Yksinkertainen elämä on uusi muoti-ilmiö
Niin maalla kun kaupungissa. Kuuluu kiinostavan monia jopa ihan megatrendiksi adti. Silti huvittaa nänä kerrostaloyksiössä asuvat jotka yrittävät pärjätä nykyaikana ikman elektroniikkaa, kodinkoneita, sähköä tai juoksevaa vettä kuten vaikka tämä Kirkko ja kaupunki lehdessä esitelty Helsinkiläinen Heikki Mäntymaa.
Kommentit (29)
Mitä trendikästä siinä on ettei ole vettä?
Seuraava muoti-ilmiö on nälänhätä. Nää hyperaskeettiset äärimininalistit yrittävät elää vuoden nälässä ilman ruokaa pitääkseen elämän mahdollisimman yksinkertaisena ja lampaat tietenkin seuraavat gurujaan perässä.
Vierailija kirjoitti:
Seuraava muoti-ilmiö on nälänhätä. Nää hyperaskeettiset äärimininalistit yrittävät elää vuoden nälässä ilman ruokaa pitääkseen elämän mahdollisimman yksinkertaisena ja lampaat tietenkin seuraavat gurujaan perässä.
Eikös tuo ole muotia ollut jo pitkään, näyttää ainakin siltä kun katsoo anorektikkoja ja heitä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ja sekös porvareita vituttaa, kun lampaat eivät enää välitä heidän opeistaan.
Aina on ollut askeettisesti eläneitä erakoita, ja aika rajoittunutta materian suhteen on ollut elämä myös luostareissa.
Minusta on luonnollista, että ihmiset ovat erilaisia. Yksi tykkää valkosipulista, tpinen ei voi sietää.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavia pellehermanneja.
Iso osa suomalaisista elää "yksinkertaista elämää" ihan sen vuoksi kun ei ole rahaakaan "monimutkaiseen elämään". On niin pienet palkat tai ei työtä lainkaan.
Olen köyhä ääriaskeetikko. En näe yhtäkään syytä miksi mun pitäisi surkutella kohtaloani sen sijaan, että otan siitä kaiken ilon irti. Askeesiperinne on pitkä ja siitä saa ihan konkreettisia hyötyjä. Jos valittaisin kohtalostani, hyödyttäisin vain kapitalisteja.
En ole ihan varma, mitä ap. tarkoittaa yksinkertaisella elämällä, kun en ole lukenut tuota lehtijuttua, mihin hän viittaa, mutta minä olen aina elänyt materiaalisesti ja sosiaalisesti yksinkertaista, pienimuotoista elämää. Muoti-ilmiöistä en tiedä.
Vaikka saisin paljon rahaa, elämäntyylini ei muuttuisi merkittävästi. Oman asunnon ostaisin sekä varmaan laadukkaampia tavaroita kuin nyt. En usko, että määrällisesti ostaisin enempää tavaraa. Ehkä vähän enemmän, mutta silti edelleen vähän.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Yksinkertainen elämä ei tuhoa ympäristöä yhtä paljon kuin tuhlaileva. Työelämä on pelkkä vitsi, joten ei romahda korkealta, kun jää tyhjän päälle. Voi olla onnellinen, kun ei ole omaisuuksiensa omistama. Onnellisuus tulee muista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen elämä ei tuhoa ympäristöä yhtä paljon kuin tuhlaileva. Työelämä on pelkkä vitsi, joten ei romahda korkealta, kun jää tyhjän päälle. Voi olla onnellinen, kun ei ole omaisuuksiensa omistama. Onnellisuus tulee muista asioista.
Mutta ei juokseva vesi tai induktioliesi ole kenenkään onnellisuutta tai hyvinvointia vähentänytkään.
Faith kirjoitti:
En ole ihan varma, mitä ap. tarkoittaa yksinkertaisella elämällä, kun en ole lukenut tuota lehtijuttua, mihin hän viittaa, mutta minä olen aina elänyt materiaalisesti ja sosiaalisesti yksinkertaista, pienimuotoista elämää. Muoti-ilmiöistä en tiedä.
Vaikka saisin paljon rahaa, elämäntyylini ei muuttuisi merkittävästi. Oman asunnon ostaisin sekä varmaan laadukkaampia tavaroita kuin nyt. En usko, että määrällisesti ostaisin enempää tavaraa. Ehkä vähän enemmän, mutta silti edelleen vähän.
