Nyt kaikki vinkit kehiin miten viilentää asunroa
Taustatietoa:
-yksiö
-ei läpivetomahdollisuutta
-yksi tornituuletin löytyy
-opiskelijakämppä (turha siis mitään ilmalämpöpumppuja ehdotella)
-huoneessa 30+ astetta ympäri vuorokauden
Tuuletin vain puhaltaa sitä kuumaa sisäilmaa joten ei paljoa helpota. Tällä hetkellä tilannetta vaikeuttaa myös ranskalainen parveke + hoitokissa. En voi avata ovea tai ikkunaa koska kissa tunkee ulos ja meinaa aina hypätä kaiteelle josta on pitkä matka pudota alas. Rakosellaan olo ei auta, koska kissa saa siirrettyä ovea auki niin että mahtuu läpi.
Kommentit (70)
Minulla on kissa ja asun yksiössä. Kissa kylppäriin hetkeksi ja kaikki luukut auki. Lisäksi tuuletin. Kun ulkona on 20C tai alle eli iltaisin/aamuisin kämppä viilenee hetkessä. Päivällä ikkunat peitettynä, ettei aurinko paista sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Osta stryroksinen kylmälaukku ja poraa sen molempiin päätyihin nyrkin kokoiset reiät.
Laita astiallinen vettä pakastimeen tai pakastelokeroon jäätymään ja sitten astia kylmälaukkuun.
Laita tuuletin puhaltamaan kylmälaukun reiästä läpi ja näin saat asuntoosi köyhän opiskelijan ilmastointilaitteen.
Näissä jäätuuletin systeemeissä ja suhkussa ramppaamisissa on aina se huono puoli, että ne nostaa huoneiston ilmankosteutta ja se tekee ilmasta vielä tukalamman tuntuisen kuin mitä se oikeasti on. Mulla on tuollainen pönttöviilentäjä, josta menee putki ulos ja olen teettänyt sitä varten erillisen kesäikkunan missä on juuri sen putken muotoinen aukko. Ne laitteet on aika heikkoja ja meluisia, mutta pieneen asuntoon sopivia. En oikeastaan saa ilmaa viilenemään sillä kuin 23 asteeseen parhaimmillaan, mutta ilma tuntuu silti paljon raikkaammalta koska se poistaa sen tunkkaiselta tuntuvan kosteuden.
Mulla oli sama tilanne. Ihan kamalaa, meinas järki lähteä. Ostin osamaksulla jäähdyttimen, sellasen putki ikkunasta ulos. Paransi niin 100 elämänlaatua että tingin mielelläni nyt muusta. Ja olen köyhä. Mutta nyt iloinen köyhä!!
Kissa olisi pakko laittaa suljettuun tilaan väliaikaisesti. Sitten avaisin asunnon oven porraskäytävään ja kävisin alhaalla varmistamassa, että talon ulko-ovi on kiinnitetty auki. Ja kun avaisin vielä parvekkeen oven, saisin jonkinmoisen läpivedon asuntoon illaksi.
Kissan kannalta kyllä ongelmallista... Minun kylpyhuoneessani on niin kuuma, etten raaskisi kissaa sinne laittaa kuin hetkeksi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Jääpaloja tuulettimen eteen tai kylmä kostea kangas.
Kissa vessaan siksi aikaa, että tuuletat tai jos sillä on valjaat, pistät flexiin niin, ettei yllä ikkunaan saakka. Nyt on vielä ”helppoa” kun ei ole trooppisia öitä. Kun olet nukahtanut, ota pakastimesta lakana (nuku tietysti ilman peittoa pelkällä pussilakanalla). Otsalla voi pitää kosteaa pyyhettä. Älä käytä liettä äläkä varsinkaan uunia. Ainakin tänään on ollut tuulinen päivä ja ainakin varjossa vilpoisampaa, mene ulos johonkin varjopaikkaan oleskelemaan työpäivän jälkeen ja ennen kuin menet nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sama tilanne. Ihan kamalaa, meinas järki lähteä. Ostin osamaksulla jäähdyttimen, sellasen putki ikkunasta ulos. Paransi niin 100 elämänlaatua että tingin mielelläni nyt muusta. Ja olen köyhä. Mutta nyt iloinen köyhä!!
