiö
-ei läpivetomahdollisuutta
-yksi tornituuletin löytyy
-opiskelijakämppä (turha siis mitään ilmalämpöpumppuja ehdotella)
-huoneessa 30+ astetta ympäri vuorokauden
Tuuletin vain puhaltaa sitä kuumaa sisäilmaa joten ei paljoa helpota. Tällä hetkellä tilannetta vaikeuttaa myös ranskalainen parveke + hoitokissa. En voi avata ovea tai ikkunaa koska kissa tunkee ulos ja meinaa aina hypätä kaiteelle josta on pitkä matka pudota alas. Rakosellaan olo ei auta, koska kissa saa siirrettyä ovea auki niin että mahtuu läpi.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Pakastin täysille ja pakastimen ovi auki. Kalliiksihan se tulee enkä tiiä tykkääkö pakastin hyvää pidemmän päälle, mutta toimii.. ainaskin blasebona jollei muuten 😂
Pakastin tuottaa takaosastaan lämpöä. Lopputulos on se, että pakastin lämmittää asuntoa sähkönkulutuksensa mukaisella teholla. Ei siis kovin fiksu idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastin täysille ja pakastimen ovi auki. Kalliiksihan se tulee enkä tiiä tykkääkö pakastin hyvää pidemmän päälle, mutta toimii.. ainaskin blasebona jollei muuten 😂
Pakastin tuottaa takaosastaan lämpöä. Lopputulos on se, että pakastin lämmittää asuntoa sähkönkulutuksensa mukaisella teholla. Ei siis kovin fiksu idea.
Jos vesi kuuluu vuokraan, kuten yleensä kai opiskelija-asunnoissa, kannattaisi laskea kylmää vettä jonkun auton jäähdyttimen kaltaisen kennon kautta viemäriin ja kierrättää ilmaa sen läpi.
Itse selviydyin laittamalla hyttysverkot ikkunoihin ja parvekkeen oveen (aiempi asukas oli vetänyt ihan nastoilla ja paikoin jesarilla verkot kiinni, joten tavallaan vuokrakämppäystävällinen ratkasu). Motonetistä tai biltemasta itse ostin suuren rullallisen verkkoa tähän tarkoitukseen. Verkot laitoin itse ihan vaan kissojen vuoksi.
Sitten se tuuletin ikkunan eteen ja jäitä tuulettimen eteen. Kylmäkalletkin toimii, mutta itse tein isoja jääpaloja tyhjillä maitopurkeilla. Laitoin jään siivilään ja siivilän astian ylle ja koko komeus tuulettimen eteen.
Mulla on muuten sama tilanne kuin sinulla, paitsi että kissa on oma ja en ole opiskelija. Olen toistaiseksi työtön ja asun yksiössä, jossa on ranskalainen parveke. Mulla tosin parvekkeen oven saa silleen raolleen, ettei katti mahdu raosta, mutta ilma kuitenkin vaihtuu. Nykyisin on vaan öisinkin niin lämmintä, ettei se paljon viilennä.
Aion hommata kattotuulettimen kunhan vähän rahatilanne helpottaa. Toivottavasti jo ensi kuussa. Tällä hetkellä on yöpöydällä sängyn vieressä vain pöytätuuletin. Toki kun partsin oven voi pitää raollaan, saa aika hyvin nukuttua kuitenkin. Mutta lähinnä päivällä täällä olo on aika tuskaa, kun pitää pitää partsin ovi kiinni ja kaihtimet kiinni, mutta pitäisi kuitenkin tehdä kotihommia sun muuta. Laitan nykyisin vain sellaisia ruokia, joista riittää mikrossa lämmittämällä 2-3 päiväksi, leipomisesta en edes haaveile näillä helteillä ja imuroinnit hoidan just ennen kuin iltahiljaisuus klo 22 alkaa. Tiskari on onneksi niin hiljainen, että sitä uskaltaa käyttää myöhemminkin. Ja ONNEKSI on se tiskari! Käsin tiskaaminen olisi yhtä hikistä märkää helvettiä näillä lämmöillä! 😁
Ai niin, suihkussa käyn vasta puolen yön paikkeilla, jotta olisi mahdollisimman viileää kun tulen pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmalämpöpumppu on ihan ehdoton!
Sellista ei saa laittaa vuokra-asuntoon.
Mulla olisi 100ke tilillä ja voisin ostaa vaikka 10 ilmalämpöpumppua mutta en saa. Asun vuokralla rakentamisen ajan ja vuokraloordi ei antanut pumppua ostaa edes niin että jättäisin sen tänne lähtiessäni (eli se jäisi vuokraisännälle)
Miksei muka saa? Luulisi vuokranantajankin ajattelevan, että se vain kohottaa asunnon hintalaatua sekä vuokraamisen, että myynnin suhteen jos siellä on oikein ilmastointikin? Varsinkin jos olet itse valmis sen maksamaan. Ethän sinä sitä mukaasi saa kun pois muutat, vain vuokranantaja hyötyy siitä että asennutit sellaisen.
Sellainen vuokra-asunto kannattaa kyllä irtisanoa jos vuokranantaja ei suostu mihinkään, kuten yläpuolella joku kirjoitti ettei saa hommata ilmastointilaitettä vaikka sen jättäisi asuntoon ilmaiseksi vuokranantajalle pois muuttaessa, älkää alistuko mihin vain muuttakaa. Kannattaa irtisanoa asunto ja muuttaa toiseen, siinäpähän ilkeä vuokranantaja menettää ainakin kuukauden tai parin vuokratulot, joskus kannattaa olla joustava eikä niin ilkeä asukkaita kohtaan. Kannattaa hommata siirrettävä lattialle laitettava ilmastointilaite, jonka voi hommata myös opiskelija-asuntolaan. Sellaisia voi löytää myös käytettynä jolloin hinnan tulisi olla halvempi kuin uutena, tai osamaksuksi jos löytyy. Olen itse asunnossa joka on uusi ja johon pitäisi kuulua ilmastointi, mutta vuokranantaja teki säästötemput ja on sulkenut koko ilmastoinnin, valehtelee ettei sitä ole mutta irtisanoin ja häivyn. Saa hommata uudet käristyskupoliinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vesi kuuluu vuokraan, kuten yleensä kai opiskelija-asunnoissa, kannattaisi laskea kylmää vettä jonkun auton jäähdyttimen kaltaisen kennon kautta viemäriin ja kierrättää ilmaa sen läpi.[/qu
Kytke vesipatterit puutarhaletkulla hanaan 👍
Onko sulla kissan kuljetuskoppaa? Laita kissa sinne ja ovi iltasin auki ja kissakin varmaan viihtyy siellä kopassa oven äärellä. Parempi kuin kuuma vessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vesi kuuluu vuokraan, kuten yleensä kai opiskelija-asunnoissa, kannattaisi laskea kylmää vettä jonkun auton jäähdyttimen kaltaisen kennon kautta viemäriin ja kierrättää ilmaa sen läpi.[/qu
Kytke vesipatterit puutarhaletkulla hanaan 👍
Vettä ei päästellä huvikseen vaikka ei maksamaan joutuisikaan. Mutta sellainen idea, että osta kylppäriin ihmisen mentävä saavi ja laita sinne kylmää vettä ja käyt välillä pulahtamassa siellä.
60 jatkaa: Turun yo-kylän asunnoissa ei myöskään ole pakastinta, vain pieni ja ei-tiivis pakastelokero jääkaapissa, joten kaikki kylmäkalleja ja jääpaloja hyödyntävät konstit ovat silloin vaikeita hyödyntää. En tiedä miten ap:lla tämä asia.