Näinkö nopeasti sitä ihminen vanhenee ja raihnanee?
Täytin kolme vuotta sitten 40. Nyt jo kolottaa jäseniä, on hankala istua polvien päällä, ei taivu kunnolla peräänsä pyyhkimään ja lattiatasosta on turha haaveilla, kun ei pääse enää ylös kerran lattialle istuttuaan.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki heti huutamassa ylipainosta ja vielä naljaillen. Puuttuu ”lällällää” vaan kommenteista. Kypsää menoa taas kerran.
Varsinkin naisilla se 40 vuotta tullessa tauluun alkaa rapistuminen ja sitä nivelten liikkumista on ylläpidettävä ja ruokavaliosta oltava entistä tarkempi. Niin se vaan menee. Yks kaks jos romahtaa niin sille on kyllä syynsä olemassa. Kuulostaa aika hurjalta jos et ylös pääse lattialta. Suosittelen fyssaria.
Minkälaista ruokaa suosittelet?
Pullaa,hiilihydraatteja ja paljon kasvirasvaa.
Ei pullaa eikä liikaa hiilihydraatteja, mutta kyllä kasvirasvaa (ei palmuöljyä).
Aloittaja ei ainakaan "raihnannut" koulunpenkillä äidinkielentuntien aikaan.
Itse täytän tänä kesänä 65 vuotta eikä kasvoissani ole yhtäkään ryppyä - kiitos sen, että olen ikäni vältellyt aurinkoa.
Käsittääkseni joskus 70 v jälkeen vaivat alkavat lisääntyä. Yksilöllistä toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki heti huutamassa ylipainosta ja vielä naljaillen. Puuttuu ”lällällää” vaan kommenteista. Kypsää menoa taas kerran.
Varsinkin naisilla se 40 vuotta tullessa tauluun alkaa rapistuminen ja sitä nivelten liikkumista on ylläpidettävä ja ruokavaliosta oltava entistä tarkempi. Niin se vaan menee. Yks kaks jos romahtaa niin sille on kyllä syynsä olemassa. Kuulostaa aika hurjalta jos et ylös pääse lattialta. Suosittelen fyssaria.
Ei pullaa eikä liikaa hiilihydraatteja, mutta kyllä kasvirasvaa (ei palmuöljyä).
Aivan ,vauvatkin kasvavat parhaiten margariinilla.
Täytin juuri 46 ja on iskenyt tajuntaan nyt muutamaan otteeseen, että ei tässä enää ihan nuoria olla.
Esim jos sen kerran kaksi vuodessa pikkuisen juhlii, niin silti palauttelet itseäsi varmaan 2 päivää sen jälkeen.
Keväällä siivosin talon sokkelin ympäriltä kivipenkkaa, pari iltaa siinä kyykin tai olin polvillani, en ole hetkeen vastaavan rupeaman jälkeen ollut niin kipeä joka paikasta.
Enää ei riitä lyhyet yönokoset, ihan tarviin sen 7h unta, jos haluan olla täydessä terässä.
Hyviä kenkiä olen ruvennut arvostamaan. Kyllä lenkkarit on vaan paremmat kuin korkkarit 😂
Ja olenpa viimein kehdannut ostaa ne litistävät alusvaatteetkin, huomaan, että ei se masu vain yksinkertaisesti ole enää niin piukka.
Ja kaikenkukkuraksi talvella hankin elämäni ensimmäiset silmälasit. Samaan syssyyn löytyi ne ensimmäiset, tai ensimmäinen harmaa hius.
Että näin sitä vanhetaan, kaikki tavallamme :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen toimii eläinrasvalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse täytän tänä kesänä 65 vuotta eikä kasvoissani ole yhtäkään ryppyä - kiitos sen, että olen ikäni vältellyt aurinkoa.
Minä olen 117v ,juon viskiä ja poltan kessua eikä ole kremppaa eikä ryppyjä. Syön pääasiassa pottuja ja läskisoosia. Vähän kuin Arvo Ylppö.
Kyllä alkavat vuodet jo tuntua kankeutena, vaikka käyn salilla, venyttelen, pätkäpaastoan ja rajoitan hiilareita ja olen normaalipainossa. En voi edes kuvitella, missä kunnossa olisin, jos en pitäisi itsestäni huolta. Reilu kolmekymppiseksi asti voi vielä elää kuin pellossa, mutta sen jälkeen on alettava syödä oikein ja kuntoilla, jollei halua olla raihnainen keski-ikäinen.
N49
Olen 45 vuotta ja kaikki noista sujuu täysin ongelmitta enkä ole huomannut muutosta aikaisempaan. Mun mielestä tuo ei ole normaalia vanhenemista. Etenkin tuo, että ei muka pysty pyyhkimään takapuoltaan kuulostaa todella kummalliselta. Syyttäkää lällättelystä tai ihan mistä tahansa, mutta tavallinen keski-ikäinen ei ole vielä raihnainen jos vain liikkuu edes jonkin verran ja syö jotenkin järkevästi.
Tuon kaltaiset liikkumisvaikeudet kuulostavat normaaleilta 60-70 -vuotiaalle, ei neli- tai edes viisikymppiselle. Tai tosiaan merkittävästi ylipainoiselle ihmiselle, iästä riippumatta.
Jos olisin nelikymppisenä tuossa kunnossa, hakeutuisin lääkärin tai fysioterapeutin vastaanotolle selvittämään, mistä on kysymys. Jos tosiaan ongelma ei ole se ilmiselvä eli ylipaino.
Mä rupsahdin 25-vuotiaana kun lihoin 10 kiloa ylipainon rajalle. Yhtäkkiä polvi-istunta oli hankalaa, joogatessa maha tai selkäläskit tursusivat tielle ja estivät vanhoja voimisteluajan liikeratoja, ja polvet alkoivat kipeytyä kävellessä. Usein oli semmonen läski köpöttelyolo ja hengästytti portaissa. Nyt laihdutan takaisin entisiin mittoihin ja hieman ali, eli tähtäimessä 57 kg jossa olo tuntui hyvältä. Jo pari kiloa auttoi ottamaan tuon tukaluuden pois.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä alkavat vuodet jo tuntua kankeutena, vaikka käyn salilla, venyttelen, pätkäpaastoan ja rajoitan hiilareita ja olen normaalipainossa. En voi edes kuvitella, missä kunnossa olisin, jos en pitäisi itsestäni huolta. Reilu kolmekymppiseksi asti voi vielä elää kuin pellossa, mutta sen jälkeen on alettava syödä oikein ja kuntoilla, jollei halua olla raihnainen keski-ikäinen.
N49
Mitä on se "oikein syöminen"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 117v ,juon viskiä ja poltan kessua eikä ole kremppaa eikä ryppyjä. Syön pääasiassa pottuja ja läskisoosia. Vähän kuin Arvo Ylppö.
Sinä nyt aloit v#ttuilemaan minulle, mutta noin se omalla kohdallani vaan on. Mitään hyvää en myöskään löydä elintavoistani; syön mitä sattuu ja viiniäkin kuluu. Hyvin harvoin olen ollut sairaana, jos krapulaa ei lasketa.
Varmaan yksilöllistä. Juoksin parhaan maratonaikani 46-vuotiaana. Ja nyt 51-vuotiaana edelleen juoksen maratoneja. Näkö on huonontunut ja ilman silmälaseja en näe lukea. Muuten ei mitään ihmeempiä vaivoja vielä.
Eipä ihmistä paljoa päälle nelikymppiseksi ole tehty elämään.
Vanhaksi on eletty vasta muutamia vuosisatoja. Sata vuotta laajemmin.
Tuossa ajassa ei evoluutiossa tapahdu mitään! Eliniän kasvu johtuu ravinnon paranemisesta, elämän vaarallisuuden vähenemisestä ja terveydenhoidosta. Olemme edelleen samoissa kehoissa joiden on tarkoitettu kestävän alle 50 vuotta.
Ehkä joskus 10 000 vuoden päästä elämme vanhoiksi ilman vaivoja. Jos tämä kehitys jatkuu. Voi tapahtua jotain muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vamppyyri?
mies52v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusit varmaankin olla vitsikäs, mutta koulunkäynti on arvattavasti jäänyt väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vamppyyri?
mies52v
Ei vaan neljän lapsen isoäiti 👵
Btw, vampyyri kirjoitetaan vaan yhdellä p-kirjaimella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusit varmaankin olla vitsikäs, mutta koulunkäynti on arvattavasti jäänyt väliin.
Ei ollut kouluja lapsena.
Niin se valitettavasti on, että enää ei voi olla pitämättä huolta kropastaan :/ Ja vaikka pitääkin huolta, silti kaikenlaista pikku vaivaa ilmenee. Onneksi moni on ohimenevää eli menee poiskin. Mutta kun ikää tulee lisää niin kuolema ja sitä edeltävät vaivat ne lähestyy väkisinkin.
N48