Se muotiaskeettinen elämä johon AP viittaa tarkoittaa että sinulla on se tyhjä asunto, mutta ei tavaroita, ei huonekaluaja, ei elektroniikkaa, ei vettä, ei sähköä. Korkeintaan omistat vaatteet yllä, vaihtovaatteet, repun ja jonkin huovan tai riippumaton jonka päällä nukkua. Ja nauratti kun Kirkko ja kaupunki hehkutti tämän olevan nouseva trendi-ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Se muotiaskeettinen elämä johon AP viittaa tarkoittaa että sinulla on se tyhjä asunto, mutta ei tavaroita, ei huonekaluaja, ei elektroniikkaa, ei vettä, ei sähköä. Korkeintaan omistat vaatteet yllä, vaihtovaatteet, repun ja jonkin huovan tai riippumaton jonka päällä nukkua. Ja nauratti kun Kirkko ja kaupunki hehkutti tämän olevan nouseva trendi-ilmiö.
Eikö nuo repun kanssa elävät ole eri asia? Pienissä asunnoissa on melkein aina liesi ja jos asuu vuokralla sitä ei voi hävittääkään.
Järkevä askeesi on fiksua.
Kerskakulutukseen (brändi-brassailuun, yms) ei silloin koeta pienintäkään tarvetta.
Omaa varakkuutta/varattomuutta ei korosteta silmiinpistävästi ympäristölle.
Elämän sisältö löytyy muualta kuin kuluttamisesta ja ostamisesta.
Kodista löydettävät tavarat ovat laadukkaita, mutta jokainen tavara on itsessään tarpeellinen ja niille on selkeä käyttötarkoitus arjessa.
Turha on krääsää ja käyttökelvotonta.
Logo-maiskuttelijat ja brändibrassailijat ovat jo ajatuksena noloja. Keneen pitää tehdä vaikutus ostosvalinnoillaan ja miksi tuhlata arvokasta elämäänsä sellaiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Eikö nuo repun kanssa elävät ole eri asia? Pienissä asunnoissa on melkein aina liesi ja jos asuu vuokralla sitä ei voi hävittääkään.
Voihan se olla siellä koristeena, mutta ilman sähköjä sillä hellalla ja liedellä ei tee siellä asunnossa mitään. Tai ainakin minun hellani tarvitsee sähköä toimiakseen.
Vierailija kirjoitti:
Tavaran haaliminen ja hamstarus ympärilleen kertoo perusturvattomuudesta, haetaan krääsästä turvaa?
Mistä mahtaa vastaavasti tyyliin timantein koristeltu shamppanjavispilä kodissa kertoa?
Ai jaa. Mä luulin että ”yksinkertaisella elämällä” tarkoitettiin sitä, että ollaan tyytyväisiä ihan perusasioihin eikä yritetä saavuttaa jotain luksuselämää. Mutta että sillä tosiaan tarkoitettiin askeettisesta elämää eläviä ihmisiä. En ole lukenut tuota K&K:n juttua, pitääpä katsoa jos se vielä löytyisi jostain.
En ole kuullutkaan tälläisestä. Mistä tästä voi lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo ole muotia ollut jo pitkään, näyttää ainakin siltä kun katsoo anorektikkoja ja heitä on paljon.
Jep- Kesäisin näitä tapauksia löytyy mm nakkikiskan, hesen tai mäkkien takaa tai ojanpohjilta, kun ne pyörtyilee sinne aliravitsemuksen vuoksi.
Joskus näitä näkee kiusallisesti kuolaamassa Gourmet-ravintoloiden lasi-ikkunan takaa kun ne saa kiksit siitä että katsoo ruokaravintolassa herkuttelevia ihmisiä ja itse kärsii kiljuvasta nälästä.
Ihmesakkia.
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullutkaan tälläisestä. Mistä tästä voi lukea?
Tässä linkki juttuun.
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/heikki-mantymaa-ei-tarvitse-jaakaappi…
Erittäin terveellinen muoti-ilmiö. Ihminen ei tarvitse muuta kuin vaatteet, tietokoneen, nettiliittymän ja kuulokkeet sekä mikrofonin. Kaikki muu on turhaa.
Naurettavia pellehermanneja.
Iso osa suomalaisista elää "yksinkertaista elämää" ihan sen vuoksi kun ei ole rahaakaan "monimutkaiseen elämään". On niin pienet palkat tai ei työtä lainkaan.