Asuntoilmoitusten turn-offit ja muut epäkiinnostavat asuntoratkaisut
Itse suljen välilehden asuntoilmoituksesta, jos esim. omakotitaloon tullaan sisään ns. makuuhuonekerrokseen ja keittiöön ja olkkariin kivutaan ylös toiseen kerrokseen. Yleensä näissä on tietysti iso terassi alhaalla ja yläkerrassa sitten pieni parveke. Mitä iloa siitä terassista on esim. ruokailun ym. suhteen, kuka jaksaa raahata ruokia ja astioita alas ja ylös? Sitten parveke siinä keittiön tai olkkarin yhteydessä on niin pieni monesti, että sinne hädin tuskin saa edes ruokaryhmää ja grilliä. Eri asia ovat ns. rinnetalot, joissa yläkerrasta on pääsy pihamaalle.
Kommentit (1196)
Saunomisesta alkaa iän myötä tykätä, vaikka nuorempana ei olisi kiinnostanutkaan, joten ei kannata aliarvioida, jos aikoo asunnossa asua pitkäänkin:
Talot, joissa on outo pohjapiirustus ja vähän muutakin vikaa. Olen nähnyt näitä useamman, myös tutuilla, jotka ovat ihan innostuneita. No, makunsa kai kullakin mutta itse en tajua.
Esim. näin: eka kerroksessa on keittiö ja sitten parin portaan päässä olohuone. Kummassakaan ei ole yhtään väliseinää, eli kaikki keittiön käryt ja äänet tulevat olohuoneeseen. Ei mitään yksityisyyttä, jos on vieraita. Siinäpä nukut sohvalla, kun heräät välittömästi isäntäväen tullessa makuuhuoneesta vaikka vessaan. Vessa on tietysti pitkässä käytävässä, ahdas ja ankea, jotenkin on saatu pikkuruinen saunakin rakennettua. Saunasta pitää tulla varovasti pois tai muuten putoaa, koska lauteet on suunniteltu niin tiukkaan.
Ylimmässä kerroksessa on kaksi makuuhuonetta, iso ja pieni. Pieneen on ahdettava kotitoimisto, jos sellaista tarvitsee. Juuri ja juuri mahtuu istumaan pöydän ääressä. Näiden huoneiden oven sentään saa kiinni.
Kellari on valtava, mutta kostea, ja pitää tutkia homevaurion varalta. Siinä on suurin säilytystila, talossa ei ole muuten juuri mitään kaappitilaa, eli pitää roudata kaapit itse sinne yläkerran makuuhuoneeseen.
Ja portaat ja lattiat ovat tietysti helvetin liukkaita, eli saa varoa alastuloa, ettei liukastu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä myös ihmettelen noita keittiöstä khh:een, ja sieltä pesuosastolle ratkaisuja. En ymmärrä miten khh liittyy keittiöön mitenkään, toisin kuin pesuhuoneeseen se sillee liittyy että likaiset vaatteet riisutaan khh, ja siitä kylpemään, eli khh on vähän niin kuin pukuhuone. Paitsi ettei ole. Se on yleensä vähintään vähän sekainen, varsinkin jos siitä on uloskäynti, niin kuin yleensä on, ja kas, oletkin yllättäen pukeutumassa ja riisumassa eteisessä sontaisten kenkien seassa rapaa jalkapohjissa! Voisihan pesuhuoneesta olla yksi ovi khh:een, mutta en pidä tätäkään pakollisena.
Jos halutaan pukutila suihku/saunaosastolle, niin kannattaisi rakentaa sellainen ihan oikeasti, eikä monitoimitilaa missä haisee harrastusvälineiden hiki, linkoaa pyykkikone, ja kuivausrumpu hönkää kuumaa samalla kun jaloissa pyörii märät kumpparit joiden rapavesi sotkee jalkasti myös pesulta tullessasi.
Tämä! En käsitä, miksi kulku pesutiloihin on niin usein khh:n kautta ja samasta khh:sta on käynti myös ulos. Khh:een on tietenkin käynti keittiöstä tai olohuoneesta. Jos omakotitaloa rakentaisin, laittaisin khh:n ja pesutilat vierekkäin ja yhdistäisin ne ehkä ovella, mutta ne olisivat kuitenkin eri huoneita. Kumpaankin olisi käynti eteisestä tai käytävältä, mutta ei olohuoneesta tai keittiöstä.
Tee, kuten me tehtiin. Kph, jossa piilotettuna pesukone ja pyykit. Vieressä vierashuone, joka toimii myös vaatehuoneena. Kyseisen vierashuoneen kaappeihin siirtyy todella kätevästi pestyt pyykit suoraan narulta/silityslaudalta. Ei ramppaamista ylä- ja alakerran välillä ja aamulla aikaisin lähtevä saa ottaa/etsiä vaatteet omassa rauhassa kyseisessä huoneessa. Lattiana ehdottomasti laattalattia. Käynti ulos ovesta samalla, joten pyykit saa suoraan ulos katoksen alle.
En kyllä ikipäivänä laittaisi pesukonetta kylppäriin jos olisi tilaa kodinhoitohuoneelle. Ei ole kiva käydä suihkussa/saunassa koneen rymistellessä vieressä.
Täällä taas keskustelee pk-seutu versus muu Suomi. Hurjaa lukea näitä viestiketjuja, joissa tilankäytön ongelmat tiivistyvät siihen, laittaisiko kodinhoitohuoneen sinne vai tänne ja miten vaivalloista on siirtyä yläkerran länsisiivestä alakertaan.
Pesukonehan on kylppärissä useimmilla silloin, kun ei ole puhettakaan mistään kodinhoitohuoneesta, vaan muut vaihtoehdot ovat keittiö tai ei pesukonetta lainkaan. Tällainen tilanne on useimmilla ihmisillä siellä kehien sisäpuolella, ei tarvitse olla mitenkään varaton rassukka.
Pieniä ja kalliita asuntoja on muutkin kaupungit täynnä, Tampere ja Turku jne.
Jostain syystä täällä palstalla on erittäin paljon omakotitalossa asuvia, jotka väheksyvät kerrostaloasujia ja heidän tilaratkaisujaan. Todellisuus on paljon monipuolisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sauna, joka on aivan turhaan viemässä tilaa. En sauno koskaan, nekin neliöt voisi laittaa vaikka makuuhuoneisiin.
Tämä! Itsekään en ole saunoja. Eli saunani on täysin käyttämättömänä. Nekin neliöt olisin ottanut mielummin muuhun tilaan. No, toimii sisävarastona.
Asunnossa on muuten sen verran hyviä puolia, että kestän tuon sauna-asian. Mutta, jos joskus tästä muutan pois, niin ensisijaisena toiveena on saunaton huoneisto.
En sauna minäkään. Vaihtaisin sen saunan yleensä isompaan kylpyhuoneeseen tai jos kylpyhuone on riittävä suuri niin ehdottomasti vaatehuoneeksi, jolloin kaikenlaiset kaapistot saa pois makuuhuoneesta ja muualta, mikä antaa tilaa ja helpottaa sisustusta, elämän helpottumisesta puhumattakaan (meneehän sinne piiloon matkalaukut sun muutkin)
Vierailija kirjoitti:
Talot, joissa on outo pohjapiirustus ja vähän muutakin vikaa. Olen nähnyt näitä useamman, myös tutuilla, jotka ovat ihan innostuneita. No, makunsa kai kullakin mutta itse en tajua.
Esim. näin: eka kerroksessa on keittiö ja sitten parin portaan päässä olohuone. Kummassakaan ei ole yhtään väliseinää, eli kaikki keittiön käryt ja äänet tulevat olohuoneeseen. Ei mitään yksityisyyttä, jos on vieraita. Siinäpä nukut sohvalla, kun heräät välittömästi isäntäväen tullessa makuuhuoneesta vaikka vessaan. Vessa on tietysti pitkässä käytävässä, ahdas ja ankea, jotenkin on saatu pikkuruinen saunakin rakennettua. Saunasta pitää tulla varovasti pois tai muuten putoaa, koska lauteet on suunniteltu niin tiukkaan.
Ylimmässä kerroksessa on kaksi makuuhuonetta, iso ja pieni. Pieneen on ahdettava kotitoimisto, jos sellaista tarvitsee. Juuri ja juuri mahtuu istumaan pöydän ääressä. Näiden huoneiden oven sentään saa kiinni.
Kellari on valtava, mutta kostea, ja pitää tutkia homevaurion varalta. Siinä on suurin säilytystila, talossa ei ole muuten juuri mitään kaappitilaa, eli pitää roudata kaapit itse sinne yläkerran makuuhuoneeseen.
Ja portaat ja lattiat ovat tietysti helvetin liukkaita, eli saa varoa alastuloa, ettei liukastu.
Näitä porrasratkaisuja olen ihmetellyt. Mikä idea on laittaa pari porrasta keskelle lattiaa?
Koiran tai kissan ruokakupit. Tietää että lattiat on kustu pilalle ja todennäköisesti myös joka lista ja nurkka raavittu rikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni rivariyhtiö, jossa osakkaat hoitavat huollon.
Eräässä ilmossa sanottiin, että kukin huoltovuoro kestää kuukauden. Tässä tapauksessa kaksi kuukautta vuodessa huoltomiehenä. Ja pohjois-Suomessa...Oho, tuo sentään kerrottiin jo ilmoituksessa. Pitäisi olla pakollista jokaisessa myyntikohteessa.
Toki, mutta talkoiluun ei ole pakko suostua. Kun ostin eläkeasunnokseni rivarin päätykolmion, ilmoitin ekassa yhtiökokouksessa, että en talkoile. Ja samalla kerroin, että piha pitää olla auki klo 7.00 lumisateen jälkeen, jotta pääsen töihin.
Taloyhtiön talkoot loppui siihen. Joku saattoi kiroilla mielessään, mutra kukaan ei minulle uskaltanut älistä.
Toisekseen kaikki kannattaa myös itse kysyä ja tarkistaa, mitään ei kannata jättää kertomisen varaan.
Siis VAADIT tiettyä tasoa, mutta et itse halunnut osallistua yhtään? Reilukerho.
Minä olisin naapurinasi yksinkertaisesti jättänyt sun pihasi lumiseksi. Olisit saanut itse tehdä työtä sen eteen. Aika hyväntekijöitä nuo naapurit, jos suostuivat tekemään sinun mieliksesi tuossa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä porrasratkaisuja olen ihmetellyt. Mikä idea on laittaa pari porrasta keskelle lattiaa?
Niinpä. Portaat vain hankaloittavat tilan käyttöä. Niihin voi liukastua tai kompastua, kun ei muista niiden olevan siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sauna, joka on aivan turhaan viemässä tilaa. En sauno koskaan, nekin neliöt voisi laittaa vaikka makuuhuoneisiin.
Tämä! Itsekään en ole saunoja. Eli saunani on täysin käyttämättömänä. Nekin neliöt olisin ottanut mielummin muuhun tilaan. No, toimii sisävarastona.
Asunnossa on muuten sen verran hyviä puolia, että kestän tuon sauna-asian. Mutta, jos joskus tästä muutan pois, niin ensisijaisena toiveena on saunaton huoneisto.Tätä me puljattiin nykyisen talomme suunnitteluvaiheessa n. 15 vuotta sitten, mutta ei keksitty tarpeeksi hyvää ideaa. Vaatehuoneeksi sauna voisi olla mielestäni vähän turhan kostea, kun viereisestä kylppäristä tulee aina kosteutta. Ideoita otetaan vastaan.
Kerrostalo-osaketta ostaessa ainakin jotkut rakennusyhtiöt jättävät saunan rakentamatta, jos ostaja on riittävän aikaisin liikkeellä. Se tietää lisää suunnittlua ja siitä tietysti lisä kuluja, ilmeisesti.
Tuttava kertoi aikoinaan nähneensä myynti-ilmoituksen jossa kerrottiin, että asunnossa ei ole saunaa, mutta siinä on "valmiudet" saunan rakentamiselle koska alkuperäisissä piirustuksissa oli sauna. ja ja tarvittavia rakenteita on piilossa. Miten, sitä en tiedä, eikä tuttu mennyt katsomaan, koska sauna oli ehdoton edellytys hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Yksi isohko turn-off on ainakin se, jos asunnossa tulee mummo kaupan päälle.
Mitä ihmettä? "Asumisoikeudessa on epäselvyyttä". Mitä tuo tarkoittaa?
Kuka haluaa OSTAA asunnon, jossa asuu jo joku ventovieras vanhus?
Pitkät kapeat käytävät.
Talo on 2, 3 tai jopa 4 kerroksessa, joka kerroksessa on pari ahdasta huonetta ja iso osa pinta-alasta menee portaisiin ja käytäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä syynä on tontin muoto, rinnetontille jos rakentaa niin joutuu tekemään tuommoisia ratkaisuja. Tosin jos niitä portaita on oikeasti vaan kaksi niin luulisi että sen voisi ratkaista myös korkeammalla sokkelilla toisesta reunasta.
Täällä oli jotain ketjua aikaisemmin, että joku vuokraa pelkkää parvea omassa kodissaan 450 eurolla kuussa. Ja toinen oli joku mies, joka vuokraa pientä vierashuonetta talossa, jossa asuu itse. Vuokralaisen piti olla nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hemmetti, repesin täysin tälle 😂😂 Odotin että ilmoituksessa olis kuva mummosta 🤔😆
Jos asuntoilmoituksessa on kämppä täynnä roinaa, niin ettei kunnolla näe, millainen tila huoneissa on.
Eli huonekaluja lattiasta kattoon, tai pahimmassa tapauksessa laatikoita. Ei saa selvää, miten tilaa voisi käyttää, kun ei erota missä on seinät ja ikkunat.
Tuollaisessa kämpässä on varmasti myös siivous jäänyt vähemmälle, kun ei lattiatilaa ole juuri ollenkaan. Ei todellakaan houkuta ostamaan.
Sijainti ei ole mielestäni hyvä (tärkein!), paritalo, vanha puutalo, muutaman osakkaan rivitalo, vuokratontti, asunnossa huono pohja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
veikkaisin, että mummolta on kuollut mies ja miehen lapset sitten kokevat, että mummon pitäisi muuttaa pois, koska asunto oli miehen nimissä. Mummo on kuitenkin tiennyt, että hänellä on lesken oikeus asua siinä asunnossa, joten aikoo myös asua siinä ja lapset joutuvat odottamaan mummon siirtymistä taivaan lukaaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hemmetti, repesin täysin tälle 😂😂 Odotin että ilmoituksessa olis kuva mummosta 🤔😆
Minkähänlainen mummo siellä asuu?
Onko se hirveän vihainen kun hänen kotiinsa tunkeutuu joku toinen?
Nouseeko se klo 5 ja menee nukkumaan klo 19 ja on vihainen, jos asukkaat liikkuvat sillä välillä ja pitävät ääntä?
En osaa kuvitella yhtään tilannetta, että tuo jotenkin toimisi.
sijainti
Sitten nämä öljypullo, leikkuulauta, yrtinoksa kuvalla alkavat ilmoitukset. Esitellään jotain p*ska sisustusyksityiskohtia kuvissa, mitkä eivät edes itse asuntoon varsinaisesti kuulu. Niistä tietää heti, että yritetään nostaa jollain stailauksella hintaa.
Ei ole. Et vaan osaa katsoa sitä niitä mäntypaneleita näkemättä. Yleinen vika ihmisillä.
Muuten se mäntypaneli ei ole iso vika, mutta jos ei osaa, ei halua tai ole rahaa remontoida, niin silloin se kyllä on ehdoton turn off.
No, vielä tulee sekin aika, kun ne ovat ihan valtavan kysyttäjä, eikä todellakaan vain valkoiseksi maalattuna.