Yksiöön passeli ratkaisu. Eikä nuo maksa kuin muutaman satasen.
Ilmastointilaite viilentää, se on todettu jo.
Sinun asiasi on keksiä miten poistoilma & kissa -yhdistelmä saadaan natsaamaan.
1. Öisin avaa ikkunat, ja laita tuuletin ikkunan viereen puhaltamaan viileää ilmaa sisälle.
2. Aamulla sulje ikkunat ja laita pimennysverhot päiväksi.
Pakastin täysille ja pakastimen ovi auki. Kalliiksihan se tulee enkä tiiä tykkääkö pakastin hyvää pidemmän päälle, mutta toimii.. ainaskin blasebona jollei muuten 😂
Vedä foliot ikkunoihin päiväksi, niin auringon lämpö ei pääse sisään eikä imeydy edes verhoihin. Tai osta sellaista oikeaa uv-kalvoa vaikka sen laittamiseen luult tarvii luvan. Kissan delegoit samantien eteenpäin jollekin toiselle hoitajalle, eiköhän joku sen pelasta tosta pätsistä. Yöllä läpiveto rappuun tai tuulettimen avulla. Kastele vaate jossa nukut.
onko sinull ikkun ja postiluukku samalla seinällä asunnossa? Jos ei, niin, avaat ikkunan yöksi ja laitat postiluukun auki jollain kepillä. näin saat läpivedon.
kissalle voit antaa jääkaappikylmän villasukkaan laitetun kylmäkallen. Meidän kissa ainakin tykkää kuumimpaan aikaan päivästä halia sitä.
Foliot ikkunoihin. Perustuulettimen eteen pari kylmäkallea lautaselle. Tuuletus illalla, kissu veskiin. Viilea suihku usein.
Foliot oikeasti on paras pika-apu. Laita ulommaisen ikkunan sisäpinnalle, teippaa kevyesti reunoista. Toinen vastaava ja parempi on ensiapupakkausten lämpöpeite, joka on helpompi laittaa ikkunaan, kun ei repeä ja siitä näkyy myös läpi. Maksaa muutaman euron.
Käy uimassa meri on vielä kai viileä tai uimahallin kylmäallas. Nyt ei voi ehdottaa lomamatkaa etelään jossa saa yleensä aina ilmastoinnin hotellihuoneeseen, muuten ehdottaisin sitä ja sen sai myös +15C säädettyä Whirlpool oli paras merkki noista.
Siirrettävä ilmastointilaite esim. käytettynä ehkä edullisempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap satutko asumaan Turun Yo-kylässä? :DD
En asu Turussa, miten niin?
Ap
En ole tuo kyselijä, mutta olen asunut Turun yo-kylässä aikanaan, ja aloitusviestisi etenkin huomioiden maininta opiskelijakämpästä toi kyllä eläviä muistikuvia mieleen. Turun yo-kylässä on siis taloja, joissa on pitkän käytävän varrella rivi 18-neliöisiä yksiöitä. Jos sattuu asumaan sellaisessa, jonka ikkunat ovat etelään päin, niin tunnelmat ovat kyllä kuvauksesi mukaiset. Koko etelän puoleisen seinän levyinen ikkuna siis, ja siinä ainoa tuuletusikkuna suoraan auringon paahteeseen. Ei muita ikkunoita. Asuin tuollaisessa kopperossa hurjan hellekesän 2010. Oli niin kuumaa, että hikoili ilman vaatteitakin, ja suklaa pehmeni kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap satutko asumaan Turun Yo-kylässä? :DD
En asu Turussa, miten niin?
Ap
Mutta olet kuitenkin kotoisin Turusta tai Varsinais-Suomesta?
Pieneen asuntoon voi tehota siirrettävä ilmastointilaite. Itse saan sellaisella makuuhuoneen noin 25 asteeseen, jossa voi jo nukkua. Maksoi 500€.
Parvekkeen ovi kannattaa verkottaa niin voit tuulettaa vaikka kissa on asunnossa. Esim 2 kompostikehikkoa, ruuvaa oven karmeihin koukut joihin kehikot voi ripustaa. Ei maksa montaa kymppiä ja reiät voi pakkeloida piiloon muuttaessa. Toinen vaihtoehto on oikea kissaverkko ja niittipyssyllä karmiin kiinni.