Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras/pahin kouluruoka?

* mummeli *
20.06.2020 |

Itse olen sitä ikäluokkaa, jolloin käytiin vielä lauantainakin koulua ja silloin kuunneltiin kouluradiota ja syötiin ruismarjapuuroa. Kouluun vietiin syksyisin puolukoita ja pikkukoulussamme oli keittäjä, joka teki ruuat. Ekaluokalla muistan, että jokaisen lapsen piti tuoda mukanaan leivät ja juomat, keittoruuan sai koulusta; yleensä manna- tai perunavelliä.
Sitten koulu vaihtuikin peruskouluksi. Kaikki kirjat saatiin uusina ja välipalaakin tarjottiin.
Ja kysymykseeni: Se veripalttu ei kuulunut suosikkeihini 😬
Paras ruoka oli kaalilaatikko.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kesäkeitto ja kaalikeitto inhoamiani ruokia ja makaronilaatikko oli suosikki.

Vierailija
2/28 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta en muista mutta pahin oli ehdottomasti klimppisoppa. Siihen aikaan lautanen piti syödä tyhjäksi, niin tiukkaa teki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut ruoat kaikki hyviä....mutta eräs makkarakeitto, makkarassa oli jotain kovia piikin kaltaisia.

Vieläkin vuosikymmenten jälkeen ne pistää kitalakeen.

Tykkäsin jopa tillilihasta :)

Vierailija
4/28 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta en muista mutta pahin oli ehdottomasti klimppisoppa. Siihen aikaan lautanen piti syödä tyhjäksi, niin tiukkaa teki.

Mikä on klimppisoppa? Toki googlettamalla löytyisi.

Erikoisin ruoka on ollut pohjanmaalla tarjottu kaljavelli. Kohteliaasti ja sinnikkäästi senkin söin.

Vierailija
5/28 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin kaikkea, jopa ohi uineet ahvenat, jäniksen jäljetkin.

Terv. Mummo naapurista 83v

Vierailija
6/28 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissosekeitto olikin yllättäen ihan ok, kun sitä viimein joskus lukiossa rohkenin maistaa.

Huonointa ruokaa oli varmaan kanakastike mustaherukkahillolla ja sitten tietenkin kelmeät kumiperunat, joiden sisästä löytyi turhankin usein yllätyksiä.

Vierailija
7/28 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain traumat, kun piti syödä kasvispizzaa. Opettaja vahti seläntakana, että tulee syötyä.

No, en mä saanut sitä kurkusta alas.

Parasta on ollut tortillapäivät ja kun tarjolla on ollut makkaraa.

T: 2000 - 2009 oppilas

Vierailija
8/28 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain traumat, kun piti syödä kasvispizzaa. Opettaja vahti seläntakana, että tulee syötyä.

No, en mä saanut sitä kurkusta alas.

Parasta on ollut tortillapäivät ja kun tarjolla on ollut makkaraa.

T: 2000 - 2009 oppilas

Paremminhan mulla on ollut asiat, kuin ennen vanhaan eli ei siihen nähden valittamista.

Vierailija
9/28 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä söin kaikkea, jopa ohi uineet ahvenat, jäniksen jäljetkin.

Terv. Mummo naapurista 83v

Eihän siinä. Ohiammuttu sorsakin on tullut syötyä 😁

Vierailija
10/28 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun tilliliha tai kanakastike ja pomppupallo perunat, yök. Oksennus nousee vieläkin kurkkuun.

Vierailija
11/28 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta tilliliha, parasta mustamakkara&puolukkahillo

Vierailija
12/28 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

* mummeli * kirjoitti:

Mikä on klimppisoppa? Toki googlettamalla löytyisi.

Erikoisin ruoka on ollut pohjanmaalla tarjottu kaljavelli. Kohteliaasti ja sinnikkäästi senkin söin.

Se on eräänlainen lihakeitto, johon tulee sekaan vehnätaikinasta tehtyjä palluroita. Ainakin satakunnassa yksi perinneruoka.

Vierailija
13/28 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin peruskoulun 1980-luvulla. Kaikki muu oli hyvää, paitsi puurot ja kalaseljanka.

Vierailija
14/28 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuo tilliliha on monelle inhokki? Joskus ostan sitä kaupastakin, mutta ei se ole enää yhtä hyvää kuin ennen.

Vierailija
15/28 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kesäkeitto ja kaalikeitto inhoamiani ruokia ja makaronilaatikko oli suosikki.

Samoin, ja tillilihasta pidin myös. Siihen aikaan ei ollut kumiperunoita.

Omien lasteni kouluaikoina puurot olivat useipien suosikkeja.

Vierailija
16/28 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin tillilihasta ja kanaviillokista. Potut oli kammottavia, mutta muuten hyvää ruokaa.

Vierailija
17/28 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin porkkanalaatikkoa ruokana, ei edes perunaa ja kastiketta, vaan pelkkä porkkanalaatikko. Silloin en tykännyt, nykyään menee kaikki alas.

Vierailija
18/28 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

* mummeli * kirjoitti:

Miksi tuo tilliliha on monelle inhokki? Joskus ostan sitä kaupastakin, mutta ei se ole enää yhtä hyvää kuin ennen.

Limainen kastike, jossa lilluin sitkeitä läskipaloja oudolla tillin sivumaulla. 

Läskisoosit, tillilihat ja karjalanpaistit ovat hyvistä raaka-aineista oikein valmistettuna todella herkullisia, mutta kouluruokailussa ne eivät oikein pääse oikeuksiinsa.  Mikähän siinäkin on? Suomalainen ruoka on kuitenkin melko suoraviivaista ja mausteiksikin tarvitaan vain suolaa ja pippuria.

Vierailija
19/28 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merimiespihvi 70-luvulla. En tänä päivänäkään ymmärrä, että mitä siinä oli. Ainakin perunoita ja jotain muuta.

Vierailija
20/28 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

* mummeli * kirjoitti:

Merimiespihvi 70-luvulla. En tänä päivänäkään ymmärrä, että mitä siinä oli. Ainakin perunoita ja jotain muuta.

Hyvässä versiossa naudanpaistia siivuina. Pidin merimiespihvistä, mutta söin lähinnä perunanviipaleet ja siisteimmät lihanpalat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi