IS:Bussikuski jätti 9-vuotiaan tytön pysäkille, koska käteinen ei kelpaa – äiti löysi tyttärensä tuntia myöhemmin itkuisena ja peloissaan
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006546189.html
Miksi äiti ei varmistanut että kelpaako käteinen bussiin?
Kommentit (342)
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttö olis juossu kotiin ja harmitellu kun oli väärät kengät ;-)
Niinhän tuokin yritti, mutta ei osannut. Uusi asuinalue, eikä sieltä ole suoraa tietä Kantsuun. Itse olen joskus tuolla kävellyt huvikseni, enkä osaisi reittiä.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-11255070
HSL ei myy enää busseissa lippuja koronaviruksen vuoksi – ammattiosasto ei pidä varautumistoimia riittävinä, ohjeistaa kuljettajia olemaan avaamatta etuovia.
Ihan on maaliskuulta ollut tiedossa. Vanhempien moka.
Valmiuslaki on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että jotkut syyttävät äitiä, mutta tyttöäkin?
MIten olisitte muka itse toimineet 9-vuotiaana? Olisitteko ajatelleet kaikessa rauhassa, että neuvottelen tästä aikuisen bussikuskin kanssa ja lupaan että äiti hakiessaan maksaa matkan kortilla? Tai että odotan toista bussia, jonka kuski voi olla eri mieltä?
Ei tuon ikäinen osaa mitään varasuunnitelmaa keksiä, vaan pelästyy pahasti kun vieras aikuinen ihminen sanoo että nyt et pääse bussiin. Minä ainakin olisin mennyt ihan paniikkiin 9-vuotiaana ja varmasti suurin osa teistäkin olisi.Eikä kaikki aikuisetkaan tässä ketjussa ole tienneet, ettei käteinen kelpaa tällä hetkellä koronan takia.
Varmasti bussi olisi voinut tehdä poikkeuksen, jos olisi halunnut. Monet kuskit ovat lisäksi tylyjä tyyppejä ja olen ainakin itse saanut huonoa palvelua Nyssen bussikuskeilta. Ei ole sanottu että on ollut ystävällinen lasta kohtaan.
Olisin kävelyt kotiin. Aikaa menisi 40 minuuttia.
En usko, että olisit osannut. Ellet olisi katsonut Google mapsia.
Ymmärrän, että käteinen ei käy näin korona-aikana, mutta ainakin meillä Vantaalla on otettu kyytiin ilman maksua, jos ei ole ollut kuin käteistä. Ei se sen matkustajan vika ole, että käteinen ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Mustanaamakuskia suojellaan salaamalla
Ne on ystövällisiä ja huomio lapset ja vanhukset. Meidän lähinaapurit on toista maata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo äiti, mutta ilmeisen tyhmä sitten kyllä. Mistä oikeasti tietää jokaikisen Koronan myötä muuttuneen säännön? Kyllä minäkin tiesin ettei ole suositeltavaa käyttää käteistä yhtään missään maksuvälineenä, mutta sitä en tiennyt että se jossain on yksiselitteisesti KIELLETTY! Eli uudestaan: missä muualla kuin busseissa ei saa käyttää käteistä, ja mitä muita yksittäisiä normaalista poikkeavia ohjeita ”pitäisi” tietää?
Voi hyvää päivää ja terveisiä uusavuttomuuden planeetalle!
Yleinen ohje on, että jos tapahtuu yhteiskunnassa jotain poikkeuksellista, avataan viestintäkanavat. Se on joko uutistoimintaan erikoistunut radioasema, televisio tai vaikka netti. Sieltä sitten kuunnellaan viranomaisohjeet. koronapandemia aiheutti meille poikkeustilajulistuksen ja siitä rummutettiin ihan jokaisessa tuutissa monen päivän ajan. Lisäksi koteihimme jaettiin virallinen tiedote koronasta. Pelkästään näiden tietojen nojalla normaaliälyinen ihminen ymmärtää lähteä katsomaan viralliset ohjeet ja selvittämään mitä poikkeuksia poikkeustila hänelle itselleen aiheuttaa. Se on helppoa, jos lähtee ajattelemaan mitä toimintoja tekee kuukausittain ja viikottain.
jos joku käyttää bussia likkumiseen eikä ole älynnyt edes poikkeustikan takia käydä bussiyhtiön nettisivuilla katsomassa miten poikkeustila vaikuttaa bussilla kulkemiseen, se on silloin ihan oma vika ja voi syyttää vain itseään.
meillä oli jokaisella bussipysäkilläkin tiedote siitä ettei busseissa voi poikkeustilan aikana maksaa käteisellä.
Eikös se poikkeustila ole jo poistunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain pikkiriikkisen väritelty tarina. Akkukin sattumalta loppui ja ruokaakaan ei ollut saanut tuntikausiin ja äitikään ei löytänyt bussipysäkki, vaikka oli itse lapsen vienyt sinne kaverille. 0/5 tuolle provolle.
Näissä stooreissa on AINA akku loppu.
Jos akku ei ole loppunut, niin yleensä ei ole ongelmaa. Eli stoori tulee siitä, koska on hätä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien olisi pitänyt etukäteen varmistaa että käykö käteinen, mutta ei kuljettaja saa jättää lasta heitteille vaikkei voisikaan ottaa käteistä vastaan.
Heitteillepano on tosiaan rikos, mutta miksi bussikuskin olisi pakko ottaa jo valmiiksi yksin oleva 9-vuotias pysäkiltä kyytiin? Kuskihan kertoi tytölle, mistä hän voi ostaa lipun, jolla pääsee seuraavan bussin kyydissä kotiin. Eihän kuski voinut tietää, että lipun hankkiminen oli juuri tälle tytölle liian vaikeaa ja hänen puhelimensa akku oli loppumassa.
Hyvää on oppi. Näen jo silmissäni miten tuo tyttö aikuistuttuaan istuu jossain kelan toimistossa punakynäilemässä AV-trollien tukianomuksia yli jonkun epäolennaisen byrokraattisen yksityiskohdan takia :-D
Vierailija kirjoitti:
Joku tuossa kertoi ettei saanu ärrältä pakettia ku ei ollu kun käteistä...mulla jäi ärrälle röökiaski, pari energiajuomaa , suklaalevy ja tamppoonit kun se vitt"sesti hymyilevä myyjä alkoi osoitella jotain lappua että käteinen ei käy. Sanoin että mulla on luottotiedot menny, miten mä pankkikortin muka saan? Kohautteli vaan vi""nen hymy naamallaan harteita ja kehtasi vielä kiljua perään että mun pitää viedä ne ostokset takaisin mistä otin. Sai viiä ihan ite vaan.
Estääkö muka luottotiedottomuus Visa Electronin saamisen? Sehän ei ole luottokortti eikä sillä voi ymmärtääkseni edes ylittää tiliään.
Taisi olla niitä mustia kuljettajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien olisi pitänyt etukäteen varmistaa että käykö käteinen, mutta ei kuljettaja saa jättää lasta heitteille vaikkei voisikaan ottaa käteistä vastaan.
Heitteillepano on tosiaan rikos, mutta miksi bussikuskin olisi pakko ottaa jo valmiiksi yksin oleva 9-vuotias pysäkiltä kyytiin? Kuskihan kertoi tytölle, mistä hän voi ostaa lipun, jolla pääsee seuraavan bussin kyydissä kotiin. Eihän kuski voinut tietää, että lipun hankkiminen oli juuri tälle tytölle liian vaikeaa ja hänen puhelimensa akku oli loppumassa.
Niinpä. Ensisijainen vastuu tytöstä oli tytön vanhemmilla. Heidän olisi pitänyt huolehtia siitä, että joku tulee saattamaan lapsen pysäkille ja varmistaa, että hän pääsee kyytiin ongelmitta.
Vierailija kirjoitti:
Minkäänlaisesta heitteillejätöstä ei ole kysymys KUSKIN tapauksessa. Jos lapsi on päästetty yksin liikenteeseen, on päivänselvää että lapsen huoltaja on katsonut nico-petteriinan tarpeeksi kypsäksi toimimaan itsekseen. Näin ollen on täysin ok että myös kuski kohtelee samoin.
Jos kuski on ajanut tuota linjaa, hän varmasti tietää ettei tuolla ole mitään infraa. Varmaan Vantaalla lähin mistä saa ostettua lipun.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä muun värisiä olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Ne parhaita ja ajattelee asiakkaan parasta. Huomio hyvin vanhukset, lapset ja muut heikkonuntoiset. Auttaa, jos tarvii apua. Eikä iske ovea nenän edestä kiinni. Niin kuin esim eräs virolainen kuski, joka löi oven kiinni keskeltä koululaisryhmää. Bussissa olevat jäivät monttu auki ja pysäkille jäävät jäivät monttu auki. Ja minä, sivullisena olin monttu auki. Kyykytys se on pienikin kyykytys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin just. Bussikuski on toiminut ohjeistuksen mukaan (ei ilmaiseksi kyytiin. Tuollainen kun alkaa lasten parissa kiertää että bussiin pääsee ilmaiseksi niin kyllä siellä on lähistön lapset kokeilemassa hyvinkin pian pääsisikö hekin ilmaiseksi ajelulle).
Missään ei taida olla kuvailtuna tätä 9-vuotiasta, voi hyvinkin näyttää ikäistään vanhemmalta. Ja kun omaa lasta mietin, hänellä ainakin oli tuon ikäisenä "paha tapa" vaan myötäillä kun sai jotain ohjeita ja sitten hetken päästä tulikin kyselemään samaa asiaa ja selvisi, ettei ole tajunnut aiemmasta ohjeistuksesta mitään... Tuossakin lapsi on hyvin vaan voinut nyökytellä bussikuskin ohjeille että juu, minäpä haen lipun sieltä, kiitos neuvosta ja sitten lapsi on hypännyt ulos bussista. Sitten on tullutkin hätä käteen kun ei ole onnistunut.
Äiti koettaa nyt tehdä bussikuskista jotain pahista, joka on tyyliin heittänyt parkuvan lapsen ulos bussista, mutta kun kuski on kuitenkin neuvonut lasta, miten pitäisi toimia ym. niin tuskin se nyt on niskaperseotteella lasta bussista ulos viskatessaan karjunut ohjeita perään... Kyllä tässä on äiti mokannut, jos kuka. Ja isoin moka on kertoa tälläisestä lehdessä 🤦♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäänlaisesta heitteillejätöstä ei ole kysymys KUSKIN tapauksessa. Jos lapsi on päästetty yksin liikenteeseen, on päivänselvää että lapsen huoltaja on katsonut nico-petteriinan tarpeeksi kypsäksi toimimaan itsekseen. Näin ollen on täysin ok että myös kuski kohtelee samoin.
Jos kuski on ajanut tuota linjaa, hän varmasti tietää ettei tuolla ole mitään infraa. Varmaan Vantaalla lähin mistä saa ostettua lipun.
Alapeutkuttaja voi kertoa mistä tuolla saa lipun? Itse en keksi millään, muuta kuin Myyrmäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasta ei jätetä heitteille yllättävässä tilanteessa. Ei bussikuski, eikä kukaan muukaan tilanteessa oleva aikuinen! Luulisi tämän olevan itsestäänselvää! Aikuisen tehtävä on suojella ja huolehtia lapsista. Tarpeen tullen muistakin kuin omistaan. Oli asema tai ammatti mikä hyvänsä! Minäkään en olisi tiennyt ettei käteinen kelpaa. Ei varmaan sellainen vaihtoehto käynyt äidillä mielessäkään. Mitä liikkuu kuljettajan päässä joka jättää lapsen pysäkille!? Ei hän yrittänyt matkustaa pummilla! Hän ja hänen äitinsä eivät tienneet ettei rahalla voi maksaa!!! Kertokaa nyt sitten missä kaikissa muissa paikoissa ei käteinen kelpaa? Kun ei voi olla varma onko jokin tällainen asia mennyt ohi. Entä mitä muuta yllättävää pitää osata huomioida? Miten voi olettaa että kun jokin yleinen asia muuttuu, koko kansan kuuluu automaattisesti se tietää? Varmaan ihan jokaisella on paljon asioita joita ei tiedä, vaikka yleinen mielipide olisi että ”kaikkihan nyt tuon tietää”.
Taidat olla tuo äiti, kun olet noin tyhmä.
En ole tuo äiti, mutta ilmeisen tyhmä sitten kyllä. Mistä oikeasti tietää jokaikisen Koronan myötä muuttuneen säännön? Kyllä minäkin tiesin ettei ole suositeltavaa käyttää käteistä yhtään missään maksuvälineenä, mutta sitä en tiennyt että se jossain on yksiselitteisesti KIELLETTY! Eli uudestaan: missä muualla kuin busseissa ei saa käyttää käteistä, ja mitä muita yksittäisiä normaalista poikkeavia ohjeita ”pitäisi” tietää?
Lue ja kuuntele uutisia. Sillä tavalla meille muillekin tuli selväksi, että bussikuskit ei ota käteistä korona-aikaan. Ihan oikeasti, aikuisillakin on nykyään se älypuhelin kourassa joka hetki, mutta edes varttia päivästä ei uhrata uutisten seuraamiseen. Jos vaikka Venäjä hyökkäisi suomeen ja tulisi sota ja mitä kauheaa muuta vielä, ei nämä sitä tiedä, kun ei seurata yhtään mitä edes omassa kaupungissa tapahtuu.
Mä en tiedä missä muualla ei käteinen käy, mutta jos olen menossa jonnekin uuteen paikkaan tai tilaisuuteen, OTAN ETUKÄTEEN SELVÄÄ. Ja varsinkin jos lapsi lähtee yksin jonnekin, otan selvää miten toimitaan, jos en sitä varmasti etukäteen tiedä.
Mutta jos luulee tietävänsä? Jos ei tule edes ajatelleeksi että tällainen muutos olisi voinut tulla! Aina sitä jostain kuulee uuden asian ensimmäistä kertaa. Mulle selvisi tänään uutena asiana että Hong kong on nykyään Rusta. Ihan sattumalta tuli töissä puheeksi. Ei kukaan pysy kaikesta ajantasalla, ja jos jokin on aina ollut tietyllä tavalla, ei sitä yhtäkkiä osaa epäillä ettei enää olisikaan. Sitähän pitäisi epäillä ja kyseenalaistaa ihan joka asiaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin just. Bussikuski on toiminut ohjeistuksen mukaan (ei ilmaiseksi kyytiin. Tuollainen kun alkaa lasten parissa kiertää että bussiin pääsee ilmaiseksi niin kyllä siellä on lähistön lapset kokeilemassa hyvinkin pian pääsisikö hekin ilmaiseksi ajelulle).
Missään ei taida olla kuvailtuna tätä 9-vuotiasta, voi hyvinkin näyttää ikäistään vanhemmalta. Ja kun omaa lasta mietin, hänellä ainakin oli tuon ikäisenä "paha tapa" vaan myötäillä kun sai jotain ohjeita ja sitten hetken päästä tulikin kyselemään samaa asiaa ja selvisi, ettei ole tajunnut aiemmasta ohjeistuksesta mitään... Tuossakin lapsi on hyvin vaan voinut nyökytellä bussikuskin ohjeille että juu, minäpä haen lipun sieltä, kiitos neuvosta ja sitten lapsi on hypännyt ulos bussista. Sitten on tullutkin hätä käteen kun ei ole onnistunut.
Äiti koettaa nyt tehdä bussikuskista jotain pahista, joka on tyyliin heittänyt parkuvan lapsen ulos bussista, mutta kun kuski on kuitenkin neuvonut lasta, miten pitäisi toimia ym. niin tuskin se nyt on niskaperseotteella lasta bussista ulos viskatessaan karjunut ohjeita perään... Kyllä tässä on äiti mokannut, jos kuka. Ja isoin moka on kertoa tälläisestä lehdessä 🤦♀️
Veikkaan, että ohjeistus on vain ettei suositella käteisellä ostettavaa lippua. Koska olen joka tapauksessa nähnyt, kun niitä on nyt korona aikanakin myyty. Helsingissä.
No eihän se olekaan alaikäinen?